W czasach powszechnego dostępu do Internetu weryfikacja informacji związanych z danym produktem jest dziecinnie prosta. Jeszcze do niedawna wielkie, najpopularniejsze marki, niezależnie od branży, utożsamiane były z niezawodnością. Wynikało to poniekąd stąd, że skoro firma osiągnęła sukces, to jej produkty muszą charakteryzować się wysoką jakością. Dziś można to jednak łatwo zweryfikować bez konieczności dokonywania zakupu. Wystarczy zapoznać się z opiniami użytkowników w Internecie – niezależnie czy mamy na myśli zegarek, czy samochód. Na rynku pracy takim produktem są sami pracodawcy. W dobie niskiego bezrobocia i coraz lepszej pozycji wyjściowej kandydatów, każda negatywna opinia na temat pracy w firmie szkodzi podwójnie. Jak zatem radzić sobie z niepochlebnymi komentarzami?

Wejdź w interakcję z użytkownikiem

Na początek warto wspomnieć, że nie ma idealnych pracodawców. Każdy, nawet jeśli stosunkowo rzadko, musi radzić sobie z negatywnymi komentarzami na swój temat. Zwłaszcza, że z wpisami zamieszczanymi na największym serwisie opinii o pracodawcach GoWork.pl zapoznają się nie tylko kandydaci, ale również potencjalni klienci i kontrahenci firmy. Firma świadoma tego, jak ważna rolę odgrywają dziś opinię pracowników oraz potrafi na nie reagować, znacząco zwiększa swoją szansę na zbudowanie pozytywnego wizerunku. To z kolei w czasach rynku kandydata ułatwia proces rekrutacji i pozwala przyciągnąć wartościowych pracowników. Negatywny komentarz powinien spotkać się z reakcją firmy w postaci merytorycznej i wyważonej odpowiedzi odnoszącej się do zagadnień poruszonych przez użytkownika.

Przykład odpowiedzi na negatywną opinię zamieszczoną na serwisie GoWork.pl

W ten sposób pokazujesz, że Twoja firma nie tylko nie ma nic do ukrycia, ale przede wszystkim liczy się, i zależy jej na zdaniu pracowników oraz dąży do przedstawiania rzetelnych informacji związanych z pracą w przedsiębiorstwie. Należy pamiętać również o tym, że jeżeli firma chce się rozwijać, to musi się zmieniać i dostosowywać się do przemian zachodzących na rynku – niezależnie czy mówimy o rynku pracy, czy świadczonych usług. Tym samym pewne aspekty, niegdyś obowiązujące w przedsiębiorstwie, przestają być aktualne. Niepochlebna opinia związana z takimi nieaktualnymi praktykami przedsiębiorstwa nie może zostać bez odpowiedzi. Odniesienie się do takich komentarzy w sposób merytoryczny, w którym nadmienione zostanie, że “złe zwyczaje” nie mają już miejsca, pokazuje, że pracodawca analizuje popełnione błędy i wyciąga z nich wnioski, zmieniając się na lepsze. To stanowczo rozsądniejsze podejście niż próba usunięcia wpisu lub niereagowanie na niego – oba rozwiązania na pewno zostaną odnotowane przez użytkowników, którzy z dużą dozą prawdopodobieństwa dojdą do wniosku, że firma ma coś do ukrycia.

Działaj szybko, ale rozsądnie

Pamiętajmy, że w dobie powszechnego dostępu do Internetu, informacje rozprzestrzeniają się bardzo szybko – właśnie taka powinna być również Twoja reakcja. Im prędzej zareagujesz na opinię, odpowiadając na nią, tym większe szanse, że unikniesz szkód, które mogłaby ona spowodować. Warto w związku z tym na bieżąco monitorować wątek opiniotwórczy dotyczący firmy na GoWork.pl, chociażby przez subskrypcję – ten sposób zagwarantuje Ci możliwość szybkiej odpowiedzi na pojawiające się wpisy.

Miej świadomość tego, że Internet to ogromne źródło wiedzy na temat pracy w Twoim przedsiębiorstwie. Opinie użytkowników z tym związane można znaleźć nie tylko na serwisach GoWork.pl, ale również na firmowych witrynach czy portalach społecznościowych. Zła reakcja na komentarz może spowodować efekt domina, który przeniesie się na inne kanały przekazu. Właśnie dlatego, odpowiadając na opinie, odstaw emocje na bok, a skup się na aspekcie merytorycznym.

Nie bój się przyznać do błędu

Słynne przysłowie mówi, że nie popełnia błędów ten, który nic nie robi. To oczywiście prawda, a powiedzenie to, sprawdza się również w przypadku pracodawców. Wbrew pozorom przyznanie się do błędu może być odpowiednią reakcją na negatywną opinię. Taka firma może jawić się nie tylko jako uczciwa, ale również silna marka, która mimo iż spotkała się z uzasadnioną krytyką, nie boi się przyznać do pomyłki. Całą zaś sytuację traktuje niczym lekcję, z której wyciągnie wnioski. Nie zapominaj również przeprosić użytkowników za to zajście oraz podziękować mu za podzielenie się swoją opinią. Takim zachowaniem pokażesz ludzką twarz swojego przedsiębiorstwa, jednocześnie podchodząc do użytkownika z szacunkiem. Pamiętajmy również, że reagowanie na negatywne opinie ma na celu poprawienie wizerunku marki, ale również nakłonienie nadawcy wiadomości do zmiany postrzegania firmy. Do przygotowanej odpowiedzi warto wobec tego zamieścić stosowne pytania (np. Co według Pana usprawniłoby funkcjonowanie naszego przedsiębiorstwa? Co według Pana powinniśmy zmienić, aby zmienił Pan swoje zdanie?). Dzięki temu pokażesz, że liczysz się z opinią innych osób i dążysz do zmiany na lepsze.

Pokaż jak wygląda praca w Twoim przedsiębiorstwie

Równie ważne, jak reagowanie na opinie jest podejmowanie działań prewencyjnych, które zapobiegają pojawianiu się niepochlebnych wpisów. Odpowiednie wykorzystanie narzędzi employer brandingowych i dotarcie do szerokiej grupy odbiorców może zmniejszyć ryzyko pojawienia się negatywnych komentarzy związanych z pracą w danej firmie. Jednym z takich narzędzi jest zakładka aktualności w serwisie GoWork.pl Umożliwia ona przedstawienie wydarzeń organizowanych w przedsiębiorstwie – imprez integracyjnych i wszystkich eventów scalających Zespół i tworzących przyjazne środowisko pracy.

Wydarzenia opublikowane w zakładce aktualności nie tylko wzmacniają – lub pozwalają budować – pozytywny wizerunek marki. Pojawiają się one również w wątku opiniotwórczym, przeplatając pojawiające się na nim wpisy. Wystarczy rozważyć sytuację, w której na wątku opiniotwórczym jeden z użytkowników zamieszcza wpis, zgodnie z którym praca w Twojej firmie jest monotonna i nie gwarantujesz od niej żadnych odskoczni. Przedstawienie “życia firmy” w zakładce aktualności stanowi zatem skuteczny kontrast dla wspomnianych opinii. Osoba trzecia interpretująca taki komentarz, prawdopodobnie zaufa firmie, bo ta pokazała, że dba o swój Zespół. Pamiętajmy jednak, że do negatywnych wpisów należy się odnieść – właśnie tego oczekują sami użytkownicy.

Zobacz więcej aktualności w serwisie GoWork.pl

Obserwuj swój Zespół i ogranicz ryzyko pojawienia się negatywnych opinii

Warto na bieżąco obserwować warunki jakie zapewniamy swoim podwładnym. Niezadowolony pracownik może nie tylko zmienić miejsce pracy, ale również podzielić się swoim niezadowoleniem na zewnątrz. Monitorowanie poziomu zadowolenia swoich pracowników wraz z działaniami employer brandingowymi minimalizuje ryzyko pozostawienia negatywnego wpisu przez Twoich podwładnych.

Negatywne opinie pracowników utrudniają budowanie pozytywnego wizerunku marki. W dobie rynku kandydata, odpowiednie reagowanie na negatywne wpisy związane z pracą w przedsiębiorstwie są konieczne, jeśli firmie zależy na przyciągnięciu uwagi wartościowych specjalistów. Merytoryczna, wyważona odpowiedź połączona z odpowiednim wykorzystaniem narzędzi employer brandingowych – m.in. zakładki aktualności w serwisie GoWork.pl – na pewno pozytywnie przełoży się na wiarygodność firmy.