Wyniki badań nie kłamią – miłe osoby zarabiają mniej! Dlaczego tak się dzieje? Zdaniem psychologów i analityków danych, przyczyn jest co najmniej kilka. Jak przestać być miłym, ale biednym? Mamy dla Was kilka porad, co z tym zrobić!

Przestań być miły, a awansujesz i zarobisz więcej

Faktu, że miłe osoby zarabiają znacznie mniej, niż ich bardziej ekspansywni współpracownicy nie potwierdzają wyniki tylko jednego badania, ale kilku. W największym, przeprowadzonym przez badaczy z Columbia Business School wzięło udział aż 3 miliony obywateli Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych. Wyniki nie napawają optymizmem, gdyż pracownicy o bardziej dominującej osobowości nie tylko mogą liczyć na większe wynagrodzenie, ale i częściej otrzymują podwyżki oraz mają większe oszczędności.

Neurotyczne osobowości nie mają już tyle szczęścia, nadal jednak zarabiają więcej, niż osoby cechujące się wysokim poziomem empatii, skłonne do kompromisów i liczące się ze zdaniem innych. Dlaczego życzliwość kończy się pustką w portfelu i jak przestać być miłym? Na to pytanie odpowiedzi poszukiwali również badacze z Uniwersytetu w Tel Avivie. – Miłe osoby zarabiają najmniej, a już na pewno mniej, niż zasługują. To wynik ich prób racjonalizacji takiej sytuacji. To zmniejsza prawdopodobieństwo, że będą mieć bardziej realistyczne wymagania co do wysokości swojego wynagrodzenia – komentowała profesor Sharon Toker.

Jak przestać być przesadnie miłą osobą? Spróbuj tych sposobów!

Do tych samych wniosków doszli badacze z Departamentu Studiów nad Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie w Tilburgu w Holandii. – Odkryliśmy podobny wzór w przypadku zarówno mężczyzn, jak i kobiet, choć te ostatnie najwięcej na tym tracą. Okazuje się, że im bardziej dominująco zachowujemy się w pracy, tym mniejsza szansa, że ktoś będzie próbował umniejszyć nas status lub zaproponuje nam zbyt niskie wynagrodzenie względem naszych kwalifikacji – podkreślał jeden z autorów badania, dr Renee De Reuver. 

Badacze tłumaczą również, że osoby miłe mają tendencję do nie przywiązywania wielkiej wagi do pieniędzy, co sprawia, że gorzej nimi gospodarują. Spontaniczne stawianie innym obiadu, pożyczanie pieniędzy bez nacisku na ich zwrot czy impulsywne zachowania zakupowe to prosty przepis na finansową katastrofę. Jak przestać być miłym i wreszcie móc odłożyć na wymarzone wakacje lub spłacić długi? Mamy dla Was kilka porad!

  • Bycie miłym nie oznacza, że musimy zgadzać się na kompromis w kwestii naszego wynagrodzenia. Jeśli macie problem z uzasadnieniem, czemu powinniście zarabiać więcej, zacznijcie monitorować swoje wyniki w pracy a także rozpiszcie swoje osiągnięcia w firmie tak, aby móc przekonać i siebie i pracodawcę, że zasługujecie na natychmiastową podwyżkę.

Przestań być miły: pomyśl o sobie

  • Jak przestać być miłym? Przestańcie mylić uprzejmość  ze służalczością. Nie każdy musi Was lubić, dlatego nie warto kupować sympatii współpracowników, stawiając im drinki po godzinach lub pożyczając drobne sumy na lunch na “wieczne nieoddanie”. 
  • Przestańcie być miłymi osobami i zacznijcie negocjować swoje wynagrodzenie. W tym celu wykorzystajcie swoje umiejętności interpersonalne! O podwyżkę można zapytać również w uprzejmy i kulturalny sposób.
  • Zacznijcie lepiej kontrolować swoje finanse. Sytuacja, w której żyjecie ponad stan, nie powinna mieć miejsca! Starannie monitorujcie i zapisujcie swoje wydatki, aby na koniec miesiąca móc łatwo ocenić, które z nich możecie z powodzeniem wyeliminować i zaoszczędzić pieniądze na wypadek np. nagłej utraty pracy. Według badań oszczędności nie ma na koncie co czwarty Polak!
  • Nie zaniżajcie swojego znaczenia w firmie. Jak przestać być miłym w pracy i zacząć podkreślać swoje osiągnięcia? Trenujcie asertywność – to wzbudza szacunek, a uznanie, najlepiej w postaci finansowej gratyfikacji, po prostu się Wam należy. Poza tym nic nie stoi na przeszkodzie, abyście nadal traktowali innych z uwagą i życzliwością.

Jak przestać być miłym, ale nie stracić sympatii współpracowników?

Zastosowanie się do powyższych porad paradoksalnie może Wam pomóc pozostać pozytywnie nastawionymi do świata i ludzi osobami. Jak przestać być miłym, ale nie stracić przy tym sympatii współpracowników? To proste! Kiedy zaczniecie w pierwszej kolejności dbać o siebie i zarabiać adekwatnie do waszego poziomu zaangażowania i kwalifikacji, poczujecie się traktowani sprawiedliwie i bardziej pewni siebie. To z kolei sprawi, że zamiast próbować zdobywać sympatię kolegów i koleżanek z zespołu poprzez bycie przesadnie miłym, zaczniecie być po prostu sobą! Empatycznymi, chętnymi do pomocy i uśmiechniętymi osobami, które przy okazji stać na kilka dodatkowych rzeczy w miesiącu.

Przestańcie być mili i zainwestujcie w siebie, bo jesteście tego warci!

– Poprzednie badania wykazały, że większość miłych pracowników boi się zapytać o podwyżkę lub awans. Tymczasem one nie przyjdą do nas same! Zacznijcie od proszenia o niewielkie kwoty, a uzyskacie efekt “kuli śnieżnej”, gwarantujący większe podwyżki np. w skali roku. Premie i wzrost wysokości pensji to również gotowe argumenty przy negocjacji wynagrodzenia w nowym miejscu pracy – zaznaczała dr Linda Babcock z Uniwersytetu Carnegie Mellon. 

Oceń artykuł
0/5 (0)