Czas. Niektórzy twierdzą, że chętnie by go dokupili, a doba powinna trwać 48 godzin. Jak to się dzieje, że wszyscy mamy taką samą ilość godzin w ciągu dnia na wykonanie wszystkich ważnych czynności, mimo to niektórzy wykonują w tym czasie dwa razy tyle, co pozostali? Czyżby posiadali wehikuł czasu? Czy zdarzyło się, że dzień w pracy przeleciał Ci między palcami? A może uważasz, że codzienne przesiadywanie w firmie po 8 godzin to marnowanie czasu i jesteś tu tylko dla pieniędzy? Oto 5 wskazówek jak spojrzeć na to z innej perspektywy i lepiej się zorganizować.

 Wskazówka pierwsza – jak wykorzystać drogę do pracy?

O ile to możliwe staraj się, żeby miejsce pracy było stosunkowo niedaleko miejsca Twojego zamieszkania, co pozwoli Ci na zaoszczędzenie ogromnej ilości godzin w ciągu roku, które możesz wykorzystać na spanie i inne ważne czynności. Oczywiście nie każdy może sobie na to pozwolić. Być może mieszkasz w mniejszej miejscowości i dojeżdżasz do pracy do Warszawy, Łodzi, Katowic, Wrocławia, Rzeszowa, Torunia lub innego dużego miasta. Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale droga do pracy to mnóstwo dodatkowego czasu dla Ciebie. Jadąc samochodem, możesz słuchać ciekawego audiobooka, a w autobusie czytać książkę lub interesujące branżowe czasopismo.

Wskazówka druga – jak się nie rozpraszać?

Usuń z zasięgu wzroku wszystko, co Cię rozprasza i czego nie potrzebujesz. Wyłącz wszystkie strony internetowe, które nie służą Twojej wydajności. Posprzątaj biurko i pulpit. Co prawda wciąż pokutuje mit, że geniusz panuje nad chaosem, ale jak twierdzą psycholodzy, nasz mózg lubi porządek i łatwiej jest nam się wówczas skupić. Staraj się wykonywać jedną czynność od początku do końca, a dopiero potem podejmuj się następnej. Multitasking to modne pojęcie, jednak w praktyce umysł traci sporo czasu i energii na przełączanie się między kilkoma zadaniami, więc o wiele łatwiej jest nam wówczas popełnić błąd.

Wskazówka trzecia – jak zaplanować dzień?

Planowanie zajmuje chwilę czasu, jednak pozwala również zaoszczędzić go w przyszłości. Postaraj się wypisać w punktach, jakie zadania masz jutro do wykonania. Dzięki temu nie tylko nie zapomnisz o niczym ważnym, ale też nie będziesz marnować cennych minut na zastanawianie się, co jeszcze masz do zrobienia. Wystarczy, że zajrzysz do kalendarza. Próbuj również grupować zadania i naucz się wyznaczać priorytety. Ta umiejętność przyda Ci się zarówno w pracy, jak i w domu.

Wskazówka czwarta – jak mieć energię do pracy?

Myślisz, że zaangażowanie w pracy to kwestia podejścia? Okazuje się, że niekoniecznie. Bardzo duży wpływ na naszą energię i  samopoczucie ma ilość oraz jakość naszego snu. Zadbaj o miły wypoczynek w przyjemnej pościeli, na wygodnej poduszce, w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu, który będzie trwał co najmniej 7- 8 godzin. Najlepiej, gdybyś kładł się codziennie o tej samej godzinie i wypracował dla swojego organizmu określony rytm. Powinien on również obejmować czas przyjmowania pokarmów i robienia przerw w pracy. Zadbaj o wartościowe posiłki i unikaj słodyczy, które powodują senność i poczucie zmęczenia. Pij dużo wody i więcej się ruszaj. Dobrą decyzją jest zapisanie się na siłownie, fitness lub codzienne wieczorne bieganie. Tym sposobem zredukujesz stres, znużenie i dotlenisz mózg. Jakość naszego wypoczynku wpływa na większą wydajność w ciągu dnia.

Wskazówka piąta – rozwijaj się w pracy

Zastanów się, czy Twoja praca Cię rozwija? Co możesz zrobić, żeby czerpać z niej satysfakcję? Czy jest coś, czego możesz się jeszcze nauczyć? A może warto ją zmienić na bardziej rozwojową? Czasami poczucie straty czasu wynika z braku pomysłów na to, jak go wykorzystać na swoją korzyść. Skoro spędzasz w pracy minimum 8 godzin, to zrób wszystko, żeby nie był to czas przegrany, którego nikt Ci już przecież nie zwróci!

 

A jakie są Wasze metody na oszczędzanie czasu?