Skuteczne zarządzanie polega na dawaniu przykładu. Manager powinien być nie tylko liderem, ale przede wszystkim autorytetem. Zadanie nie jest łatwe – trzeba sprostać oczekiwaniom wielu osób, a te nie zawsze są spójne. Pomimo tego istnieje kilka sztuczek dzięki którym z powodzeniem będziesz zarządzał wszystkimi swoimi zadaniami – w dobrym stylu i z energią.

Dbaj o motywację pracowników

Jeżeli pracownicy będą czuli się wartościowi i doceniani, zmotywowanie ich nie będzie problemem. Pomóż im zrozumieć, dlaczego to właśnie oni zostali wybrani by pracować w tej firmie. Co wyróżniło ich spośród pozostałych kandydatów? Sam z kolei zastanów się co ty możesz zrobić, by zatrzymać ich w organizacji i sprawić, by nie odeszli do innej firmy. Podpowiadamy – nigdy nie chodzi tylko o pieniądze, dla ludzi liczą się też inne rzeczy. Oferuj swoim pracownikom to, co jest istotne dla nich, np. jeżeli jest to zdrowie (pakiet medyczny), dbanie o kondycję (pakiet sportowy) czy inne benefity (bilety do instytucji kulturalnych, imprezy integracyjne). Jeżeli istotne jest dla nich życie rodzinne – uszanuj to i uelastycznij czas pracy.

Spoiwem firmy powinny być jej wartości. Jeżeli podstawą działalności jest szacunek, oczywiste jest to, że idzie za tym godna pensja i godne traktowanie. Jeżeli firma nastawiona jest jedynie na zysk, powyższe „dodatki” oczywiście nie istnieją, człowiek jest pomijany. Jeżeli u podłoża twojego sposobu zarządzania leży szacunek, pracownicy dadzą z siebie wszystko co najlepsze. Inną niezwykle ważną wartością jest szczerość. Pytaj pracowników jak oceniają pracę w twojej firmie, zachęcaj ich do szczerości. Jeżeli wasze relacje będą dobre, nie będą bać się wypowiadać własnego zdania. Twoim zadaniem jest z kolei odniesienie się do ich uwag i podjęcie działań, które zmienią obecną sytuację na lepszą. I jeszcze jedno – doceniaj pracę swojego zespołu. Zwroty „dziękuję” i „dobra robota” jak najbardziej wskazane. Pamiętaj – ludzie zadowoleni to ludzie bardziej produktywni.

Wyznaczaj cele

Nie podejmuj się zadań, których wiesz, że nie jesteś w stanie zrealizować. Jeżeli chcesz, by inni cię szanowali, dotrzymuj słowa i wywiązuj się z obietnic. Wizerunek profesjonalisty w świecie biznesu jest koniecznością, a nie da się go zbudować składając obietnice bez pokrycia. Nie chodzi oczywiście o ograniczanie się do minimum – cele które sobie wyznaczamy niech będą ambitne, mogą być nawet ryzykowne, ale nie mogą być oderwane od ziemi. Gdy już je sprecyzujesz, upewnij się, że każdy z pracowników wie, jakie obowiązki ma wykonać w ramach przydzielonego mu zadania i czego konkretnie od niego oczekujesz. Wyraźnie wyjaśnij jak będziesz oceniał ich pracę, tak, by mogli zaplanować swoje działania. Jeżeli pojawią się komplikacje, na bieżąco wprowadzaj zmiany i udoskonalaj strategię.

Cele powinny obejmować nie tylko załogę, ale przede wszystkim jej przywódcę. Kadra zarządzająca, liderzy powinni być przykładem najwyższych standardów pracy. Wobec siebie bądź jeszcze bardziej wymagający niż wobec podwładnych – tylko wtedy pracownicy będą cię nie tylko podziwiać, ale też dążyć do poziomu jaki ty reprezentujesz. Manager, który nieustannie narzeka na swoich pracowników i rozlicza z ich błędów, a jednocześnie jest niezwykle pobłażliwy gdy chodzi o jego własne niepowodzenia, nie będzie autorytetem dla nikogo.

Deleguj obowiązki

Manager powinien znać się na swojej pracy, ale nie oznacza to, że musi wszystko robić sam. Zadaniem lidera jest przekazanie innym swojej wiedzy – nie chodzi o zrzucanie pracy na innych, ale o danie możliwość zdobycia nowego doświadczenia. Przydzielaj pracownikom takie zadania, dzięki którym rozszerzą swoje umiejętności. Niech zakres ich obowiązków zmienia się na coraz bardziej odpowiedzialny. Niech mają szanse zademonstrować swoje umiejętności, współdecydować o swojej karierze.

Pomyłki swoich podwładnych bierz na siebie – w delegowaniu zadań chodzi głównie o wytworzenie kultury organizacyjnej, gdzie każdy będzie czuł się komfortowo, nawet jeżeli zdarzy się mu popełnić błąd. Ważne by twoi pracownicy nie bali się nowych rzeczy i podejmowali inicjatywę. Pozwól im na uczenie się na własnych doświadczeniach i pomyłkach. Nie wypieraj się też swoich błędów. Monitoruj rezultaty podjętych działań i automatycznie reaguj na każde niekorzystne odchylenie. Pokaż, że nawet w trudnych sytuacjach należy samemu radzić sobie z przeciwnościami.

Postaw na efektywną komunikację

Niech twoje drzwi zawsze będą otwarte, tak by twoi podwładni wiedzieli, że z każdym pytaniem, czy wątpliwością mogą przyjść do ciebie, a ty ich wysłuchasz. Nie traktuj pracowników jak intruzów, którzy niepotrzebnie zajmują twój cenny czas. Nie umniejszaj ani nie odrzucaj podejmowanych przez nich problemów i staraj się wyczerpująco odpowiedzieć na ich pytania. Dzięki takiemu otwartemu kanałowi komunikacji będziesz świadomy problemów, natychmiast po tym jak się pojawią.

Podstawą udanej komunikacji jest uważne wsłuchiwanie się w to, co inni mają nam do powiedzenia. Precyzuj i uściślaj to co usłyszysz – nawet jeżeli wydaje ci się, że dokładnie wiesz co pracownik chce ci przekazać. Unikniesz w ten sposób niedomówień i uczynisz komunikację przejrzystą. Pamiętaj też, że nie zawsze ty musisz być w centrum uwagi podczas spotkań z zespołem. Daj pracownikom możliwość skonfrontowania pomysłów i punktów widzenia, a następnie wypracowanie jednego, wspólnego sposobu działania. Reaguj tylko wtedy, gdy widzisz, że emocje zaczynają brać górę nad ich zachowaniem.

Interesuj się swoimi pracownikami, nie każda interakcja między wami musi mieć charakter biznesowy. Pamiętaj jednak o granicach, których nie należy przekraczać. Zbytnia ingerencja w życie osobiste, pytania z zakresu religii czy polityki są nie na miejscu.

Bądź sprawiedliwy

Zwykle nie jesteśmy tak sprawiedliwi jakbyśmy chcieli, albo tak jak nam się wydaje. Czasami faworyzujemy pewne osoby podświadomie. Przeanalizuj swoją postawę i szczerze odpowiedz sobie na pytanie, czy równo traktujesz i oceniasz swoich podwładnych. Pamiętaj też, że sprawiedliwie nie zawsze oznacza tak samo – od jednych możemy oczekiwać więcej od innych mniej. Dobry szef powinien znać swoich pracowników na tyle, by wiedzieć na co stać każdego z nich.

Niezależnie od twoich opinii, traktuj wszystkich z szacunkiem, a oni tym samym odpłacą tobie, kolegom w pracy, a także klientom. Szacunek rodzi szacunek, a bazująca na nim kultura organizacyjna to podstawa każdej firmy chcącej odnosić sukcesy.