Hostessa to osoba, której praca polega na działaniach promocyjnych produktów lub usług danej firmy podczas eventów, targów, wystaw oraz w hipermarketach. Osoby na tym stanowisku widujemy również w telewizji czy na różnego rodzaju konkursach, zawodach sportowych. Przeczytaj, jak w rzeczywistości wyglądają obowiązki zawodowe hostessy i co robi w codziennej pracy. Jak zarabiać jako hostessa? Sprawdź w artykule.

Hostessa - kto to jest?

Hostessa – kim jest osoba na tym stanowisku? Hostessa, kto to? 

Wiele osób zastanawia się, co oznacza słowo hostessa. Nazwa tego zawodu pochodzi od angielskiego wyrazu „hostess”, które można przetłumaczyć na „gospodyni” lub „pani domu”. W takim razie kim jest owa hostessa? W zasadzie obowiązki hostessy mogą być różne, w zależności od potrzeb firmy, która ją zatrudnia.

Dobra hostessa pełni funkcję reprezentatywną danego przedsiębiorstwa lub wydarzenia i tym samym zachęca klientów do wzięcia udziału w konkursie, lub skorzystania z oferty i usług danej firmy. Praca hostessy polega na uczestniczeniu w targach, wystawach oraz innych eventach, gdzie dba o to, aby klienci odwiedzali stoiska firmy. Do jej głównych zadań należy witanie i żegnanie gości, wydanie im materiałów promocyjnych i gadżetów reklamowych, rozdawanie ulotek, a także udzielenie wszelkich niezbędnych informacji. Hostessa często towarzyszy przybyłym przez cały czas trwania akcji promocyjnej.

Jak zostać hostessą? Praca hostessy

Czy łatwo znaleźć zatrudnienie jako hostessa? Wiele zależy od miasta – im większe, tym lepsze perspektywy. A gdzie szukać ogłoszeń? Oferty pracy dla hostessy można znaleźć przede wszystkim w mediach społecznościowych. Zazwyczaj firmy publikują oferty np. na odpowiednich grupach na Facebooku, gdzie znajduje się mnóstwo zainteresowanych pracą w takim zakresie osób, na swoich kontach w Internecie albo na popularnych portalach ogłoszeniowych. Innym dobrym pomysłem jest szukanie zleceń za pośrednictwem agencji hostessingowych, które również publikują swoje ogłoszenia za pośrednictwem mediów społecznościowych, na stronach firmowych. Jak się jednak okazuje w tym zawodzie – praca pracy nie równa.

Jak szukać ofert pracy dla hostess?

Szukanie ogłoszeń na własną rękę, co prawda daje możliwość sporej swobody, elastycznego grafiku oraz doboru ofert pracy, ale często wiąże się też z takimi wadami jak brak możliwości pracy na podstawie umowy, niskie stawki lub problem z wypłacalnością czy obowiązkami o dziwnym charakterze. Z tego też powodu nawiązanie współpracy z agencją wydaje się lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem.

W zależności od wielkości oraz prestiżu samej organizacji mogą trafiać się duże i ciekawe przedsięwzięcia oraz wpływowi klienci, co w takich sytuacjach skutkuje wyższymi stawkami, szansą na zdobycie cennego doświadczenia oraz interesującymi wpisami do CV. Taka współpraca sprawia również, że osoba na tym stanowisku nie musi martwić się o umowy czy wynagrodzenie, ponieważ to do obowiązku agencji należy, aby dopilnować na czas strony formalnej.

Co ułatwi znalezienie pracy jako hostessa?

Warto też wspomnieć, że profesjonalna hostessa powinna posiadać swoje portfolio. Z tego też powodu, jeśli danej osobie rzeczywiście zależy na tym zawodzie, to powinna uważnie dobierać zlecenia. Tworząc portfolio, dobrze jest mieć na uwadze zakres szczególnych wymagań, które pojawiają się najczęściej w ogłoszeniach dla hostess. Dysponując atrakcyjną dla pracodawcy prezentacją, można łatwiej znaleźć zatrudnienie w tej profesji.

Hostessa - na czym polega praca

Na czym polega praca hostessy?

Zadania osoby pracującej w charakterze hostessy polegają na promowaniu produktów i usług, zachęcaniu do ich kupienia bądź skorzystania z oferty firmy, jak również na ciągłym służeniu pomocą wszystkim uczestnikom wydarzenia. Hostessa jest po części prezenterką, przewodniczką, źródłem informacji na temat wydarzenia, kelnerką i promotorką. Jej głównym zadaniem jest dbanie o pozytywny wizerunek firmy oraz zwiększanie zainteresowania danym przedsiębiorstwem przez klientów.

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, na czym polega praca hostessy. Tak naprawdę zadania osoby pracującej na tym stanowisku uzależnione są od branży i rodzaju wydarzenia oraz od samych potrzeb pracodawcy.

Do najczęstszych obowiązków hostessy należy:

  • witanie gości oraz ich żegnanie;
  • oprowadzanie gości po terenie wydarzenia;
  • pomaganie organizatorowi eventu;
  • dbanie o przyjemną atmosferę podczas wydarzenia;
  • prezentowanie produktów oraz zachęcanie klientów do ich wypróbowania;
  • roznoszenie ulotek i gadżetów reklamowych;
  • wręczanie nagród i kwiatów;
  • pozowanie do zdjęć z uczestnikami wydarzenia;
  • prowadzenie rozmów z klientami.

Gdzie pracuje hostessa?

Hostessy zatrudniane są najczęściej przy promocjach w supermarketach czy galeriach handlowych, gdzie zajmują się degustacją lub reklamą nowej marki czy produktu. Osoby na tym stanowisku mogą również pracować na konferencjach, targach, galach i bankietach. Hostessy czasami zatrudniane są również podczas wydarzeń sportowych, kulturalnych i miejskich. Hostessa znajdzie również zatrudnienie w telewizji, gdzie może wręczać uczestnikom programów nagrody lub nalewać wodę. Niektóre osoby decydują się na pracę w klubach nocnych, gdzie proponują gościom alkohol i prowadzą z nimi rozmowy. Hostessa w klubie może również zachęcać przechodniów do wejścia do środka.

Jak widać na podstawie powyższych przykładów, hostessa może pracować w naprawdę różnych miejscach. Wszystko zależy od okoliczności i potrzeb pracodawcy.

Hostessa - ile zarabia hostessa

Hostessa – wymagania na stanowisko

Ogólnie rzecz biorąc, aby zostać hostessą, nie trzeba spełniać szczególnych wymagań – ważne są głównie umiejętności interpersonalne, takie jak łatwość w nawiązywaniu kontaktów i prowadzeniu konwersacji oraz uważne słuchanie klientów. Hostessa musi być osobą komunikatywną, otwartą na ludzi i rozmowę z nimi. Na tym stanowisku niezbędna jest również znajomość języka angielskiego przynajmniej w stopniu komunikatywnym, ale też mile widziana jest znajomość innego języka obcego na podobnym poziomie. Taka umiejętność będzie przydatna zwłaszcza podczas międzynarodowych konferencji, targów i bankietów. W wydarzeniach bardzo często uczestniczą zagraniczni goście, którym również trzeba udzielić informacji lub pomocy, dlatego hostessa musi swobodnie prowadzić rozmowy nie tylko w swoim ojczystym języku.

Obowiązki zawodowe osoby na tym stanowisku polegają również na promocji danego produktu lub usługi, dlatego zdolności sprzedażowe będą dodatkowym atutem stanowiącym ważny punkt w CV hostessy. O tym, co robi hostessa, decyduje jednak charakter wydarzenia, więc nie zawsze niezbędne będą cechy dobrego sprzedawcy czy handlowa.

Dużą rolę w tym zawodzie odgrywa także nienaganny i zdrowy wygląd. Pracodawcy najczęściej poszukują młodych, zadbanych osób o miłej aparycji. Czynnikiem decydującym o otrzymaniu pracy jest również wzrost – poszukiwane są przede wszystkim kobiety od 170 centymetrów wzwyż. Niemniej ważne są cechy osobowości, przede wszystkim wysoka kultura osobista, życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi.

Warto pamiętać, że praca hostessy wiąże się z dosyć dużym wysiłkiem fizycznym. Osoba na tym stanowisku musi stać lub chodzić przez wiele godzin, jak również często nosić tace wypełnione przekąskami lub kosze z gadżetami. Eleganckie bankiety i wydarzenia często wymagają też założenia butów na wysokim obcasie oraz specjalnie zaprojektowanych strojów. Choć może się to wydawać proste, to jednak praca w taki sposób już po kilku godzinach jest wykańczająca, a kilka następujących po sobie eventów może szybko doprowadzić do bólu kręgosłupa i stóp. Z tego powodu poszukiwane są przede wszystkim osoby sprawne i wytrzymałe.

Jakie cechy powinna posiadać hostessa:

  • wysoka sprawność fizyczna,
  • umiejętność chodzenia w butach na wysokim obcasie,
  • miła aparycja,
  • zdrowy i zadbany uśmiech,
  • szczupła sylwetka,
  • profesjonalny makijaż do pracy,
  • zadbana cera,
  • łatwość nawiązywania kontaktów z różnymi ludźmi,
  • atrakcyjny wygląd,
  • pozytywne nastawienie do ludzi,
  • musi odznaczać się wysoką kulturą osobistą,
  • punktualność,
  • pewność siebie.

Ile lat musi mieć hostessa?

Jak widać na podstawie powyższych wymagań, nie jest to zawód na całe życie. Spore wymagania zwłaszcza dotyczące wyglądu sprawiają, że wiek w tym przypadku jest szczególnie ważny. Do pracy hostessy zatrudniane są zazwyczaj osoby w wieku od 18 do 30 lat. Jak wynika z raportu „Branża hostess w Polsce 2019”, najliczniejszą grupę stanowią panie w wieku do 30 lat. Aż 7 na 10 hostess znajduje się w przedziale wiekowym 23-30 lat. Co ważne, tylko 20 proc. pracownic tej branży jest tuż po trzydziestce.

Przekroczenie jednak tego wieku nie oznacza całkowitego zakończenia kariery. Doświadczenie i nabyte umiejętności sprawiają, że kobiety często decydują się otworzyć własną agencję hostess lub prowadzą serię profesjonalnych szkoleń dla młodych dziewcząt chcących rozpocząć karierę w tym szczególnym zawodzie.

Ile zarabia hostessa? Zarobki hostessy

Tak jak w większości zawodów, również tutaj ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile zarabia osoba pracująca na stanowisku hostessy. Wynagrodzenie różni się od wielu czynników:

  • miejsca pracy,
  • doświadczenia,
  • portfolio,
  • miasta,
  • zlecenia znalezionego we własnym zakresie/kontraktu z agencją,
  • wieku,
  • wyglądu,
  • dodatkowych kompetencji typu znajomość języków obcych,
  • umowy lub jej braku.

Najniższe wynagrodzenia, które nie przekracza minimalnej stawki godzinowej, otrzymują osoby zatrudnione do reklamowania produktów spożywczych w supermarketach. Hostessy z doświadczeniem, które pracują przy eventach, mogą otrzymać od 20 do 50 złotych na godzinę pracy, a te obsługujące targi nawet 150-200 złotych za dzień pracy.

Jak pracuje hostessa?

Wiemy już, ile można zarobić jako hostessa. Jak z kolei pracuje osoba na tym stanowisku oraz kiedy? Należy pamiętać, że praca hostessy często ma charakter sezonowy. Imprezy są często organizowane w weekendy. Agencje poszukują pracowników przede wszystkim w okresie świątecznym i wakacyjnym. W pozostałe miesiące hostessy pracują w hipermarketach – najczęściej podczas akcji promocyjnych, które mają miejsce w piątki, soboty i niedziele. Niemniej jednak dość specyficzny tryb pracy rekompensowany jest dużą swobodą zatrudnienia, możliwością poznania interesujących ludzi i uzyskaniem atrakcyjnego zarobku.

Jaka umowa dla hostess?

Z uwagi na dorywczy charakter pracy, hostessy zatrudniane są na podstawy umowy zlecenia lub umowy o dzieło. To dobre rozwiązanie dla uczennic i studentek, które chcą sobie dorobić. Dzięki elastycznym godzinom mogą one dostosować zakres pracy do swoich potrzeb. Niestety często zdarza się, że wydarzenia zostają odwołane, a więc trzeba liczyć się z niestabilnym charakterem tej profesji. Poza tym na rynku panuje dosyć duża konkurencja, dlatego znalezienie zatrudnienia wiąże się niekiedy z tygodniami poszukiwań.

Oceń artykuł
5/5 (1)