W dzieciństwie większość z nas wyobraża sobie siebie w przyszłości, wykonującego wymarzony zawód. Z biegiem lat nieco modyfikujemy to wyobrażenie – baletnice i astronauci zmieniają się w nauczycielki i policjantów, by w końcu dojść do etapu psychologa czy specjalisty z dziedziny marketingu. Marzeń na temat profesji mamy wiele i nierzadko udaje nam się je spełnić. A mimo to nie zawsze czujemy się szczęśliwi w swojej pracy. Dlaczego?

Zdarza się, że po prostu nieodpowiednio wybraliśmy… firmę! Zawód, który da nam szczęście niezależnie od tego, jaki jest nasz pracodawca, to często ułuda. Zobacz, czym się kierować przy poszukiwaniu firmy marzeń!

Korporacja czy niewielka firma?

Niektórzy uważają korporację za siedlisko wszelkiego zła. Inni, wręcz przeciwnie, widzą tam szansę na szybkie wspięcie się po szczeblach kariery. Dlatego w tej kwestii warto rozważyć wady i zalety różnych rozwiązań. W większej firmie możesz mieć szersze możliwości odbywania szkoleń, a także awansu, zarówno pionowego, jak i poziomego. Co więcej, to tam uda prędzej uda Ci się trafić do międzynarodowego zespołu. Korporacja często oznacza także rozpoznawalną markę, jeśli więc zależy Ci na prestiżu, praca tam powinna być dla Ciebie dobrą opcją. Z kolei w mniejszej firmie zwykle nie będziesz narażony na tak duży stres i tzw. “wyścig szczurów”. Ze względu na liczbę pracowników, której najczęściej daleko do korporacyjnej, możesz tam również zdobywać nowe kompetencje. Zwykle luźno związane z Twoją dziedziną, jednak niezwykle pomocne w życiu zawodowym.
Pamiętaj jednak, że te zasady nie muszą dotyczyć wszystkich firm. Dlatego, zanim wyślesz dokumenty aplikacyjne, najpierw sprawdź danego pracodawcę, np. czytając opinie o nim w Internecie.

Benefity – nie tylko finansowe

Dla większości z nas jednym z czynników motywujących są zarobki. Jednak i tu preferencje mogą być różne. Zastanów się, czy wolisz co miesiąc dostawać tę samą pensję i móc z jak największą dokładnością przewidzieć, na co możesz sobie pozwolić, czy lepszym wyjściem będzie np. wynagrodzenie prowizyjne, często z niższą “podstawą”. W drugim przypadku możemy spróbować np. szybciej odłożyć gotówkę na określony cel. Jednak będzie to od nas wymagało wytężonej pracy, nawet po godzinach.
Z kolei niektórzy, zamiast wyższej pensji czy premii, wolą benefity pozapłacowe. Karnet na siłownię, wyjście do kina lub teatru, prywatna opieka medyczna, szkolenia czy dofinansowanie studiów – tym wszystkim firmy starają się przyciągnąć do siebie pracowników. Coraz częściej też pracodawcy oferują np. elastyczne godziny pracy albo możliwość pracy zdalnej, co dla wielu osób również ma spore znaczenie.

Wspólne cele

Dla części pracowników niezwykle ważne jest również to, aby wybrać firmę, z której celami będą się zgadzać. Poczucie, że nasza praca nie służy wyłącznie zarabianiu pieniędzy, czasem jest najlepszą motywacją. Dlatego niejedna osoba wybierze organizację wspierającą różnego typu fundacje lub zajmującą się ochroną środowiska, zamiast miejsca, w którym liczy się tylko zysk.
Na sprawę można spojrzeć też od drugiej strony. Zagorzały przeciwnik palenia nie będzie chciał pracować dla koncernu tytoniowego, a wegetarianin i obrońca praw zwierząt dla producenta wędlin, zwłaszcza gdy ten znany jest z mało humanitarnych działań. Czasem jednak związek nie jest tak oczywisty. Warto dokładnie sprawdzić firmę, zanim będziemy do niej aplikować, by uniknąć przykrej niespodzianki. Może się bowiem okazać, że pozornie wymarzony pracodawca wspiera coś, czego nie możemy zaakceptować.

Kolega czy mentor?

Atmosfera to jeden z ważniejszych czynników, które pozwalają nam dobrze czuć się w miejscu pracy. A za nią odpowiadają głównie ludzie zatrudnieni w firmie. W kwestii tego, jak dogadują się członkowie zespołu, trudno będzie nam się zorientować przed złożeniem aplikacji. Możemy jednak, a nawet powinniśmy, zobaczyć opinie na temat naszego ewentualnego miejsca pracy, często bowiem znajdziemy tam wypowiedzi na temat pracowników i atmosfery panującej w firmie.
Liczy się nie tylko wzajemny szacunek, a nawet sympatia. Zadajmy sobie też pytanie, czy lepiej będziemy czuć się wśród osób, z którymi współpraca opierać się będzie bardziej na dzieleniu się pomysłami i wzajemnym inspirowaniu, czy wolimy jednak trafić pod skrzydła mentora. Ta druga opcja zwykle jest najlepsza na początek, jednak niektórzy czują się dobrze w roli chłonącego wiedzę ucznia również na dalszych etapach kariery.

Procedury – kochasz czy nienawidzisz?

Niektóre zawody są znacznie silniej powiązane z kreatywnością, inne ze ścisłym trzymaniem się określonych procedur. Jednak styl pracy zależy również od samej firmy. Zanim wybierzesz tę wymarzoną, sprawdź, jakie wymagania w tym zakresie ma Twój potencjalny pracodawca. Warto zasięgnąć języka u byłych i obecnych pracowników i sprawdzić fora internetowe. Pewne rzeczy można też przewidzieć wcześniej. Najczęściej sztywne procedury obowiązywać będą w urzędach i innych placówkach państwowych oraz korporacjach. Osoby lubiące działać kreatywnie, które nie pogubią się w gąszczu zadań bez planu działania “krok po kroku”, powinny raczej spróbować w mniejszych firmachstartupach bądź po prostu… otworzyć własną działalność lub zostać wolnym strzelcem.

Przy wyborze firmy marzeń warto sprawdzić też inne aspekty, jak lokalizacja czy możliwości rozwoju w jej strukturach. Dopiero analizując każdy z czynników, jesteśmy w stanie znaleźć najlepsze miejsce pracy. A nawet, jeśli nie uda nam się zdobyć tam posady od razu, warto do tego dążyć!

A Ty, masz swoją wymarzoną firmę? A może uważasz, że powinno się sprawdzić jeszcze inne aspekty pracy w wybranym miejscu? Daj znać w komentarzu!