Proces uczenia się wymaga informacji, bez tego nie wiemy, co robimy dobrze ani gdzie potrzebujemy poprawy. Niestety, często kiedy słyszymy feedback, myślimy o negatywnych doświadczeniach. Kiedy ktoś mówi: „Hej, mogę przekazać ci jakieś uwagi?” rzadko jest to rozmowa, dzięki której ​​czujemy się pozytywnie zmotywowani. Niestety przez złe nawyki, stał się on synonimem krytyki, a negatywne emocje które wzbudza mogą być powodem frustracji i niechęci do dalszej współpracy. Poznajmy więc inne rozwiązanie, które warto wypróbować, ponieważ nie budzi negatywnych emocji pracowników.

 

Feedforward – co to takiego?

To koncepcja rozwijania właściwych kompetencji i zachowań pracowników, pierwotnie stworzona przez guru coachingu Marshalla Goldsmitha. W przeciwieństwie do feedbacku, przesuwa ona punkt zwrotny z krytyki wyników i działań na sugestie dotyczące przyszłych ulepszeń. Nie skupia więc uwagi na problemach w przeszłości, lecz na rozwiązaniach, które mogą pomóc nam w przyszłości, dlatego prawie zawsze jest pozytywnie odbierana przez pracowników.

 

Dlaczego warto?

Poniżej znajdziesz sześć powodów, dla których feedforward jest najlepszym narzędzie rozwojowym w Twoich rękach. Dzięki stosowaniu tej koncepcji:

  1. Pomożesz pracownikom przewidywać działania i koncentrować się na pozytywnej przyszłości, a nie na nieudanej przeszłości. Dostarczając pomysły, w jaki sposób mogą poprawić swoją pracę, możesz zwiększyć ich szanse na osiągnięcie wspólnego sukcesu w przyszłości.
  2. Będziesz wspierał produktywność pracowników, koncentrując ich na rozwiązaniach – nie skupiając się na problemach. Działając w ten sposób, uczysz pracowników co jest właściwe, a nie udowadniasz im, że się mylili.
  3. Nie pozwolisz sobie na wystosowanie osobistej krytyki, ponieważ omawiasz coś, co jeszcze się nie wydarzyło! Powinieneś skupić się na pozytywnych sugestiach, gdyż zwykle są one postrzegane jako obiektywna rada.
  4. Zamiast zmuszać pracownika do ponownego przeżywania upokarzającego doświadczenia, w pozytywny sposób pomożesz mu przygotować się do niego, podając szczegółowe sugestie na przyszłość. Dzięki temu pracownik nie będzie się czuł zawstydzony i nie będzie to powodowało jeszcze większej blokady.
  5. Skoncentrujesz się na byciu pomocnym towarzyszem podróży bardziej niż ekspertem. Doskonałe ćwiczenie polegające na budowaniu zespołu polega na pytaniu każdego z jego członków: „Jak możesz lepiej pomóc naszemu zespołowi w przyszłości?” i wsłuchaniu się w te informacje, ponieważ pomogą one być Ci lepszym liderem w przyszłości.
  6. Zaangażujesz w rozwój swojego zespołu wszystkich jego członków, ponieważ w tej koncepcji nie wymaga się doświadczenia ze strony osoby udzielającej informacji, wymaga się tylko dobrych pomysłów na wykonanie zadania.

 

Celem tego artykułu nie jest sugerowanie, że jako lider nigdy nie powinieneś udzielać informacji zwrotnych. Chodzi o to, aby pokazać, w jaki sposób przekazywanie feedforward może być lepsze od feedbacku w codziennych interakcjach z pracownikami. Oprócz skuteczności i wydajności tej koncepcji może sprawić, że życie stanie się o wiele przyjemniejsze. Dobra komunikacja – między ludźmi na wszystkich poziomach oraz w każdym dziale – to spoiwo, który łączy organizacje. Korzystając z feedforward i zachęcając innych do korzystania z niego, jako lider możesz radykalnie poprawić jakość komunikacji w swoich organizacjach, zapewniając, że przekazywane są właściwe komunikaty, a ci, którzy ją otrzymują, są otwarci na ich treść. Rezultatem jest znacznie bardziej dynamiczna, bardziej otwarta organizacja – taka, której pracownicy koncentrują się na obietnicy przyszłości, a nie na błędach z przeszłości, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie zaangażowania i motywacji do osiągania sukcesów.