Tablet trzymany przez kobietę, na ekranie kolorowy napis Our Time Has Value

Przypuszczalnie wiele osób potrafi nakreślić wizję wymarzonego miejsca pracy. Część z nich wie też, który pracodawca zapewnia wysoce satysfakcjonujące warunki. Są też tacy, którzy konsekwentnie dążą do zdobycia u niego upragnionej posady. Dokonali wyboru spośród tysięcy istniejących na rynku organizacji. Dlaczego właśnie ta firma, a nie inna?

Odpowiedzią na to pytanie jest Employee Value Proposition (EVP).

 

Czym jest Employee Value Proposition?

EVP to unikalny zestaw wartości i atrybutów, jaki oferuje każda firma. Powiązany jest z marką pracodawcy, wyróżnia ją na tle konkurencji. Znajomość EVP pomaga efektywnie planować strategię employer brandingową w oparciu o realne zasoby i możliwości oferowane przez organizację. Atrybuty te powinny być rzetelnie przeanalizowane, zdefiniowane i komunikowane wybranym grupom docelowym – nie tylko za pomocą słów, ale także konkretnych działaniem.

Na EVP składają się dwie podstawowe kategorie korzyści:

  • Racjonalne – np. wynagrodzenie, stabilność, możliwość rozwoju i work-life balance
  • Emocjonalne – np. wartości, wizerunek, kultura i relacje międzyludzkie

Employee Value Proposition to też odpowiedź na 5 pytań Bretta Minchingtona, eksperta ds. employer brandingu:

Dlaczego miałbym…

1# … dołączyć do tej firmy?

2# … zostać w niej na dłużej?

3# … dawać z siebie wszystko?

4# … polecać tę firmę?

5# … wrócić do niej w przyszłości?

Optymalne EVP powinno być autentyczne i jednocześnie odpowiadać na realne potrzeby kandydatów na każdym etapie budowania relacji z marką pracodawcy. Dotrzymywanie obietnic jest kluczowe, jeżeli zależy Ci na zaufaniu wobec marki. Pozytywne i kreatywnie zakomunikowane EVP przyciąga uwagę i zwiększa szansę na pozyskanie utalentowanych kandydatów.

 

Jakie elementy składają się na Employee Value Proposition?

Konstrukcję EVP można opisać na wiele sposobów. Kluczowa jest przejrzystość i użyteczność. Oto przykładowy podział na 5 podstawowych obszarów.

Kariera

Możliwość awansu, rozwój osobisty i zawodowy, szkolenia branżowe, informacje zwrotne, system poleceń pracowniczych

Kultura organizacyjna

Wizerunek i wartości organizacji, wewnętrzne normy, misja i wizja, relacje międzyludzkie, inteligentne zarządzanie

Płaca

Atrakcyjne wynagrodzenie, adekwatność i sprawiedliwość, terminowość, premie uznaniowe, formy zatrudnienia

Środowisko pracy

Różnorodność, work-life balance, wyzwania, niezależność, komfortowe warunki (lokalizacja, biuro, narzędzia)

Benefity

Benefity pozapłacowe (karta sportowa, opieka medyczna, ubezpieczenie), owocowe wtorki 😉, home office, imprezy integracyjne

Infografika Employee Value Proposition (EVP) - podstawowe obszary plus przykładowe elementy

Employee Value Proposition najlepiej skonstruować jeszcze przed rozpoczęciem procesu rekrutacyjnego. Pierwsze wrażenie silnie zapada pamięć – warto więc starać się generować pozytywne emocje. Pamiętajmy, że dotyczy to nie tylko przyszłych i obecnych pracowników, ale także byłych. Istnieje możliwość, że kiedyś rozważą ponowne podjęcie współpracy.

 

Na koniec załączamy krótki filmik, który obrazuje jak można zdefiniować i przedstawić EVP swojej organizacji: