W polsce employer branding jest dziedziną stosunkowo młodą. Mimo to, zdążyło już pojawić się wiele mitów na jej temat. W tym artykule obalamy 5 najbardziej popularnych, błędnych przekonań na temat budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy.

 

 

1# Employer branding to narzędzie do przyciągania nowych pracowników

Istotą skutecznego employer brandingu jest jednakowe dbanie zarówno o doświadczenia kandydatów, jak i aktualnie zatrudnionych pracowników… A także tych, którzy żegnają się z firmą. Rozważni przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, że liczba kandydatów jest ograniczona – szczególnie wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Powstają więc kluby alumnów, czyli byłych pracowników, dzięki którym relacje zostają podtrzymane. Istnieje prawdopodobieństwo, że jeszcze kiedyś przyjdzie im razem pracować – nawet jeśli nie w ramach relacji pracownik-pracodawca, to wciąż obie strony mogą stać się swoimi klientami.

Autentyczny employer branding w swych działaniach uwzględnia więc:

  • Kandydatów
  • Pracowników
  • Alumnów

 

2# Bez employer brandingu marka pracodawcy nie istnieje

Nie jest możliwe, żeby pracodawca „nie miał” marki, tak samo jak nie jest możliwe, żeby zachowanie kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie wywarło żadnego wrażenia na rekruterze. Każde działanie podejmowane na rzecz (lub na szkodę) pracowników kształtuje wizerunek pracodawcy. Różnica polega na tym, że employer branding jako narzędzie pozwala kształtować markę w sposób świadomy i zaplanowany, co pozwala uzyskać pożądany i atrakcyjny wizerunek. Jednym ze sposobów na celowe kształtowanie wizerunku jest obecność na portalach odwiedzanych przez kandydatów – takich jak LinkedIn czy portal z opiniami o pracodawcach GoWork.pl.

 

3# Employer branding wymaga dużych nakładów finansowych

To jeden z najpopularniejszych mitów na temat employer brandingu. Najważniejsze i najbardziej podstawowe elementy składające się na pozytywny wizerunek pracodawcy tak naprawdę nic nie kosztują. Mamy tu na myśli sposób, w jaki traktuje się pracowników na co dzień. Okazywanie szacunku, zaufania, docenianie, sposób zarządzania – to absolutne podstawy, które z pewnością zaprocentują. Zadowolony pracownik współtworzy pozytywny wizerunek pracodawcy, wypowiadając się o nim w sposób korzystny. Inne strategie mogą z kolei wymagać stosunkowo niedużych nakładów finansowych:

  • Działania w mediach społecznościowych (również z udziałem pracowników)
  • Atrakcyjny projekt zakładki kariera na stronie internetowej firmy
  • Zawieranie wszystkich najważniejszych informacji w ogłoszeniach rekrutacyjnych
  • Udzielanie feedbacku wszystkim kandydatom, także odrzuconym
  • Budowanie narracji wokół działalności firmy oraz przedstawianie autentycznych historii pracowników
  • Badanie opinii kandydatów, pracowników i osób kończących współpracę
  • Nagrody dla najbardziej zaangażowanych pracowników
  • Optymalizacja systemu benefitów – na przykład praca zdalna jest jednym z najbardziej cenionych benefitów
  • Uspójnienie strategii komunikacji
  • Angażujący onboarding oraz wsparcie dla nowych pracowników
  • Outplacement, czyli wspieranie zwolnionych pracowników w poszukiwaniu nowej pracy

 

4# Markę tworzy się raz na zawsze

Nie wystarczy zrealizować kilku pojedynczych projektów. Fakt jest taki, że employer branding wymaga nieustannych działań. To ciągłe badanie potrzeb pracowników, opinii kandydatów  i osób, które odchodzą z pracy, bycia otwartym na zgłaszane problemy, reagowanie na zmieniające się warunki. Dlatego firmy coraz częściej zatrudniają specjalistów, których praca polega na dbaniu o markę pracodawcy. Pamiętaj jednak, że na wizerunek wpływają także menedżerowie – wiele zależy od tego, w jaki sposób codziennie traktują swoich pracowników.

 

5# Marka pracodawcy to coś zupełnie odrębnego od marki konsumenckiej

Separowanie działań związanych z budowaniem marki konsumenckiej od rozwijania marki pracodawcy jest błędem. W rzeczywistości oba te obszary przenikają się wzajemnie. Próbując stworzyć oddzielne osobowości dla marki pracodawcy i marki konsumenckiej, ryzykujesz utratę spójności i autentyczności, narażając odbiorców na niekorzystne doświadczenie dysonansu poznawczego. Pamiętaj, że Twoi klienci w przyszłości mogą zostać Twoimi pracownikami – i odwrotnie. Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której niezadowolony pracownik podejmuje decyzję o rezygnacji z kupowania produktów lub korzystania z usług oferowanych przez Twoją firmę.

 

Podsumowując:

  • Działania employer brandingowe dotyczą dbania o pozytywne doświadczenia kandydatów, pracowników oraz alumnów
  • Każdy pracodawca posiada swoją markę – warto jednak świadomie ją kształtować
  • Markę pracodawcy można z powodzeniem rozwijać nawet przy niewielkim budżecie
  • Employer branding wymaga ciągłego zaangażowania
  • Marka konsumencka i marka pracodawcy wzajemnie się przenikają