Organizacja SOS Wioski Dziecięce działa w Polsce od 36 lat. Celem jej istnienia jest niesienie pomocy dzieciom w ramach licznych programów, które odpowiadają na różne potrzeby – od działań profilaktycznych związanych ze wspieraniem rodzin doświadczających trudności, aż po zapewnienie stałej opieki i miejsca zamieszkania dla osieroconych i opuszczonych dzieci.

Pomimo kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa, pracownicy Stowarzyszenia wciąż działają na rzecz podopiecznych. Pomagają im w tym firmy w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Jakie działania podejmują organizacje i w jaki sposób rzutuje to na ich wizerunek? Jak COVID-19 wpłynie na CSR w przyszłości? Przyjrzeliśmy się bliżej niniejszym kwestiom w ramach rozmowy z Specjalistkami ds. Kontaktów z Firmami z działu Fundraisingu Korporacyjnego w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce (Aleksandra Wolak – Wojtczuk, Zuzanna Jurkowska – Bunoz).

 

Wraz z wybuchem pandemii, wszyscy znaleźliśmy się w nowej rzeczywistości. Wiele aspektów życia codziennego uległo drastycznej przemianie – przykładem może być przeniesienie nauczania do trybu w pełni zdalnego. Z jakimi nowymi trudnościami mierzą się obecnie podopieczni Stowarzyszenia?

Pamiętajmy, że w SOS Wioskach Dziecięcych opiekujemy się dziećmi, które wiele już w życiu przeszły, dlatego sytuacja izolacji jest dla nich podwójnie trudna, ale z radością obserwujemy, że dzieci przy ogromnym wsparciu opiekunów SOS dobrze sobie radzą. Ponieważ nie mogą się spotykać, poza rodzinami SOS tworzą grupy na komunikatorach internetowych, rozmawiają przez Internet, szukają sposobów na nudę, informują się nawzajem jak spędziły dzień. A przede wszystkim spędzają czas rodzinnie, grają w gry, rozmawiają, uczą się.

 

Do tej pory mogli Państwo liczyć na wsparcie ze strony darczyńców. Jak w obecnej sytuacji reagują firmy – czy doświadczają Państwo trudności z uzyskaniem wsparcia?

Zdajemy sobie sprawę, że wiele firm znalazło się w trudnej sytuacji, dlatego też niektóre planowane działania musiały zostać wstrzymane lub odwołane. Jednak widzimy również, że wiele firm podejmuje dodatkowe inicjatywy, szuka nowych pomysłów na wsparcie i rozumie jak ważna jest ich pomoc właśnie teraz.

 

Jakie projekty udało się zrealizować dzięki pomocy przedsiębiorstw, które zdecydowały się na współpracę?

W związku z koniecznością realizowania nauki online, dużym wyzwaniem było dla nas zapewnienie dzieciom i młodzieży dostępu do laptopów i komputerów. Do tej pory jeden laptop w domu zdecydowanie wystarczał, w momencie kiedy jednocześnie pięcioro, czy sześcioro dzieci musi z niego skorzystać, sytuacja się komplikuje. Bardzo szybko udało nam się rozwiązać tę sytuację, właśnie dzięki ogromnemu wsparciu firm. Spotkałyśmy się z bardzo pozytywnym odzewem i chęcią pomocy. Udało nam się również pozyskać telefony, ponieważ stały kontakt z dziećmi i rodzinami jest teraz bardzo ważny. Dzięki niemu motywujemy naszych podopiecznych do nauki,  wspomagamy organizację czasu wolnego dzieci i młodzieży, udzielamy wsparcia psychologiczno – pedagogicznego naszym podopiecznym. Otrzymaliśmy również wsparcie rzeczowe w postaci gier dla dzieci, bandan, czy płynów dezynfekujących.

 

Jak podopieczni zareagowali na otrzymaną pomoc?

Z wielką radością! Każda pomoc jest teraz bardzo ważna i nasi podopieczni doceniają nawet najmniejszy gest. Myślę, że to bardzo miłe mieć świadomość, że jest tylu ludzi biznesu otwartych na niesienie pomocy drugiemu człowiekowi. Z drugiej strony dawanie i możliwość pomagania, daje wiele radości i pozytywnych emocji. Dlatego jest to działanie dające wymierne korzyści dla obu stron.

 

Obecne czasy są szczególnie trudne dla praktycznie wszystkich potrzebujących – obszar możliwych działań charytatywnych jest ogromny. Część organizacji zdaje sobie z tego sprawę i intensywnie angażuje się w działania CSR-owe. Jak Państwa zdaniem wpływa to na wizerunek firmy jako pracodawcy?

W Polsce CSR cały czas się rozwija. Firmy są świadome tego, że poza marketingiem, działaniami PR czy sprzedażą, bardzo ważna jest odpowiedzialność społeczna. Również klienci podchodzą bardziej świadomie do wyboru konkretnych marek i produktów, chętniej wybierając te, których zakup może wspomóc daną fundację czy stowarzyszenie. Myślę, że dla przyszłych pracowników może to być ważny element, wpływający na podjęcie decyzji o podjęciu pracy w danej firmie. Również dla pracowników firmy jest to jeden z benefitów, który może wpływać na podniesienie satysfakcji z pracy.

 

Z jednej strony są pracownicy, którzy martwią się o swoją przyszłość; potrzebują nadziei. Z drugiej strony w społeczeństwie istnieje duże zapotrzebowanie na projekty CSR-owe; ludzie potrzebują praktycznej pomocy. Czy zaangażowanie pracowników w akcje charytatywne może pozytywnie wpłynąć na ich morale? Jakie działania firma może podjąć, by pogodzić obydwie potrzeby?

Działania firm w ramach zaangażowania społecznego nie tylko przyczyniają się do pomocy innym, ale i sprawiają, że pracownicy pozytywnie postrzegają swoje miejsce pracy. Nie raz słyszeliśmy od osób, z którymi współpracujemy, że ich ulubionym momentem w ciągu roku jest uczestnictwo w akcji na rzecz naszych podopiecznych, że daje im to poczucie sensu. Współpraca z organizacją pozarządową, o której można powiedzieć zespołowi sprawia, że pracownik wie, że pracuje w fajnym miejscu.

 

Jak Państwa zdaniem COVID-19 wpłynie na przyszłość CSR-u? Jakich zmian możemy spodziewać się w tym zakresie?

Tak jak w większości dziedzin, trudno przewidzieć, jak pandemia wpłynie na działania CSR. Nie wiemy, jak będzie wyglądał biznes, jak zmienią się priorytety osób zarządzających korporacjami i mniejszymi przedsiębiorstwami. Na razie kryzys pokazał, że są firmy, które bardzo się mobilizują i mimo trudnej sytuacji chcą tym bardziej okazać wsparcie.

 

Na sam koniec załóżmy, że istnieje firma borykająca się z trudnościami, które uniemożliwiają zainwestowanie środków finansowych w programy CSR-owe. Mimo to chciałaby wdrożyć choć jedno takie działanie. Co Państwa zdaniem mogłaby zrobić już dziś?

Gorąco zachęcamy wszystkie firmy do przystąpienia do programu Dobra Firma SOS. Comiesięczne wsparcie już na poziomie stu złotych dla nas jest ogromnym wsparciem, umożliwiającym zadbanie o edukację i zdrowie dzieci. Z kolei firma może pokazać klientom, partnerom i swoim pracownikom, że jest wrażliwa na los dzieci, m.in. umieszczając logo Dobrej Firmy SOS na stronie lub w stopce maila. Wszystkie szczegóły można znaleźć na stronie firmuje-pomaganie.wioskisos.org w zakładce Dobra Firma SOS. Znajdą tam Państwo różne możliwości współpracy z nami.

 

Dziękujemy za rozmowę.

 

Logo fundacji SOS Wioski Dziecięce

Informacja o przedstawicielkach Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce:

Aleksandra Wolak-Wojtczuk – Specjalista ds. kontaktów z firmami, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Fundraiser korporacyjny. Związana ze Stowarzyszeniem od trzech lat. W swojej pracy wykorzystuje wieloletnie doświadczenie z zakresu współpracy z biznesem, kluczowymi klientami, marketingiem oraz prowadzeniem projektów. Absolwentka studiów na kierunku Zarządzanie i marketing na Akademii Leona Koźmińskiego oraz Psychologii na Uniwersytecie SWPS.

Zuzanna Jurkowska-Bunoz – Specjalista ds. kontaktów z firmami, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Fundraiser korporacyjny. Od ponad 10 lat związana z organizacjami pozarządowymi. We współpracy z firmami najbardziej ceni różnorodność działań. Absolwentka studiów CSR na Akademii Leona Koźmińskiego.

 

Informacja o Stowarzyszeniu

Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce pomaga dzieciom opuszczonym, osieroconym oraz zagrożonym utratą rodziny. Chcemy, aby każde dziecko dorastało w rodzinnym środowisku, otoczone miłością, szacunkiem i poczuciem bezpieczeństwa. W Polsce działamy od 36 lat. W minionym roku Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce otoczyło opieką 1566 dzieci i młodzieży w Polsce. Tworzymy rodziny dla potrzebujących dzieci, pomagamy im w kształtowaniu swojej przyszłości, uczestniczymy w rozwoju wspólnot lokalnych. W ramach działań profilaktycznych prowadzimy Program Umacniania Rodziny „SOS Rodzinie”.