Aby móc w pełni wykorzystać w pracy swój potencjał, konieczna jest umiejętność zarządzania własną karierą. Sukces lub porażka uzależnione są od tego, czy podejmiemy odpowiednie kroki, dzięki którym nasza kariera pójdzie naprzód i które pomogą uniknąć popularnych wpadek. Poniżej przygotowaliśmy listę sześciu najpowszechniejszych błędów, które popełniają nawet najlepsi pracownicy.

Zaprzestają pozyskiwania kontaktów. Łatwo jest popaść w samozadowolenie w kwestii posiadanych kontaktów, zwłaszcza jeżeli już dłuższy czas pracujemy dla jednego pracodawcy. Nie ograniczajmy się do kontaktów wyłącznie z osobami pracujących w tych samych murach co my. Szybko możesz to odkryć, jeżeli stracisz pracę, albo zaczniesz szukać nowych możliwości zawodowych z innego powodu. Porażka wynikająca z niewystarczającej liczby kontaktów może być krzywdząca zawsze w sytuacjach gdy próbujemy znaleźć nową pracę. Pracownicy muszą ciągle pozyskiwać nowe kontakty, na każdym etapie swojej kariery, tak by mogli pozostawać w kontakcie z osobami, które mogą okazać się pomocne w ich karierze. Może brzmi to interesownie, ale takie kontakty zawsze działają w obie strony.

Zakładają, że dobra praca zawsze zostanie doceniona. Często myślimy:Jeżeli jestem dobrym pracownikiem, który zawsze daje coś extra od siebie, pracuje ponad założoną normę, mój szef na pewno to zauważy, ba na pewno dostanę nagrodę za trud włożony w powierzone mi zadania”. Otóż, niekoniecznie. Takie podejście może być bardzo nieprzyjemne w skutkach. Wielu pracowitych i utalentowanych pracowników czeka cierpliwie aż ktoś ich doceni, podczas gdy ich koledzy, niekoniecznie najlepsi z grupy otrzymują awans. Zwykle dzieje się tak dlatego, że ci drudzy nie wahają się mówić o swoich osiągnięciach, nieważne że są mniejsze niż innych członków zespołu – pracodawca może o nich usłyszeć.

Nie znają swojej wartości. Badania pokazują że kobiety rzadziej decydują się prosić o podwyżkę. Zamiast zmienić swoje nastawienie, szybko zniechęcamy się do pracy, a w efekcie zmieniamy pracodawcę – i tak w kółko. O ile taka rozbieżność może nie wydawać się aż tak dramatyczna, nieefektywne negocjowanie warunków swojego zatrudnienia na początku naszej kariery zawodowej ma wpływ na nasz dalszy rozwój. Warto więc by już na starcie ustawić się na jak najwyższym poziomie.

Pozostają niewidzialni. Często w godzinach pracy nie sposób jest się wywiązać ze wszystkich powierzonych nam obowiązków, co dopiero mówić o dodatkowych zajęciach związanych z rozwojem kariery. Mimo to powinniśmy angażować się w pracownicze komitety, aby podkreślić swoją obecność w firmie i zaznaczyć swój wkład także poza własnym departamentem. Wiele firm tworzy takie międzywydziałowe zespoły, by monitorować postępy w i usprawnić działania pracowników. Dołączenie do takiego zespołu ułatwia dotarcie i poznania nowych osób w firmie i otwiera wiele nowych możliwości.

Dzielą się zbyt wieloma szczegółami z życia prywatnego. Jeżeli masz dobre relacje z szefem, łatwo jest przekroczyć bezpieczną linię komunikacji. Zwłaszcza jeżeli jest między wami niewielka różnica wieku. Podczas luźnej dyskusji, gdy przeskakujecie z tematu na temat pamiętaj, by mimo wszystko zachować dyskrecję w kwestiach osobistych. Najlepszym sposobem uniknięcia wpadki będzie skupienie się na tematach zawodowych i zadaniach jakie masz do wykonania.

Są negatywni. Dookoła z pewnością jest wiele rzeczy na które można narzekać. W każdym biurze znajdzie się coś co nie do końca nam się podoba, ale jak to mówią – wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma. Ale skupianie się cały czas na negatywach i wyrażanie pejoratywnych opinii sprawia, że inni odbierają cię bardzo negatywnie, jako osobę nie do końca potrafiącą wpasowującą się w środowisko firmy. Trudno też oczekiwać, by takie osoby były typowane do awansu. Wieczne narzekanie to nic innego jak świadome obniżanie własnych standardów. Nawet jeżeli jakiś mechanizm w firmie nie działa prawidłowo, powinniśmy szukać rozwiązań i proponować nowe sposoby działania. Narzekaniem niczego nie naprawimy.

Oceń artykuł
0/5 (0)