Rozmowy są kluczową częścią procesu rekrutacji, więc aby być w tym najlepszy, musisz być przygotowany – zadawać właściwe pytania, uważnie słuchać i oceniać kandydata, aby sprawdzić, czy jest on odpowiednim pracownikiem dla Twojej firmy. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zrobić to najlepiej, przeczytaj nasz artykuł i poznaj 4 wskazówki, które ułatwią Ci pracę:

 

 

1.   Bądź przygotowany

PlanWażne jest, abyś dokładnie przygotował się do rozmowy z potencjalnym pracownikiem, by nie wykazać się brakiem organizacji czy profesjonalizmu. Na przebieg i klimat spotkania w znaczącym stopniu wpływa Twoje podejście i pewność. Pamiętaj o wcześniejszym dokładnym zapoznaniu się z CV kandydata, jego umiejętnościami i historią zatrudnienia, wydrukuj kopię dokumentu w celach informacyjnych na czas rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Jak przygotować się na rozmowę?

  • Przeczytaj CV kandydata i zanotuj kluczowe punkty, które należy rozwinąć podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
  • Przygotuj narzędzia niezbędne na czas rozmowy zarówno dla siebie jak i dla kandydata.
  • Zadbaj o dobrą atmosferę spotkania – pamiętaj, że uśmiech to niezbędne minimum.
  • Przygotuj się na odpowiedzi na pytania, które kandydat może zadać na temat stanowiska i organizacji.
  • Zaplanuj wystarczająco dużo czasu na rozmowę kwalifikacyjną i postaraj się dotrzymać limitu (około 30-60 minut).
  • Przygotuj się na „sprzedaż” swojej organizacji kandydatowi.

 

2. Stwórz scenariusz spotkania

ScenariuszBrak wcześniej przygotowanego planu spotkania może spowodować, utratę kontroli nad rozmową, a tym samym ostatecznie zmarnować czas Twój i kandydata. Najlepszym sposobem na uniknięcie tego jest ustalenie scenariusza, który będzie zawierał wprowadzenie do rozmowy, koncepcję wywiadu, opis głównych celów stanowiska oraz tego, co Twoja firma zamierza osiągnąć. Musisz również pamiętać o pozostawieniu czasu na pytania ze strony kandydata.

Jak poprowadzić rozmowę?

  • Powitanie
  • Wprowadzenie i przedstawienie planu rozmowy
  • Pytania rekrutera
  • Opis stanowiska i firmy
  • Pytania kandydata
  • Zakończenie rozmowy, przedstawienie kolejnych kroków

 

3. Mądrze wybierz pytania

PytaniaUtwórz listę pytań, które są dostosowane do stanowiska, na które zatrudniasz, w tym pytania dotyczące umiejętności, wiedzy, kwalifikacji i doświadczenia. Powinieneś również dołączyć pytania behawioralne i kompetencyjne, aby zobaczyć pełny obraz tego, jak kandydat radzi sobie w trudnych sytuacjach. Przygotowanie takiej listy zapewni również zadawanie każdemu kandydatowi tych samych pytań, a co za tym idzie możliwość porównania odpowiedzi.

 

Jakie pytania zadać?

  • Co możesz mi powiedzieć o sobie?
  • Jak opisałbyś swój styl pracy?
  • Dlaczego chciałbyś dla nas pracować?
  • Dlaczego opuszczasz swoją obecną pracę?
  • Dlaczego powinniśmy cię zatrudnić?
  • Z jakiego osiągnięcia jesteś najbardziej dumny?

 

4. Rób notatki i słuchaj aktywnie

NotatkiProwadzenie notatek jest niezbędne w trakcie każdego wywiadu. Pomoże Ci to śledzić wyniki poszczególnych kandydatów i umożliwi porównanie ich po zakończeniu etapu rozmów kwalifikacyjnych. Pamiętaj, aby oczyścić umysł i skoncentrować się na tym, co mówi Twój rozmówca, aby móc zauważyć wszelkie pozytywne lub negatywne atrybuty. Aktywnie słuchaj i reaguj na słowa kandydatów, aby jak najlepiej ich poznać i być w stanie dokonać najlepszego wyboru.

Jak słuchać aktywnie?

  • Skoncentruj się na rozmówcy
  • Notuj
  • Podążaj
  • Nie przerywaj
  • Zadawaj pytania
  • Zachęcaj do mówienia

 

 

Praca rekrutera jest niezwykle istotna, gdyż pomaga organizacji w identyfikacji i selekcji specjalistów, nawiązywaniu z nimi kontaktów oraz oferowaniu stanowisk pracy. Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogły Ci uporządkować wiedzę w jej zakresie, a dzięki nim staniesz się jeszcze lepszym profesjonalistom. Zapraszamy również do zapoznania się z innymi artykułami z obszaru rekrutacji, które mogą okazać się pomocne w Twojej codziennej pracy: