Poszukując swojej niszy rynkowej, wielu początkujących przedsiębiorców kompletnie pomija fakt, że rozwój wszelakich, ludzkich potrzeb, tworzy popyt nie tylko na rozmaite wynalazki czy gadżety, ale również personalizuje i upraszcza niektóre ze znanych już usług, ewoluując ich część do zupełnie nowych kategorii. W ten sposób powstał diet coaching – pomysł na biznes przyszłości, swych korzeni mogący upatrywać w klasycznej dietetyce. Na czym polega diet coaching i ile można na tym zarobić? Kto może zostać diet coachem? Czy koszt założenia własnej firmy w tej branży jest wysoki? Jak ją prowadzić? Na te i inne pytania, odpowiadamy w niniejszym artykule.

Czym jest diet coaching? Pomysł na biznes przyszłości

Diet coaching – co to jest?

Jak sama nazwa wskazuje, „diet coaching” oznacza swego rodzaju spersonalizowany „trening dietetyczny” (z ang. „diet” = „dieta”, „coaching” = „trening”), choć aspekty treningowe przybierają tutaj formę prowadzenia klienta pod kątem psychologicznym i motywacyjnym – diet coacha nie wolno mylić z trenerem personalnym, którego spotkać możemy na siłowniach czy w klubach fitness. Jego obowiązki są zgoła odmienne.

W pewnym sensie można zatem uznać, że diet coaching jest formą pomocy psychologicznej, kierowanej dla wszystkich tych, którzy nie radzą sobie z odstawieniem starych nawyków żywieniowych na rzecz ich zdrowszych odpowiedników. I odmiennie do roli psychologa, diet coach w swoim doradztwie koncentruje się wyłącznie na aspektach samej diety, mając w tym zakresie dalece większe kompetencje od standardowego psychoterapeuty.

Można zatem zaryzykować stwierdzenie, że diet coach łączy w sobie te elementy dietetyki i psychologii, które pomogą jego pacjentowi utrzymać aktualnie powziętą dietę i zmotywują go do odnoszenia dalszych sukcesów.

Na czym w praktyce polega diet coaching?

Bez względu na to, czy Twoim celem jest nabranie tkanki mięśniowej, czy zgubienie paru zbędnych kilogramów, sam diet coach niewiele będzie w stanie wskórać by Ci pomóc. Stanowi on wyłącznie pomost pomiędzy Twoimi osobistymi zaleceniami dietetycznymi, a planem treningowym w kontekście aktywności fizycznej (choć to drugie nie zawsze jest niezbędne).

Choć roli coacha dietetycznego nie należy umniejszać, to pamiętać należy, że nie jest to zawód tożsamy z dietetykiem. Wiedza coacha jest bardziej ogólna i bez odpowiedniego wykształcenia, prawdopodobnie nie będzie on w stanie samodzielnie rozplanować Twojej diety tak, by jej efekty były dla Ciebie zadowalające. Niemniej, będzie on w stanie pomóc Ci zrozumieć poszczególne aspekty otrzymanych zaleceń żywieniowych, utrzymać Twoje postanowienie o zmianie na lepsze i motywować na pełnej trudów drodze do sukcesu.

„Pomoc” stanowi tutaj słowo-klucz. Diet coach nie zrobi niczego za Ciebie – jego rolą jest zadziałać na Ciebie w taki sposób, byś jak najprędzej mógł się usamodzielnić w tematyce zdrowego żywienia i świadomie podejmował decyzje, które naprawdę są dla Ciebie ważne – bez względu na trudy, jakich możesz doświadczać.

Coach diety a dietetyk – jakie są różnice?

Różnicę między coachem diety a dietetykiem, można ubrać w niezwykle proste słowa. Jeżeli potrzebujesz diety, która pomoże Ci osiągnąć Twój cel sylwetkowy bądź zdrowotny, powinieneś udać się do dietetyka. Jeśli zaś potrzebujesz pomocy w realizacji zaleceń żywieniowych i motywacji do dalszego działania, udaj się do coacha dietetycznego.

Dietetyk to osoba wyspecjalizowana w zakresie układania planów żywieniowych. Doskonale wie, czego potrzebuje zgłaszająca się doń osoba. Dietetyk analizuje potrzeby swojego klienta nie tylko pod kątem końcowego celu, jaki klient chce osiągnąć, ale również pod kątem aktualnych możliwości fizycznych i zdrowotnych swojego pacjenta.

Diet coaching z kolei, polega wyłącznie na motywacji psychicznej i pogłębianiu wiedzy o zdrowym odżywianiu swojego klienta. Coach dietetyczny (o ile sam nie jest dietetykiem) bazuje na zaleceniach żywieniowych dostarczonych mu wcześniej przez odpowiedniego specjalistę. Jego rolą jest usamodzielnić reflektanta w jego dążeniach, uświadomić mu jak ważne są jego indywidualne potrzeby i pokazać, że „dla chcącego nie ma nic trudnego”.

Jak zostać diet coachem?

Polskie prawo aktualnie nie reguluje zawodu diet coacha. Nie jesteś zobligowany do ukończenia wyższej uczelni, żeby zostać diet coachem – wystarczy czy Ci udanie się na odpowiedni kurs, na którym zdobędziesz niezbędną wiedzę w zakresie:

  • Podstaw dietetyki,
  • Psychologii,
  • Technik wsparcia,
  • Metodologii pracy z pacjentem.

Niemniej, warto rozważyć pełnoprawną edukację w zakresie dietetyki, choćby miałby to być jedynie dodatkowy kurs. W ten sposób znacznie poszerzysz zakres swoich kompetencji, zyskując sporą przewagę nad swoimi potencjalnymi konkurentami, jednocześnie znacznie celniej adresując swoje porady klientom. Co więcej, będą oni mogli pominąć spotkanie z dietetykiem, na rzecz wyłącznie kompleksowej wizyty w Twoim gabinecie.

Warto zaznaczyć, że rzecz ta działa w obie strony. Jeżeli jesteś już dietetykiem, udając się na kurs z zakresu diet coachingu możesz tylko zyskać, znacznie wyprzedzając swoją konkurencję w wyścigu o laur pierwszeństwa na danym rynku.

Diet coaching – biznesplan

Żaden biznes nie będzie w stanie w przyszłości osiągać sukcesów, jeżeli na wstępie nie zostanie dla niego sporządzony szczegółowy biznesplan – diet coaching nie jest od tej zasady wyjątkiem. Choć mogłoby się wydawać, że biznesplan w tej branży nie będzie stanowił szczególnie problematycznej kwestii (wszak mówimy o działalności usługowej skoncentrowanej na dialogu), to jednak istnieje kilka spraw, które na wstępie musisz rozważyć.

Przede wszystkim zastanów się, czy chcesz swoją działalność prowadzić w internecie, stacjonarnie, czy może w modelu hybrydowym, kondensującym obydwa warianty. W głównej mierze to właśnie ta decyzja zdeterminuje kierunek, w jakim będą podążać Twoje początkowe koszty.

Warto jeszcze nadmienić, że na etapie rozpisywania biznesplanu, nie warto pomijać żadnego, choćby najbardziej groszowego aspektu. Pamiętaj, że pierwsze dni nie są łatwe dla żadnego biznesu, niezależnie od branży, a im więcej pieniędzy pozostanie w Twojej kieszeni, tym więcej będziesz w stanie zainwestować w swój przyszły sukces.

Działalność w internecie

Stawiając wyłącznie na działalność w przestrzeni cyfrowej, będziesz musiał zaopatrzyć się przede wszystkim w ładną, sprawnie działającą stronę internetową, która zapewni Twoim klientom łatwe i przyjemne poruszanie się po niej, a także wygodne załatwianie formalności związanych z płatnościami czy wizytą.

Niezbędnym będzie zainwestowanie środków nie tylko w internetowe kampanie reklamowe, ale też działania z zakresu SEO, które zapewnią Twojej witrynie wysoką pozycję w wyszukiwarkach internetowych.

Niemniej, nie możesz zapomnieć o technicznych aspektach działalności, które będą stanowiły podstawę dla wysokiego standardu obsługi. Zadbaj o stabilne łącze internetowe o wysokiej przepustowości, dobrej jakości kamerkę internetową i mikrofon, a także sprawny komputer – dzięki temu upewnisz się, że żaden techniczny chochlik nie stanie Ci na przeszkodzie w trakcie wizyty.

Działalność stacjonarna

Diet coaching w formie stacjonarnej będzie nieco droższy, aniżeli działanie wyłącznie za pośrednictwem strony internetowej. Będziesz bowiem zmuszony do wynajmu (bądź kupna) gabinetu, w którym przyjmiesz swoich klientów. Co więcej, rzeczony lokal będziesz musiał zaadaptować do branżowych potrzeb – de facto sprowadza się to wyłącznie do zakupu właściwych mebli i wyposażenia biurowego, ale niestety nie są to małe koszty.

Pamiętaj, że masz tylko jedną szansę na to, by zrobić dobre, pierwsze wrażenie – z tego powodu niezwykle ważne jest to, jak będzie prezentowało się wnętrze Twojego gabinetu. Jeżeli nie chcesz ryzykować tego, że Twoje subiektywne odczucia estetyczne nie idą w parze z ogólnie przyjętym kanonem piękna, możesz skorzystać z usług dekoratora wnętrz.

Musisz mieć na względzie, że postawienie wyłącznie na działalność stacjonarną, wcale nie zwalnia Cię z obowiązku posiadania strony internetowej, czy prowadzenia działań marketingowych w sieci. Nie jest to, rzecz jasna, obowiązek prawny, ale Twoja całkowita absencja w cyfrowym świecie mogłaby Cię słono kosztować.

Działalność hybrydowa

Zarówno gdy idzie o czystej wody dietetykę, jak i diet coaching, działalność hybrydowa – a więc oparta tak o internet, jak i działalność stacjonarną – jest docelowym punktem każdego przedsiębiorcy. Oczywiście, oznacza to wzrost początkowych kosztów, a nie każdy z nas dysponuje odpowiednim kapitałem w tym zakresie. Możesz jednak zacząć od jednego modelu, stopniowo poszerzając zakres swoich działań.

Hybrydowość przedsiębiorstwa pod kątem sposobu prowadzenia działalności, stanowi klucz do sukcesu w niemal każdej branży. Nie warto się ograniczać – Twoi klienci są wszędzie! Znajdź ich wszędzie tam, gdzie Cię potrzebują, a zapewnisz sobie zyski, o jakich nie śniłeś nawet w najśmielszych snach!

Reklama dźwignią handlu, czyli jak się wypromować?

Diet coaching to nie jest łatwy biznes. Biorąc pod uwagę stosunkowo niski próg wejścia, mogłoby się wydawać, że jest zgoła inaczej – nie daj się jednak zwieść pozorom. To stosunkowo nowa gałąź gospodarki, kierowana do coraz szerszego, choć nadal wąskiego spektrum zainteresowanych. Bez wdrożenia odpowiednich strategii marketingowych, nie będziesz w stanie przebić się przez barierę informacyjną, a znalezienie pierwszych klientów będzie niełatwe.

Godną rozważenia opcją jest podjęcie współpracy z gabinetem dietetycznym, który w zamian za określoną prowizję będzie informował swoich klientów o Tobie. Z drugiej strony, jak już wyżej wspominaliśmy, warto poszerzyć zakres swoich kompetencji o dodatkowe umiejętności – im więcej usług świadczysz, na tym większy ruch będziesz mógł liczyć. Tak czy inaczej, istnieje szereg zabiegów marketingowych, których wręcz obligatoryjnie musisz się podjąć.

Przejrzysta strona internetowa

Wbrew temu co wydaje się wielu początkującym przedsiębiorcom, działanie wyłącznie w sferze stacjonarnej, nie obdarza Cię przywilejem całkowitego „nieistnienia” w internecie. Warto posiadać własną stronę internetową, choćbyś przyjmował klientów wyłącznie w zaciszu swego gabinetu.

W sieci możesz informować klientów o zakresie świadczonych usług, ich cenie, godzinach pracy, a nawet umożliwić im rezerwację spotkania i opłacenie go. Co jednak najistotniejsze, będziesz mógł generować ruch na stronie, który szybko przełoży się na zwiększenie liczby rzeczywiście obsłużonych pacjentów.

Własna strona internetowa powinna jednak działać nie tylko sprawnie i skutecznie, ale też przyciągać oko i zachęcać do skorzystania z usług jej posiadacza. Tym zaś zajmuje się identyfikacja wizualna.

Identyfikacja wizualna firmy

Stare porzekadło mówi: „jak Cię widzą, tak Cię piszą” – zadbaj więc o to, by Twoim potencjalni klienci widzieli Cię w jak najlepszym świetle. W pierwszej kolejności stwórz (lub zleć stworzenie) profesjonalne, eleganckie i kreatywne logo, które będzie zapadać w pamięć już od pierwszej chwili. Postaraj się, aby było nowoczesne, schludne i minimalistyczne, w ciekawy sposób odwołujące się do sedna Twojej zawodowej praktyki.

Zadbaj też o to, by Twoja strona internetowa spełniała najnowsze standardy UX, a Twój gabinet nie tylko mówił o Twoim profesjonalizmie, ale by swoim ciepłem dawał nadzieję i zachęcał do jak najczęstszych wizyt.

Przygotowując reklamy, ulotki, czy wizytówki, pamiętaj, że to właśnie one będą podświadomie mówić Twoim klientom o tym, jaki masz stosunek zarówno do nich, jak i do swojej pracy. Weź to pod wzgląd przy każdym projekcie!

Reklamy w świecie wirtualnym i rzeczywistym

Sposobów na podjęcie działań marketingowych w praktyce jest kilka. Najbardziej oczywistym w przypadku działalności stacjonarnej, jest oczywiście kolportaż ulotek na docelowym obszarze Twojej aktywności.

Nie należy jednak zapominać o sile internetu – kampanie reklamowe w Google są niezwykle skuteczne, a przy tym relatywnie tanie, zapewniając stały dostęp do coraz to nowszych klientów. Warto o nie zadbać nawet wówczas, gdy nie prowadzisz działalności w internecie.

Jeżeli diet coaching jest jedynym obszarem prowadzonej przez Ciebie działalności, zastanów się nad współpracą z pobliskim gabinetem dietetycznym, siłownią, czy klubem fitness. Być może uda się wam wypracować wspólny model biznesowy, na których skorzystają wszyscy.

Rabaty i programy lojalnościowe

Ludzie uwielbiają promocje i zniżki, bez względu na to, o jakiej branży mówimy. Wprowadzenie do swojego biznesu aspektu programów lojalnościowych, jest niezwykle istotne przede wszystkim w początkowych fazach rozwoju firmy. Możesz, na przykład, udzielać procentowego rabatu klientowi za każdą osobę, którą ów do Ciebie skieruje.

Jeżeli prowadzisz kolportaż ulotek na danym terenie, możesz zamieścić na nich informację o określonym rabacie dla wszystkich, którzy pojawią się w Twoim gabinecie wraz z rzeczoną ulotką. Dobrze jest też udzielić sporego rabatu określonej liczbie pierwszych klientów, co w połączeniu z przemyślanym programem lojalnościowym, może wywołać efekt kuli śnieżnej.

Tak naprawdę, ilość działań marketingowych, jakich możesz się podjąć, jest dość duża, zależąc wyłącznie od Twojej intuicji biznesowej i kreatywności. Nie bój się eksperymentować, ale pamiętaj, by zawsze podążać krok w krok za swoim biznesplanem i obliczać potencjalne skutki każdego działania.

Wyeksponuj swoje sukcesy!

Bez względu na to, czy mówimy o Twoim gabinecie, czy witrynie internetowej, warto jest wyeksponować swoje osiągnięcia, by zwiększyć swoją wiarygodność w oczach przyszłych klientów. Zadbaj o widoczne umiejscowienie wszelkich dyplomów, certyfikatów czy nagród, jakie udało Ci się zdobyć dzięki działaniu jako diet coach.

Za zgodą pacjentów, możesz także udostępniać ich pozytywne historie dotyczące współpracy z Tobą, co dodatkowo zmotywuje do działania wszystkich kolejnych. Niezmiernie istotne są również komentarze, jakie mogą zamieszczać w internecie na Twój temat bywalcy Twojego gabinetu – wchodź z nimi w interakcję! Dziękuj za każde miłe słowo, a opinie negatywne przyjmuj z pokorą i kulturą właściwą profesjonaliście, proponując odpowiednie rozwiązanie.

Mówiąc zaś o interakcji z klientem na płaszczyźnie cyfrowej, warto zaznaczyć swoją obecność w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. Biorąc pod uwagę zasięgi, jakie te platformy mogą generować, musisz patrzeć na nie jak na darmową reklamę – właściwe prowadzenie profili w social media może stanowić potężny napływ klientów!

Diet coach - zarobki i wymagania

Jak założyć firmę w branży diet coaching – krok po kroku

W zasadzie trudno powiedzieć, by założenie firmy w tej branży było jakkolwiek różne od innych sektorów. Wiemy, że nikt nie lubi biurokracji i ślęczenia nad stosem skomplikowanych formularzy – możemy Cię jednak zapewnić, że rejestracja firmy diet coaching jest banalnie prosta, a będzie jeszcze łatwiejsza, jeżeli skorzystasz z poniższego poradnika.

Wypełnij wniosek CEiDG-1

Pierwszym krokiem, jaki przyjdzie Ci wykonać, jest wypełnienie formularza CEiDG-1 i złożenie go we właściwym dla siebie urzędzie miasta lub gminy. W ten sposób Twój biznes zostanie formalnie zarejestrowany, a Ty otrzymasz NIP i REGON.

Samo wypełnienie nie powinno przysparzać Ci większych problemów, poza określeniem profilu swojej działalności, wyrażonego numerem PKD. Jak wspominaliśmy wyżej, diet coaching nie jest jeszcze w Polsce regulowany prawnie, co oznacza, że kwestia jego numeru nie jest tak oczywista. W większości przypadków jednak, przedsiębiorcy wpisują numer 86.90.Z.

Złóż formularz VAT-R

Kolejny krok stanowi udanie się do właściwego dla siebie urzędu skarbowego i złożenie w nim wypełnionego formularza VAT-R. Zgodnie z obowiązującym prawem, musisz to zrobić przynajmniej na jeden dzień przed rzeczywistym świadczeniem usług – w przeciwnym razie mogą Cię czekać negatywne konsekwencje prawne.

Zarejestruj się w ZUS

Ostatnim krokiem przed możliwością rozpoczęcia działalności, jest zarejestrowanie się w ZUS, co możesz zrobić przy użyciu jednego z dwóch formularzy – ZUS ZZA (wyłącznie ubezpieczenie zdrowotne) lub ZUS ZUA (ubezpieczenie zdrowotne i społeczne). Naturalnie, to właśnie druga z opcji jest dla przedsiębiorców najbardziej optymalną.

Warto w tym miejscu pamiętać, że przedsiębiorcy dopiero co wkraczający na rynek, mogą liczyć na szereg rozmaitych ulg i zwolnień podatkowych – jedną z nich jest na przykład „mały ZUS”. Zainteresuj się tymi wszystkimi możliwościami osobiście, lub dopytaj o nie swojego księgowego – zaoszczędzić sporo kapitału na start!

Jaką formę działalności gospodarczej wybrać?

Przewaga konkurencyjna jednego przedsiębiorstwa nad drugim, nie wynika wyłącznie ze stażu rynkowego, kapitału zakładowego, możliwości przerobowych, zdolności marketingowych, czy zarejestrowanych patentów. Czasami sprawy przybierają znacznie bardziej trywialny obrót, koncentrując się już na wyborze formy działalności gospodarczej.

W teorii, do dyspozycji masz trzy ścieżki – jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną i spółkę handlową. Jednoosobowa działalność gospodarcza jest zdecydowanie najpopularniejsza, gdy idzie o diet coaching – jest tania i szybka w założeniu, a przy tym prosta w prowadzeniu. Spółka cywilna z kolei zakłada po prostu współpracę dwóch lub więcej przedsiębiorców, opartą o pisemną umowę pomiędzy nimi. Różni się jedynie nieznacznie obowiązkami podatkowymi, co zależnie od sytuacji danych firm, może stanowić czynnik pozytywny, bądź negatywny.

Nieco inaczej ma się sprawa w przypadku spółek handlowych. Ich założenie jest znacznie trudniejsze (wymagając spełnienia większej ilości formalności) i droższe, choć ogólny profit (na przykład w postaci kapitału zewnętrznych inwestorów) również jest zauważalny. Pytanie tylko, czy diet coaching pozwala na aż tak ambitne plany rozwoju? Być może tak – ale raczej powinieneś rozważać to w kategoriach optymistycznej przyszłości, stawiając dziś na nieco prostsze rozwiązania. Pamiętaj, że formę prowadzenia działalności zawsze można łatwo zmienić!

Koszty i zyski w diet coachingu

Koszty i zyski w diet coachingu uzależnione są od wielu aspektów –  zarówno od formy prowadzonej działalności, miejsca, wysokości kapitału startowego i nakładów na skuteczny marketing. Niektórzy przedsiębiorcy traktują diet coaching jako możliwość dorobienia do domowego budżetu, formalnie nawet nie rejestrując firmy, a korzystając z zapisu o działalności nierejestrowanej. Inni z kolei, już w ciągu pierwszych trzech miesięcy rynkowej aktywności, cieszą się zainteresowaniem tak dużym, że muszą szukać dodatkowych rąk do pracy.

Jak duże są koszty założenia firmy?

Samo założenie działalności gospodarczej jest darmowe, a koszty związane z przygotowaniem do prowadzenia działalności dotyczą przede wszystkim stworzenia strony internetowej, oraz wynajęcia i zaadaptowania lokalu. Koszt stworzenia strony internetowej, wraz ze wszystkimi elementami dodatkowymi (dotyczącymi zarówno sfery kosmetycznej jak i funkcjonalnej) może wynieść nawet 5 000 złotych. Wynajęcie lokalu zapewne jest jednorazowo tańsze, choć i tak zależy to od jego lokalizacji – no i oczywiście w przeciwieństwie do strony internetowej, będziesz musiał opłacać go co miesiąc.

Kosztem relatywnie niewielkim, acz niezmiernie istotnym, jest udanie się na kurs diet coachingu, o ile jeszcze nie masz tego za sobą. Jego cena, w zależności od organizatora, wahać się będzie między 800 złotych, a 1 000 złotych.

Na jakie zarobki może liczyć diet coach?

Zarobki diet coacha są niezwykle trudne do oszacowania. Zdecydowanie więcej zarobi diet coach, który posiada większe kompetencje z podobnym zakresie (np. jako trener personalny czy dietetyk). Istotnym jest również miejsce, w jakim świadczysz swoje usługi, jak i ilość funduszy i sił zainwestowanych w marketing. Nie bez znaczenia pozostaje także staż rynkowy.

Każdy przedsiębiorca rozpoczynający swoją przygodę jako diet coach musi pamiętać, że jest to stosunkowo nowa profesja na rynku – może się okazać niebywałym sukcesem, całkowitą porażką, albo zwyczajnie osiągać zyski porównywalne z zarobkami etatowego dietetyka, czyli w granicach 3 000 złotych netto. Najważniejsze jest, abyś rozsądnie podszedł do rozpisania swojego biznesplanu i mierzył swe siły na zamiary.

Oceń artykuł
5/5 (1)