Pandemia zmieniła zasady gry i to niemal dla wszystkich firm. Dzięki wspólnemu wysiłkowi przedsiębiorców, którzy połączyli siły w tym trudnym czasie, powstała jednak encyklopedia zarządzania w kryzysie. Jakie nowe sposoby zarządzania przedsiębiorstwem opracowano i co liczy się przede wszystkim, kiedy trzeba podejmować ryzykowne decyzje? Tego dowiecie się z tekstu!

Jak powstała encyklopedia zarządzania w kryzysie?

Jak zarządzać kryzysową sytuacją w firmie? Pandemia wywarła olbrzymi wpływ na to, jak obecnie prowadzi się działalność. Wciąż zmieniające się obostrzenia, utrudnienia związane z lockdownem i zmiana systemu pracy na zdalny nie ułatwiały zadania menagerów, zmuszonych na nowo opracować sposoby, aby zadbać o komunikację w zespole oraz dopasowanie dotychczasowego modelu biznesowego do aktualnych potrzeb rynku.

Niemal każda organizacja musiała więc zmierzyć się z wyzwaniami, jakie postawiła przed rynkiem pracy pandemia. Dzięki wzajemnemu wsparciu udało się jednak stworzyć nową encyklopedię zarządzania w kryzysie, dzięki której dowiecie się, jak adekwatnie na niego reagować i zapewnić płynność pracy.

Jak zarządzać firmą w kryzysie? Encyklopedia zarządzania podczas pandemii wskazuje kluczowe obszary

Aby zrozumieć, jak prawidłowo wprowadzić zmiany w systemie funkcjonowania firmy, aby zapobiegły problemom związanym z pandemią? Pierwszym krokiem na drodze do wypracowania takich rozwiązań było zidentyfikowanie największych potencjalnych wyzwań, jakie obecnie stoją przed przedsiębiorstwami.

Menagerowie zespołów firm, które najlepiej poradziły sobie z rozwojem swojej działalności nawet w tych trudnych momentach, wskazali tu trzy kluczowe obszary, na których należy się skupić:

  • kapitał ludzki;
  • elastyczność;
  • komunikacja w zespole.

Dlaczego akurat te trzy aspekty są tu tak istotne dla prawidłowego rozwoju firmy w pandemii? Temu przyjrzymy się w dalszej części tekstu.

Kapitał ludzki a encyklopedia zarządzania – dlaczego jest tak ważny?

Czemu to akurat pracownicy są tak ważnym elementem, na którym należało się skupić w trakcie trwającego kryzysu? Kapitał ludzki okazał się być jeszcze większą wartością dla firm, niż wcześniej. W trakcie pandemii liczyło się odpowiednie wsparcie dla zatrudnionych, a także zacieśnienie więzi w zespołach.

Elastyczność, czyli jak zarządzać firmą w kryzysie – to na nią powinniście postawić

Kryzysowe sytuacje na rynku wymagają także dużej elastyczności od firm. Przystosowanie się do nagle zmieniających się reguł gry wymaga odpowiedniej dozy kreatywności, zwinności we wprowadzaniu zmian i znacznego zwiększenie tempa podejmowania decyzji.

Pandemia każe zadbać o więzy, czyli czemu komunikacja w zespole to priorytet

Pandemia i związane z nią lockdowny sprawiły też, że wiele firm zmieniło system pracy na zdalny. To znacząco wpłynęło zaś na to, jak musimy aktualnie dbać o komunikację pomiędzy pracownikami. Ważne stało się także nie tylko zacieśnienie więzi pomiędzy członkami zespołów, ale też tych między pracownikami a kadrą zarządzającą.

Jak więc firmy poradziły sobie z zadaniem wzięcia pod uwagę powyższych czynników podczas planowania zmian w sposobie funkcjonowania podczas pandemii? Poniżej omówimy lekcje, jakie zawarto w encyklopedii zarządzania przedsiębiorstwem w sytuacjach kryzysowych.

Jak zarządzać sytuacją kryzysową w firmie? Lekcje encyklopedii zarządzania

Jakie lekcje z zarządzania firmą podczas pandemii wyciągnęli ich menagerowie? Pierwszą i najważniejszą okazało się zadbanie o kapitał ludzki przedsiębiorstw. Podczas pracy zdalnej rola lidera zespołu uległa zmianie. Budowanie obopólnego zaufania jak i motywowanie pracowników w trybie „online” okazało się nowym wyzwaniem.

Jak zadbać o pracowników podczas pandemii? Liczy się każdy!

Encyklopedia zarządzania w kryzysie jasno wskazuje, że jednym z najistotniejszych obszarów, na których powinny aktualnie skupić się firmy, jest ich kapitał ludzki. Pandemia tylko podkreśliła, jak istotna jest rola każdego pracownika i jego wkład w funkcjonowanie zespołu.

O czym warto więc pamiętać, zarządzając pracą zespołu w kryzysowej sytuacji? Ważne będą zwłaszcza zapewnienie pracownikom poczucia bezpieczeństwa, jak i zadbanie o zacieśnienie więzi pomiędzy nimi.

Podczas pandemii wielu zatrudnionych obawiało się utraty pracy, czy redukcji wysokości wynagrodzenia. Lęk związany z niepewną przyszłością mocno wpłynął na brak poczucia bezpieczeństwa u pracowników. Jak z tym walczyć? Encyklopedia zarządzania radzi postawić na jasną i otwartą komunikację w tym zakresie. Bieżące komunikowanie spodziewanych trudności i zmian, zwłaszcza tych dotyczących wypłaty, ułatwia szczerość pomiędzy kadrą zarządzającą a jej zespołem.

Dzięki temu pracownicy nie szerzyli „teorii spiskowych”, dotyczących potencjalnych zwolnień czy redukcji etatu. Mieli też poczucie, że nie zostaną w kryzysie pozostawieni sami sobie, ale mogą liczyć na pomoc ze strony pracodawcy. Pomocnym narzędziem mogą tu być np. zespołowe spotkania, także w formie online, podczas których w sposób otwarty na informację zwrotną komunikowana będzie aktualna sytuacja w firmie i planowane w związku z nią dalsze kroki.

Budowanie poczucia więzi z firmą także pomagało w opanowaniu kryzysu w firmach. O ile przy pracy stacjonarnej więzy pomiędzy pracownikami budują się w naturalny sposób, czy to dzięki wspólnej kawie w biurowej kuchni, czy np. zespołowych spotkaniach, o tyle w przypadku zdalnej takiej możliwości już nie ma.

Tymczasem według doświadczonych menagerów to właśnie te więzi są kluczowe, aby móc identyfikować się z firmą, co pozytywnie wpływa na lojalność pracownika, jak i jego motywację do pracy. Podczas pandemii musieli więc wymyśleć sposób, aby stworzyć je także w nowej formie. Pomocne mogą tu być np. rytuały zespołowe – umówcie się na jeden „call” w tygodniu, podczas którego omówicie aktualne tematy, a także wymienicie kilka słów.

Stały kontakt ma szansę choć częściowo zastąpić zalety pracy stacjonarnej. Encyklopedia zarządzania podpowiada również, aby starać się zapraszać członków zespołu do wspólnych inicjatyw, niekoniecznie tylko tych, związanych z samą pracą. Zwłaszcza tych, którzy dołączyli do firmy w okresie pandemii i nie mieli szansy lepiej Was poznać!

Elastyczność w zarządzaniu w kryzysie – klucz do sukcesu podczas pandemii

Kolejnym wnioskiem, którzy menagerowie wyciągnęli z doświadczeń rynkowej walki z następstwami pandemii, był ten, aby maksymalnie zwiększyć elastyczność firmy. Co przez to rozumiemy? Proces adaptacji do dynamicznych zmian wymaga sporej zwinności, gdy mamy do czynienia z globalnym kryzysem. Dla wielu przedsiębiorstw największym wyzwaniem okazało się przyśpieszenie tempa procesu podejmowania decyzji w strukturach wewnętrznych, jak i brak możliwości bezpośredniego kontaktu z klientami.

Jak poradzono sobie z tymi trudnościami? Zgodnie z podpowiedzią encyklopedii zarządzania warto było choćby i na chwilę zmienić styl zarządzania firmą. Przykładowo, autokratyczny oraz patriarchalny znacznie lepiej sprawdzą się w momentach, w których tempo podejmowania decyzji powinno być szybkie.

Warto okazało się również sięgnąć po nowe narzędzia w komunikacji z klientami. Zmiana modelu biznesowego firmy, jak i znalezienie nowych kanałów komunikacyjnych ułatwiły zachowanie dotychczasowych dobrych relacji z nimi.

Poza szybką reakcją na zmieniające się warunki i zmianą sposobu myślenia o komunikacji zewnętrznej oraz wewnątrz zespołowej ważna jest także kreatywność w znajdowaniu nowych rozwiązań. Jak ją zwiększyć? To proste! Encyklopedia zarządzania w kryzysie radzi, aby wesprzeć się tu ponownie największym kapitałem firmy, czyli ludźmi. Budując wokół kadry zarządzającej zasobami ludzkimi atmosferę wzajemnego szacunku i zaufania zwiększamy szanse na to, że pracownicy sami będą wychodzić z inicjatywą i wymyślą propozycje, na które sami menagerowie mogli nie wpaść. Zyskuje cała firma!

Podnoszenie kompetencji to element tego samego planu. W świecie baz wiedzy jej brak jest niewybaczalny. Obeznanie z aktualnymi wydarzeniami i trendami branżowymi, a także stałe doskonalenie umiejętności członków zespołu okazały się jeszcze istotniejsze w okresie pandemii.

Jak działać w kryzysie? Zadbajcie o komunikację w zespole

Komunikacja i to zarówno ta wewnątrz firmy, jak i kierowana do odbiorców, także nabrała na znaczeniu w dobie pandemii. Związana z obostrzeniami zmiana systemu pracy na zdalny zredukowała jej efektywność. Jednak nie nieodwracalnie – konieczne było jednak jej usprawnienie, jak i postawienie na nowe kanały oraz narzędzia, pomagające w pokonaniu nowych barier komunikacyjnych.

W przypadku pracy stacjonarnej menagerowie mają większe możliwości skutecznego przekazywania wiedzy, a także obserwacji nastrojów w firmie. Spadek motywacji pracowników powinien w takich sytuacjach skłaniać ich do starannego przyjrzenia się, gdzie może leżeć problem. Jak zrobić to samo w trakcie pracy zdalnej?

Skuteczne okazało się postawienie na regularną, otwartą komunikację pomiędzy zespołami, a ich liderami. Pozostawanie w stałym kontakcie, nawet online, służy budowaniu więzi pomiędzy pracownikami, a także polepsza przepływ informacji między nimi. Co ważne, tym razem encyklopedia zarządzania nawet bardziej, niż zwykle radzi skoncentrować się tu na zdaniu samych zatrudnionych. Sama świadomość, że mogą oni szczerze i swobodnie wyrazić swoje opinie, a także, że zostaną one wzięte pod uwagę, wzmacnia poczucie lojalności wobec pracodawcy.

Ankieta zadowolenia pracownika – czemu może być pomocna z punktu widzenia encyklopedii zarządzania?

Przy napiętym rozkładzie dnia pracy nie zawsze uda się jednak znaleźć czas na takie spotkania. Dlatego jedną z form badania aktualnych potrzeb pracowników podczas pandemii była dla wielu firm okresowa ankieta zadowolenia z pracy. Stałe badanie poziomu satysfakcji z niej zatrudnionych pozwalało także na szybszą adaptację do zmian. W sytuacjach kryzysowych nierzadko zdarza się bowiem, że rozwiązanie zaproponowane w danym miesiącu nie sprawdzi się już równie dobrze w kolejnym.

Adaptacja strategii zarządzania w czasie pandemii – kluczowe zmiany i wyzwania

Pandemia COVID-19 zmusiła firmy na całym świecie do radykalnych zmian. Przejście na pracę zdalną, adaptacja do nowych regulacji i dbanie o zdrowie pracowników stały się priorytetami. Dla wielu firm wyzwaniem była konieczność przyspieszenia transformacji cyfrowej, w tym wdrożenia rozwiązań IT, które umożliwiły pracę na odległość. W kontekście zarządzania istotne jest utrzymanie efektywnej komunikacji, motywacji pracowników oraz zrozumienie ich obaw i potrzeb. Sukces wymagał elastyczności, umiejętności szybkiego reagowania na zmiany oraz wykorzystania narzędzi zarządzania kryzysowego.

Jak pandemia wpłynęła na długofalowe zmiany w zarządzaniu firmą?

Pandemia COVID-19 przyniosła ze sobą zmiany, które najprawdopodobniej będą miały długofalowy wpływ na zarządzanie. Praca hybrydowa stała się standardem, a wiele firm wdrożyło trwałe rozwiązania IT umożliwiające pracę zdalną. Zwiększyła się również świadomość pracodawców na temat zdrowia psychicznego pracowników i potrzeby wsparcia w zakresie work-life balance. Firmy, które były w stanie szybko przystosować swoje strategie zarządzania, mają teraz szansę rozwijać się w bardziej zrównoważony sposób. Elastyczność, empatia i zaangażowanie w budowanie relacji z pracownikami stanowią fundamenty zarządzania po pandemii.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_57001332_spokojny-biznesmen-arabski-spania-na-stole-z-kryzysem-s%C5%82owo-na-bomby-nad-jego-g%C5%82ow%C4%85.html

Oceń artykuł
0/5 (0)