Dbanie o pracownika powinno być nadrzędnym celem w każdej firmie. Przedsiębiorcy muszą się jednak czasem mocno nagimnastykować, by zatrzymać u siebie pracowników kuszonych przez konkurencje. Jak  zadbać o pracownika, aby wolał zostać w dotychczasowej firmie? Czas wprowadzić działania propracownicze!

Jak należycie zadbać o potrzeby pracowników? Dlaczego warto zadbać o realizację idei employer brandingu w jej najlepszej wersji? Dlaczego stabilność zatrudnienia (np. praca na podstawie bezterminowej umowy) nie powinna być jedyną formą docenienia zaangażowania pracownika? Jak skutecznie motywować pracowników, dziękując im jednocześnie za rzetelne wykonywanie obowiązków?

Dbałość o pracowników – obowiązek pracodawców

Sytuację na rynku pracy można porównać do pór roku, a dla osób, które przeglądają oferty pracy właśnie rozpoczęła się wiosna. Ogłoszenia obfitują w wiele ciekawych benefitów pozapłacowych, oprócz pensji w wielu firmach można liczyć na dodatkowe wsparcie, a dbałość o pracowników jest priorytetem. W negocjacjach z pracodawcą, kandydaci mogą pokusić się o korzystniejsze warunki zatrudnienia.

Jak dbać o pracowników, aby nie odeszli do konkurencji? Dziś specjaliści w swoim fachu nie mają problemów ze znalezieniem nowego miejsca zatrudnienia. Dlatego wiele przedsiębiorstw decyduje się na szereg dóbr dla swoich pracowników i oprócz wynagrodzenia gwarantuje im wiele ciekawych dodatków.

GoWork nie jest w tej materii wyjątkiem – staramy się doceniać wszystkie osoby ciężko pracujące na nasz wspólny sukces, niezależnie od zajmowanego stanowiska pracy. Choć wiele przedsiębiorstw myśli podobnie do nas, to najlepsze praktyki employer brandingu niestety nadal nie stanowią standardu na polskim rynku pracy – a chcielibyśmy, aby inni również poszli w nasze ślady, dzięki czemu mogliby się cieszyć tak wspaniałymi uśmiechami swoich zadowolonych pracowników!

Jak w GoWork dbamy o potrzeby pracowników?

Stałe zatrudnienie na uczciwych, zgodnych z prawem zasadach i bezproblemowe umożliwienie pracy zdalnej to w naszej firmie absolutny standard. Choć w istocie są one przejawem dbałości o pracownika, to są one dla nas kwestiami tak oczywistymi, że wymienianie ich jako benefity pozapłacowe uznajemy za nietakt – przerażać jedynie może fakt, że nie wszędzie te podstawy stanowią standard.

Dobre samopoczucie pracowników może wynikać nie tylko z poczucia stabilności, ale i poczucia wspólnoty. W naszej firmie, niezmiernie istotnym jest dla nas branie pod uwagę opinii pracowników na temat kluczowych dla firmy zagadnień, a także udzielanie jak najszerszego wsparcia w ramach realizacji ich zawodowych aspiracji.

Staramy się ponadto przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu, podchodząc do tego zagadnienia w sposób holistyczny. Dopasowany system motywacyjny, zapewniający osobom zatrudnionym jak najwyższą gratyfikację finansową to jedno – nie wolno jednak zapominać o najprostszych, czysto ludzkich gestach, dzięki którym jesteśmy w stanie wyrazić prawdziwą radość i wdzięczność za to, że ktoś „po prostu jest”, poświęcając nam swój czas, energię i umiejętności.

Mówimy tu o tym nie tylko dlatego, żeby uświadomić przedsiębiorcom, że działania te przynoszą realne korzyści finansowe – wszak zmotywowany i lojalny pracownik będzie dużo skuteczniejszy, co możemy potwierdzić, bazując na naszych stale zwyżkowych wynikach. Mówimy o tym jednak również dlatego, żeby podkreślić jak istotne są właściwe relacje pomiędzy pracownikiem a pracodawcą w wymiarze moralnym. Wszak razem tworzymy wspólną, gospodarczą przestrzeń, solidarnie dążąc do tego samego celu, jakim jest poczucie szczęścia, spełnienia i realny dobrobyt.

W GoWork jesteśmy zespołem!

Wzajemny uścisk dłoni i docenienie to fundamentalne elementy udanej współpracy. W GoWork jesteśmy jednym, zgranym zespołem – bez względu na prestiż zajmowanego stanowiska, każdego dnia razem stawiamy czoła wszelkim wyzwaniom, w koleżeńskiej, partnerskiej atmosferze odnajdując drogę do sukcesu.

To właśnie dlatego GoWork w tak krótkim czasie odnosi tak spektakularne sukcesy – tylko od czerwca notujemy stały wzrost na poziomie 20% – 30% r/r, coraz śmielej sięgając po pałeczkę lidera, co potwierdzają najnowsze badania Gemius.

W ostatnich dniach postanowiliśmy okazać naszym pracownikom wdzięczność za ich ciężką pracę, której efekty są aż nazbyt wyraźne. Nasi pracownicy otrzymali od nas ciepłe i komfortowe bluzy, a także kosz upominkowy, zawierający zestaw herbaciany oraz czekoladowe serce, którego słodki smak najcelniej określa atmosferę panującą w naszym zespole.

Co jeszcze możesz zrobić jako pracodawca, by zadbać o pracownika? Tego dowiesz się w dalszej części artykułu, do którego gorąco zapraszamy!

Dbanie o pracownika – pomysły

Nie wystarczą już lepsze zarobki, aby zatrudniony czuł się doceniony, dlatego warto postawić na benefity dla pracowników i doceniać ich zaangażowanie w powierzone obowiązki. Jak stworzyć dobry i zgrany zespół? Działania propracownicze są w tym przypadku kluczowe! Zwłaszcza, jeśli weźmie się pod uwagę, że aż 65 proc. kadry menedżerskiej na świecie obawia się, że ich pracownicy mogą zostać zwerbowani przez konkurencje.

Jak poprawić atmosferę w pracy?

Istnieje cały szereg możliwości, których wdrożenie zagwarantuje poprawę atmosfery w pracy. Kluczowe jest stworzenie warunków, w których szef stanie się propracowniczy. By realnie wpłynąć na atmosferę w pracy należy pamiętać przede wszystkim o zapewnieniu komfortu pracownikowi i uświadomienie mu, że jest dla pracodawcy i firmy ważny, że przełożeni liczą się z jego potrzebami i dbają o niego. Kluczowa okaże się otwarta komunikacja, sprawiedliwe i szybkie rozwiązywanie konfliktów czy jasno wyznaczone zadania i obowiązki. Szef dbający o dobrą atmosferę w pracy powinien być uczynny i pomocny, podobnie współpracownicy.

Jak dbać o pracownika? 10 skutecznych sposobów!

Istotne jest zbudowanie więzi między pracownikiem, a pracodawcą, co może spowodować, że zatrudniona osoba zostanie w firmie na dłużej. To z kolei przekłada się na realne zyski przedsiębiorstwa w bilansie finansowym. Poznaj 10 najlepszych sposobów na dbanie o pracowników.

1. Pozwól pracownikom się rozwijać

Każdy, nawet najlepszy specjalista w swojej branży zaczynał jako amator. Tym co pozwoliło mu dojść do obecnego poziomu jest nabywanie nowych umiejętności i rozwój już posiadanych. Sami kandydaci wybierając pracę, bardzo mocno zwracają uwagę na to, czy przedsiębiorstwo kładzie nacisk na dbałość o pracowników i zapewni im odpowiednie warunki rozwoju i. To ważne nie tylko dla samej kadry, ale również z punktu widzenia firmy. Zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków do rozwoju nie tylko zwiększa ich zadowolenie z wykonywanej pracy. Pozytywnie przekłada się także na ich efektywność, a to z kolei przynosi firmie większe zyski.

Pracodawcy nie muszą ograniczać się do szkoleń wewnętrznych, czy zwrotów za kursy (np. językowe). Istnieje wiele metod wsparcia zatrudnionych np. wniosek o indywidualny rozkład czasu pracy i umożliwienie pracownikom dalszego rozwoju zawodowego. Wiele firm coraz częściej podejmuje stałą współpracę z trenerami i na bieżąco doszkala swój zespół. Jeśli jednak z jakichś powodów firma nie może sobie pozwolić na zatrudnienie trenera, to takim mentorem może zostać doświadczony pracownik o wysoko rozwiniętych kompetencjach psychologicznych i społecznych. Gwarancji rozwoju – bardziej niż czegokolwiek innego – oczekują zresztą sami pracownicy.

2. Bądź otwarty na dialog, słuchaj swoich pracowników

I nie chodzi tu o bycie uległym. Jak dbać o pracowników? Dobry pracodawca słucha potrzeb swoich podwładnych. Ci z kolei – jak każdy – lubią być doceniani. Dlatego ważne jest aby celebrować nie tylko osiągnięcia całego zespołu, ale również pojedynczych jednostek. Ktoś z Twojej załogi wykonał projekt przed czasem? Pochwal go, dzięki czemu będzie bardziej zmotywowany do wykonywania podobnych, a także, co ważne, trudniejszych zadań. Dobre słowo napędza do dalszych działań, ale również umacnia więź między pracownikiem a pracodawcą.

3. Uzupełnij ocenę pracowniczą o cykliczne spotkania

W tym momencie warto również wspomnieć o krytyce. Na dbałość o pracowników ma wpływ również konstruktywna krytyka. Nikt z nas nie jest doskonały, każdemu zdarzają się błędy, a nie uczą się tylko ci, którzy nic nie robią. Pracodawcy często o tym zapominają i skupiają się na wytykaniu błędów, zapominając, bądź traktując sukcesy swoich podwładnych jako coś normalnego. Tak jednak nie jest. Warto tu wspomnieć o ocenach pracowniczych, których rola powoli spada. Zamiast tego pracownicy oczekują natychmiastowego feedbacku, dzięki czemu mogą na bieżąco korygować swoje błędy.

Wyjście naprzeciw potrzebom swojego zespołu na pewno spotka się z aprobatą pracowników. Nie oznacza to, że masz od razu rezygnować z ocen pracowniczych. Dołącz do nich jednak tygodniowe, miesięczne, czy kwartalne spotkania, podsumowujące dokonania członków Twojej załogi. O konieczności zmian zdają sobie sprawę kadry menedżerskie. Zgodnie z danymi Deloitte, aż 58% kadry zarządzającej uważa oceny pracownicze za nieefektywne.

4. Dbając o pracowników, komunikuj się z nimi

Komunikacja to nie tylko bezpośrednie spotkanie. Informowanie pracowników na bieżąco o działaniach podejmowanych przez firmę zwiększa ich zaangażowanie oraz pokazuje wspólną misję i cel, do którego dąży całe przedsiębiorstwo. W tym celu możesz wykorzystać mailing wewnętrzny. Ważne jednak, aby podejmowane działania pobudzały zespół do wychodzenia z własnymi inicjatywami. Możesz do tego użyć gotowych platform, np. Intranetu lub stworzyć grupę w mediach społecznościowych , aby dbać o zespół.

5. Zbuduj odpowiednią atmosferę

Wspomnianą wcześniej więź można stworzyć nie tylko przez chwalenie. Istotną rolę odgrywa atmosfera, a ta tworzona jest przez ludzi. Specjalista-introwertyk współpracujący z grupą ekstrawertyków ma prawo czuć się w tym środowisku nieswojo, a co za tym idzie, być słabiej zmotywowanym do pracy, a przez to mniej efektywnym.

Warto zatem tak dobierać zespół, by predyspozycje personalne jego członków były ze sobą możliwie jak najbardziej spójne. Im szybciej nowo przyjęta osoba zintegruje się z resztą personelu, tym lepiej, a niewiele jest czynników, które napędzają do pracy tak, jak dbanie o odpowiednią atmosferę w firmie. Nierzadko dochodzi do sytuacji, w których pracownicy podkreślają, że to właśnie ten czynnik sprawia, że decydują się związać swoją karierę zawodową z danym przedsiębiorstwem na dłużej.

Niemniej, równie istotne jest poszanowanie dla odmienności charakterów i tolerancja wobec odmiennego stylu życia. „Introwertyk też człowiek”, jak mawiają introwertycy – nie warto rezygnować z drzemiącego w nich potencjału wyłącznie z uwagi na rzadziej spotykany sposób bycia.

6. Organizuj imprezy integracyjne

Skoro już poruszyliśmy temat atmosfery to świetnym sposobem na jej budowanie lub cementowanie są imprezy integracyjne. Warto jednak sprawić, by nie były one tylko jednorazowymi epizodami, a stałym elementem działań Employer Brandingowych. Nie tylko pozwoli to scalić zespół – a zatem poprawić atmosferę. Takie wspólne spotkania „po pracy” są często pierwszą okazją do dowiedzenia się o sobie czegoś więcej. Luźne eventy nie tylko poprawiają atmosferę, ale również ją oczyszczają. Z punktu widzenia pracodawcy organizowanie takich wydarzeń sprawia, że pracownicy czują się potrzebni i wzrasta ich więź z marką.

7. Wprowadź element zabawy: to sprzyja trosce o pracownika!

Gry integracyjne to kolejny aspekt, dzięki któremu wzrasta przynależność pracownika do firmy. Takie zabawy z jednej strony integrują, a z drugiej są przyjemnym przerywnikiem w pracy, pozwalającym na chwilę rozluźnienia. Pokazują, że nawet w miejscu zatrudnienia jest czas na chwilę relaksu. Co więcej, to także istotny aspekt z punktu widzenia rekrutacji. Zaprezentowanie takich wydarzeń na zewnątrz, np. w serwisie GoWork.pl, w zakładce „aktualności”, pokazuje jak można budować pozytywny wizerunek marki jako pracodawcy. Dzięki temu nie tylko dbasz o obecnych pracowników, ale również zwiększasz szansę na przyciągnięcie kolejnych. Okazji do takich eventów, nie powinno zabraknąć. Co więcej, może się okazać, że im bardziej nietypowa okoliczność, tym lepsza będzie zabawa. Przykłady? Chociażby Dzień Języka Ojczystego, czy Dzień Czekolady. Do takich firmowych “rozluźniaczy” warto dołączyć również elementy edukacji.

8. Doceniaj swoich pracowników

Na początku tekstu wspominaliśmy, że nie wystarczy już konkurencyjne wynagrodzenie, by pracownik czuł się doceniony. To oczywiście prawda, ale nie zapominajmy, że to wciąż jedno z ważniejszych kryteriów, którym kierujemy się podejmując decyzje związane z zatrudnieniem. Zapewnienia na rozmowie kwalifikacyjnej o świetnej atmosferze, imprezach integracyjnych i należytym dbaniu o pracowników, mogą nie przekonać kandydata do przyjęcia oferty pracy. Jeśli z kolei któryś z Twoich pracowników wykonuje swoje obowiązki więcej niż należycie, zwiększenie jego wynagrodzenia nie tylko spotka się z jego aprobatą, ale również zminimalizuje szanse jego odejścia do konkurencji i zmotywuje go do jeszcze lepszej pracy.

9. Dbasz o pracowników? Nie zapomnij o benefitach!

Nieodłącznym elementem związanym z wynagrodzeniem są benefity pracownicze. Oczywiście premie związane z wynikami na pewno zmotywują pracowników, ale podobnie jak karty sportowe nie są czymś, co pozwoli firmie wyróżnić się na rynku pracy. Pracownicy dużo bardziej docenią, jeśli będziesz na bieżąco nagradzał ich osiągnięcia, chociażby drobnymi upominkami, np. w postaci biletów do kina.

10. Przestrzegaj work life-balance

Nawet najlepsza praca, wykonywana z ogromnym uśmiechem na ustach, nie powinna przenikać do życia prywatnego. Niestety wielu pracodawców zapomina dbać o pracowników i obarcza swoich podwładnych masą obowiązków, które koniec końców są wykonywane w domu. Osoby, które wykonują zadania związane z pracą, po wyjściu z niej, są bardziej zmęczone, a co za tym idzie, spada ich efektywność. Ogranicz zatem czas poświęcany przez Twój zespół na pracę do czasu spędzonego w biurze. W ten sposób Twoja załoga uniknie wypalenia i zostanie z Tobą na dłużej.

Dbałość o pracowników – klucz do sukcesu

Rynek pracownika rządzi się swoimi prawami. Dziś, aby być postrzeganym jako firma atrakcyjna do podjęcia zatrudnienia, nie wystarczy już odpowiedni poziom zarobków. Dbałość o pracowników i wdrożenie do swojego przedsiębiorstwa chociaż kilku z poruszonych w artykule aspektów pozytywnie przekłada się na wizerunek pracodawcy i ogranicza ryzyko utraty pracowników na rzecz konkurencji. Wspomniane działania Employer Brandingowe okazują się bardzo pomocne również podczas rekrutacji kolejnych pracowników. Trzeba bowiem pamiętać, że doceniony pracownik to nie tylko zadowolony pracownik, ale także bardziej zaangażowany, zmotywowany i efektywnie wykonujący swoją pracę.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_85125359_portrait-of-successful-businesswoman-entrepreneur-at-busy-startup-office.html

Oceń artykuł
3.5/5 (13)