Sytuację na rynku pracy można porównać do pór roku. Aktualnie dla pracowników rozpoczęła się wiosna. W negocjacjach z pracodawcą mogą się oni pokusić o korzystniejsze warunki zatrudnienia. Dziś specjaliści w swoim fachu nie mają problemów ze znalezieniem nowego miejsca zatrudnienia. To, co jednak jest korzystne dla jednych, niekoniecznie musi takie być dla innych – w tym wypadku mowa o pracodawcach. Oni zamiast wiosny, odczuwają chłodne krople jesiennego deszczu. Przedsiębiorcy muszą się mocno nagimnastykować, by zatrzymać u siebie pracowników, coraz częściej kuszonych przez konkurencje.

Dziś nie wystarczą już lepsze zarobki, by pracownik czuł się doceniony – choć, to wciąż bardzo istotne, ale o tym za chwilę. Jak zatem zadbać o swój zespół?
Wszystkie poruszone tu aspekt przyczyniają się do zbudowania więzi między pracownikiem, a pracodawcą, co może spowodować, że zatrudniona osoba zostanie w firmie na dłużej. To z kolei przekłada się na realne zyski przedsiębiorstwa w bilansie finansowym. Warto zadbać o swoich pracowników. Zwłaszcza, jeśli weźmie się pod uwagę, że aż 65 proc. kadry menedżerskiej na świecie obawia się, że ich pracownicy mogą zostać zwerbowani przez konkurencje.

10 sposobów by zadbać o pracownika

Pozwól pracownikom się rozwijać

Każdy, nawet najlepszy specjalista w swojej branży zaczynał jako amator. Tym co pozwoliło mu dojść do obecnego poziomu jest nabywanie nowych umiejętności i rozwój już posiadanych. Sami kandydaci wybierając pracę, bardzo mocno zwracają uwagę na to, czy przedsiębiorstwo zapewni im odpowiednie warunki rozwoju. To ważne nie tylko dla samej kadry, ale również z punktu widzenia firmy. Zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków do rozwoju nie tylko zwiększa ich zadowolenie z wykonywanej pracy. Pozytywnie przekłada się także na ich efektywność, a to z kolei przynosi firmie większe zyski. Pracodawcy nie muszą ograniczać się do szkoleń wewnętrznych, czy zwrotów za kursy (np. językowe). Wiele firm coraz częściej podejmuje stałą współpracę z trenerami i na bieżąco doszkala swój zespół. Jeśli jednak z jakichś powodów firma nie może sobie pozwolić na zatrudnienie trenera, to takim mentorem może zostać doświadczony pracownik o wysoko rozwiniętych kompetencjach psychologicznych i społecznych. Gwarancji rozwoju – bardziej niż czegokolwiek innego – oczekują zresztą sami pracownicy.

10 sposobów by zadbać o pracownika

Bądź otwarty na dialog, słuchaj swoich pracowników

I nie chodzi tu o bycie uległym. Dobry pracodawca słucha potrzeb swoich podwładnych. Ci z kolei – jak każdy – lubią być doceniani. Dlatego ważne jest aby celebrować nie tylko osiągnięcia całego zespołu, ale również pojedynczych jednostek. Ktoś z Twojej załogi wykonał projekt przed czasem? Pochwal go, dzięki czemu będzie bardziej zmotywowany do wykonywania podobnych, a także, co ważne, trudniejszych zadań. Dobre słowo napędza do dalszych działań, ale również umacnia więź między pracownikiem a pracodawcą.

Uzupełnij ocenę pracowniczą o cykliczne spotkania

W tym momencie warto również wspomnieć o krytyce. Nikt z nas nie jest doskonały, każdemu zdarzają się błędy, a nie uczą się tylko ci, którzy nic nie robią. Krytyka powinna być jednak konstruktywna. Niestety pracodawcy często o tym zapominają i skupiają się na wytykaniu błędów, zapominając, bądź traktując sukcesy swoich podwładnych jako coś normalnego. Tak jednak nie jest. Warto tu wspomnieć o ocenach pracowniczych, których rola powoli spada. Zamiast tego pracownicy oczekują natychmiastowego feedbacku, dzięki czemu mogą na bieżąco korygować swoje błędy. Wyjście naprzeciw potrzebom swojego zespołu na pewno spotka się z aprobatą pracowników. Nie oznacza to, że masz od razu rezygnować z ocen pracowniczych. Dołącz do nich jednak tygodniowe, miesięczne, czy kwartalne spotkania, podsumowujące dokonania członków Twojej załogi. O konieczności zmian zdają sobie sprawę kadry menedżerskie. Zgodnie z danymi Deloitte, aż 58% kadry zarządzającej uważa oceny pracownicze za nieefektywne.

10 sposobów by zadbać o pracownika

Komunikuj się z pracownikami

Komunikacja to nie tylko bezpośrednie spotkanie. Informowanie pracowników na bieżąco o działaniach podejmowanych przez firmę zwiększa ich zaangażowanie oraz pokazuje wspólną misję i cel, do którego dąży całe przedsiębiorstwo. W tym celu możesz wykorzystać mailing wewnętrzny. Ważne jednak, aby podejmowane działania pobudzały zespół do wychodzenia z własnymi inicjatywami. Możesz do tego użyć gotowych platform, np. Intranetu lub stworzyć grupę w mediach społecznościowych.

Zbuduj odpowiednią atmosferę

Wspomnianą wcześniej więź można stworzyć nie tylko przez chwalenie. Istotną rolę odgrywa atmosfera, a ta tworzona jest przez ludzi. Specjalista-introwertyk współpracujący z grupą ekstrawertyków ma prawo czuć się w tym środowisku nieswojo, a co za tym idzie, być słabiej zmotywowanym do pracy, a przez to mniej efektywnym. Warto zatem tak dobierać zespół, by predyspozycje personalne jego członków były ze sobą możliwie jak najbardziej spójne. Im szybciej nowoprzyjęta osoba zintegruje się z resztą personelu, tym lepiej, a niewiele jest czynników, które napędzają do pracy tak, jak odpowiednia atmosfera. Nierzadko dochodzi do sytuacji, w których pracownicy podkreślają, że to właśnie ten czynnik sprawia, że decydują się związać swoją karierę zawodową z danym przedsiębiorstwem na dłużej.

10 sposobów by zadbać o pracownika

10 sposobów by zadbać o pracownika

Dzień owoców zorganizowany w GoWork.pl zapewnił zespołowi nie tylko solidną dawkę witamin, ale również zabawy

Organizuj imprezy integracyjne

Skoro już poruszyliśmy temat atmosfery to świetnym sposobem na jej budowanie lub cementowanie są imprezy integracyjne. Warto jednak sprawić, by nie były one tylko jednorazowymi epizodami, a stałym elementem działań Employer Brandingowych. Nie tylko pozwoli to scalić zespół – a zatem poprawić atmosferę. Takie wspólne spotkania „po pracy” są często pierwszą okazją do dowiedzenia się o sobie czegoś więcej. Luźne eventy nie tylko poprawiają atmosferę, ale również ją oczyszczają. Z punktu widzenia pracodawcy organizowanie takich wydarzeń sprawia, że pracownicy czują się potrzebni i wzrasta ich więź z marką.

Wprowadź element zabawy

Kolejny aspekt, dzięki któremu wzrasta przynależność pracownika do firmy. Takie zabawy z jednej strony integrują, a z drugiej są przyjemnym przerywnikiem w pracy, pozwalającym na chwilę rozluźnienia. Pokazują, że nawet w miejscu zatrudnienia jest czas na chwilę relaksu. Co więcej, to także istotny aspekt z punktu widzenia rekrutacji. Zaprezentowanie takich wydarzeń na zewnątrz, np. w serwisie GoWork.pl, w zakładce „aktualności”, pokazuje jak można budować pozytywny wizerunek marki jako pracodawcy. Dzięki temu nie tylko dbasz o obecnych pracowników, ale również zwiększasz szansę na przyciągnięcie kolejnych. Okazji do takich eventów, nie powinno zabraknąć. Co więcej, może się okazać, że im bardziej nietypowa okoliczność, tym lepsza będzie zabawa. Przykłady? Chociażby Dzień Języka Ojczystego, czy Dzień Czekolady. Do takich firmowych “rozluźniaczy” warto dołączyć również elementy edukacji.

Doceniaj swoich pracowników

Na początku tekstu wspominaliśmy, że nie wystarczy już konkurencyjne wynagrodzenie, by pracownik czuł się doceniony. To oczywiście prawda, ale nie zapominajmy, że to wciąż jedno z ważniejszych kryteriów, którym kierujemy się podejmując decyzje związane z zatrudnieniem. Zapewnienia na rozmowie kwalifikacyjnej o świetnej atmosferze, imprezach integracyjnych itp. mogą nie przekonać kandydata do przyjęcia oferty pracy. Jeśli z kolei któryś z Twoich pracowników wykonuje swoje obowiązki więcej niż należycie, zwiększenie jego wynagrodzenia nie tylko spotka się z jego aprobatą, ale również zminimalizuje szanse jego odejścia do konkurencji i zmotywuje go do jeszcze lepszej pracy.

Nie zapomnij o benefitach

Nieodłącznym elementem związanym z wynagrodzeniem są benefity pracownicze. Oczywiście premie związane z wynikami na pewno zmotywują pracowników, ale podobnie jak karty sportowe nie są czymś, co pozwoli firmie wyróżnić się na rynku pracy. Pracownicy dużo bardziej docenią, jeśli będziesz na bieżąco nagradzał ich osiągnięcia, chociażby drobnymi upominkami, np. w postaci biletów do kina.

Zadbaj o work life-balance

Nawet najlepsza praca, wykonywana z ogromnym uśmiechem na ustach, nie powinna przenikać do życia prywatnego. Niestety wielu pracodawców o tym zapomina i obarcza swoich podwładnych masą obowiązków, które koniec końców są wykonywane w domu. Osoby, które wykonują zadania związane z pracą, po wyjściu z niej, są bardziej zmęczone, a co za tym idzie, spada ich efektywność. Ogranicz zatem czas poświęcany przez Twój zespół na pracę do czasu spędzonego w biurze. W ten sposób Twoja załoga uniknie wypalenia i zostanie z Tobą na dłużej.

Rynek pracownika rządzi się swoimi prawami. Dziś, aby być postrzeganym jako firma atrakcyjna do podjęcia zatrudnienia, nie wystarczy już odpowiedni poziom zarobków. Wdrożenie do swojego przedsiębiorstwa chociaż kilku z poruszonych w artykule aspektów pozytywnie przekłada się na wizerunek pracodawcy i ogranicza ryzyko utraty pracowników na rzecz konkurencji. Wspomniane działania Employer Brandingowe okazują się bardzo pomocne również podczas rekrutacji kolejnych pracowników.

Autor: GoWork.pl