Alektum Sp. z o.o.

Wrocław

Ocena pracodawcy 3/6

na podstawie 22 ocen.

Wywiady Alektum Sp. z o.o.

Marcin Nakielski Dyrektor Działu Sprzedaży Alektum Sp. z o.o.
Z wykształcenia politolog, z rynkiem windykacji związany od ponad 10 lat, doświadczenie zdobywał w największych instytucjach finansowych w Polsce m.in. Kruk, Eurobank, E-Kancelaria Grupa Prawno – Finansowa. Prelegent na konferencjach związanych w tematyką zarządzania wierzytelnościami. W Alektum od blisko pięciu lat odpowiedzialny za dział sprzedaży oraz marketingu. Prywatnie pasjonat koszykówki oraz herpetologii.

Alektum Group to już ponad 25 lat doświadczenia. Jak wygląda historia biura w Polsce?

W roku 2006, w związku z dalsza ekspansją Alektum w Europie, nasi Szwedzcy właściciele postanowili otworzyć kolejny oddział, w Polsce. Ze względu na to, że Wrocław jest stolicą windykacji w Polsce, wybór padł właśnie na to miasto. Pierwsze kilka lat istnienia firmy to zdobywanie know-how, udoskonalanie procesów i budowanie marki na Polskim rynku windykacyjnym, głównie poprzez nabywanie portfeli i windykowanie ich na własny rachunek. Następnie systematycznie od roku 2010 ulegał dywersyfikacji podział wierzytelności zakupionych oraz serwisowanych i dzisiaj większość naszego portfela to te drugie. Wraz ze wzrostem liczby klientów i obsługiwanych spraw, nastąpił wzrost zatrudnienia i Alektum z kilkuosobowej firmy na początku istnienia, przerodziło się w blisko pięćdziesięcioosobowy zespół na dziesięciolecie firmy.

Państwa misja to „Odzyskaj pieniądze, nie tracąc Klienta” Jak wcielacie ją w życie?

Dostosowując się do wymagań klienta, podchodzimy do każdego z nich bardzo indywidualnie, zarówno w kwestii podejmowanych działań jak i w obszarze organizacyjnym. Faktycznie, to, co wyróżnia firmę na rynku wierzytelności to skuteczność połączona z mottem „Odzyskaj pieniądze, nie tracąc klienta”. Odzyskanie należności to jedno, ale nawiązanie dobrej relacji z dłużnikiem, a co za tym idzie – zachowanie dobrych kontaktów biznesowych między nim, a naszym klientem to druga ważna składowa sukcesu. Dlatego tak ważne jest podejście pracownika do wykonywanej pracy, bo to on stanowi wartość firmy, będąc jednocześnie jej wizytówką.

Kto korzysta z Państwa usług? Czy są to firmy, czy również klienci indywidualni?

Z naszych usług korzystają jedynie firmy, nie prowadzimy obsługi pojedynczych spraw. Naszymi klientami są podmioty z branży finansowej, ubezpieczeniowej, energetycznej oraz inne, generujące masowe wierzytelności.

Stworzyliście również serwis, który ma za zadanie pomagać w kontrolowaniu i spłacie zadłużenia. Jak działa Plan&Pay?

Play&Pay jest to narzędzie, które jest wykorzystywane przez dłużników dokonujących wpłat na rachunek Alektum. Dłużnik korzystając z powyższego narzędzia ma możliwość symulacji swojego budżetu, zawierania ugód, ustalania rat, proponowania własnych rozwiązań oraz dokonywania płatności online. Jest to szczególnie ważne dla osób, które mają opór przed kontaktem z konsultantem i krępują się rozmów o swojej sytuacji finansowej. Jednym z efektów korzystania z narzędzia Plan&Pay była rekordowa ilość utworzonych automatycznie planów spłat.

Posiadacie spółki w wieku krajach europejskich, a każdy klient ma przypisaną jedną osobę kontaktową, która odpowiada za wszystkie toczące się sprawy bez względu na zasięg. Czy oznacza to, że wymagacie od pracowników znajomości języków obcych?

Znajomość języków obcych nie jest warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia pracy w Alektum, natomiast na pewnych stanowiskach ze względu właśnie na komunikację z innymi krajami czy obsługą zagranicznych kontrahentów – zdecydowanie tak, posługujemy się językiem angielskim. Poza tym mamy często szkolenia poza granicami kraju, które siłą rzeczy również są po angielsku. Cały czas uczymy i doskonalimy nasze językowe umiejętności, oferując naszym pracownikom lekcje angielskiego na miejscu w firmie, prowadzone przez doświadczonego lektora.

Ile osób zatrudniacie w tym momencie? Na jakich stanowiskach?

Na dzień dzisiejszy we Wrocławiu pracuje 47 osób, głównie na call center. Oprócz tego mamy kilkunastoosobowy dział prawny, nadzorujący przebieg spraw na etapie sądowym i podczas egzekucji komorniczej.

Jakie cechy najbardziej Państwo cenicie w swoich pracownikach?

Kreatywność, zaangażowanie w udoskonalanie procesów windykacji podczas codziennej pracy. Jesteśmy przekonani, że to właśnie ludzie są największą wartością w organizacji i chcemy wykorzystywać ich doświadczenie i zdobyta wiedzę. Pracownicy mają wkład i możliwość ingerowania w zmiany w swojej codziennej pracy, co im ułatwia pracę i przynosi satysfakcję, a firma dzięki temu jest wydajniejsza.

 

Czy przyjmujecie osoby bez doświadczenia?

Tak, zapraszamy również do brania udziału w rekrutacji osoby, które dopiero wkraczają na rynek pracy. Jeżeli posiadają one pożądane przez nas cechy i umiejętności na danym stanowisku, chętnie zatrudniamy takie osoby i szkolimy we własnym zakresie.

Na Państwa stronie można przeczytać, że szukacie osób których cechuje odpowiednie podejście. Jakiego podejścia oczekujecie od pracowników?

Szukamy ludzi dla których Alektum nie będzie kolejnym, chwilowym przystankiem na ścieżce kariery, a zostaną z nami na dłużej. Dlatego tak jak wspomniałem wcześniej, cenimy osoby chcące zdobywać wiedzę, doskonalić się i rozwijać. Oprócz tego ważna jest dla nas atmosfera w pracy, a tę tworzy cały nasz zespół, więc dany kandydat powinien umieć współpracować z innymi.

Jak wygląda proces rekrutacyjny w państwa firmie? Z ilu etapów się składa?

W zależności od stanowiska są to dwa lub trzy etapy. Pierwszy to rozmowa telefoniczna z działem HR, gdzie wstępnie weryfikujemy kandydatów pod kątem stanowiska, na które prowadzimy rekrutację. Następnie spotykamy się z wybranymi kandydatami i w zależności od stanowiska jest to rozmowa z bezpośrednim przełożonym oraz liderem innego działu. Trzeci etap zazwyczaj dotyczy stanowisk specjalistycznych lub managerskich i włączany jest w to również Zarząd.

 

O co najczęściej pytacie podczas rozmów kwalifikacyjnych i jakie umiejętności sprawdzacie?

Na rozmowach poza poznaniem doświadczenia kandydatów, zweryfikowaniem oczekiwań i przedstawieniem stanowiska, często prosimy kandydatów o zrealizowanie zadania związanego z codzienną pracą, jak np. rozmowa telefoniczna, zadanie do wykonania w excelu, czy też testu związanego z zagadnieniami prawnymi.

Na jakie dodatkowe benefity mogą liczyć pracownicy Państwa firmy?

W Alektum stawiamy przede wszystkim na rozwój. Pracownikom zapewniamy szkolenia wdrożeniowe, obowiązkowe nawet dla ludzi z wieloletnim doświadczeniem, ponieważ często w innych organizacjach brakowało im podstawowych szkoleń z zakresu prawa, negocjacji czy informacji na temat rynku windykacyjnego w Polsce. Oprócz tego współpracujemy z najlepszymi firmami szkoleniowymi z zakresu windykacji należności i cyklicznie uzupełniamy wiedzę pracowników, nawet z najbardziej głębokich zagadnień związanych z negocjacjami, skip tracingiem czy coachingiem. Oprócz tego dbamy o aktywność naszych pracowników poza godzinami pracy, poprzez dofinansowanie do karty Benefit, czy dołączenie do naszej biegowej drużyny, biorącej regularnie udział w różnego rodzaju zawodach. Poza fizyczną aktywnością zapewniamy również bezpieczeństwo w postaci prywatnej opieki medycznej i ubezpieczenia na życie. W naszym biurze prowadzone są również zajęcia z języka angielskiego, ponieważ część z nas regularnie kontaktuje się z naszymi kolegami zza granicy - w tej materii również oferujemy dofinansowanie dla naszych pracowników.

 

Sukces firmy zależy od dobrych pracowników. Jak dbacie o jak najwyższy poziom świadczonych usług? Czy prowadzicie oceny roczne pracowników?

Kiedyś właściciel spółki Alektum zapytany przez swojego syna „Jaka jest wartość firmy”, odpowiedział, że to zależy kiedy - po opuszczeniu biura przez pracowników, nie jest warta nic, bo wartość stanowią ludzie. Właśnie dlatego ogromny nacisk kładziemy na ich rozwój. Prowadzimy regularny pomiar efektywności we wszystkich jednostkach produkcyjnych firmy, analizujemy narzędzia używane przez pracowników oraz pracujemy nad ich ulepszaniem. Stałym elementem są spotkania pomiędzy działami w celu analizy i optymalizacji procesów. Ponadto prowadzone są roczne oceny pracowników, które mają na celu wymianę opinii na linii pracownik-pracodawca, udzieleniu wskazówek i ustaleniu wspólnego rozwiązania mającego na celu polepszenie jakości współpracy. W przypadku działu call center regularnie prowadzone są odsłuchy mające na celu poprawę jakości obsługi. Dodatkowo pracownicy biorą udział w szkoleniach zewnętrznych.

Jak wygląda atmosfera w firmie?

Pracownicy są zaangażowani w bieżące oraz nowe projekty, uwzględniając ich predyspozycje, wyniki w dotychczasowej pracy oraz doświadczenie zawodowe. Kadra zarządzająca praktykuje politykę "otwartych drzwi", pracownicy mogą zawsze zgłaszać nowe pomysły i rozwiązania. Wraz z rozwojem firmy i pracowników, wzrastają kompetencje pracowników i ich rozwój zgodnie z przyjętą ścieżką kariery, przez co pracownicy czują, że stanowią dla firmy wartość, a ich opinia i wskazówki są brane pod uwagę. Takie podejście sprzyja budowaniu relacji w firmie, co zauważalnie przekłada się na atmosferę. Każdy pracownik, niezależnie od zajmowanego stanowiska ma wpływ na rozwój firmy. O tym, że Alektum jest dobrym miejscem do pracy świadczy m.in. bardzo niska rotacja pracowników. Poza codzienną współpracą, organizowane są wyjścia i wyjazdy integracyjne. Dodatkowo z uwagi na fakt, że jesteśmy spółką międzynarodową, uczestniczymy w spotkaniach organizowanych przez spółkę matkę, w której biorą udział pracownicy ze wszystkich oddziałów Alektum. Spotkania mają charakter edukacyjno-rozrywkowy i sprzyjają integracji nie tylko wśród pracowników poszczególnych oddziałów, ale także wewnątrz całej grupy.

Jesteście laureatem nagrody Firma Przyjazna Nauce przyznanej przez Politechnikę Łódzką. Często współpracujecie z uczelniami? Czy studenci i absolwenci mają współpracy z Państwem na zasadzie stażu lub programu praktyk?

Oczywiście, prowadzimy program zatrudniania studentów na staże, płatne praktyki, a najlepszym proponujemy umowę o pracę. Taki system wdrażania nowych pracowników sprawdza się u nas od kilku lat i dzięki niemu mamy kilkunastu pracowników, dla których Alektum jest pierwsza pracą.

 

Co uznałby Pan za największy dotychczasowy sukces firmy?

Dzisiejsza pozycja Alektum wśród czołowych firm windykacyjnych w Polsce, to zasługa konsekwentnej pracy nad doskonaleniem pracowników, procesów i obsługi naszych klientów. Dlatego uważam, że największym sukcesem jest to, że z każdym kolejnym dniem dążymy do doskonalenia wszystkich obszarów w firmie, a to przekłada się na naszą pozycję na rynku.

Dziękujemy za rozmowę.