brak logo

SAMSUNG ELECTRONICS POland

Warszawa

Wywiadu udzielił:
Olaf Krynicki
rzecznik prasowy Samsung Electronics Polska SAMSUNG ELECTRONICS POland
W przeszłości był współwłaścicielem agencji Mastermind Communications. Pracował także dla firmy Epson Europe oraz agencji PR Compress i Mmd. Jest doktorantem na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych.
SAMSUNG ELECTRONICS POland
Rok założenia: 2000
Adres:
ul. Polna 11
00-633 Warszawa
Branże:
  • Inżynieria - Technologie
  • Programowanie - E-commerce
O firmie:
Centrum Badawczo-Rozwojowe Samsung Polska jest jednym z największych i najszybciej rozwijających się ośrodków R&D w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2007 roku firma została wyróżniona laurem środowiska akademickiego "Firma dla inżyniera", a w 2014 – przyznawanym przez środowisko biznesowe certyfikatem "Top Employer Europe 2014" i „Top Employers Polska 2014”.

Współczesnemu człowiekowi Samsung kojarzy się przede wszystkim ze smartfonami i telewizorami. Początki waszej firmy niewiele jednak miały wspólnego z elektroniką. Zajmowaliście się eksportem ryb i suszonych owoców.

Rzeczywiście, zaczynaliśmy od zupełnie różnych rzeczy. Nasza grupa wystartowała w 1938 roku. Od tego czasu mocno ewoluowaliśmy, a wśród wielu naszych firm narodził się, m.in. Samsung Electronics, który specjalizuje się w produkcji wspomnianych telewizorów i smartfonów, ale również technologii ubieralnej. Warto zaznaczyć, że to tylko połowa wartości naszej firmy. Resztę stanowi produkcja samochodów, budowa budynków, służba medyczna, bankowość, ubezpieczenia i cała masa różnych, innych usług. Jak widać jesteśmy firmą o bardzo zróżnicowanym portfelu.

W naszym kraju obecny jest przede wszystkim Samsung Electronics. Na czym polega wasza działalność w Polsce?

Sprzedajemy telewizory, telefony komórkowe oraz sprzęt AGD i RTV. Nie tak dawno zaangażowaliśmy się również w biznes zdrowotny. Oferujemy naszym klientom bardzo wyszukane i nowoczesne aparaty radiologiczne. W Polsce posiadamy również R&D oraz fabrykę, która zajmuje się produkcją lodówek i pralek. Znajduje się ona we Wronkach pod Poznaniem. Łącznie zatrudniamy w Polsce około siedmiu tysięcy osób, co stanowi niemal połowę wszystkich naszych pracowników w Europie. Nasz rynek jest dla Samsunga bardzo ważny.

Klienci dostrzegają waszą obecność, o czym świadczą wyniki najnowszej edycji badania Superbrands. Znów znaleźliście się w gronie dwudziestu najsilniejszych marek w kraju, dokładniej na piątym miejscu. Czemu zawdzięczacie wysoką pozycję w zestawieniu? 

Myślę, że przekształceniu naszej marki z value for money w premium. Portfolio produktów Samsung bardzo się zmieniło. Nasza marka uchodzi za bardzo innowacyjną. Moim zdaniem ma to ogromny wpływ na postrzeganie jej przez klientów. Uważają oni, że fajnie jest mieć produkty firmy Samsung, ponieważ są one modne. Dodatkową popularność przynosi to, że angażujemy w nasze kampanie wielu znanych osób. To wszystko przynosi owoce w postaci coraz lepszych i fajniejszych produktów. Klienci to widzą i doceniają, co przekłada się na naszą ocenę w superbrandach. Dodam, że w zestawieniu światowym jesteśmy w tej chwili na siódmym miejscu, ale nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa. Naszym celem jest awans do piątki najlepszych marek globu.

Z racji tego, że jesteście firmą międzynarodową, jestem ciekaw jak postrzegacie polski rynek. Na czym polega jego specyfika?

Bardzo ciekawe pytanie. Na rynki na pewno można patrzeć pod kątem zasobności. Polska nie jest jeszcze tak bogata jak kraje Europy Zachodniej. Dlatego Polaków wciąż nie stać na wyszukane i drogie produkty z najwyższej półki, choć coraz bardziej zbliżamy się do tego poziomu. Póki co jesteśmy rynkiem klienta wymagającego, ale też takiego, który dokładnie zwraca uwagę na co wydaje pieniądze. Charakterystyczne jest też to, że wśród systemów telefonów komórkowych dominuje Android, co sprawia, że jako marka mamy na tym rynku największy kawałek tortu. Oczywiście wynika to z wysokiej jakości naszych produktów. Inny przykład to telewizory, które mają być nie tylko funkcjonalne i praktyczne, ale również ładnie zaprojektowane. Produkty Samsunga łączą w sobie te wszystkie cechy.

W jednym z wywiadów powiedział pan, że urządzenia mobilne stanowią trzon waszej działalności. Dlaczego właśnie one?

Smartfony czy tablety to produkty, których w Polsce sprzedajemy najwięcej. Właśnie dla tego zajmują one najważniejsze miejsce w naszym portfolio. Zainteresowanie telefonami komórkowymi firmy Samsung jest ogromne i dotyczy modeli znajdujących na różnych półkach cenowych. Zrezygnowaliśmy natomiast ze sprzedaży laptopów, na które popyt spadł kosztem tabletów.

Jako firma stale się rozwijacie, czemu towarzyszy wzrost zatrudnienia. Na jakie stanowiska rekrutujecie najczęściej i gdzie można szukać waszych ofert pracy?

Poszukujemy między innymi programistów czy osób do pracy w sprzedaży. Nasze ogłoszenia są publikowane w portalach, które zajmują się rekrutacją osób. Należy je uważnie przeglądać, ponieważ informują one o tym kogo aktualnie poszukujemy do pracy. Mogę powiedzieć, że każdego miesiąca jest to co najmniej kilka osób.

W jaki sposób osoby zainteresowane pracą w Samsungu, mogą przekonać do siebie waszych menedżerów? Czego oczekujecie od pracowników?

Przede wszystkim swoją osobowością. Od kandydatów do pracy oczekujemy profesjonalizmu oraz umiejętności przekonania nas do posiadanych kompetencji. Osoba, która przychodzi do nas na rozmowę kwalifikacyjną musi wiedzieć, w jaki sposób funkcjonuje Samsung, jakie wyzwania stoją przed naszą firmą oraz w jaki sposób kandydat do pracy może pomóc nam je zrealizować. Bardzo ważne są kompetencję miękkie oraz znajomość języków, zwłaszcza angielskiego. Dodam, że nasze progi są bardzo przejrzyste. To oznacza, że wszystkim kandydatom stwarzamy równe szanse do podjęcia pracy. Bardzo o to dbamy.

Dlaczego?

Dzięki temu możemy pozyskiwać najlepszych pracowników. Oczywiście, zdarza się tak, że trafiają do nas osoby rekomendowane, ale one również przechodzą przez cały proces rekrutacyjny. Bardzo ważna jest dla nas jego przejrzystość. Każdy kandydat przechodzi przez bardzo jasny system rekrutacji i nikt nie może liczyć na taryfę ulgową.

Jak wygląda proces rekrutacji w Samsungu?

Zazwyczaj składa się on z kilku etapów. W przypadku większości stanowisk, kandydat do pracy odbywa rozmowę z przełożonym działu, a następnie z osobą, która sprawuje opiekę nad danym działem. Na wyższych szczeblach menedżerskich etapów jest zazwyczaj więcej – łącznie trzy, a nawet cztery spotkania.

Humaniści mają szansę znaleźć u was zatrudnienie, czy stawiacie tylko na umysły ścisłe?

Najważniejszy jest otwarty umysł, pomysłowość oraz umiejętność „sprzedania” swojej osoby. Wykształcenie jest ważne, ale istotniejsze jest dla nas doświadczenie. Niejednokrotnie tak się zdarza, że ludzie kończą studia, które wcale nie korespondują z wykonywanym zawodem. Myślę, że dla humanistów jest miejsce w Samsungu i to nie tylko w sprzedaży czy marketingu, ale również w dziale zasobów ludzkich czy nawet finansach.

Wiemy już jakie są wasze oczekiwania. Ustalmy teraz, co Samsung ma do zaoferowania swoim pracownikom.

Poza wynagrodzeniem pieniężnym, oferujemy swoim pracownikom kartę sportową, medyczną oraz lunchową. Każdej osobie zatrudnionej w naszej firmie przysługuje godzinna przerwa na lunch.

Jesteście firmą międzynarodową. Pracownicy z Polski mają możliwość robienia kariery w zagranicznych oddziałach Samsunga?

Oczywiście. Znam wiele osób, które przygodę z Samsungiem zaczynały w Polsce, a dziś pełnią menedżerskie role w europejskich krajach. Poza tym mamy programy, które pomagają pracownikom w wymianie doświadczenia z osobami z zagranicy. Nasza firma oferuje staże umożliwiające pracę w międzynarodowych oddziałach od trzech miesięcy do nawet pół roku. Na przykład raz w roku pracownik ma możliwość pracowania w Korei. Po odbyciu stażu dana osoba powraca na stanowisko, do swojego macierzystego oddziału.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby dostać się na taki staż?

Trzeba wykazać w jaki sposób ten wyjazd wzbogaci daną osobę. Chodzi oczywiście o doświadczenie czy wiedzę.

"Inspirować świat, tworzyć przyszłość" to wasze motto, które definiuje wizję waszej firmy na najbliższe lata. Brzmi ładnie, ale co oznacza ono w praktyce?

Dzięki produktom, które tworzymy, inspirujemy świat do tego, żeby stawał się lepszy, ładniejszy, przyjaźniejszy i bardziej funkcjonalny. W ten sposób tworzymy też lepszą przyszłość. Odbywa się to nie tylko poprzez programy korporacyjne, ale przede wszystkim dzięki produktom, które zbliżają do siebie ludzi. Najlepszym przykładem są smartfony. Za ich sprawą świat całkowicie się zmienił, stał się bliższy ludziom.