Twój głos ma znaczenie,
podziel się swoją historią!
Wywiad udzielony przez użytkownika Potatos
Były pracownik
Chcemy Cię lepiej poznać. Napisz proszę, jaką historią chcesz się z nami podzielić?
Jestem osobą niepełnosprawną od dzieciństwa, z wyższym wykształceniem i niemal 30-letnim stażem pracy. Dla PKP Energetyka S.A. - obecnie PGE Energetyka Kolejowa S.A. przepracowałem prawie 16 lat, w tym 5 lat jako podwykonawca innego pracownika B2B, a niemal 11 lat jako pracownik B2B. Niestety od kilku lat wynagrodzenie stało w miejscu na poziomie sprzed pandemii, mimo rosnących kosztów. Musiałem zapewnić sobie samochód i jego utrzymanie do wyjazdów służbowych (obszar mojego działania obejmował 5 województw), sprzęt informatyczny, oprogramowanie, księgowość, materiały biurowe, koszty utrzymania miejsca pracy i inne. Mój wniosek z 2022 roku do ówczesnego Zarządu Spółki o podwyżkę wynagrodzenia spotkał się z odpowiedzią, że według nich wynagrodzenie nadal jest akceptowalne. Z kolei nowy Zarząd wypowiedział, mi poprzednią umowę i zaproponował jeszcze gorsze warunki pracy — wynagrodzenie godzinowe w miejsce dotychczasowego miesięcznego ryczałtowego, z tym że nie wiadomo było, ile godzin przepracuje się w miesiącu. Trzeba było zapewnić gotowość 24h/7 dni w tygodniu, ewentualne zastępstwo tak samo wykwalifikowanego specjalisty. Zarząd nie wziął w ogóle pod uwagę dotychczasowych wyników w pracy i tego, że praktycznie uzyskane dla spółki zyski wielokrotnie przekraczały moje wynagrodzenie. Na propozycje modyfikacji zaproponowanych warunków umowy, Zarząd Spółki poprzez odpowiedni Dział Centrali odpowiedział odmownie. Z dnia na dzień, i po 16 latach zakończył ze mną współpracę. Aktualnie znajduję się w wieku przedemerytalnym i dodatkowo, jak wspomniałem, jestem osobą niepełnosprawną i z tego powodu trudniej znaleźć mi pracę.
Na jakim stanowisku pracowałeś/aś i na czym ono polegało? Napisz, co robiłeś/aś na co dzień w firmie, czym się zajmowałeś/aś?
Pracowałem na samodzielnym stanowisku specjalisty. Moim zadaniem była ochrona interesów Spółki przed organami zewnętrznymi. Świadczyłem także usługi doradztwa i pomocy w mojej dziedzinie skierowane do pracowników spółki, w tym kierowników jednostek i komórek organizacyjnych Spółki oraz Spółki Córki — PKP Energetyka Obsługa sp. z o.o.
Czy miałeś/aś możliwość pracy zdalnej? Jeżeli nie, z czego wynikała ta decyzja?
Tak miałem. Głównie pracowałem w swoim biurze, które musiałem utrzymywać. W Spółce pełniłem dyżury celem: kontaktu z kierownictwem i pracownikami, wymiany koniecznej dokumentacji, odbioru korespondencji kierowanej bezpośrednio do Spółki oraz archiwizacji.
Co było powodem zakończenia współpracy z firmą? Czy z pracy zrezygnowałeś/-aś sam, czy zwolniono Cię? Czy jakaś konkretna sytuacja wpłynęła na zakończenie Twojej współpracy z firmą?
Wypowiedziano mi dotychczasową umowę z dwumiesięcznym okresem wypowiedzenia i nie zawarto ze mną nowej umowy. Pierwotnie obiecywano mi zawarcie takiej umowy. O tym, że nie zostanie ona zawarta, dowiedziałem się z wiadomości e-mailowej, którą dostałem od kierownika biura Centrali Spółki, na dzień przed upływam okresu wypowiedzenia poprzedniej umowy. Jednocześnie natychmiast kazano mi zdać całą posiadaną dokumentację Spółki — łącznie kilkaset tomów akt.
Jakie są widełki wynagrodzeń na tym stanowisku (kwoty netto)?
Kwota brutto, którą otrzymywałem, jako specjalista wynosiła 3950 złotych. Po odjęciu kosztów: utrzymania i amortyzacji samochodów, sprzętu komputerowego i biurowego, oprogramowania, księgowości, materiałów biurowych, niezbędnych ubezpieczeń, składek, kosztów miejsca pracy (media, internet, czynsz, opłaty eksploatacyjne) kwota netto wynagrodzenia nie wiem, czy osiągała 2000 złotych.
Jak długo pracowałeś/aś w tej firmie?
Około 6 lat jako podwykonawca innego pracownika B2B oraz niemal 11 lat jako pracownik B2B.
Jakie dwa (lub więcej) pozytywne aspekty pracy w tej firmie mógłbyś/mogłabyś wskazać?
Dobra współpraca z: kierownikami działów, jednostek i komórek organizacyjnych, z kadrą inżynierską i techniczną spółki. Ciekawe, wartościowe szkolenia organizowane przez jeden dział merytoryczny.
Jakie dwa (lub więcej) negatywne aspekty pracy w tej firmie mógłbyś/mogłabyś wskazać?
Niskie wynagrodzenie, które i tak było coraz bardziej się obniżane. Brak znajomości i zrozumienia zakresu i specyfiki pracy ze strony Zarządu Spółki i Centrali (nadzorcze biuro Centrali Spółki po jej repolonizacji nie wiedziało w ogóle, czym się zajmujemy, nawet nie mieli naszej umowy — musiałem im wysłać skan umowy, wszystkich aneksów do niej oraz tekst ujednolicony umowy). Coraz gorsze techniczne warunki pracy — brak dostępu do urządzeń biurowych jak np. wielkoformatowa barwna kserokopiarka i skaner, które były potrzebne w celu przygotowania odpowiedniej dokumentacji do organów zewnętrznych, coraz mniej miejsca udostępnianego na akta, których było bardzo dużo.
Jakie były możliwości rozwoju na Twoim stanowisku / w Twoim dziale? Z czego to wynikało?
Ewentualny rozwój mógł jedynie wynikać ze specyfiki i różnorodności spraw i własnej pracy nad nimi. Natomiast nie było możliwości rozwoju formalnego, ponieważ pracowałem na stanowisku wysoko wykwalifikowanego specjalisty i formalnie wyższych kwalifikacji już nie mogłem uzyskać.
Czy firma planowała szkolenia i jak często się odbywały? Napisz jakich obszarów/ tematyki dotyczyły.
Jeden dział merytoryczny od kilku lat organizował szkolenia, które się odbywały w odstępach od 1 miesiąca do 1 roku.
Jak oceniasz atmosferę pomiędzy pracownikami firmy?
Atmosfera pomiędzy szeregowymi pracownikami firmy oraz kierownictwem działów merytorycznych a pracownikami była dobra.
Jak oceniasz atmosferę pomiędzy pracownikami a pracodawcą/kadrą zarządzającą?
Atmosfera pomiędzy Zarządem Spółki oraz biurem Centrali Spółki a nami, pogarszała się. Szczególnie po repolonizacji Spółki i jej wejściu do grupy PGE. W zasadzie mieliśmy kontakt tylko z biurem Centrali, gdyż Zarząd jeszcze wcześniej odmownie odpowiedział na wniosek o waloryzację pandemiczną naszego wynagrodzenia. Natomiast zwierzchnie biuro Centrali Spółki po repolonizacji podważało polecenia kierowników działów merytorycznych, które były kierowane do nas i które to polecenia, zgodnie z wiążącą nas umową, mieliśmy realizować. Sytuacja była bardzo nieprzyjemna.
Co najbardziej wpływało, według Ciebie, na atmosferę w firmie. Wskaż przykłady sytuacji i zachowań.
Wspomniane wyżej podważanie przez kierownika biura nadzorującego Centralę Spółki poleceń wydawanych przez kierowników działów merytorycznych. Stawiało nas to w dwuznacznej sytuacji, gdyż gdy zrealizowałem takie polecenie, spotkałem się z reprymendą wydawaną przez kierownika biura Centrali Spółki. Jednocześnie od kierowników działów merytorycznych, z którymi współpracowaliśmy, otrzymywałem sygnały, że nie mogą się oni skontaktować z kierownikiem tego biura Centrali Spółki.
Czy pracodawca wywiązywał się z ustalonych warunków współpracy? Jeśli nie, co nie było zgodne z ustaleniami?
Nie do końca się wywiązywał. Zdarzała się zwłoka w wypłacie wynagrodzenia oraz zwrocie poniesionych za spółkę kosztów różnych opłat administracyjnych i innych. Pracodawca nie zapewniał materiałów biurowych, do czego był zobowiązany zgodnie z umową — koszt tych materiałów musieliśmy ponosić sami. Często polecenia nie były wydawane pisemnie, do czego zobowiązywała umowa, lecz ustnie. Starałem się napominać osoby wydające polecenia o stosowanie odpowiedniej formy.
Dzięki GoWork masz właśnie możliwość zasugerowania swojemu byłemu CEO/ Właścicielowi istotnych zmian. Co byś mu powiedział/a o organizacji i doradził/a co poprawić w firmie?
Poradziłbym pogłębienie wiedzy odnośnie obszarów, którymi zajmują się pracownicy oraz znaczenia ich pracy dla Spółki i zysków przez nią osiąganych. Radziłbym wprowadzenie lepszych warunków pracy i stabilnego, wyższego wynagrodzenia.
Wywiad udzielony przez użytkownika Weteran
Były pracownik
Chcemy Cię lepiej poznać. Napisz proszę, jaką historią chcesz się z nami podzielić?
Chcę opowiedzieć o swoich doświadczeniach w PKP Energetyka i rozwoju firmy.
Na jakim stanowisku pracowałeś/aś i na czym ono polegało?
Pracowałem na stanowiskach: Dyrektor Zakładu, Naczelnik Sekcji, Inżynier Elektromonter.
Co było powodem zakończenia współpracy z firmą?
Powodem była emerytura. Miało to formę narzuconego odgórnie zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy na okres 2,5 roku.
Jak długo pracowałeś/aś w tej firmie?
Przez 38 lat.
Czy poleciłbyś/poleciłabyś pracę w tej firmie swojemu przyjacielowi? Uzasadnij swoją odpowiedź
Tak, można obserwować ciekawą technikę, a konkretnie elektrotechnikę inną od tej, którą znamy z naszych domów. Firma jest stabilna, ma ugruntowaną pozycję na rynku i wieloletnią tradycję.
Jak wyglądały szkolenia w Twojej firmie?
Przechodziłem dwa razy ten sam pakiet szkoleń w czasie pracy - nowy właściciel nie miał świadomości, że mam je już za sobą. Pracodawca nie był początkowy otwarty na to, żeby pokrywać koszty zwiększania kwalifikacji i wykształcenia pracowników. Panowało przekonanie, że specjalistów gotowych do zatrudnienia jest na rynku wielu, ale czas zweryfikował takie podejście i po dwóch latach uruchomiono wsparcie pracowników w kwestii podnoszenia kwalifikacji.
Jakie były możliwości rozwoju na Twoim stanowisku?
Mogłem rozwijać się przez lata pracy na różnych stanowiskach, które wymieniłem wyżej. W innym wypadku nie pozostałbym w tej firmie. Firma ma charakter infrastrukturalny, nie ma więc jasnej ścieżki kariery dla każdego - działa to raczej w sposób hierarchiczny.
Tu kariera hierarchiczna oraz po znajomości, doświadczenia. Brak szkoleń.
Jak oceniasz atmosferę panującą w firmie? Jak myślisz, z czego to wynikało?
Po wrześniu 2015 w firmie pojawiła się wielka presja i nieufność nawet wobec pracowników z dużym stażem i kompetencjami. Nieufność wystąpiła w wyniku przejęcia firmy z osiemdziesięcioletnim stażem przez nowego właściciela, który zaczął budować jej wartość, z czym wiązała się większa presja i nacisk na szybkie działanie oraz rozwój.
Jak oceniasz warunki i ustalenia z pierwszego dnia pracy względem przestrzegania tych ustaleń przez pracodawcę?
Warunki pracy ustalane były bardzo dawno, bo w 1982 roku, ale firma wywiązała się z deklaracji.
Jak wygląda w firmie system wynagrodzeń oraz ewentualnych premii?
W firmie powstał weryfikowany, obiektywny system płac oraz premii. Widełki płacowe obejmowały 10 zazębiających się szczebli, natomiast system premiowy w dużej części miał charakter wskaźnikowy, co oznacza, że dotyczył wykonania konkretnych zadań, dzięki czemu premie nie były jedynie uznaniowe. Dodatkowo wszystkie warunki pracy oraz wymagane kompetencje były jasno wskazywane w ofertach pracy na poszczególne stanowiska.
Premie jak pamiętam były różne , to znaczy jak pracownik prowadził zespół pracowników tzw brygadzista miał dwa razy wyższą premię uznaniową, kwartalna oraz inną. Nie byli doceniani tacy pracownicy , którzy mieli pojecie, wiedzę doświadczenie pracy w różnych miejscach, stanowiskach. Tu liczyło się kumoterstwo , znajomości.
Dzięki GoWork masz właśnie możliwość zasugerowania swojemu byłemu CEO/ Właścicielowi istotnych zmian. Co byś mu powiedział/a o organizacji i doradził/a co poprawić w firmie?
Zasugerowałbym, żeby zwiększyć zatrudnienie przy pociągach sieciowych oraz kupić nowe pociągi, a przede wszystkim szanować i wykonywać obowiązki wobec Polskich Linii Kolejowych, które są zawarte w umowach.
Zwiększenie zatrudnienia na pociągach polegało na nie doświadczonych , bez wiedzy pracowników z byłych sekcji energetycznych, gdzie byli to elektrycy nie związani z trakcją. To było bezmyślne posunięcie, kierowników, dyrektorów. Byli oni odsyłani na pociąg sieciowy po byłych pracowników sieci trakcyjnych , którzy odeszli na emerytury lub renty. Tak sam sposób mieli zrobić , wysyłając pracowników sieci trakcyjnej oraz podstacyjniaków do sekcji energetycznych. Oni tam tam byli zbędni bo nie mieli wiedzy z pomiarów elektrycznych oraz z wiedzy z branży energetycznej oraz elektrycznej. Po prostu nic nie umieli. Taka polityka zmian pracowników to bezsens, czasy PRL-u. Lepiej zatrudnić nowych pracowników oraz ich wyszkolić.
Udziel wywiadu o firmie . Uzupełnij formularz,
skontaktujemy się z Tobą tak szybko jak to możliwe.
- Chcemy porozmawiać z Tobą i poznać Twoją historię.
- Wywiad na stronie jest anonimowy, chyba że będziesz chciał się przedstawić.
- Twój merytoryczny głos ma znaczenie.
- Redaktor GoWork bazując na naszym doświadczeniu, zapyta o te aspekty, które w odczuciu naszych użytkowników są najistotniejsze w danej firmie.
PAMIĘTAJ, TWÓJ GŁOS MA ZNACZENIE!
Udziel wywiadu o firmie . Uzupełnij formularz,
skontaktujemy się z Tobą tak szybko jak to możliwe.
- Chcemy porozmawiać z Tobą i poznać Twoją historię.
- Wywiad na stronie jest anonimowy, chyba że będziesz chciał się przedstawić.
- Twój merytoryczny głos ma znaczenie.
- Redaktor GoWork bazując na naszym doświadczeniu, zapyta o te aspekty, które w odczuciu naszych użytkowników są najistotniejsze w danej firmie.
PAMIĘTAJ, TWÓJ GŁOS MA ZNACZENIE!
Dziękujemy za wypełnienie formularza wywiadów.
Przejdź do następnego kroku. Przejdź dalejDziękujemy za wypełnienie formularza zarobków.
Przejdź do następnego kroku. Przejdź dalejChcesz być na bieżąco z odpowiedziami?
Zapisz się na powiadomienia o nowej opinii już teraz
Psst! To jeszcze nie koniec!
Potwierdź swoją subskrypcję!
Odbierz maila
Na podany adres e-mail wysłaliśmy wiadomość z prośbą o potwierdzenie subskrypcji (RODO)
Potwierdź subskrybcję
Kliknij w link potwierdzający subskrypcję w mailu i bądź na bieżąco!
Oceń firmę
Otrzymuj powiadomienia na temat firmy