brak logo

EcoCar S.A.

Warszawa

Wywiadu udzielił:
Robert Radoszewski
Prezes Zarządu EcoCar S.A.
Ryszard Zając
Specjalista ds. Rekrutacji i Szkoleń EcoCar S.A.

Robert Radoszewski Absolwent Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w sektorze usług kurierskich. W DHL Express odpowiadał między innymi za tworzenie i wdrażanie projektów operacyjnych w obszarze całego kraju. Zajmował się projektami optymalizacji tras kurierskich i procesów magazynowych w oddziałach i sortowniach centralnych. Odpowiadał za projekt zmiany metodologii wynagradzania kurierów czy centralizacji disptach'a. W DPD Polska był odpowiedzialny za stworzenie ogólnopolskiej, franczyzowej sieci punktów nadań i odbiorów przesyłek "DPD Strefa Paczki". Od października 2016 r., dzięki zwiększaniu efektywności, koncentracji na innowacyjnych rozwiązaniach oraz jednoczesnym utrzymaniu najwyższych standardów, realizuje strategię rozwoju spółki EcoCar S.A.

Ryszard Zając Związany z firmą EcoCar S.A. od początku jej istnienia, czyli od 2013 r.. Swoją pracę w spółce rozpoczął jako taksówkarz, dzięki temu poznał od podszewki specyfikę pracy na tym stanowisku. Od ponad dwóch lat zajmuje się rekrutacją i szkoleniem kierowców współpracujących z EcoCar S.A. W jego zakres obowiązków wchodzi kompleksowe przeprowadzenie całego procesu rekrutacji kierowców, wsparcie kandydatów na drodze zdobywania odpowiednich uprawnień oraz merytoryczne i praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu. Odpowiada za wewnętrzne szkolenia kierowców, zarówno wprowadzające, jak i z zakresu obsługi klienta czy eco-drivingu. Wcześniej, przez 15 lat zarządzał ogólnopolskim serwisem technicznym japońskiej korporacji Ricoh w Polsce. Odnosił sukcesy w dziedzinie zarządzania osiągając wśród krajów europejskich czołowe miejsca w zakresie jakości obsługi klienta, efektywności, jakości serwisu i jego standaryzacji.

EcoCar S.A.
Rok założenia: 2013
Adres:
Żupnicza 17
03-821 Warszawa
Branże:
  • Inne

EcoCar odczarowuje zawód taksówkarza

EcoCar S.A. to najbardziej nowoczesna firma taksówkowa w Polsce. Jak prezentuje się Wasza historia?

Robert Radoszewski: Firma powstała w 2013 roku, jednak przełom w jej rozwoju nastąpił rok później, kiedy wsparcia finansowego udzielił jej fundusz inwestycyjny WinVentures, kupując akcje EcoCar. Właścicieli funduszu przekonał unikatowy, na skalę europejską, model biznesowy spółki oraz spójna strategia rozwoju oparta na nowoczesnej flocie pojazdówtechnologiach mobilnych, za pośrednictwem których można zamawiać i płacić za kurs oraz pro klienckie podejście. Zaczynaliśmy z flotą kilkudziesięciu taksówek w Warszawie. W ciągu trzech lat flota powiększyła się niemal 6-krotnie, a z biało-zielonych taksówek można również korzystać we Wrocławiu i Trójmieście.

Posiadają Państwo szeroką ofertę. Jakie usługi świadczycie?

R.R: Spółka świadczy przede wszystkim usługi przewozu osób taksówką. 100% floty stanowią licencjonowane, hybrydowe taksówki. Klienci mogą skorzystać z szeregu usług dodatkowych takich jak przewóz dziecka oraz odprowadzenie dziecka do szkoły, personalny odbiór gościa na lotnisku, dostarczenie zakupów lub przesyłki, a także odprowadzenie samochodu. 

Swoją ofertę kierujemy zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Firmom oferujemy bezgotówkowe korzystanie z naszych usług, które rozliczane są na koniec miesiąca na podstawie faktury. Dla wszystkich klientów, bez konieczności podpisywania umowy, dostępna jest też opcja Prepaid. 

Nasze taksówki świetnie sprawdzają się również w obsłudze imprez okolicznościowych, konferencji i różnego rodzaju wydarzeń. 
Oprócz usług taxi, oferujemy także wynajem luksusowych nieoznakowanych limuzyn oraz usługę osobistego asystenta, czyli EcoConcierge. 
We Wrocławiu wprowadziliśmy również usługę przewozu osób pod nazwą Shuttle Bus. Usługa świetnie się sprawdza podczas obsługi wydarzeń oraz transferów na lotnisko, ponieważ ceny są nawet o 15% niższe, a klient zawsze poznaje cenę z góry.

Konkurencja w tej branży jest duża. Czym wyróżnia się EcoCar S.A.?

R.R: Z naszych usług korzystają świadomi klienci, którzy doceniają bezpieczeństwo, ekologię i nowoczesne narzędzia oraz osoby, które chcą po prostu jechać czystym i pachnącym samochodem, z miłym kierowcą. Firma stawia przede wszystkim na dbałość o ekologię, najwyższą jakość usług, która przejawia się w wysokich, a zarazem jednolitych standardach oraz uczciwość i bezpieczeństwo - ta strategia rozwoju się sprawdza. EcoCar to nie tylko ładna, czysta i ekologiczna taksówka, to filozofia myślenia o ekologicznym transporcie miejskim. Jest to jedyna na polskim rynku firma, która dysponuje w całości własną jednorodną flotą ekologicznych aut, przeznaczonych do świadczenia usług taxi. Wizytówką i zarazem głównym taborem spółki są Toyoty z napędem hybrydowym, nie starsze niż dwa lata. Dla porównania, w całej branży taksówkowej, średnia wieku aut to ponad 10 lat, a wiele z nich nie spełnia już norm emisji spalin. Dbałość o ekologię stanowi integralny element misji i strategii firmy. Spółka wspiera edukację ekologiczną, a jej kierowcy są szkoleni w zakresie eco drivingu, czyli ekologicznego i ekonomicznego prowadzenia samochodów. Zamiast powszechnie stosowanych w branży, najczęściej plastikowych kart, firma opiera swoje usługi na elektronicznej identyfikacji klienta. Każda taksówka jest wyposażona w terminal płatniczy do kart, a płatności bezgotówkowe mogą się odbywać również za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Dodatkowo obsługa wszystkich zleceń odbywa się za pomocą autorskiego systemu logistycznego, stale monitorującego rozmieszczenie taksówek oraz przebieg kursów. System ma na celu planowanie ruchu taksówek, dobranie optymalnej trasy do klienta podczas zamawiania taksówki, a przez to ograniczenie emisji dwutlenku węgla i minimalizowanie eksploatacji pojazdów.

 

 

Jak zamówić taksówkę w EcoCar S.A.?

R.R: Taksówkę można zamówić na kilka sposobów:

  • Telefonicznie, dzwoniąc pod numer +48 123456789

Dla wygody naszych klientów uruchomiliśmy system automatycznego przyjmowania zleceń. System uruchamia się po wybraniu naszego numeru telefonu: +48 123456789 i umożliwia szybkie zamówienie taksówki bez konieczności połączenia z konsultantem. Za pomocą klawiatury telefonu mają Państwo możliwość wybrania adresu spośród dwóch dostępnych list: "Ostatnio zamawiane adresy" oraz "Moje adresy". Lista "Moje adresy" jest dostępna dla klientów, którzy zdefiniowali je na swoim koncie na www.ecocar.pl lub poprzez aplikację mobilną EcoCar.

  • Przez aplikację mobilną EcoCar 

Aplikacja dostępna jest w sklepach Google Play oraz App Store i umożliwia wygodne i bardzo szybkie, bo nawet w ciągu 20 sek. zamówienie taksówki. W aplikacji widzimy zdjęcie kierowcy, wybieramy opcje dodatkowe oraz możemy na bieżąco śledzić trasę jadącej do nas taksówki.

  •  Przez panel klienta na www.ecocar.pl 
  • Tradycyjnie – na ulicy lub postoju taxi, korzystając z wolnej taksówki

Często kierowcom taksówek zdarzają się zabawne, nietypowe sytuacje podczas kursu?

R.R: Taksówkarz to często kompan do anonimowej rozmowy, powiernik codziennych problemów, DJ sobotniego radia, a niekiedy nawet ratownik. 
Zdarzają się nietypowe zlecenia w postaci kilkugodzinnych podróży i zwiedzania miasta lub nawet krótkich drzemek i czekania w taksówce, szczególnie w zimne dni. Raz przyjęliśmy również specjalne zamówienie, aby kierowca przywiózł klientowi klucze do mieszkania, żeby mógł spokojnie wyjść z domu.

Kierowcy to główny filar firmy. Jak wygląda współpraca z Wami?

R.R: W ciągu trzech lat obecności na rynku, firmie udało się zbudować stabilny, zaangażowany i zmotywowany do pracy zespół. Na wymianę opinii i tworzenie wspólnych rozwiązań, które są wynikiem działania wszystkich struktur spółki, pozwalają regularne spotkania kadry z przedstawicielami kierowców. 
EcoCar jako jedyna na polskim rynku taksówkowym firma, realizuje model współpracy z kierowcami, który nie wiąże się dla kierowcy z żadnymi kosztami - zapewnia kierowcom wszystkie niezbędne narzędzia do pracy, w tym hybrydowy, maksymalnie dwuletni samochód, za utrzymanie którego kierowca nic nie płaci. Kierowcy nie ponoszą również opłat korporacyjnych i są wynagradzani stałą stawką za godziny pracy, premiowani za efektywną pracę oraz ekologiczny i ekonomiczny styl jazdy.

 

 

Gdzie można szukać informacji na temat przeprowadzanych przez Państwa rekrutacji?

R.R: Informacje na temat ofert pracy w naszej firmie zawsze można odnaleźć na stronie www.ecocar.pl

Firma otrzymała wiele nagród. Z których są Państwo najbardziej dumni?

R.R: 

  • Udział w programie Rzetelna Firma
  • Jakość Roku 2015 w kategorii EKOLOGIA
  • Eko-Inspiracja 2015 w kategorii FIRMA

 

Czym wyróżnia się Wasza oferta pracy dla kierowców?

Ryszard Zając: Tajemnica tkwi w tym, że nie jesteśmy typową korporacją taksówkową. Nie wymagamy od naszych współpracowników, aby kupowali nowe samochody w jedynie słusznym kolorze białym. Tym, którzy zdecydowali się na współpracę z EcoCar, oferujemy do bezpłatnego użytkowania nowy samochód, w pełni przystosowany do jazdy jako taksówka. Są to proekologiczne samochody hybrydowe. Jako jedyni w Polsce proponujemy unikatowy model współpracy: dajemy naszym kierowcom bezpłatnie wszystkie narzędzia, pozwalające na wykonywanie zawodu taksówkarza. Oprócz narzędzi do pracy zapewniamy naszym kierowcom również klientów.

Jak można zostać taksówkarzem, współpracującym z EcoCar?

R.Z:

  • Wymogi, tak naprawdę, są cztery: prawo jazdy kategorii B z co najmniej trzyletnim stażem, zdany egzamin ze znajomości miasta, odpowiednie zaświadczenia lekarskie i co najważniejsze: aktualne zaświadczenie o niekaralności.. Z mojej wiedzy wynika, że zaświadczenia o niekaralności wymagamy jako jedyna firma taksówkarska w Warszawie. To są  wymagania wynikające z przepisów Ustawy o transporcie osób taksówką.
  • W większości korporacji taksówkarze jeżdżą własnymi samochodami i kierowca/właściciel jest przypisany do swojego samochodu i swoich uprawnień (o nieprawidłowościach na razie nie będę mówił). My nie wymagamy od naszych współpracowników licencji. Wymagamy uprawnień do wykonywania zawodu. Samochód z licencją udostępniamy każdemu współpracownikowi, który spełnia ustawowe wymagania.

Na czym polega umowa o współpracy taksówkarza z EcoCar? Co EcoCar daje taksówkarzowi?

R.Z: Taksówkarz, podejmujący współpracę z nami dostaje tak naprawdę wszystko: kompletnie wyposażony samochód z licencją taxi, (w aucie taksometr, kasa fiskalna, terminal do kart, dziesięciocalowy tablet z aplikacją do obsługi zleceń), serwis, paliwo, ubezpieczenie, myjnię. EcoCar pokrywa też wszystkie koszty związane z eksploatacją i naprawami samochodu.

Jak wygląda praca taksówkarza w EcoCar?

R.Z: Podobnie, jak we wszystkich korporacjach. Mamy dedykowaną dla nas aplikację obsługi zleceń, zintegrowaną z jedną z popularniejszych map nawigacyjnych.

Czyli taksówkarzem w EcoCar może zostać każdy, spełniający formalne wymogi, bez konieczności kupowania pojazdu?

R.Z: Tak, tak to wygląda naprawdę.

 

 

Czy uprawnienia, zdobyte przez Waszego współpracownika przepadają po zakończeniu współpracy?

R.Z: Ależ skąd! Uprawnienia (zaświadczenie o zdanym egzaminie) są własnością kierowcy. Jest to często kolejny zawód, który właścicielowi uprawnień zostaje na całe życie.

Rozumiem, że EcoCar płaci swoim współpracownikom za zarobione dla firmy pieniądze?

R.Z: I tak i nie. W „normalnych” korporacjach taksówkarz zarabia tylko na wykonanych kursach. I od wykonanego obrotu musi zapłacić tzw. „bazę” na rzecz korporacji. My płacimy za gotowość do pracy, od momentu zalogowania się kierowcy do systemu, do wylogowania się z niego. Czyli kierowca ma zagwarantowaną stawkę godzinową tylko za to, że jest w pracy. Dodatkowo, po przekroczeniu pewnego pułapu obrotu, dostaje sowitą prowizję.

Trafia do Państwa kandydat bez uprawnień taksówkarskich. Co się dalej dzieje?

R.Z: Zapewniamy pełne wsparcie w zakresie przygotowania kandydata do egzaminu. Współpracujemy z jedną z wiodących firm szkoleniowych w Warszawie. Bierzemy na siebie koszt kursu, który w Warszawie nie jest mały – średnio 300 zł od osoby. W przypadku zaliczenia kursu kierujemy na egzamin. Kandydat nie ma więc praktycznie żadnych wydatków związanych z rozpoczęciem współpracy z EcoCar.
Po zawarciu z nami umowy, każdy współpracownik przechodzi bezpłatne szkolenie wewnętrzne.

W jaki sposób mogą się z Państwem kontaktować potencjalni współpracownicy?

R.Z: To proste. Siedziba Firmy mieści się w Warszawie przy ul. Żupniczej 17. Do dyspozycji kandydatów uruchomiliśmy specjalny adres e-mail: kierowcy@ecocar.pl. Podaję też swój numer telefonu: 665 290 652. A nabór prowadzimy stale: mamy ambicję stać się firmą ogólnopolską. Zaczęliśmy od Warszawy, dziś już jesteśmy we Wrocławiu i w Trójmieście. W najbliższym czasie rozszerzymy naszą działalność o kolejne miasta.

A teraz pytanie do Pana Mirosław Bratkrajc, taksówkarza, współpracującego z EcoCar: Czy wcześniej jeździł Pan samodzielnie, czy dla jakiejś korporacji? Co skłoniło Pana do „zmiany barw”?

Mirosław Bratkrajc: Przy podjęciu decyzji o współpracy z EcoCar niebagatelne znaczenie miały koszty, które ponosiłem jeżdżąc własnym samochodem, oczywiście dla korporacji. Samodzielna działalność w Warszawie nie ma sensu. Ale to nie czas i miejsce, aby szerzej się nad tym rozwodzić. Uprzedzając kolejne pytanie powiem, że chodzi o koszty eksploatacji auta, a więc: naprawy, wymiana opon, paliwo, ubezpieczenie, opłaty na rzecz korporacji. Policzyłem swoje koszty, policzyłem profity z przejścia do EcoCar i podjąłem słuszną decyzję. W EC nie obchodzą mnie koszty, kiedy „mój” samochód ląduje na warsztacie – dostaję zastępczy. Nadal bez kosztów własnych!

Dziękuję za rozmowę.