brak logo

Columbus Energy

Kraków

Wywiadu udzieliła:
Izabela Dorosińska
Dyrektor Generalna Columbus Energy
Z firmą Columbus Energy S.A. współpracuje od dwóch lat, początkowo jako dyrektor do spraw personalnych, aktualnie na stanowisku Dyrektora Generalnego. Doświadczenie zawodowe zdobywała zarówno w branży Odnawialnych Źródeł Energii, jak i w środowiskach zajmujących się działaniami HR oraz szkoleniami dla biznesu. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Columbus Energy
Liczba pracowników: 100
Rok założenia: 2013

Na czym polega działalność Columbus Energy?

Działamy w branży odnawialnych źródeł energii. Zajmujemy się kompleksową obsługą klienta w ramach instalacji fotowoltaicznych. Nasza usługa jest kompleksowa - działamy od „a” do „z”, czyli przygotowujemy ofertę, sprzedajemy i opiekujemy się klientem aż do montażu instalacji, przyłączenia jej i zgłoszenia do zakładu energetycznego.

Do kogo skierowana jest wasza oferta?

Zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych, a także jednostek samorządu terytorialnego i związków wyznaniowych. Oferta skierowana do pierwszej ze wspomnianych grup jest wyjątkowa za sprawą abonamentów na słońce, które są dostępne tylko u nas. Abonament na słońce to produkt, który może mieć każdy, to umowa zawierana z naszą firmą gdzie koszt abonamentu pokrywany jest z generowanych oszczędności.

 

Naszych czytelników interesuje przede wszystkim jako potencjalny pracodawca. Proszę powiedzieć, dlaczego właściwie warto wiązać swoją przyszłość zawodową z branżą odnawialnych źródeł energii?

Wszystkie najnowsze badania wskazują na to, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat nasza branża będzie się dynamicznie rozwijać. W polskim społeczeństwie rośnie świadomość na temat korzyści płynących z odnawialnych źródeł energii. W związku z tym w tej branży powstaje wiele nowych miejsc pracy. Dynamika tej branży będzie rosła w bardzo dużym tempie, dlatego warto załapać się na początku i rozwijać swoją karierę już teraz.

 

Na jakie stanowiska najczęściej poszukujecie pracowników?

Kompleksowość usługi którą oferujemy wymaga od nas różnego rodzaju specjalistów, którzy będą potrafili dostarczać naszym  klientom obsługę na najwyższym poziomie. Poszukujemy zarówno doświadczonych przedstawicieli handlowych, jak i osób do pracy w dziale wsparcia sprzedaży, audytorów energetycznych oraz specjalistów z doświadczeniem w sektorze bankowo-finansowym. Nie rzadko rozwijamy skład managerów więc warto monitorować nasze ogłoszenia i informacje na stronie internetowej.

 

Dlaczego potrzebujecie osób z takim właśnie doświadczeniem?

Obsługa klientów, którzy decydują się na zakup abonamentu na słońce jest związana z przeprowadzeniem  procesu związanego z finalizacją usługi. W związku z tym obsługa w kontekście finansowym jest bardzo ważna, a my staramy się, żeby była dla klienta satysfakcjonująca. Pracownicy z doświadczeniem bankowym odgrywają w tym procesie kluczową rolę. To samo dotyczy przedstawicieli handlowych, którzy w naszej firmie po specjalistycznych szkoleniach stają się prawdziwymi doradcami energetycznymi i mogą się rozwijać nie tylko na płaszczyźnie kompetencji handlowych, ale również produktowo i organizacyjnie.

 

Załóżmy, że naszego czytelnika zainteresowało to, o czym pani mówi i chciałbym zapoznać się z waszymi ofertami pracy. Gdzie może je znaleźć?

W każdym momencie można aplikować się do nas bezpośrednio, poprzez stronę internetową lub media społecznościowe. Nasze oferty pracy są też cyklicznie publikowane na branżowych portalach z ogłoszeniami. Jesteśmy otwarci na różne ścieżki pozyskiwania kandydatów. Jedną z ciekawszych jest udział w Targach Pracy dla studentów i absolwentów szkół wyższych.

Jakie wymagania stawiacie przed kandydatami do pracy?

Na stanowiskach sprzedażowych oczekujemy doświadczenia w sprzedaży i to w sektorze, w którym dana osoba zamierza się realizować. Inaczej wygląda sprawa w przypadku absolwentów szkół technicznych. Ich doświadczenie może być trochę mniejsze i ograniczać się do staży. Sporo uwagi poświęcamy wartościom, którymi się kierujemy i kształtujemy zespół od początku w oparciu o osoby które szczególnie identyfikują się z naszym poglądem na świat.

 

Co konkretnie ma pani na myśli?

Najważniejszy jest zespół. U naszych pracowników cenimy ambicję i kreatywność. Dajemy wszystkim członkom zespołu realną możliwość wpływu na kreowanie pewnych działań podejmowanych w firmie. Zależy nam, aby dzielili się z nami swoimi pomysłami. I właśnie na tę ambicję i zaangażowanie zwracamy uwagę w procesie rekrutacji. Kolejnym czynnikiem jest tzw. sprzedażowość.

 

Co kryje się pod tym stwierdzeniem?

Chodzi tutaj o zabieganie i troszczenie się o klienta na każdym etapie, co zapewnia pozytywny odbiór naszego wizerunku i utrzymywanie pozytywnych relacji. Dotyczy to wszystkich naszych pracowników, bez względu na stanowisko. Zarówno sprzedawcy, jak i osoby pracujące w administracji muszą wykazywać się takim samym zaangażowaniem w zakresie obsługi klienta. Od pracowników oczekujemy również lojalności.

 

Dlaczego warto dla was pracować?

Po pierwsze dlatego, że jesteśmy wyjątkowi ze względu na naszą ofertę, która jest jedyną na rynku. Nasi pracownicy mają więc przyjemność sprzedawać unikatową usługę. Poza tym oferujemy im bogaty pakiet szkoleń – zarówno branżowych, jak i tych rozwijających tzw. kompetencje miękkie. Osoby, które wyróżniają się w naszej firmie są doceniani  poprzez udział w różnego rodzaju konferencjach. Zależy nam, aby pracownicy, którzy są najbardziej zaangażowani mogli reprezentować naszą firmę podczas różnego rodzaju imprezach. Ludzie, których zatrudniamy mają realny wpływ na działalność firmy oraz możliwości jej rozwoju. U nas liczy się zdanie każdej osoby.

 

Jakie jeszcze korzyści, oczywiście poza płacą, odnoszą wasi pracownicy?

Organizujemy wyjazdy firmowe. Staramy się integrować naszych pracowników organizując liczne konkursy wewnętrzne. Panowie grają w biznes lidze. Myślę, że są to czynniki, które motywują naszych pracowników i tworzą pozytywne środowisko pracy.

 

Praca w Columbus Energy S.A. ogranicza się do jednego miasta, czy wasi pracownicy są rozrzuceni po całym kraju?

Centrala naszej firmy znajduje się w Krakowie. Zatrudnionych jest tu około 40 procent pracowników. Głównie są to osoby z działu technicznego, wsparcia sprzedaży, operacyjnego, realizacji i administracji. Jeśli chodzi o doradców energetycznych, to działają oni na terenie całego kraju. Nie mamy biur regionalnych, poza oddziałem operacyjnym w Gdańsku. Łącznie zatrudniamy ok. 100 osób w strukturze wewnętrznej, dla sprzedawców zainteresowanych tzw. współpracą agencyjną mamy indywidualną ofertę.

 

To jeszcze chciałem zapytać o staże i praktyki dla absolwentów szkół wyższych. Jak one przebiegają?

Posiadamy dwa rodzaje stażów. Pierwszy odbywa się w dziale technicznym, czyli przy tworzeniu audytów. Cieszy się on dużą popularnością wśród studentów kierunków takich jak: energetyka, ochrona środowiska, odnawialne źródła energii. Kiedy uruchamiamy nasz staż, to informujemy o tym w Internecie oraz w biurach karier zlokalizowanych na uczelniach. Staż w naszej firmie trwa miesiąc i jest bezpłatny. Wielu uczestników programu zostaje później przez nas zatrudnionych.

A drugi rodzaj?

Poszukujemy również stażystów do działu marketingu, gdzie zajmują się tworzeniem kreacji w ramach kampanii marketingowych.

 

To jeszcze na koniec proszę powiedzieć, jakie plany jako firma, mają państwo na najbliższą przyszłość?

Planujemy do 2020 roku wykonać 50 tysięcy montaży w ramach oferty abonamentowej.  Jako zespół działamy w myśl zasady: „ Nie pytaj czy to osiągniemy. Zapytaj: jak szybko”.