brak logo

Astral Sp. o.o. MediaExpert

Rzeszów

Wywiadu udzielił:
Sylwester Rabenda
Prezes Zarządu Astral Sp. o.o. MediaExpert
Od 15 lat związany ze Spółką Astral, a już od 25 lat z branżą RTV/AGD. W styczniu 2010 roku został Członkiem Zarządu Astral Sp. z o.o., a dwa lata później Prezesem Zarządu Spółki. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Wydziału Zarządzania.
Astral Sp. o.o. MediaExpert
Liczba pracowników: 500
Rok założenia: 1990
Adres:
Biecka 9A
38-300 Gorlice
O firmie:
Astral Sp. z o.o. jest współwłaścicielem sieci sklepów pod logo Media Expert – największej sieć elektromarketów RTV, AGD, IT i multimediów w Polsce

Jak wyglądały początki firmy Astral?

Początek, czyli lata dziewięćdziesiąte, to w głównej mierze handel hurtowy z bardzo ostrożnym nastawieniem na sklepy detaliczne. Przez pierwsze 10 lat, to znaczy – do 2001 roku, było ich zaledwie cztery. Sprzedaż hurtowa przynosiła wówczas szybszy zysk ze względu na mnogość małych, lokalnych podmiotów w branży RTV/ AGD, które nie mogąc współpracować bezpośrednio z producentami, musiały zaopatrywać się poprzez hurtownie.
 

Posiadają Państwo ponad 25-letnie doświadczenie na rynku RTV/AGD. Jak branża zmieniła się przez ten czas?

Nasza branża charakteryzuje się bardzo dynamicznymi zmianami. Wystarczy popatrzeć na rozwój technologii w odbiornikach telewizyjnych. W latach dziewięćdziesiątych zaczynaliśmy od sprzedaży tradycyjnych kineskopowych urządzeń, których teraz już pewnie w domach nie ma, a jesteśmy na etapie rozwiązań typu 3D, 4K i wielkogabarytowych formatów. Ogromnej zmianie uległ i ulega rynek sprzętu IT. Przechodziliśmy od sprzedaży komputerów stacjonarnych, brzydkich kremowych skrzyń, do prężnie rozwijającej się przez lata działki laptopów, tabletów i smartfonów. Przez te 25 lat można mówić o ewolucji w niemal każdej grupie asortymentowej, którą oferujemy naszym klientom. Zmieniło się wiele. Zmieniło się otoczenie konkurencyjne, zmienili się liderzy rynkowi, nasi bezpośredni konkurenci i partnerzy handlowi. Uważam, że bardzo mocno zmieniły się również oczekiwania i potrzeby naszych klientów, dlatego każda firma, która chce przetrwać i rozwijać się, musi być otwarta na zmianę.

Co w perspektywie minionych lat uznałby Pan za największy sukces firmy?

Wydaje mi się, że samo przetrwanie na tym rynku i bycie obecnie w dobrej kondycji finansowej to już spory sukces. Sukcesem w mojej ocenie jest to, że mamy pracowników, którzy są z nami niemal od początku funkcjonowania Spółki. To motywuje nas do ciągłego rozwoju.
 

 

Co Państwa wyróżnia jako pracodawcę?

Myślę, nasi pracownicy cenią sobie stabilność finansową, o której wspomniałem. Dla nas i dla naszych pracowników jest to bardzo ważne w kontekście wysokości i terminowości wypłacanych i otrzymywanych poborów. Oprócz tego zatrudniamy wyłącznie na umowy o pracę, zapewniając tym samym bezpieczeństwo naszym pracownikom. Duże znaczenie mają również szerokie możliwości rozwoju i awansu w strukturach Spółki.

Jak wygląda proces rekrutacji nowych pracowników do firmy Astral?

Proces rekrutacji wygląda różnie, ponieważ jest to uzależnione od stanowiska pracy. Generalnie jednak bardzo zależy nam na tym, aby każdorazowo w tym procesie uczestniczył bezpośredni przełożony kandydata. Nie mamy odrębnej komórki do spraw rekrutacji, ponieważ uważamy, że kierownicy działów, dyrektorzy regionów najlepiej wiedzą, kogo potrzebują do swoich zespołów. Nasze wymagania formalne natomiast nie odbiegają raczej niczym od przyjętych ogólnie standardów.

  

Jakich pracowników obecnie Państwo poszukują?

Odpowiem może trochę przekornie, że zawsze poszukujemy pracowników w ogólnym pojęciu „dobrych”. A na poważnie, to z racji tego, że nasza działalność skupia się przede wszystkim na sprzedaży w placówkach detalicznych, najczęściej poszukiwanym pracownikiem jest doradca klienta i kierownik placówki. Oczywiście, nie jest to jedyne stanowisko pracy, bo aktualnie chcemy zatrudnić pracowników do działu marketingu oraz do działu zakupów.
 

Gdzie zamieszczają Państwo informacje o nowych ofertach pracy?

Informacje zamieszczamy na stronie internetowej mediaexpert.pl, na stronach społecznościowych, publikujących oferty pracy i na lokalnych stronach internetowych. Oprócz tego współpracujemy z Urzędami Pracy i wykorzystujemy lokalne media.

Jak potencjalni kandydaci powinni przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej w Państwa firmie?

Bardzo zależy nam na tym, aby zatrudniać osoby pozytywnie nastawione do tego, co będą robiły. Cenimy szczerość i otwartość, to nasze wartości, dlatego z dużą przychylnością patrzymy na osoby prezentujące się w sposób naturalny. Stoimy na stanowisku, że większości czynności związanych z wykonywaną pracą można się zwyczajnie nauczyć, dlatego zapał do pracy, zaangażowanie, pozytywne nastawienie i szczerość to największe zalety kandydatów do pracy.
 

  

Jakie wymagania stawiają Państwo przed kandydatami?

Podobnie jak w przypadku pytania o proces rekrutacji, trudno jest podać jedną definicję. W zależności od tego, na jakie stanowisko pracy rekrutujemy, wymagania mogą się różnić. Generalnie wymagania przypisujemy właśnie do stanowiska. Jesteśmy jednak bardzo otwarci na ludzi młodych, nawet bez żadnego doświadczenia, ale chcących zaangażować się w to co robią i podnosić swoje kwalifikacje.
 

Na jakie benefity socjalne mogą liczyć pracownicy firmy?

Z racji tego, że zawieramy umowy o pracę, nasi pracownicy otrzymują wszystkie związane z tym przywileje socjalne określone prawem. Świadczenia urlopowe, chorobowe czy zasiłki są przez nas wypłacane wszystkim, którzy są do tego uprawnieni. Prowadzimy pełny system ewidencji delegacji rozliczając koszty każdego wyjazdu oraz przysługujących pracownikom diet. Dodatkowo podejmujemy współpracę z lokalnymi podmiotami oferującymi naszym pracownikom uczestnictwo w imprezach kulturalnych i rozrywkowych.

Nasz czytelnik pyta, czy pracownicy firmy Astral poza podstawowymi zarobkami, mogą liczyć na premie i od czego są one uzależnione?

Tak. Oprócz poborów podstawowych pracownicy mogą uzyskać dodatkowe nagrody pieniężne, które zazwyczaj są uzależnione od osiąganych wyników. Nagrody te niejednokrotnie znacząco przewyższają wartość wynagrodzenia zasadniczego. Dopuszczamy również nagrody czysto uznaniowe, jeżeli mamy takie wnioski.

W jaki sposób inwestują Państwo w rozwój swoich pracowników?

Przede wszystkim, dajemy im bardzo szeroką, bezpłatną możliwość rozwoju. Posiadamy własną platformę szkoleniową, która wprowadza pracownika w struktury, zasady i procedury obowiązujące w naszej firmie. Zawiera ona także podstawowe szkolenie z zakresu obsługi klienta. Współpracujemy również z zewnętrznymi platformami szkoleniowymi, takimi jak chociażby PES-ONLINE, na których przeprowadzamy szkolenia produktowe minimum raz, a często dwa razy w miesiącu. Organizujemy warsztaty szkoleniowe przy współpracy z naszymi partnerami handlowymi. Są to zazwyczaj spotkania wyjazdowe jedno- lub dwudniowe. Takie szkolenia prowadzą zewnętrzni trenerzy i odbywa się to niemal w każdym miesiącu. Oczywiście na bieżąco szkolenia dla naszych pracowników są również prowadzone przez nasz własny dział szkoleń.

  

Czy organizują Państwo spotkania, imprezy integracyjne dla pracowników?

Tak, organizujemy, chociaż nie jest to łatwe w całości firmy, ponieważ pracownicy mieszkają od siebie niejednokrotnie bardzo daleko, nawet 400 czy 500 km. Organizowaliśmy przez trzy sezony ligę piłkarską ME, której finał każdorazowo był połączony z spotkaniem integracyjnym dla wszystkich pracowników. Niedawno obchodziliśmy 25-lecie istnienia spółki i z tej okazji zaprosiliśmy do wspólnego świętowania podczas balu w pięknym Dworze Ostoya wszystkich naszych pracowników.

Czy przewidują Państwo programy stażowe i przyjmują praktykantów?

Przewidujemy, to mało powiedziane. Cały czas prowadzimy takie programy i jesteśmy w kontakcie z wieloma biurami pracy. Jeżeli chodzi o praktyki, to również po ustaleniu warunków, przyjmujemy praktykantów.
 

Jakie są plany rozwoju firmy na najbliższe lata?

Mamy w planach kolejne otwarcia nowych sklepów i to nasz główny kierunek rozwoju. Cały czas penetrujemy rynek nieruchomości przeznaczonych do celów handlowych i jesteśmy w kontakcie z wieloma deweloperami. Nie chcemy zwalniać dynamiki wzrostu, jaką mamy w ostatnich trzech, czterech latach. Oczywiście, wraz ze wzrostem ilości placówek sprzedaży detalicznej idą inwestycje i rozbudowa innych działów organizacji takich jak zakupy, logistyka, transporty, marketing, administracja itd.