brak logo

Ursa Polska Sp. z o.o.

Dąbrowa Górnicza

Nasi pracownicy to nasza wizytówka. Fakt, że ponad 40% procent naszych pracowników to osoby, które pracują w URSA Polska już ponad 15 lat, napawa nas dumą i przeświadczeniem, że nasze starania o dobro pracownika są doceniane.
Wywiadu udzielił:
Dariusz Krzemiński Dyrektor Personalny Ursa Polska Sp. z o.o.
Od 10 lat HR Menedżer Europa Środkowa, w firmie URSA, odpowiedzialny między innymi za Polskę, Niemcy, Skandynawię, Czech, Słowację i kraje Bałtyckie. Wcześniejsze doświadczenia to stanowiska dyrektora personalnego w NORDEA TUnŻ oraz Wirtualna Polska, praca w firmach doradczych Ernst and Young i SMG/KRC, wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oraz Wyższej Szkoły Biznesu. HRowiec trochę z przypadku, a trochę przez tradycję rodzinną, maratończyk i wegetarianin. 
 
Państwa firma na Polski rynek trafiła 18 lat temu, czy ciężko było przekonać klientów do swoich produktów?
Na rynku polskim URSA działa już 18 rok, czyli można uznać, że osiągnęliśmy dojrzałość. Na pewno przez te lata wzrosła świadomość ekologiczna oraz wiedza na temat oszczędzania energii. Od samego początku skupiliśmy się na edukacji w tym zakresie, zarówno wykonawców, jak i dystrybutorów, co na pewno pozwoliło nam na zbudowanie trwałych relacji z naszymi klientami. Kolejnym ważnym aspektem budowania pozycji na rynku jest oferta produktowa – jakość potwierdzona wieloma certyfikatami i nagrodami oraz wprowadzane nowości, które wyróżniają nas na rynku materiałów izolacyjnych np. wełna mineralna PUREONE lub płyty z polistyrenu ekstrudowanego XPS. Dzięki wykwalifikowanej kadrze udało nam się krok po kroku zdobyć nowych klientów a tym samym udział w rynku, stając się jedną z czołowych marek na rynku polskim. 
 
 
Co wyróżnia firmę URSA od konkurencji?
Bogata i spójna paleta produktów URSA znakomicie zaspokaja potrzeby naszych klientów związane z efektywnością energetyczną i komfortem akustycznym. Jako jedyni w Polsce mamy produkt z najlepszą wartością współczynnika przewodzenia ciepła dla wełen mineralnych na rynku polskim w rolce λ = 0,032W/mK. Będąc przekonani o jakości naszych produktów, nie boimy się udzielać dodatkowych gwarancji np. 15 lat dla przewodów wentylacyjnych URSA AIR. URSA jako pierwsza uzyskała Europejską Deklarację Środowiskową Produktu typu III zgodnie z nową normą EN 15804. Ta europejska norma ma na celu zharmonizowanie dziedziny oceny środowiskowej produktów. Regularne ankiety potwierdzają wysoki poziom zadowolenia klientów z serwisu po sprzedażowego – a w dzisiejszych czasach ten element jest bardzo istotny dla budowania stabilnej pozycji na rynku. 
 
Jakie Produkty oferują Państwo swoim klientom?
URSA Polska jest jedną z wiodących, europejskich firm na rynku izolacji, a oferowane przez nas produkty: wełna mineralna URSA, biała wełna mineralna PureOne, polistyren ekstrudowany XPS czy panele URSA AIR do budowy kanałów wentylacyjnych, znajdują zastosowanie we wszelkich dziedzinach izolacji termicznej i akustycznej.
 
 
Duży nacisk kładą Państwo na to, aby produkty firmy URSA były bezpieczne dla ludzi i środowiska. Czy angażują się Państwo także w projekty prospołeczne?
Filozofia społecznej odpowiedzialności biznesu jest dla nas kluczowa: od zawsze wspieraliśmy lokalne instytucje, jak i osoby prywatne pomagając im w trudnych sytuacjach, czy umożliwiając realizację bieżącej działalności. Jedną z największych akcji prospołecznych, w którą zaangażowaliśmy się, było sponsorowanie w 2004 roku wyprawy Jaśka Meli i Marka Kamińskiego na Biegun Północny. Angażujemy się w większość imprez mających miejsce na terenie Dąbrowy Górniczej, skierowanych do mieszkańców miasta. Od początku działalności wspieramy również Dąbrowski Warsztat Terapii Zajęciowych „Otwarte Serca".
 
Mówią Państwo, że pracownicy są kluczowym elementem wspólnego sukcesu. Jakie osoby wpisują się w tę dewizę?
Osoby zaangażowane, zmotywowane i o wysokim stopniu profesjonalizmu. Nasi pracownicy to nasza wizytówka. Fakt, że ponad 40% procent naszych pracowników to osoby, które pracują w URSA Polska już ponad 15 lat, napawa nas dumą i przeświadczeniem, że nasze starania o dobro pracownika są doceniane.
 
Ciężko jest znaleźć osoby, które będą pasowały do takiego profilu?
Poziom fluktuacji w naszej firmie to ok. 3% procent. Mamy dosyć stabilny zespół i nie często szukamy nowych pracowników, ale jeśli już rozpoczynamy rekrutację, najczęściej udaje nam się zakończyć ją z sukcesem relatywnie szybko. Bywają oczywiście trudne rekrutacje, ale to zdecydowanie mały odsetek.
 
Na jakie stanowiska najczęściej prowadzą Państwo rekrutacje?
Podobnie jak w większości firm o podobnym profilu są to stanowiska handlowe.
 
Jak wygląda proces rekrutacyjny w Państwa firmie? Czy jest to kilka etapów, które musi przejść kandydat?
Do udziału w procesie rekrutacyjnym zapraszamy osoby, których profile w największym stopniu odpowiadają wymaganiom na konkretnym stanowisku. Sam proces może przebiegać kilkuetapowo: rozpoczynać go może weryfikacja telefoniczna (np. znajomości języka obcego), następnie najczęściej kandydat spotyka się z potencjalnym przełożonym i działem personalnym, a ostatnim z etapów może być test kompetencji i testy psychometryczne. Kandydat zawsze otrzymuje informację zwrotną po zakończonym procesie rekrutacyjnym w uzgodnionym z rekruterem terminie. Uwieńczeniem procesu jest przedstawienie kandydatowi pisemnej umowy wstępnej zawierającej wszystkie warunki zatrudnienia.
 
Z uwagi na to, jak dużą wagę przykładają Państwo do kompetencji swoich pracowników, oferują im Państwo szkolenia podnoszące kwalifikacje?
Wszystkie szkolenia obligatoryjne realizowane są na bieżąco, natomiast pozostałe szkolenia w miarę dostępnych środków finansowych. Coraz częściej korzystamy ze szkoleń wewnętrznych, w których trakcie pracownicy, wewnętrzni eksperci, dzielą się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniami. Musimy przyznać, że taka forma szkoleń jest bardzo owocna.
 
 
Czy jest możliwość awansu wewnątrz firmy? Czy może raczej zatrudniają Państwo nowych pracowników na wyższe stanowiska?
„Od pucybuta do milionera” – ten amerykański sen spełnił się w przypadku bardzo wielu osób zatrudnionych w URSA, które rozpoczynały swoją karierę zawodową w naszej firmie bezpośrednio po studiach, a obecnie piastują wysokie menedżerskie stanowiska, zarządzając zespołami w kilku europejskich krajach.
 
Ala pyta, czy prowadzą Państwo programy stażowe? Studenci mogą liczyć na start w firmie URSA?
Ursa Polska na chwilę obecną nie prowadzi własnych programów stażowych, natomiast dosyć często przyjmujemy uczniów, absolwentów lub osoby bezrobotne na staże organizowane przez Urzędy Pracy, lub na tzw. „praktyczną naukę zawodu” w porozumieniu ze szkołami i uczelniami wyższymi.
 
W jaki sposób motywują Państwo najlepszych pracowników do pracy w firmie URSA?
Staramy się motywować wszystkich pracowników, zapewniając im atrakcyjne wynagrodzenie, jak również bogaty pakiet socjalny, w skład którego wchodzą m.in. usługi medyczne dla pracownika i jego rodziny, ubezpieczenie na życie, ubezpieczenie NNW, dofinansowanie posiłków, świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (wczasy pod gruszą, kolonie dla dzieci itp.), premie za brak absencji oraz brak wypadków, czy premie jubileuszowe.
 
Marek zastanawia się, czy wynagrodzenie u Państwa jest jednoskładnikowe, czy można liczyć na jakieś premie?
W skład wynagrodzenia pracowników działu handlowego wchodzą wynagrodzenie podstawowe i sprzedażowa premia kwartalna uzależniona od realizacji planu. 
 
Dziękujemy za rozmowę.