logo MAKRO Cash & Carry Polska

MAKRO Cash & Carry Polska

Warszawa

Wywiadu udzieliła:
Katarzyna Kowalik
Koordynator Działu Rekrutacji i Wizerunku Pracodawcy MAKRO Cash & Carry Polska
Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Z firmą MAKRO Cash and Carry związana jest od 2007 roku, przechodząc przez szereg działów związanych z HRem i biznesem. Od 2012 członek zespołu Rekrutacji i Wizerunku Pracodawcy. Od 2014 jest koordynatorem zespołu, odpowiada za proces rekrutacji oraz budowanie wizerunku MAKRO na rynku polskim.
MAKRO Cash & Carry Polska
Liczba pracowników: 6000
Rok założenia: 1994
Adres:
Al. Krakowska 61
02-183 Warszawa
W jaki sposób firma Makro Cash and Carry jest obecna w naszym kraju?
W Polsce posiadamy czterdzieści jeden lokalizacji, gdzie zatrudniamy łącznie sześć tysięcy pracowników. Makro to nie tylko hale, ale również sklep internetowy, dostawy bezpośrednie do klientów, szkolenia czy sklepy franczyzowe ODIDO. Ostatnie z wymienionych są dla nas szczególnym powodem do dumy. Pod marką ODIDO działa obecnie około 2000 sklepów całym kraju.

W jaki sposób budują Państwo swój Employer Branding?
Uczestniczymy w targach pracy, organizujemy dzień otwarty MAKRO Day dla studentów. Jesteśmy współorganizatorem wielu badań rynkowych, ostatnio opublikowaliśmy raport "Polska na talerzu", czyli - co, gdzie i jak jemy w Polsce. Do tego organizujemy Koronę Smakosza w kilku największych miastach w Polsce.

Co to takiego?
Jest to konkurs na najlepszą restaurację.
 
 

Podejrzewam, że jesteście pracodawcą aktywnym na rynku pracy.
Rzeczywiście. W ciągu roku przeprowadzamy kilkaset rekrutacji.
 
Jaki był przełomowy moment w życiu firmy?
Nastąpił w chwili przekształcania formuły działania naszego biznesu z firmy typowej dla cash and carry na biznes multikanałowy.  Obecnie MAKRO to nie tylko hale, ale również sklep internetowy, dostawy bezpośrednie do klientów, szkolenia czy sklepy franczyzowe ODIDO. Ten moment zmienił naszą rzeczywistość, sposób działania i podejście do nowoczesnego handlu.
 
Czy po tym zabiegu wzrosła liczba konsumentów korzystająca z Państwa produktów i usług?
Zaproponowanie dostaw i uruchomienie  sklepu internetowego zdecydowanie umożliwiło nam dotarcie do szerszej grupy klientów. Również rosnąca sieć sklepów ODIDO jest dla nas powodem do dumy. Obecnie, pod marką ODIDO działa około 2000 sklepów całym kraju. 
 
Ilu łącznie pracowników potrzeba aby MAKRO mogło oferować swoje produkty?
W Polsce posiadamy 41 lokalizacji w których zatrudniamy około 6 tysięcy osób. 
 
 
 
 
Jakimi kanałami prowadzicie procesy rekrutacyjne?
Głównie przez Internet. Dobrym źródłem są portale działające lokalnie. Często korzystamy również z portali społecznościowych typu GoldenLine, LinkedIn czy Facebook. 
 
Jakich pracowników poszukujecie?
Szukamy ludzi lubiących się uczyć, otwartych na zmieniającą się rzeczywistość biznesową, ludzi z „klientem w centrum”, z pasją „handlowca” i naturą „przedsiębiorcy”. W naszych halach zatrudniamy głównie pracowników podstawowych, kasjerów, kierowników i handlowców. Do centrali w Warszawie poszukujemy specjalistów i ekspertów z różnych obszarów min. zakupów, marketingu, analiz.  
 
A osób na jakie stanowisko poszukujecie najczęściej?
Najczęściej do hal rekrutowani są przedstawiciele handlowi. Obecnie rozszerzamy nasz kanał dystrybucji towarów do klientów i poszukujemy przedstawicieli handlowych ds. dostaw, których praca skupia się na współpracy z klientami w tym obszarze. 
 
 
 
Dla pracowników oprócz płacy, bardzo ważne są świadczenia pozapłacowe. Co oferujecie w tym zakresie zatrudnionym osobom?
Naszym pracownikom oferujemy prywatną opiekę medyczną, kartę sportowo-rekreacyjną i zniżki na zakupy w MAKRO oraz bardzo fajne promocje, które odbywają się cyklicznie. Dodatkowo każda hala ma swój niezależny fundusz socjalny. W halach znajdują się również stołówki pracownicza. Nasza firma dofinansowuje posiłki dla zatrudnionych osób.

Jestem ciekaw, czy osoby bez doświadczenia również mają szansę otrzymać pracę w Państwa firmie?
Oczywiście. W naszej firmie funkcjonuje Akademia Przedstawicieli Handlowych. Jest to program, do którego zapraszamy wszystkich, którzy nie mieli wcześniej szansy pracować na tym stanowisku, ale czują, że jest to praca dla nich. Program ma za zadanie przygotować osoby bez doświadczenia do pracy handlowca.

Kto może wziąć w nim udział?
Mogą to być świeżo upieczeni absolwenci lub po prostu osoby pracujące do tej pory w innym zawodzie, ale które chcą coś zmienić w swoim życiu zawodowym. Nie ograniczamy się w żaden sposób jeśli chodzi o grupę zawodową, ani o grupę wiekową. Interesują nas wszyscy, którzy mają w sobie żyłkę handlowca i lubią kontakt z klientem.

Proszę opowiedzieć, jak przebiega ten program.
Jest to program, do którego zapraszamy wszystkich, którzy nie mieli wcześniej szansy pracować jako przedstawiciel handlowy, ale czują, że jest to praca dla nich. Program ma za zadanie przygotować osoby bez doświadczenia do pracy handlowca. Mogą to być świeżo upieczeni absolwenci lub po prostu osoby pracujące do tej pory w innym zawodzie, ale które chcą coś zmienić w swoim życiu zawodowym. Nie ograniczamy się w żaden sposób jeśli chodzi o grupę zawodową, ani o grupę wiekową. Interesują nas wszyscy, którzy mają w sobie żyłkę handlowca i lubią kontakt z klientem. 20 kwietnia ruszyła pierwsza edycja programu. Zatrudniliśmy około 60 nowych pracowników na stanowisku młodszego przedstawiciela handlowego. Przez pierwsze 3 miesiące osoby te przygotowują się do objęcia roli przedstawiciela handlowego MAKRO. Zapewniamy im szkolenia z prezentacji, sprzedaży, systemów. Oprócz tego obserwują oni pracę naszych przedstawicieli, odwiedzają wraz z nimi naszych klientów, mają własnego coacha/opiekuna. Dopiero po przejściu programu nasi nowi adepci rozpoczynają swoją karierę jako samodzielni handlowcy. 
 
 
 
 
Czyli na tym etapie osoba jeszcze nie jest wrzucana na głęboką wodę?
Zdecydowanie nie. Dobrze przygotowujemy nowych pracowników, wyposażamy w potrzebną wiedzę i narzędzia zanim zaczną pracować z naszymi klientami.
 
Jak wygląda ścieżka rozwoju przedstawiciela handlowego?
Po pierwsze mamy kilka grup przedstawicieli handlowych. Są przedstawiciele handlowi, którzy obsługują dostawy, są przedstawiciele którzy dedykowani są klientom gastronomicznym czy detalicznym. Tak więc można się rozwijać przechodząc pomiędzy różnymi obszarami. Często też te osoby przechodzą na stanowisko kierownika sił sprzedaży dla danej hali. 
 
Nie od dziś wiadomo, iż różne osoby przysyłają różne CV, nie mniej czy są preferowane przez Państwa cechy charakteru?
Przede wszystkim osoba pogodna, uśmiechnięta, lubiąca kontakt z ludźmi. Bez względu na to czy pracuje się w hali czy centrali zawsze klient jest dla nas priorytetem. Dlatego też zapał do pracy w handlu, żyłka przedsiębiorcy jest dla nas ważna.
 
 
 
Czy Pani zdaniem praca przedstawiciela handlowego może dawać satysfakcję?
Oczywiście. Jeśli komuś sprawia przyjemność kontakt z człowiekiem i przyczynianie się do sukcesu swojego klienta, jest to praca dająca naprawdę dużo satysfakcji. 
 
Jak motywujecie pozapłacowo swoich pracowników?
W każdej hali jest stołówka pracownicza, mamy dofinansowanie do posiłków. Oferujemy prywatną opiekę medyczną, kartę sportowo-rekreacyjną, zniżki na zakupy w MAKRO i bardzo fajne promocje dedykowane pracownikom, które odbywają się cyklicznie. Dodatkowo każda hala ma swój niezależny fundusz socjalny. 
 
Na stronie internetowej MAKRO można zauważyć Akademię Efektywnej Przedsiębiorczości. Na czym polega ten program i do kogo jest skierowany?
Jest to nasze centrum szkoleniowe, które mieści się w Warszawie przy al. Jerozolimskich. W ośrodku tym prowadzimy szkolenia  dla naszych klientów z zakresu gotowania, obsługi kelnerskiej, baristycznej itd. Uczestnicy poznają nowinki kulinarne. Szkolenia są praktyczne i odbywają się w specjalnie wyposażonej kuchni. Każdy ma okazję sam przyrządzić daną potrawę czy nauczyć się robić pyszne latte. Na nasze szkolenia przyjeżdżają kucharze, kelnerzy, barmani, bariści z całej Polski. Mamy bardzo bogaty program szkoleniowy dedykowany do każdego poziomu zaawansowania. 
 
 
 
Nasz użytkownik Patryk1984 jest ciekawy, czy wynagrodzenie magazyniera jest jedno jednoskładnikowe czy też w systemie premiowym?
Nie mamy stricte stanowiska magazyniera. Odpowiednikiem takiego stanowiska może być nasz Pracownik Hali, który zarówno dba o dostępność towaru na półce ale i ma codzienny kontakt z klientem. Na takim stanowisku oferujemy wynagrodzenia bazowe oraz system premiowy uzależniony od osiąganych wyników stoiska. 
 
Z kolei Malwina jest ciekawa czy zatrudniacie kobiety i czy ograniczenia wiekowe?
Jak najbardziej zatrudniamy kobiety. Na stanowiskach podstawowych kobiety głównie pracują w dziale kas i obsługi klienta lub w dziale administracyjnym. Mamy też dużą liczbę kobiet na stanowiskach kierowniczych i dyrektorskich w halach.
 
Kamil z Rzeszowa pyta: Czy firma sponsoruje specjalistycznymi szkolenia np. na operatora wózka widłowego?
Tak organizujemy szkolenia potrzebne do wykonywania pracy na hali. Dalego też w naszych ogłoszeniach o pracę zamieszczona jest informacja, że uprawnienia do wózków widłowych są mile widziane a nie wymagane. Takie szkolenia w razie potrzeby organizowane są bezpośrednio na hali. 
 

To tak na koniec proszę powiedzieć, dlaczego warto podjąć pracę w Makro Cash and Carry?
Nasza firma zapewnia atrakcyjne i stabilne warunki zatrudnienia. Oferujemy pracę z profesjonalistami w przyjaznej atmosferze oraz różnorodne szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne. Do tego posiadamy nowoczesny system motywowania i wynagradzania pracowników.
 

Dziękuję za rozmowę.