brak logo

PEJOT

Wrocław

Wywiadu udzielili:
Paulina Grudzień i Jarosław Bawej
właściciele firmy PEJOT
PEJOT, czyli Paulina i Jarosław - od 1993 roku związani z branżą cukierniczą i od tego czasu zdobywamy doświadczenie i wiedzę. Dzięki temu mogliśmy stworzyć pracownię, w której wykonujemy dla Państwa szeroką gamę dekoracji na każdą okazję.
PEJOT
Rok założenia: 2008
Adres:
Krzemieniecka 93,
Wrocław
Branże:
  • Turystyka - Hotelarstwo - Gastronomia
O firmie:
Firma PEJOT – dekoracje cukiernicze powstała w wyniku zamiłowania założycieli firmy do piękna i kunsztu wyrobów cukierniczych.

Od 1993 roku są Państwo związani z branżą cukierniczą. Jak zmieniła się ona przez ponad dwie dekady?

Nasze korzenie w branży cukierniczej, a w zasadzie lodziarskiej, sięgają dwa pokolenia wstecz, kiedy to lód do produkcji pozyskiwało się z rzek i przechowywało w trocinach na strychu. Później mieliśmy przerwę przez całe jedno pokolenie. Od 1993 roku jesteśmy związani z branżą cukierniczą i piekarniczą, poznając na nowo jej tajniki i odkrywając, jak wiele radości może dać tworzenie małych dzieł sztuki, które mogą trafić na każdy stół.

Jak branża zmieniła się przez ponad dwie dekady?

Te minione dwie dekady wykorzystywaliśmy na obserwację i naukę. Poznawaliśmy potrzeby rynku i możliwości dostosowania i wdrożenia naszych pomysłów. Przez ten czas branża i mentalność cukierników niesamowicie się zmieniły. Kiedyś było nie do pomyślenia, żeby ozdoby na ciasta i torty robił ktoś inny niż cukiernik. Dzisiaj cukiernik ma do dyspozycji niesamowicie szeroką gamę wzorów i kolorów dekoracji, po które coraz częściej sięga, gdzie jedynym ograniczeniem jest jego wyobraźnia, a co za tym idzie, może on skoncentrować się na stworzeniu niepowtarzalnych smaków swoich wyrobów.

Jakie były kluczowe momenty w historii firmy?

Przez pierwszy okres poznawaliśmy branżę, jej zapotrzebowanie i szukaliśmy rozwiązania, które mogłoby ułatwić pracę ludzi. Z racji tego, że jesteśmy estetami, zdecydowaliśmy się skupić na estetyce wyrobów, starając się dotrzeć z gotowym produktem do cukierników. Niestety, wizualna strona dystrybuowanych przez nas dekoracji była niezadowalająca dla nas.

Kolejną decyzją było zgłębienie wiedzy, uruchomienie własnej produkcji i ustalenie jakości wyrobu na bardzo wysokim poziomie za przystępną cenę. Opracowaliśmy własną recepturę, tworzymy nowe wzory. Od tego czasu ciągle się szkolimy i przekazujemy wiedzę naszej załodze.
 

Jakie są Państwa flagowe produkty?

Trudno jest z szerokiej gamy naszych dekoracji wymienić jeden czy dwa produkty, które byłyby sztandarowymi. Na pewno głównym produktem, na którym skupiamy najwięcej uwagi są kwiaty. Chcemy, aby wzory były niepowtarzalne oraz jak najbardziej zbliżone wyglądem do naturalnych kwiatów.

 

Ile osób i na jakich stanowiskach obecnie zatrudnia firma?

Jesteśmy firmą rodzinną, dlatego też nie mamy rozbudowanej struktury organizacyjnej w firmie, ani też dużego zaplecza administracyjnego. Staramy się o dobrą atmosferę wśród załogi i koleżeńskie relacje bez zbędnej rywalizacji. Oczywiście firma, z racji charakteru produkcyjnego (mimo że jest to w całości „hand made”), ma kilka działów, takich jak przygotowanie produkcji, produkcja wstępna, produkcja główna, dział wykańczania, pakowania, magazyn itd. Pracują w nich zespoły kilkuosobowe, w których jest jeden lider na jednej zmianie pracowniczej.
 

Z jakich kanałów rekrutacji korzystają Państwo przy zatrudnianiu nowych pracowników?

Najczęściej trafiają do nas osoby z tzw. polecenia, gdy informacja o pracy jest przekazywana drogą pantoflową. Korzystamy również z zamieszczania ogłoszeń na portalach oraz w czasopismach. W szczytach sezonu produkcyjno-sprzedażowego prosimy agencje pracy o pomoc w rekrutacji.
 

Jakich pracowników obecnie Państwo poszukują?

Z racji ciągłego rozwoju proces rekrutacji trwa u nas cały czas (jak na razie). Szukamy osób na każde stanowisko. Najchętniej jednak przyjmujemy osoby mające zdolności lub wykształcenie plastyczne.

 

Jak wygląda proces rekrutacji?

Zazwyczaj przed zaproszeniem na rozmowę u nas w firmie staramy się zweryfikować poprzez przesłane do nas CV (np. jako odpowiedź na ogłoszenie), czy dana osoba i deklarowane przez nią umiejętności i doświadczenie będą przydatne u nas w firmie.

Jakie wymagania stawiają Państwo przed kandydatami?

Najcenniejsi kandydaci, to tacy, którzy oprócz zdolności manualnych posiadają jeszcze wrodzoną energię do życia oraz estetykę. Oczywiście, niezbędne są również chęci do pracy i znajomości przynajmniej podstawowych zasad życia w społeczeństwie. Również pogoda ducha jest potrzebna u kandydata, aby dobra atmosfera wśród załogi była jeszcze lepsza. Z bardziej przyziemnych rzeczy to higiena osobista (w końcu produkujemy produkty spożywcze).

Jak potencjalni kandydaci powinni przygotować się na rozmowę lub spotkanie rekrutacyjne?

Sugerujemy, żeby osoby przychodzące do nas na spotkanie cały stres zostawiły przed wejściem. Bardzo cieszymy się, jeśli możemy na żywo zobaczyć jakieś niewielkie prace wykonane przez kandydata.

 

W jaki sposób inwestują Państwo w rozwój swoich pracowników?

Całą wiedzę, jaką pozyskujemy, przekazujemy pracownikom. Wspólnie z nimi również podejmujemy decyzje o wdrożeniu nowych produktów. Staramy się, aby uczestniczyli w ważnych wydarzeniach, jak np. targi branżowe. Planujemy szkolenia zewnętrzne nawet za granicami kraju.
 

Na jakie dodatkowe benefity mogą liczyć pracownicy PEJOT?


Jesteśmy małą rodzinną firmą, a więc i system wynagradzania jest u nas bardzo jasny, czytelny i prosty. Każdy może zarobić tyle, ile chce, i na ile pozwalają mu jego możliwości.

Czy firma organizuje spotkania integracyjne dla swoich pracowników?

Spotkania firmowe to stały punkt w życiu firmy. Jako, że żyjemy w kraju katolickim i większość z nas to katolicy, oczywistą sprawą jest „wigilia firmowa”. Latem wykorzystujemy pogodę na piknik grillowy. W planach na najbliższe sezony są wyjazdy integracyjne.

Czy zatrudniają Państwo również studentów i uczniów lub oferują praktyki, staże?

Konstrukcja i profil naszej firmy raczej nie przewiduje praktyk dla uczniów oraz ich zatrudniania. Możliwe są staże oraz zatrudnienie studentów, także tych bez zdolności plastycznych. Najchętniej sięgamy po ich wsparcie między marcem a październikiem.

Jak wyglądają plany rozwoju firmy?

Jesteśmy najszybciej i najprężniej rozwijającą się firmą w naszym segmencie branży. Nasze plany na przyszłość to rozbudowa zaplecza pracowniczego, uruchomienie dodatkowych kilku zespołów, wyspecjalizowanych w konkretnym kierunku, uruchomienie produkcji mogącej obsłużyć sprzedaż detaliczną i internetową.