Miniaturka
Zofia Kurek
HR Manager Rödl & Partner
Pani Zofia Kurek - jest absolwentką wyższych studiów ekonomicznych w Handelshochschule w Lipsku, oraz międzywydziałowych studiów podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim, na kierunku Prawo, Ekonomia i Zarządzanie w Przedsiębiorstwie. Doświadczenia zawodowe zdobywała w wiodącej spółce handlu zagranicznego w Polsce, jej zagranicznych filiach w Niemczech i we Francji jako handlowiec i główny specjalista ds. importu i eksportu oraz w polskim przedstawicielstwie frankfurckiej centrali jednego z największych banków niemieckich. W grupie Rödl& Partner zajmuje się od ponad 15 lat doradztwem personalnym w zakresie rekrutacji i selekcji pracowników zarówno na rzecz klientów jaki i na potrzeby grupy Rödl &Partner. Pani Zofia jest  członkiem Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami. Posługuje się językiem polskim, niemieckim i angielskim.

Pani Zofio, od czego mielibyśmy rozpocząć naszą rozmowę, jeśli nie od historii Rödl & Partner.

Globalnie Rödl & Partner jest stosunkowo młodą firmą. Założyciel – pan Dr. Bernd Rödl – wycofał się z aktywnej pracy zawodowej zaledwie kilka lat temu. Historia firmy sięga 1977 roku, kiedy to pan Dr. Bernd Rödl rozpoczął swoją działalność adwokacką w Norymberdze. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów z czasem zdobył też uprawnienia biegłego rewidenta i doradcy podatkowego, lecz nadal usługi świadczone były tylko w jednym mieście – w Norymberdze. Po upadku muru berlińskiego w 1989 r. firma Rödl & Partner rozszerzyła swoją działalność na wschodnie Niemcy i tym samym stała się jedną z pierwszych zachodnioniemieckich firm doradczych, które zdecydowały się na ten krok. Chwilę później Rödl & Partner otworzył swoje pierwsze biuro poza granicami Niemiec–w Pradze, a następnie w 1992 r. w Budapeszcie i w Warszawie.

Historia Rödl & Partner w Polsce rozpoczęła się, więc 23 lata temu. Zapoczątkowały ją osoby, które swe doświadczenie zdobyły w naszej centrali w Niemczech. Zdobytą tam wiedzę i standardy od samego początku przenosiły na polski rynek. Co ważne te osoby w dalszym ciągu pracują z nami i współzarządzają Rödl & Partner w Polsce. Po biurze w stolicy kolejne powstały w Poznaniu, we Wrocławiu, w Krakowie, w Gliwicach i Gdańsku. Aktualnie jesteśmy już obecni w 6 miastach w Polsce, w których zatrudniamy blisko 400 osób.

 

Jaki był Pani zdaniem przełomowy, najważniejszy moment dla firmy?

Moim zdaniem przełomem była, jak to często bywa, polityka – w tym wypadku upadek muru berlińskiego. W tamtym momencie jako jedna z pierwszych, niemieckich firm doradczych weszliśmy na rynki wschodnie, a następnie na cały świat. Od tej chwili podążamy za naszymi klientami – wszędzie tam, gdzie klienci dostrzegają potencjał dla zaangażowania gospodarczego – my jesteśmy gotowi im służyć naszą radą i pomocą. Dziś posiadamy już 94 biura w 43 krajach na świecie.

Jakimi wartościami kierujecie się Państwo w swojej codziennej działalności? Czy pod tym kątem dobieracie Państwo nowych pracowników?

Kierujemy się trzema wartościami, po niemiecku mówimy o nich 3M – „Mensch, Mandant, Mitarbeiter im Mittelpunkt”- czyli, człowiek, klient i pracownik w centrum uwagi - to nasza główna wartość.

We wszystkich naszych materiałach reklamowych znajdziecie Państwo zdjęcia wież budowanych z ludzi.  Symbolizują one w niepowtarzalny sposób kulturę firmy Rödl & Partner. Stanowią uosobienie naszej filozofii: poczucia więzi, równowagi, odwagi oraz ducha pracy zespołowej. Unaoczniają wzrost osiągnięty własnymi siłami, który ukształtował firmę Rödl & Partner. Wizualizując kulturę naszej firmy za pomocą wież budowanych z ludzi, wysyłamy jasny przekaz – u nas liczy się każdy – zarówno jako członek zespołu i jako doradca naszych klientów – u nas każdy jest wartościowy i każdy ma swoją rolę do spełnienia. Dlatego właśnie wieże z ludzi idealnie oddają to, co naprawdę wyróżnia nas na tle konkurencji.

A co do pracowników, to poszukujemy osób zaangażowanych, lojalnych, nastawionych na klienta. Jednocześnie szukamy ludzi dobrze przygotowanych, wykształconych, ze znajomością języków. Językiem wiodącym jest oczywiście język niemiecki, ale istotny jest dla nas również język angielski. Mamy pracowników, którzy poza tymi dwoma podstawowymi dla nas językami władają też innymi, więc staramy się zawsze dostosować do oczekiwań klienta również pod tym względem.

 

Jakich pracowników poszukujecie Państwo najczęściej?

W ramach fachowego doradztwa dla Klientów zajmujemy się głównie audytem finansowym, doradztwem podatkowym, doradztwem prawnym, księgowością finansową oraz księgowością kadrowo-płacową. Zatem w centrum naszego zainteresowania są absolwenci kierunków ekonomicznych i prawniczych. Jednak zgodnie z naszą filozofią skupiamy się na osobach, które mogą się rozwijać u nas od samego początku kariery. W związku z tym, na wyższe stanowiska rzadko rekrutujemy osoby spoza naszej organizacji. Istotne jest dla nas dawanie szansy awansu naszym pracownikom.  Zdecydowana większość, naszej kadry zarządzającej rozpoczynała u nas pracę od podstawowego szczebla kariery. Dzięki temu osoby te dobrze znają dziś specyfikę stanowiska pracy i doskonale wiedzą czego wymagać od swych  współpracowników.

No właśnie, gdyby mogła Pani przedstawić, jak wygląda u Państwa taka ścieżka kariery.

Filozofię jaka stoi za ścieżką kariery w Rödl & Partner bardzo dobrze oddaje wieża z ludzi, budowana przez Castellersów. By zostać kierownikiem takiej grupy trzeba zdobyć doświadczenie na każdym z poziomów wieży. Dzięki temu zna się od podstaw wyzwania poszczególnych członków grupy. A ponadto zgodnie ze starą maksymą – „najpierw trzeba nauczyć się przyjmować polecanie, by móc je później wydawać”. U nas jest podobnie jak w wieżach Castellersów. Prawie w każdym z obszarów naszej działalności ścieżka kariery rozpoczyna się od stanowiska młodszego konsultanta, po którym następują kolejno konsultant i starszy konsultant. Następna pozycja w hierarchii to Senior Associate – pierwsze stanowisko zarządzające, kolejny poziom menedżerski zajmuje stanowisko Associate Partner, a najwyższym stanowiskiem w  strukturze w Polsce jest Partner.

 

Czy poszukujecie Państwo nowych pracowników na uczelniach, prowadząc na nich jakieś programy, zajęcia i jednocześnie umożliwiając tym najbardziej utalentowanym start w karierze?

Oczywiście. Przeważnie poszukujemy osób młodych, które będą mogły poznać wszystkie poziomy kariery w Rödl & Partner. Uczelnie są idealnym miejscem do naszych poszukiwań. Właśnie dlatego w tym roku głównie na nich zintensyfikowaliśmy nasze działania z zakresu tzw. employer brandingu. Praktykanci, którzy w ten sposób do nas trafią, często polecają naszą firmę innym studentom i dzięki temu, we wszystkich biurach, przez cały rok mamy chętnych na praktyki. Wraz przełożonymi tych osób uważnie obserwujemy ich postępy. Gdy tylko pojawią się jakieś wolne miejsce, tym, którzy się wyróżniają, proponujemy miejsce pracy na dłużej.

Czy zdarzają się sytuacje, że taką młodą utalentowaną osobę, wysyłacie Państwo na staż do jednej z zagranicznych placówek?

Obecnie wdrażamy w naszej centrali program, dzięki któremu już niebawem pierwsze osoby wyjadą na taki dłuższy staż. Jednocześnie mamy też wiele międzynarodowych grup roboczych, które na co dzień ze sobą współpracują. Koledzy i koleżanki, którzy zajmujący się np. energią odnawialną, czy tematyką cen transferowych, a także nasi biegli rewidenci i doradcy biorą udział w różnego rodzaju szkoleniach międzynarodowych, gdzie spotykają swoich kolegów z innych krajów.

 

Wspominała Pani, że Rödl & Partner zatrudnia ok.400 osób, jakiego typu pracowników macie Państwo najwięcej i jakie są plany na przyszłość w tej materii?

Około 50% to pracownicy zajmujący się usługowym prowadzeniem ksiąg oraz kadr i płac. Pozostała część dzieli się mniej więcej po równo na audyt oraz doradztwo prawne jak i doradztwo podatkowe. Mamy także małe zespoły zajmujące się doradztwem biznesowym, doradztwem personalnym, a także doradztwem z zakresu pomocy publicznej. Nasza pozycja rynkowa wygląda bardzo dobrze. Rozwijamy się stabilnie. Widać to choćby po tym, że w niektórych miastach rozglądamy się za większymi powierzchniami biurowymi, bo zaczyna nam się robić za ciasno.

Przygotowując się do wywiadu, trafiłem na zdjęcia Państwa siedziby w Gliwicach, wyjątkowej pod względem architektonicznym, co zadecydowało o wyborze tej właśnie lokalizacji?

Na Śląsku mamy wielu klientów, jest świetna infrastruktura, bliskość granic, więc doszliśmy do wniosku, że powinniśmy stworzyć biuro właśnie w tej lokalizacji. Budynek jest naprawdę oryginalny, zbudowany w stylu industrialnym, w środku jest surowy beton. Biuro jest komfortowe, transparentne - dużo szkła, dużo światła. Pracownicy są bardzo zadowoleni, zarówno z warunków jak i lokalizacji.

Czy korzystają Państwo z rozwiązań outsourcingowych?

Sami jesteśmy firmą outsourcingową, świadczącą usługi na rzecz innych firm z zakresu księgowości oraz prowadzenia płac. W ubiegłym roku zajęliśmy 1. miejsce w renomowanym rankingu „Book of Lists”, właśnie za usługi outsourcingowe.

Takie są tendencje, jeśli chodzi o rozwój biznesu. Firmy pozbywają się pewnych obszarów, które mogą być prowadzone na zewnątrz – taniej, sprawniej i szybciej. Nasza firma, prowadząc księgi dla kilkuset klientów, spotyka na co dzień mnóstwo różnych zagadnień i problemów. Praca w większym gronie księgowych o podobnym, bardzo wysokim poziomie wiedzy umożliwia łatwiejsze konsultowanie i rozwiązywanie tych problemów oraz eliminowanie błędów. Jest to niewątpliwie wartość dodaną dla naszych klientów, którzy dodatkowo mogą korzystać u nas z kompleksowego doradztwa w zakresie prawa, podatków oraz audytu finansowego. My na co dzień poruszamy się w tych obszarach, które dotykają naszych klientów i dzięki temu mamy możliwość oferowania im usług „szytych na miarę”. Wspominając początki mojej pracy zawodowej, jeszcze nim podjęłam pracę w Rödl & Partner, mogę powiedzieć, że kiedyś duże przedsiębiorstwa posiadały własnych radców prawnych, własne działy księgowości oraz kadr i płac. Dzisiaj wiele firm przenosi pewne procesy i obszary działalności jak również związaną z tym odpowiedzialność na zewnątrz.

Jakie są silne strony firmy, które zapewniają jej konkurencyjność na rynku i wyróżniają ją w branży?

Niewątpliwie naszą silną stroną są pracownicy. To właśnie dzięki nim możemy mówić, że zapewniamy swoim klientom „niemiecką jakość w doradztwie”. Ponadto nasze usługi oferujemy, przede wszystkim w języku niemieckim, co jest raczej dość rzadko spotykane na rynku. W Rödl&Partner każdy kluczowy klient ma dedykowanego sobie opiekuna, który czuwa nad jego kompleksową obsługą w Grupie. Jesteśmy, jak już wspomniałam obecni w aż 43 krajach. Jest to bardzo wygodne dla naszych Klientów, gdyż jednej firmie mogą powierzyć obsługę swoich przedsiębiorstw w różnych zakątkach globu. Jednocześnie ukazuje to skalę naszego działania, a klientom daje poczucie bezpieczeństwa i zachowanie jednolitego standardu obsługi.

Jak najlepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej i czego osoby aplikujące do pracy u Państwa mogą się spodziewać?

Na pewno sprawdzamy znajomość biegłości językowej i w zależności od projektu rozmowy prowadzimy częściowo w języku niemieckim jak i angielskim. Preferujemy zatrudnianie osób ze znajomością języka niemieckiego, natomiast zdarzają się klienci, których obsługujemy w innych językach. Przykładamy dużą wagę do jakości świadczonych przez nas usług.  Dlatego podczas spotkania rekrutacyjnego sprawdzamy także wiedzę merytoryczną – zazwyczaj kandydat pisze test, w zależności od tego, do jakiego działu i na jakie stanowisko aplikuje. Może to być zadanie problemowe, które trzeba będzie rozwiązać. Zdarzają się pytania testowe, zarówno zamknięte jak i otwarte.

Jak wygląda u Państwa kwestia ocen pracowniczych?

Od wielu już lat prowadzimy coroczne oceny pracownicze. Formularze są cyklicznie dopasowywane do naszych potrzeb. Są to oceny roczne przeprowadzane przez wszystkich kierowników danych obszarów. Po odbyciu wszystkich rozmów, wyniki i wnioski są prezentowane naszym Partnerom podczas dorocznego spotkania. Publikujemy je również w naszej gazetce pracowniczej Roedl Emotion. Podchodzimy do tego tematu bardzo poważnie i wymagamy, by nasi pracownicy, którzy są odpowiedzialni za przeprowadzenie rozmów rocznych ze swoimi podwładnymi, poświęcili im wystarczająco dużo czasu. Dbamy o to, by rozmowy były szczere, rzetelne i odbywały się w przyjemnej atmosferze. Istotne jest dla nas również, żeby do takiej rozmowy przygotował się zarówno pracownik jak i jego przełożony. Rezultatami takich rozmów rocznych są awanse wewnątrz organizacji oraz przejmowanie nowych obszarów i zadań.

W jaki sposób motywujecie Państwo swoich pracowników, na jakie benefity może liczyć osoba zatrudniona przez Państwa?

 

Wszyscy nasi pracownicy, niezależnie od typu umowy, otrzymują pakiet medyczny - mamy do wyboru dwie firmy medyczne. Pracownik, w zależności od preferencji, może sobie wybrać jedną z nich.

Drugim benefitem, który nie jest często spotykany na rynku, jest dostęp do platformy kafeteryjnej oferowanej przez Multibenefit. Dzięki temu dajemy  pracownikom wybór - gdyż nie każdy przecież lubi spędzać swój wolny czas na siłowni lub basenie. U nas zamiast „karty sportowej” może otrzymać inne świadczenia – bilety do kina, do teatru lub bony do księgarni.

Ponadto staramy się zawsze dostrzegać i świętować wraz z pracownikami ważne wydarzenia w ich życiu zawodowym – np. zdobycie tytułu zawodowego – i prywatnym – ślub, narodziny dziecka.  

Motywujemy naszych pracowników również poprzez wsparcie w rozwoju zawodowym, tj. poprzez szkolenia (w tym także w ramach e-learningu – szkolenia w języku niemieckim i angielskim) i dostęp do fachowej wiedzy.

Jak wygląda u Państwa kwestia imprez integracyjnych?

Pracując w firmie od ponad 15 lat przeżyłam już przeróżne spotkania i wyjazdy, a także wspólne wigilie dla całej grupy. Organizowaliśmy również wyjazdy integracyjne dla wszystkich pracowników, zarówno w Polsce jak i za granicą.

Integracji w naszej firmie służy także polityka szkoleniowa. Jest ona dedykowana poszczególnym działom. W związku z tym pracownicy z danych grup zawodowych mają swoje szkolenia, zarówno wewnętrzne w biurach, jak i wyjazdowe. W ramach szkoleń wyjazdowych odbywają się także spotkania integracyjne.

Ponadto dla dzieci naszych pracowników organizujemy spotkania mikołajkowe, które odbywają się najczęściej w poszczególnych biurach i stanowią doskonałą okazję do integracji. W cieplejszych okresach organizowane są także czasem pikniki rodzinne.

Nasi koledzy biorą także udział w rozgrywkach w piłkę nożną – są to turnieje rozgrywane między firmami w ramach Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej oraz Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. W Warszawie mamy prężną drużynę, która sobie świetnie radzi w tych turniejach.

Nasi pracownicy uczestniczą wspólnie w różnych biegach - ostatnio reprezentowali nas w Półmaratonie Warszawskim. O wszystkich tego typu działaniach i aktywnościach piszemy w naszym intranecie, tak aby zainspirować i zachęcić innych.

Podsumowując można więc powiedzieć, iż działamy wielowątkowo – zarówno firma stara się organizować różne aktywności, jak również pracownicy sami z siebie wychodzą z inicjatywą. Jest to uważam zdrowe podejście, nic na siłę.

Czego możemy Państwu życzyć na najbliższe lata?

Życzmy sobie przede wszystkim dobrych, lojalnych i zaangażowanych pracowników, a także wiernych klientów! Jeśli będziemy się rozwijali w takim tempie, jak w tej chwili, to będziemy zadowoleni.

Dziękujemy za rozmowę!

gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
Rödl & Partner