brak logo

JasminCare Sp. z o. o.

Jelenia Góra

Wywiadu udzieliła:
Joanna Tomczak
Właściciel JasminCare Sp. z o. o.
Założycielka i właścicielka firmy JasminCare Sp. z o.o. Inicjatorka wielu akcji społecznych i konkursów dla uczniów przedszkoli i szkół podstawowych mających na celu pobudzenie zainteresowania życiem i środowiskiem osób starszych również wśród dzieci. W branży związanej z opieką nad osobami starszymi pracuje od 2012 roku. Przed założeniem JasminCare pracowała jako opiekunka w Niemczech, co pozwoliło jej dokładnie poznać ten trudny zawód od każdej strony. Charyzmatyczna, kreatywna, konsekwentna, a do tego zawsze uśmiechnięta. Obecnie jest szefową jednej z najszybciej rozwijającej się firm zatrudniających opiekunki osób starszych w Polsce. Prywatnie szczęśliwa żona oraz mama 12 letniej Julki. Pasjonatka podróży. Wolne chwile chętnie spędza z rodziną i znajomymi w górach, zimą na stokach narciarskich.
JasminCare Sp. z o. o.
Liczba pracowników: 9
Rok założenia: 2013
Adres:
Marii Konopnickiej 10
58-500 Jelenia Góra
Branże:
  • Opieka os. starszych - Nianie - Pomoc domowa

Pełni Pani rolę Dyrektora firmy, czy jest Pani również pomysłodawcą rozpoczęcia działalności?

Tak, firma JasminCare jest moim pomysłem, jednak przeszłam długą drogę zanim znalazłam się na stanowisku dyrektora.

Jakie były początki JasminCare? Od kiedy firma istnieje na rynku?

Początki nie były łatwe, a miały one miejsce w 2012r., kiedy sama pracowałam jako opiekunka w Niemczech. Namówiła mnie do tego znajoma, która korzystała już z usług pewnej agencji. Znałam dobrze język niemiecki, ale nie miałam żadnego doświadczenia w opiece. Pośredniczka przedstawiła mi ofertę „w sam raz dla mnie”, w której podopieczną miała być starsza pani, potrzebująca jedynie towarzyszki do spacerów i rozmów oraz wsparcia w codziennych czynnościach związanych z prowadzeniem domu. Po przyjeździe na miejsce pracy… przeżyłam szok. To, co mówiła pośredniczka, miało się nijak do rzeczywistości. Babcia ledwo chodziła, potrzebowała dużego wsparcia przy poruszaniu się, a także przy codziennej higienie i toalecie. Moja pośredniczka, gdy zgłosiłam jej, że sytuacja na miejscu znacznie odbiega od przedstawianej przez nią, powiedziała, że „dam sobie jakoś radę” i takie nastawienie miała zwykle, gdy zwracałam się do niej z prośbą o pomoc. Nie czułam się dobrze, chciałam wracać do domu. Zrozumiałam, że jestem zdana sama na siebie. Szukałam informacji na temat opieki u znajomych opiekunek, a także w Internecie. Spotkałam się wtedy z wieloma wypowiedziami opiekunek, które zostały oszukane przez firmy albo pozostawione w trudnej sytuacji same sobie, jak ja. Zrozumiałam, że mój przypadek nie jest wyjątkowy.

Miesiące mijały, a ja, dzięki determinacji, a także pomocy ze strony rodziny podopiecznej i znajomych opiekunek, starałam się wykonywać swoje obowiązki, poznawałam problematykę tego zawodu.

Dużo rozmawiałam z podopieczną, jej rodziną i znajomymi. Docierało do mnie, jak powinna funkcjonować opieka nad ich bliskimi również z ich punktu widzenia, a także jak sprawić, by opiekunowie czuli się dobrze w swojej pracy. Dzień przed moim planowanym wyjazdem do domu, babcia zmarła. Po powrocie do Polski, moi najbliżsi pomogli mi podjąć decyzje o stworzeniu własnej firmy.

Budując JasminCare za główny cel postawiłam sobie wysoką jakość obsługi, tj. przejrzyste warunki współpracy, pomoc w każdych, trudnych sytuacjach związanych bezpośrednio z opieką, ale nie tylko. Opiekunowie niejednokrotnie potrzebują pomocy choćby przy nauce języka, czy załatwieniu formalności związanych z wyjazdem.

Pierwsza opiekunka wyjechała z moją firmą w sierpniu 2013 roku i myślę, że tę datę mogę przyjąć za oficjalne pojawienie się firmy na rynku. Od tej pory wyjechało już z nami kilkaset osób. I to głównie dzięki wysokim standardom zdecydowana większość z nich jest zadowolona ze współpracy z nami i poleca nas kolejnym opiekunkom.

Co uważa Pani za największy sukces firmy?

Sukces naszej firmy to ciągły rozwój.  Jest on efektem rzetelnej i pełnej zaangażowania pracy opiekunek. Pracownicy naszej firmy nigdy nie podchodzą do naszych opiekunek obojętnie. Jesteśmy w stanie w każdej sytuacji służyć pomocą i radą. Dokładamy wszelkich starań, aby nasi współpracownicy mieli zapewnione poczucie bezpieczeństwa, godne warunki pracy i przede wszystkim, aby wynagrodzenie było adekwatne do wykonywanej pracy i oczywiście terminowo wypłacane.

Zatrudniają Państwo tylko i wyłącznie na terenie Niemiec czy zdarza się też praca w Polsce?

Obecnie zatrudniamy tylko na terenie Niemiec, choć napływają od czasu do czasu oferty współpracy z Polski, np. z domów opieki, czy od prywatnych osób. Zdarza się, że grzecznościowo i bezpłatnie pomagamy w takich sytuacjach.

     

Czy napływ aplikacji w ciągu roku rozkłada się równomiernie czy istnieją okresy, kiedy jest on szczególnie wysoki?

Okresem, w którym napływ aplikacji jest szczególnie wysoki, jest czas, w którym wiele opiekunek wraca z zasłużonego urlopu, czyli wrzesień i październik.

Na Państwa stronie znajduje się formularz kontaktowy dla osób zainteresowanych pracą. Gdzie jeszcze można złożyć swoje CV?

Oprócz formularza na naszej stronie, jesteśmy oczywiście przygotowani na wszystkie inne formy kontaktu z przyszłymi współpracownikami. Od poniedziałku do piątku każdy może przyjść osobiście do naszego biura mieszczącego się w centrum Jeleniej Góry i zdobyć potrzebne informacje. Dla tych, którzy są z daleka, bądź nie mają komputera, czy dostępu do Internetu mamy inne rozwiązanie – wystarczy zadzwonić pod jeden z trzech numerów telefonu i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną z konsultantem. Można też wysyłać zgłoszenia przez pocztę elektroniczną, albo pocztą tradycyjną. Istniejemy także w mediach społecznościowych, można się do nas zgłaszać np. na Facebooku.

A jeśli chodzi o rekrutacje do biura JasminCare, często Państwo takową przeprowadzacie?

Na szczęście nie – z czego jestem szczególnie dumna, wszyscy pracownicy biurowi pracują z nami niemal od początku. Staram się dbać jak najlepiej o pracowników i doceniać ich pracę. Mamy systemy motywacyjne, dodatkowe ubezpieczenia medyczne,  polisy ubezpieczeniowe czy karnety do centrum treningowego. Rekrutację do biura przeprowadzamy tylko i wyłącznie gdy czujemy, że brakuje nam rąk do pracy. Wtedy trzeba utworzyć nowe stanowisko.

Jeden z naszych użytkowników pyta, jakie wstępne wymagania trzeba spełniać żeby dostać pracę Opiekunki?

Głównym kryterium jest znajomość języka niemieckiego. Mile widziane jest również doświadczenie w opiece nad osobami starszymi, referencje z poprzednich miejsc pracy, ukończone kursy kierunkowe i certyfikaty. Przydatne jest również prawo jazdy czy umiejętność gotowania. W tym zawodzie ważna jest również cierpliwość i pozytywne nastawienie.

Dobra znajomość języka niemieckiego jest głównym kryterium zatrudnienia?

Brak znajomości języka niemieckiego w stopniu umożliwiającym komunikację to duża przeszkoda. Mówimy tu o pracy w Niemczech, gdzie osoba, którą trzeba się zaopiekować mówi tylko w ojczystym języku, a wokół wszystko jest po niemiecku. Stawiam mocno na znajomość języka, ponieważ jestem w stanie wyobrazić sobie, jak czuje się opiekunka, która przyjeżdża do obcego kraju, do obcej rodziny i ma problem, żeby powiedzieć o swoich potrzebach i jednocześnie zrozumieć potrzeby podopiecznych. Zdarzyło się, że opiekunka pojechała do pracy jedynie z podstawami języka, ponieważ przekonała nas, że da sobie radę. Bariera językowa okazała się jednak zbyt duża, wszystkie sprawy załatwiane były przez nasze biuro, w roli tłumacza. To duży dyskomfort nie tylko dla biura i opiekunki, ale też dla podopiecznego. Nie tak wyobrażam sobie opiekę.

Wychodząc naprzeciw opiekunkom, chcącym zdobyć lub poprawić znajomość języka niemieckiego, organizujemy  kilka razy w roku bezpłatne  kursy językowe.

Czy w trakcie trwania kontraktu Opiekun ma możliwość opuszczenia miejsca pracy np. na 1-2dni?

W życiu zdarzają się różne sytuacje losowe, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć w momencie podpisywania umowy. Jeśli sytuacja tego wymaga, jesteśmy w stanie w bardzo krótkim czasie zorganizować zastępstwo, a potrzebującej opiekunce pomóc w organizacji podróży.

Często się też zdarza, że jeśli opiekunka chce spędzić np. Święta Bożego Narodzenia w Polsce, w gronie rodzinnym,  rodzina podopiecznego przejmuje obowiązki opiekunki przez te kilka dni.

Jaki jest zazwyczaj czas trwania kontraktu?

Obecnie umowy podpisywane są tylko na okres wyjazdu i możemy przyjąć, że trwają one od 4 do 8 tygodni. Ustalenia są zatem bardzo elastyczne i indywidualne. Nie narzucamy ile taki wyjazd ma trwać - zostawiamy tę kwestię  zazwyczaj Opiekunkom oraz rodzinom, u których pracują.

Proszę powiedzieć czy wśród kandydatów znajdują się również mężczyźni? Jeśli tak, to, jaką część zgłoszeń stanowią?

Świadczenie usługi opieki przez Panów staje się z roku na rok coraz bardziej popularne. Panowie świetnie radzą sobie z prowadzeniem domu, są o wiele bardziej odporni na stres i rozłąkę. W JasminCare mężczyźni stanowią 5-8% wszystkich pracowników.

Jakie formy zatrudnienia Państwo preferujecie?

Najchętniej takie, które najbardziej będą odpowiadać opiekunom, a także będą zgodne z polskim i niemieckim prawem. Od początku naszej działalności na rynku, zarówno przepisy dotyczące delegowania pracowników do Niemiec, jak i formy zatrudnienia, zmieniały się kilkakrotnie, musimy więc być elastyczni i funkcjonować według obowiązującego prawa. Na chwilę obecną współpracujemy głównie z osobami prowadzącymi własną, polską lub niemiecką działalność gospodarczą. Prowadzimy też prace  mające na celu wprowadzenie nowego modelu zatrudnienia. Wszelkie informacje o zmianach umieszczamy na bieżąco na naszej stronie internetowej oraz na naszym profilu na Facebooku.

Jakich wskazówek udzieliłaby Pani osobie rozpoczynającej pracę Opiekunki/Opiekuna?

Zanim zdecyduje się na współpracę z jakąkolwiek firmą, powinna przeczytać opinie na jej temat, np. na portalach, forach internetowych czy w mediach społecznościowych. Najlepszą decyzją jest wyjazd z firmy, w której pracuje znajoma osoba i szczerze ją poleca. Bardzo ważne jest, aby oferty pracy były rzeczowe, a przedstawienie stanu zdrowia podopiecznych zgodne z prawdą. Nie ma nic gorszego niż niekomfortowa sytuacja dla jednej i drugiej strony. Ważne jest też, aby sprawdzić czy firma nie ma problemów z płatnościami. Można to naprawdę bardzo łatwo zweryfikować.

Czego możemy życzyć firmie na przyszłość?

Głównym filarem JasminCare są Opiekunki. Życzę im, by ich praca była jak najmniej stresowa, jak najbardziej przyjemna, oraz aby dawała im satysfakcję, również finansową.

Firmie możemy życzyć dalszego rozwoju i tego, aby zawsze była firmą, w której pracują ludzie- dla ludzi.