brak logo

OTCF

Wolbrom

Wywiadu udzieliła:
Katarzyna Kern
Dyrektor Personalny OTCF
Od ponad 15 lat związana z dziedziną zarządzania zasobami ludzkimi. Z wykształcenia psycholog, trener z zamiłowania, HR Lider z pasją w rozwijaniu talentów i liderów. W styczniu 2016 r. dołączyła do spółki OTCF S.A. (właściciela marek 4F, Outhorn i 4Faces), aby objąć stanowisko Dyrektora Personalnego w dynamicznie rozwijającej się polskiej firmie, która oprócz stawiania na sport wierzy, że to ludzie są jej największą wartością. Wcześniej przez ponad 8 lat kierowała działem personalnym w jednym z najważniejszych centrów rozwoju oprogramowania w Krakowie, budując politykę zaufania i partnerstwa z biznesem. Wcześniejsze doświadczenia zawodowe zdobywała w branżach: rekrutacyjnej, turystycznej i konsultingowej. Na co dzień mama 2 chłopców, miłośniczka dobrej kuchni oraz biegania.
OTCF
Rok założenia: 1995
Adres:
Grottgera 30
32-020 Wieliczka
Branże:
  • Produkcja
O firmie:
OTCF S.A. - czołowa polska firma, produkująca odzież i akcesoria sportowe. Właściciel marek 4F, Outhorn, 4Faces. Założycielem i prezesem OTCF jest Igor Klaja. W 2007 roku 4F zostało oficjalnym partnerem Polskiego Związku Narciarskiego. Niedługo potem OTCF nawiązała współpracę z Polskim Komitetem Olimpijskim i przygotowała kolekcję dla polskiej reprezentacji podczas XXI Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Vancouver (2010) oraz Igrzysk XXX Olimpiady w Londynie.

Przez 15 lat Państwa marka ekspresowo pokonała drogę od dystrybutora sprzętu sportowego do liczącego się na polskim rynku producenta, z ambicjami międzynarodowymi. Co wpłynęło na tak szybki rozwój firmy?

Biznes i sport działają na podstawie podobnych mechanizmów. W początkowej fazie prowadzenia firmy naszemu założycielowi, Igorowi Klai, bardzo pomogło zrozumienie tych zależności. Determinacja i wytrwałość są decydujące, zwłaszcza w trudnych momentach, bo tak jak w sporcie, sukces naszej firmy okupiony był długimi przygotowaniami i niejedną porażką.

Obecnie produkty 4F można znaleźć w ponad 160 sklepach własnych, a także w ponad 500 profesjonalnych sklepach sportowych. Czy kluczem do sukcesu firmy jest sieć sprzedaży?

Najważniejsze to podążać za rynkiem. W tej branży jest bardzo dużo czynników wpływających na wyniki: sezonowość, moda, jakość, zarządzanie zapasami. Żeby utrzymać się na rynku, trzeba zaspokoić cztery sezony. Mamy ofertę dla sportowców wyczynowych, pasjonatów sportu, uprawiających sport nieregularnie i dla tych, którzy po prostu chcą mieć sportowe ubrania w szafie. Trzeba mieć dobry jakościowo i atrakcyjny wizualnie produkt, ale do jego stworzenia potrzebny jest sztab wykwalifikowanych osób – projektantów, technologów, sprzedawców. W firmie oddzieliliśmy działy odzieży męskiej i damskiej, mamy także osoby wyspecjalizowane w tworzeniu konkretnych elementów garderoby, np. butów. Na co dzień poszczególne zespoły przygotowują kolekcję detaliczną, przeznaczoną do sklepowego obiegu, jak i stroje dla kadry olimpijskiej. Z myślą o nich w 2015 roku powstał projekt 4F Creative Team, umożliwiający realizację autorskich pomysłów projektantów. Zadaniem konkursowym było stworzenie kolekcji „Odzież sportowa przyszłości”. Z kilkunastu otrzymanych projektów, jury wybrało 2 prace. Nagrodą dla młodych projektantów było uszycie autorskich kolekcji wraz z realizacją profesjonalnych sesji zdjęciowych na koszt firmy. Projekty zostały także zaprezentowane szerszej publiczności w Warszawie, podczas organizowanego w grudniu Press Day marki 4F. Poprzez takie działania staramy się stymulować kreatywność naszych pracowników i uwzględniać ich indywidualny charakter artystyczny. Największym sukcesem jest dobieranie właściwych ludzi. Tylko osoby o szczególnych predyspozycjach są w stanie realizować cele firmy. Poskładanie zespołu z indywidualistów jest wyzwaniem. Nam się udało i to dlatego marka 4F jest dziś tam gdzie jest. Spółka OTCF rozwija się niesamowicie pod kątem zatrudnienia. W ubiegłym roku zwiększyliśmy liczbę pracowników o około 20%, obecnie mamy otwartych około 40 rekrutacji. Wierzymy w zasadę, że dojrzali menadżerowie otaczają się profesjonalistami w swoich obszarach i działają na zasadzie zaufania do nich.

Jakich pracowników szukają Państwo do 4F?

Przede wszystkich, szukamy pasjonatów sportu, bo wierzymy, że to oni właśnie będą najlepszymi kreatorami i testerami naszych produktów. Oprócz pasji sportowej, która jest dla nas bardzo ważna i którą ciągle rozwijamy wśród naszych pracowników, szukamy osób proaktywnych, umiejących pracować w dynamicznej i zmiennej rzeczywistości, a także ciągle gotowych na nowe wyzwania, bo jesteśmy bardzo prężnie i stale rozwijającą się organizacją.

Ostatnio prawdziwe odrodzenie przeżywają kierunki studiów związane z projektowaniem ubioru – mogą państwo przebierać w pracownikach?

Poprzeczkę stawiamy bardzo wysoko, dlatego nadal widzimy, że o świetnego projektanta lub kupca nie jest łatwo. Niemniej jednak cieszy nas „moda na modę”, ponieważ jednym z narzędzi strategicznych, z których korzystamy, jest współpraca ze szkołami średnimi. Prowadzimy działania zachęcające uczniów do wyboru ścieżek edukacyjnych właśnie w obszarze projektowania ubioru lub kierunków pokrewnych, ponieważ mamy świadomość, że są to potencjalni kandydaci do pracy w naszej firmie.

Z jakich kanałów rekrutacyjnych najczęściej Państwo korzystają?

Kandydatów do pracy w naszej firmie pozyskujemy na wiele sposobów. Oprócz prężnie działającego działu rekrutacji, którego zadaniem jest pozyskiwanie talentów z rynku, mamy także program awansów wewnętrznych w firmie, program poleceń pracowniczych, a także program praktyk studenckich. Naszym celem jest długofalowe budowanie relacji z kandydatami, gdyż nasze potrzeby kadrowe stale rosną, również w skali globalnej.

Jak wyglądają wspomniane przez Panią programy stażowe?

Mamy wakacyjny, płatny program stażowy, który trwa 3 miesiące. Jego celem jest pozyskanie najlepszych studentów z rynku, a po stażu, jeśli się sprawdzą, zaproponowanie stałej współpracy. W tym roku studenci mogą składać swoje aplikacje do końca kwietnia. W związku z tym, że spodziewamy się dużej ilości zgłoszeń, proces rekrutacyjny będzie bardzo rozbudowany i będzie zawierał elementy zadań, rozmów telefonicznych, spotkań osobistych oraz assessment center. Naszym celem jest znalezienie najlepszych kandydatów, dla których praca u nas będzie połączeniem kompetencji i wiedzy merytorycznej oraz pasji do sportu.

Proszę powiedzieć, jak wygląda proces rekrutacji w 4F?

Proces rekrutacyjny jest uzależniony od stanowiska, na które rekrutujemy – do działów projektowych i graficznych, nieodłącznym elementem rekrutacji jest wykonanie zadania, które ma na celu zobrazowanie nam estetyki i umiejętności kreacyjnych kandydatów. Na pozycje IT lub do działów wsparcia, występują dodatkowe elementy testów technicznych. Na pozycje menadżerskie, gdzie kluczowym jest ocenienie predyspozycji i umiejętności do zarządzania ludźmi, w procesie rekrutacji pojawiają się elementy wywiadu kompetencyjnego oraz assessment center. Wszystkie procesy rekrutacji zawierają standardowo rozmowę telefoniczną oraz spotkanie osobiste.

Czy na rozmowę w firmie odzieżowej trzeba się specjalnie przygotować? Liczą się umiejętności czy np. znajomość marek i projektantów?

Umiejętności i doświadczenie są dla nas ważne, ale tak naprawdę szukamy wyrazistych osobowości. Szukamy osób utalentowanych z potencjałem, które wraz z nami będą chciały budować dynamicznie rozwijającą się polską firmę, planującą szeroką ekspansję zagraniczną i mocno wierzącą w swój sukces. Do takiej pracy potrzebni są ludzie, którzy chętnie podejmują długofalowe wyzwania, którzy mają duże pokłady energii i pasji, aby realizować ambitne cele. Szukamy osób potrafiących dostosować się do zmieniającej się rzeczywistości i dynamiki w naszej firmie.

Na czym opierają Państwo swoją strategię personalną?

Kluczowymi obszarami strategicznymi dla mojego działu są efektywna rekrutacja, nastawiona na pozyskiwanie najlepszych talentów z rynku, ale także wyławianie i rozwijanie talentów z naszej firmy. Ważne jest także skuteczne zarządzanie talentami oraz rozwój liderów i pracowników, połączony z budowaniem z nimi partnerskich relacji.

Na jakie dodatkowe świadczenia mogą liczyć Państwa pracownicy?

Po okresie próbnym naszym pracownikom finansujemy kartę multisport oraz prywatne świadczenia medyczne. Każdy z pracowników otrzymuje także kartę zniżkową na nasze produkty, a często zdarza się także, że testuje poszczególne akcesoria jako pierwszy. Co więcej, regularnie organizujemy zajęcia sportowe, np. treningi biegowe z profesjonalnymi trenerami 2 razy w tygodniu, a także zajęcia z piłki nożnej oraz siatkówki. Obecnie rozważamy uruchomienie zajęć jogi. Dzięki współpracy z komitetami olimpijskimi, związkami i organizacjami sportowymi, nasi pracownicy mają także okazję brać udział  w wielu imprezach sportowych i kibicować, np. naszej kadrze skoczków podczas zawodów w Zakopanem, czy naszym lekkoatletom podczas mityngów.

W jaki sposób dbają Państwo o rozwój swoich pracowników?

Nasi pracownicy są dla nas najważniejsi, ale nie narzucamy im odgórnie ścieżki kariery. Zachęcamy ich do wzięcia odpowiedzialności za swój rozwój i pokazujemy im, jakie widzimy dla nich możliwości. Dzięki temu, nasi pracownicy w ścisłej współpracy ze swoimi przełożonymi, mogą planować indywidualną ścieżkę kariery, dostosowaną do swoich potrzeb, a także do aktualnych potrzeb organizacji.

Czy w ramach tego rozwoju pracownicy uczestniczą w szkoleniach zewnętrznych lub wewnętrznych?

Nasi pracownicy mają możliwość uczestniczenia w szkoleniach zarówno zewnętrznych (często są to obszary bardziej techniczne), jak i wewnętrznych (tutaj duży nacisk kładziemy na rozwój umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, współpraca, asertywność, negocjacje). Oprócz tradycyjnych szkoleń, często organizujemy też mini sesje, nastawione na wymianę wiedzy. Jesteśmy organizacją, która wierzy, że możemy wiele nauczyć się od siebie nawzajem, bo zatrudniamy ekspertów i specjalistów w swoich dziedzinach.

Marka 4F jest obecnie dostępna na 30 rynkach. Na które rynki zamierzają Państwo wejść w najbliższym czasie?

Do końca 2016 roku otworzymy około 15 własnych sklepów w Europie, między innymi na Łotwie, w Czechach, Słowacji, Rumunii oraz w Serbii. Pod koniec stycznia wzięliśmy udział w targach odzieży zimowej w Denver, gdzie prezentowaliśmy rynkowi amerykańskiemu naszą ofertę. Bardzo nas cieszy, że pierwsze produkty marki 4F pojawią się w sklepach w USA we wrześniu tego roku!

Dziękuję za rozmowę.