logo Ciber Polska

Ciber Polska

Poznań

Wywiadu udzieliła:
Arletta Myler
HR Business Partner Ciber Polska

Menedżer z ponad piętnastoletnim doświadczeniem zawodowym. Od ponad trzech lat związana z firmą Ciber, gdzie obejmuje opieką cały obszar HR. Jej doświadczenie w zróżnicowanym środowisku pozwoliło na mądre zarządzanie zespołami hr i rekrutacji, oraz całej organizacji od samego początku intensywnej ekspansji Ciber. Za cel zawodowy postawiła sobie stały rozwój pracowników i tworzenie dla nich możliwości rozwoju w organizacji.

Ciber Polska
Rok założenia: 2010
Adres:
ul. Abpa Baraniaka 6
61-131 Poznań

Jaka jest misja firmy Ciber?

Pomagamy firmom przewyższać ich konkurencję dzięki optymalnemu zarządzaniu technologii, talentów w globalnej skali oraz potężnej sieci partnerów strategicznych.

Co wyróżnia Państwa na tle konkurencji i umożliwia ciągły rozwój?

Jako oddział spółki mamy dostęp do najnowszych technologii, nasi pracownicy zaangażowani są międzynarodowe projekty - pozwala im to na stały dostęp do najświeższymi trendami IT (SAP Hybris, SAP IS-Retail, Agile, Scrum, etc.)

A jak wygląda historia i struktura firmy na polskim rynku?

Ciber Polska powstało w 2010 roku, jako centrum dostarczające usługi z obszaru HelpDesk i SAP. W trakcie sześciu lat rozszerzyliśmy naszą działalność o Application Development Management, SSC Finansowe oraz SSC Rekrutacji. Biuro w Poznaniu, mieszczące się przy Jeziorze Maltańskim, jest jedynym oddziałem Ciber w Polsce.

Do jakich klientów skierowane są Państwa usługi?

Specjalizujemy się w obszarze SAP i rozwiązań dla branży retail. Mamy sprawny zespółbprogramistów, który przygotowuje dedykowane rozwiązania spełniające potrzeby Klientów.

Naszym partnerom biznesowym oferujemy także usługi w zakresie digital transformation i digital marketing. Każdy klient, który poszukuje rzetelnego i wiarygodnego partnera w wymienionych obszarach znajdzie u nas wsparcie i zespół kompetentnych konsultantów. Jesteśmy również interesującym partnerem dla klientów, którzy szukają wartości dodanej w procesach outsourcingu aplikacji i infrastruktury. Ze względu na fakt, iż jesteśmy firmą międzynarodową możemy świadczyć nasze usługi także poza granicami Polski a nawet Europy. Naszym rynkiem docelowym jest także segment średniej wielkości międzynarodowych korporacji, dla których usługi naszych większych konkurentów wydają się nie być wystarczająco elastyczne i efektywne kosztowo.

Imagine/inspire/innovate – takie hasła zachęcają do podjęcia pracy w Państwa firmie. Jak dużo wolności mają pracownicy na realizowanie własnych pomysłów?

Wszelkie pomysły, których cel mógłby służyć komuś lub czemuś, są zawsze brane pod uwagę: niezależnie od tego, czy dotyczą one naszej pracy, usprawnienia procesów, czy, pośrednio „drobnych” ulepszeń - stworzenia pokoju relaksu, organizacji różnego rodzaju wydarzeń integracyjnych, czy po prostu wyboru kawy. Realizujemy politykę otwartych drzwi – każdego dnia, zarówno spontanicznie i w sposób ustrukturyzowany. Jest więc sporo przestrzeni, by o swoich pomysłach dyskutować i je wdrażać.

Na jakie stanowiska najczęściej Państwo szukają pracowników?

Stanowiska juniorskie i seniorskie. Otwarte wakaty na role juniorskie do działu informatycznego, czy księgowego są najczęściej spowodowane awansami wewnętrznymi pracowników. Awanse te odbywają się w dwóch płaszczyznach – pionowych oraz poziomych. Stanowiska seniorskie są dość mocno uwarunkowane wymaganiami projektowymi dla naszych klientów.

Mają Państwo biura na czterech kontynentach. Czy wiąże się to z możliwością rozwoju międzynarodowego?

Od pierwszego dnia pracy firma oferuje międzynarodową atmosferę w biurze oraz wsparcie naszych klientów z innych kontynentów. Na co dzień mamy do czynienia z ludźmi z różnych zakątków świata o bardzo ciekawych osobowościach, co daje możliwość poznania innych kultur oraz szanse podszkolenia języka obcego. Ze względu na charakter organizacji, praca tutaj to także bardzo intensywny kurs umiejętności pracy w zespole, stałego przezwyciężania różnic kulturowych, wymiany poglądów oraz co najważniejsze, współpracy na odległość. Co więcej, wspierając oddziały firmy w innym państwie, możemy zapoznać się z ich strukturą organizacyjna oraz poszerzyć swoje dotychczasowe doświadczenie, co może być atutem do wewnętrznego transferu między oddziałami.

Oddział w Poznaniu jest pierwszym oddziałem i głównym Centrum Kompetencyjnym Ciber w Europie Środkowej. Jakie wyzwania stawia to przed Państwem?

Jako Centrum Kompetencyjne Ciber oprócz głównego biznesu (szeroko rozumianego IT), staliśmy się kluczowymi partnerami w obszarze finansów oraz rekrutacji. Codzienna praca zawsze jest oparta na kolaboracji z innymi siedzibami firmy. Praca w międzynarodowym środowisku pozwala na stały kontakt z językami obcymi. Ta możliwość stała się również naszym wyzwaniem przy pozyskiwaniu pracowników na rynku pracy.

Nasza użytkowniczka Marta pyta: Jakie są warunki umowy, godziny pracy i zarobki?

Wszyscy nasi pracownicy pracują w oparciu o umowę o pracę. Pierwszą formą umowy jest umowa na okres próbny, natomiast po pozytywnie ocenionym okresie próbnym pracownicy otrzymują umowę na czas nieokreślony.

Godziny pracy zależą od obszaru biznesowego, czy przypisania geograficznego. Dział Service Desk świadczy usługi 24/7, co wiąże się z pracą w godzinach popołudniowych, czy nocnych. Księgowy, Specjalista ds. Windykacji opiekujący się procesami Stanów Zjednoczonych będzie pracował w godzinach popołudniowych.

Zarobki są uzależnione od doświadczenia kandydata/kandydatki i jego/jej znajomości języków obcych.

 

Użytkownik Krzysiek chciałby wiedzieć, czy w pracy mówicie Państwo po angielsku, czy używacie języka tylko przy kontakcie z klientami? Jak sprawdzana jest znajomość języków podczas rekrutacji?

Wykorzystanie języka angielskiego jest dla nas codziennością, nie tylko przy kontakcie z klientem. Dużą wagę przywiązujemy do umiejętności naszych przyszłych pracowników, w wielu przypadkach rekrutujemy profesjonalistów z różnych zakątków świata (Brazylia, Włochy, Ukraina, Kuba, Hiszpania, Indie), więc, na co dzień w biurze używamy j. angielskiego. Od pierwszego po ostatni kontakt z Ciber podczas procesu rekrutacyjnego, język angielski jest weryfikowany.

 

Użytkownik Ila pyta, co może zostać zweryfikowane podczas rozmowy rekrutacyjnej i ile ma ona etapów?

Każdy proces rekrutacyjny składa się z minimum dwóch etapów – rozmowy telefonicznej z działem rekrutacji oraz spotkania/rozmowy telefonicznej z przyszłym przełożonym. W trakcie obydwu etapów sprawdzane są doświadczenia kandydata, umiejętności miękkie (dbałość o szczegóły, praca w zespole, itd.) oraz znajomość j. obcych. W zależności od obszaru biznesowego, czy roli liderskiej/menedżerskiej pojawiają się dodatkowe etapy – weryfikacja techniczna, rozmowa z menedżerem projektu, HR Business Partner, czy Dyrektorem Zarządzającym.

Jakie umiejętności są obecnie najbardziej pożądane w branży IT?

Obecnie w branży IT oprócz zaawansowanych umiejętności technicznych, jednymi z najbardziej pożądanych są również umiejętności językowe. W coraz większej liczbie firm językiem biznesowym staje się język angielski, ze względu na codzienny kontakt z zagranicznymi oddziałami, bądź obcojęzycznymi klientami. Jednak poza znajomością języka angielskiego dobrze jest poszerzać też swoją znajomość w zakresie innych języków obcych. Zdarza się, że nawet świetni kandydaci są odrzucani z procesu tylko i wyłącznie z powodu braku znajomości dodatkowego języka obcego, głównie j. niemieckiego. Oprócz tego doceniana u kandydatów jest także otwartość na wyjazdy służbowe. Od wielu konsultantów IT wymaga się od czasu do czasu pracy w biurze u klienta. Właśnie taka otwartość i znajomość języka, którym posługuje się klient, są teraz na wagę złota. Dlatego też tacy kandydaci z takimi atrybutami będą na pewno bardziej doceniani.

 

Co radziliby Państwo młodym ludziom planującym karierę w branży IT?

Przede wszystkim wyspecjalizować się w danej technologii i podążać za nowinkami, szukać projektów, które wykorzystują najnowsze rozwiązania, również poza Polską. Być zawsze na czasie ze zmianami, zdobywać certyfikaty. Rynek IT staje się coraz bardziej konkurencyjny, a informatycy są w stanie znaleźć zatrudnienie wszędzie na świecie, więc warto uczyć się języków. Oczywiście język angielski, to podstawa, ale pracodawcy coraz częściej poszukują osoby, które biegle posługują się językiem niemieckim czy francuskim. Przydatne byłyby studia podyplomowe z zarządzania lub business administration tak, aby umieć zrozumieć biznes, jego potrzeby i być w stanie przetłumaczyć język biznesu na język IT i odwrotnie. Otwarty umysł i zaangażowanie na pewno zaowocują sukcesem.

Czy oferujecie Państwo programy praktyk, staży?

Na chwilę obecną praktyki są organizowane w naszej firmie w okresie wakacyjnym. Często studenci, jak również uczniowie szkół zawodowych poznają obszary IT (wsparcie infrastruktur, testowanie aplikacji, finanse, księgowość, administracja). Zachęcamy młode osoby, aby w okresie letnim odwiedziły naszą stronę internetową lub kontaktowały się mailowo z działem rekrutacji.

Jak wygląda typowy dzień w pracy w firmie Ciber?

Przeciętny dzień w biurze Ciber to połączenie ciężkiej pracy z kreatywnym życiem towarzyskim. Lubimy łączyć przyjemne z pożytecznym, naukę i zabawę. Liczą się przede wszystkim wyniki, pora dnia natomiast, w której praca jest wykonywana ma już dużo mniejsze znaczenie. Jest to też w dużej mierze uwarunkowane różnymi strefami czasowymi, dla których pracujemy. Taka elastyczność to duża doza wolności, zatem mamy okazję dłużej podelektować się poranną kawą. Po zaaplikowaniu sobie kofeiny zabieramy się za wykonywanie swoich obowiązków. Siadamy przy biurkach i staramy się dawać z siebie wszystko. Stawiamy na dojrzałe i odpowiedzialne podejście do zadań.

 

Czy oferują Państwo możliwość pracy zdalnej?

Wszyscy nasi pracownicy mają możliwość pracy zdalnej z domu – home office. Co więcej, część zespołu SAP na stałe pracuje zdalnie z domu.

Czym wyróżniają się Państwo jako pracodawca?

Dzięki dobrym relacjom biznesowym, zbudowaliśmy komfortowe, kreatywne środowisko pracy. Elastyczne godziny, home office, bądź stała praca zdalna, brak dress code'u to tylko mały wycinek naszej codzienności. Wykonanie poleconych zadań jest ważniejsze niż rozliczanie pracowników za metodę czy czas im poświęcony.

Jakie rodzaje szkoleń mają Państwo przygotowane dla pracowników dołączających do firmy?

Każdy nowy pracownik przechodzi szkolenia wdrożeniowe, dzięki którym zdobywa wiedzę organizacyjną. Dodatkowo każde stanowisko ma pakiet odrębnych szkoleń pod kątem wykonywanych obowiązków – np. szkolenia z programów, systemów, etc. W trakcie pierwszych trzech miesięcy przełożony staje się mentorem i nauczycielem, pomagającym w zrozumieniu i ułożeniu relacji biznesowych z naszymi klientami i oddziałami. Instytucja „buddy’ego” –przewodnika po firmie, ludziach, procesach i systemach bardzo się u nas sprawdza.

Jakie plany mają Państwo na najbliższe kilka lat?

Ekspansja to nasze słowo klucz. Zamierzamy pozyskiwać nowych klientów, rozszerzając portfolio usług, a co za tym idzie – rozwijać naszych pracowników i otwierać również nowe miejsca pracy.

Dziękujemy za rozmowę.