logo Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris

Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris

Piaseczno

Cały czas z dziecięcą ciekawością obserwuję, jak bardzo zaangażowani są wszyscy ludzie w tej firmie, ludzie którzy pracują tutaj nawet 15-20 lat
Wywiadu udzieliła:
Izabela Chojnacka-Naskręt HR Biznes Partner Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris
Absolwentka Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim oraz Podyplomowych Studiów Zarzadzania Zasobami Ludzkimi na Politechnice Gdańskiej. Praktyk HR z ponad 16-letnim doświadczeniem zawodowym. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z rekrutacją, rozwojem talentów oraz zarządzaniem kompetencjami. Pasjonatka rozwoju osobistego. 
 
Zaczynali Państwo od jednego pracownika - zgadza się?
Firma powstała w 1983 roku. Dr Irena Eris pracowała wówczas w Zakładzie Badawczo – Wdrożeniowym warszawskiej Polfy, poczuła jednak potrzebę stworzenia miejsca dla siebie, w którym mogłaby realizować się zawodowo i spełniać swoje pasje. Wspólnie z mężem postanowiła założyć swoją własną firmę. Zaczęła od produkcji jednego kremu, a w laboratorium rzeczywiście zatrudniony był tylko jeden pracownik. Obecnie, firma różni się znacznie od tej sprzed ponad 30 lat. W Laboratorium Kosmetycznym zatrudniamy blisko 400 osób, w całej grupie Dr Irena Eris pracuje ponad 1000 osób. Rocznie firma produkuje ponad 20 milionów sztuk kosmetyków.
 
Jak aktualnie wygląda funkcjonowanie przedsiębiorstwa?
Aktualnie jesteśmy grupą spółek funkcjonującą pod nazwą Dr Irena Eris S.A. Poza produkcją i sprzedażą kosmetyków, mamy także spółki związane z usługami - Kosmetyczne Instytuty Dr Irena Eris oraz Hotele SPA Dr Irena Eris. Marki produkowanych przez nas kosmetyków to: Dr Irena Eris, Pharmaceris, Lirene i Under Twenty.
 
Z jakich produktów jesteście Państwo najbardziej znani?
Marka Dr Irena Eris to luksusowe kosmetyki, stworzone z pasji do pielęgnacji piękna. Przełomowe receptury projektowane są w oparciu o własne zgłoszenia patentowe, nowatorskie technologie i najlepsze, często trudno dostępne składniki, a dzięki synergii działań grupy ekspertów z różnych dziedzin, kosmetyki od lat wyróżniają się na rynku. W portfolio marki znajduje się wiele linii pielęgnacyjnych, które cieszą się zaufaniem klientek. 
 

 
Jaki Pani zdaniem udaje się przekonać klientów do produktów spod szyldu Dr Ireny Eris?
We wszystkich rodzajach naszej działalności, począwszy od spółki produkcyjnej, po hotele i nasze instytuty wyróżnia nas nie tylko wysoka jakość oferowanych produktów i usług, innowacyjność lecz także jakość relacji. Bardzo dużą wagę przywiązujemy do współpracy z naszymi partnerami biznesowymi, dostawcami, klientami oraz do relacji wewnątrz organizacji. To jest to, co wyróżnia naszą organizację na tle innych. Ważne jest dla nas by dotrzymywać danego słowa, być uczciwym i rzetelnym w stosunku do wszystkich wymienionych grup. Oczywiście mam tu na myśli także takie aspekty jak funkcjonowanie firmy na tle środowiska czy najbliższego otoczenia.
 
Skoro przywołała Pani temat działania na rzecz odpowiedzialnego biznesu, proszę powiedzieć jak to wygląda u Państwa?
Takich działań prowadzimy bardzo dużo. Teraz trwa w firmie akcja pod nazwą "Wiosenne porządki". Jeśli ktoś ma w domu sprzęt elektrotechniczny, który jest popsuty lub niepotrzebny, może go przynieść do firmy i zostawić w przeznaczonym do tego pojemniku. Wspieramy różnego typu społeczności, organizujemy zbiory paczek na święta np. Szlachetna Paczka. To są inicjatywy często podejmowane przez pracowników. Organizowaliśmy też zbiórkę paczek świątecznych dla dzieci z Fundacji Hospicyjnej, nie sposób o wszystkich opowiedzieć. 
 
Jakie cechy charakteru powinna mieć osoba ubiegająca się o pracę w Państwa organizacji?
Staramy się wybierć osoby, które pasują do naszej organizacji. Poszukujemy kandydatów, którzy mają rozwinięte kompetencje współpracy i komunikacji. Do tego dochodzi kreatywność. Zależy nam na pracownikach, którzy chcą tworzyć i cieszą się tworzeniem. Cenimy także odwagę i nastawienie na rozwój. Chcemy mieć w firmie osoby, które są odpowiedzialne, profesjonalne, identyfikują się z firmą i jej sposobem działania.

Często prowadzicie Państwo rekrutacje?
W naszej firmie rotacja jest niewielka. Najczęściej wynika z tego, że któraś z pań zachodzi w ciążę, czasami pojawia się nowo utworzone stanowisko pracy. Poszukujemy osób do różnych obszarów, aktualnie na przykład prowadzimy proces rekrutacyjny w obszarze marketingu.

Rozumiem, że w związku z niską rotacją poszukiwania kandydatów prowadzą Państwo samodzielnie?
Tak, najczęściej zamieszczamy ogłoszenia na jednym z portali rekrutacyjnych. Czasami publikujemy też ogłoszenia na uczelniach. W najbliższym czasie ruszy program Laboratorium Talentów - dwuletni program absolwencki adresowany do studentów i absolwentów. Osoby, które dostaną się do programu, mają możliwość zdobycia cennego doświadczenia i pracy przy projektach. Dodatkowo mogą poznać różne obszary naszej organizacji. Rekrutacja do tego programu polega na zamieszczeniu ogłoszenia w internecie. Informujemy także biura karier. Następnie selekcjonujemy aplikacje i spotykamy się z wybranymi kandydatami. Kolejnym krokiem jest zaproszenie 6-8 osób do sesji Assessment Center W tym roku do programu Laboratorium Talentów planujemy przyjąć dwie osoby: do działów sprzedaży i marketingu rynków międzynarodowych. 
 
W przypadku osób, które aplikują na inne stanowiska, rekrutacja wygląda podobnie?
Procesy różnią się nieco w zależności od stanowiska, na które rekrutujemy. Spotkania organizujemy przy każdym procesie, sesje Assessment Center – dla wybranych stanowisk. Przeprowadzamy również testy umiejętności miękkich, wiedzy, obsługi programów jak np. Excel czy analitycznego myślenia. Generalizując, rekrutacja składa się z minimum dwuch etapów. Do tego dochodzą testy i ewentualnie Assessment Center.
 
Pamięta Pani taką najtrudniejszą rekrutację?
Była to przeprowadzona w ubiegłym roku rekrutacja do działu IT. Trwała kilka miesięcy. W takich sytuacjach mam pewien dyskomfort, bo wiem, że kandydaci czekają na odpowiedź, a moment podjęcia decyzji się przesuwa. Takie procesy zdarzają się jednak sporadycznie.
 
 
 
Czy osoba, która dostaje się do Państwa firmy, ma jasno wyznaczoną ścieżkę kariery?
Ścieżka rozwoju pracownika jest uzależniona od stanowiska i chęci rozwoju. Odpowiem może bazując na przykładzie jednej z osób, która ponad 3 lata temu dostała się do programu Laboratorium Talentów o profilu marketingowym. Tak się złożyło, że pod koniec programu jedna z Brand Managerek poszła na urlop macierzyński. Wówczas opiekę nad jedną z naszych marek powierzyliśmy właśnie absolwentce, która brała udział w naszym programie. Było to dla niej duże wyzwanie, ale bardzo dobrze sobie z nim poradziła i po zakończeniu programu otrzymała propozycję pracy jako Junior Brand Manager. Dziś pracuje już na stanowisku Kierownika Produktu.
 
Rozwojowi towarzyszą szkolenia. Państwa pracownicy mogą na nie liczyć?
Każdego roku opracowujemy plan szkoleń, który poprzedzony jest coroczną analizą potrzeb szkoleniowych. Na tej podstawie przedstawiamy pracownikom propozycje szkoleń. Mogą to być na przykład szkolenia z zarządzania projektami, szkolenia z przywództwa,  organizacji czasu pracy. Mamy dużo szkoleń z prezentacji, ponieważ to jest nieodłączny element pracy w naszej firmie. Sporo szkoleń jest prowadzonych przez trenerów wewnętrznych np. szkolenia z Power Pointa czy Excela. Szkolenia w naszej firmie dotyczą różnych obszarów: tzw. kompetencji miękkich jak np. komunikacja czy negocjacje, ale też umiejętności twardych, związanych z konkretną wiedzą. Uwrażliwiamy naszych pracowników na element samorozwoju. Aktualnie jest bardzo dużo narzędzi, za pomocą których możemy sami się rozwijać. Ogromnym źródłem wiedzy jest internet, organizowanych jest wiele bardzo ciekawych webinariów. Dostarczamy naszym pracownikom informacji, skąd mogą czerpać wiedzę. Rozwojem są także projekty i nowe inicjatywy w organizacji. To, co stałe w naszej firmie, to zmiana, a zmiana to rozwój. Podsumowując – szkolimy naszych pracowników i stawiamy na rozwój na stanowisku pracy. Angażujemy ich w różnego rodzaju projekty i zachęcamy do samorozwoju, także poza pracą.
 
Poza pracą?
Na przykład - wczoraj wieczorem byłam na bardzo ciekawym warsztacie kreatywnego pisania. Właśnie do tego typu inicjatyw zachęcamy. Jeśli mówimy już o tym, co po pracy, to nie ukrywam, że proponujemy naszym pracownikom wiele interesujących inicjatyw. Mamy w firmie drużynę rowerową Lirene Bike Team, startujemy w maratonach rowerowych. Udział w maratonie rowerowym to w końcu rozwijanie takich kompetencji jak nastawienie na cel, praca zespołowa, a także kreatywność (np. jak przejść z rowerem przez grzęzawisko nie mocząc sobie butów). Kolejna rzecz to drużyna biegowa Lirene Running Team, która z powodzeniem stratuje w różnego typu biegach, maratonach. Mamy kolegę - ultramaratończyka, który ukończył bieg wokół Mont Blanc - 100 km po górach. Kolejna inicjatywa to Joga Team. Spotykamy się w czwartki po pracy w jednej z sal konferencyjnych na zajęciach jogi. Pracujemy z oddechem, wyciszamy się.
 
 
 
Czy prowadzicie oceny pracownicze? Pracownicy znają swoje cele?
Tak, zarządzamy przez cele. Prowadzimy rozmowy okresowe. Każdy z pracowników otrzymuje na początku roku indywidualne cele, które realizuje. Dodatkowo podczas rozmów okresowych rozmawiamy o kompetencjach, każde stanowisko ma określony profil kompetencyjny. Dbamy o to by nasi pracownicy się rozwijali.
 
Co, Pani zdaniem, najbardziej motywuje Państwa pracowników do pracy?
Ogromną motywacją jest atmosfera, która panuje w firmie. Atmosfera niesamowitego zaangażowania i wzajemnego wspierania. Człowiek jest ważny nie tylko w kontekście wykonywanej pracy, ale także jako istota ludzka. Jeżeli coś dzieje się w życiu naszego pracownika, ma jakieś problemy - może to być poważna choroba, trudna sytuacja rodzinna - firma oferuje swoje wsparcie np. w postaci pomocy psychologicznej, elastyczności czasu pracy.
 
Firmy coraz chętniej, jako element motywacji pracownika wykorzystują benefity. Pracownicy Dr Irena Eris także mogą na nie liczyć?
Poza standardowym wynagrodzeniem mamy system premiowy. Wszyscy pracownicy objęci są opieką medyczną, funkcjonują także preferencyjne pakiety dla ich rodzin, partnerów, rodziców. Mamy dofinansowanie do programu Multisport, możemy korzystać z dofinansowanych wyjazdów do naszych Hoteli SPA. Nasi pracownicy korzystają też z pożyczek, zapomóg, dofinansowania wypoczynku. Posiadamy bufet, który również jest w dużej mierze dofinansowany. W prezencie od firmy na Święta Bożego Narodzenia otrzymujemy dodatkową premię oraz wolną Wigilię. Każdy z pracowników ma zniżkę na zakup kosmetyków w wysokości 50% .
 
 
 
 
 
Wspominała Pani o pakietach multisport, o różnych dofinansowaniach, a jak budujecie Employer Branding na zewnątrz?
Poprzez takie narzędzia jak strona internetowa, ogłoszenia, kontakty z kandydatami do pracy. Także, na przykład organizując warsztaty czy spotkania ze studentami. To co dla mnie jest szczególnie istotne, to profesjonalny kontakt z rykiem pracy.  Zdaję sobie sprawę z tego, że sposób w jaki podchodzimy do kandydatów determinuje postrzegane naszej firmy na rynku. Dbamy o to, aby po spotkaniu kandydat zawsze otrzymał odpowiedź. Zależy nam też na tym, by odpowiedź otrzymywały wszystkie osoby ubiegające się o pracę u nas. Nie jest ich mało. Przeciętnie, rocznie otrzymujemy około 5 tys. aplikacji.
 
Jakie są cele firmy na kolejne lata?
Stawiamy na rozwój na rynkach eksportowych. 
 
Czy jest coś czym by się chciała Pani pochwalić jako osoba pracująca w Dziale Personalnym? 
Tak - szczególną wartością naszej firmy są ludzie, którzy tutaj pracują, ich ogromne zaangażowanie i pasja do tego co robią. Jesteśmy laureatem Great Place to Work, 81% pracowników uważa, że nasza firma jest wspaniałym miejscem pracy. I z mojego punktu widzenia to jest nasz największy sukces. Jestem w firmie ponad sześć lat i cały czas z dziecięcą ciekawością obserwuję, jak bardzo zaangażowani są ludzie, ludzie którzy pracują tutaj nawet 15-20 lat.
 
 
 
Czego życzyliby sobie Państwo na kolejne lata?
Strzelonych w 10-tkę pomysłów, nieustannego rozwoju naszych pracowników i naszej organizacji oraz spełnienia marzeń naszych właścicieli. 
 
 
Dziękujemy za rozmowę.