logo PRISJAKT POLAND SP. Z O.O.

PRISJAKT POLAND SP. Z O.O.

Kraków

Wywiadu udzielił:
Piotr Habela
Specjalista ds. Social Media PRISJAKT POLAND SP. Z O.O.
W firmie Prisjakt pracuję już prawię 4 lata, więc niemal od początku jej istnienia w Krakowie (zostałem zatrudniony podczas 2 rekrutacji). Na początku zajmowałem stanowisko Category Agent, aktualnie zajmuję się obsługą mediów społecznościowych, kreowaniem pozytywnego wizerunku pracodawcy, wsparciem procesu rekrutacji oraz organizacją wszelkich wydarzeń firmowych.
PRISJAKT POLAND SP. Z O.O.
Liczba pracowników: 106
Rok założenia: 2012
Adres:
Prof. Michała Życzkowskiego 16
31-864 Kraków
Branże:
  • Programowanie - E-commerce

Pierwszego dnia pracy przygotowujemy dla nowych członków zespołu wielkie śniadanie w firmowej kuchni

 

Jakie były początki Prisjakt na świecie, a jak to wyglądało w Polsce?

Pomysł na Prisjakt zrodził się w 2002 roku, początkowo serwis miał być zorientowany wyłącznie na komputery i elektronikę, co na przestrzeni lat dość znacząco się zmieniło. Jako ciekawostkę dodam, że “pierwsza wersja” Prisjaktu została stworzona przez Jonasa Bonde w piwnicy jego mieszkania! Po wstępnym sukcesie firmą zainteresował się koncern mediowy Schibsted i nabył w roku 2006 większościowy pakiet udziałów. Jeśli chodzi o Prisjakt w Polsce, to pierwsze biuro otworzyliśmy w listopadzie 2012 roku w Krakowie przy ul. Lubicz. Z czasem jednak zaczęło się robić dość ciasno, więc w roku 2014 zmieniliśmy biuro na nieco większe (przy ul. Życzkowskiego), a 2 lata później po sąsiedzku otworzyliśmy kolejne nasze biuro.

Jak wygląda poziom konkurencji w tej branży?

Poziom konkurencji jest inny w każdym kraju - np. dwa rynki o różnej charakterystyce to Wielka Brytania (gdzie wiele firm walczy o mocną pozycję) i Irlandia (gdzie ta część branży dopiero "rozkwita").  W całej reszcie krajów można powiedzieć, że mamy jednego głównego konkurenta. Jesteśmy numerem jeden w Szwecji, Norwegii, Nowej Zelandii i Irlandii, a w Wielkiej Brytanii i Finlandii jesteśmy w pierwszej trójce. Trudno więc nie zgodzić się z nieskromnym twierdzeniem, że idzie nam całkiem nieźle.

Z jakimi problemami borykają się firmy działające w tej branży?

Zarówno z perspektywy serwisu jak i pracodawcy Prisjakt jest bardzo wyjątkowy, w związku z czym nie będę nawet próbował mówić o problemach branży ogółem, a powiem jak to wygląda naszym okiem. Serwis rozwija się w bardzo szybkim tempie. Każdego roku otwieramy się na nowe rynki, nieustannie uruchamiamy nowe kategorie produktów, współpracujemy z coraz większą ilością sklepów, krótko mówiąc - przetwarzamy coraz większe ilości danych. Z drugiej strony rozrastamy się jeśli chodzi o ilość pracowników - jak wcześniej wspominałem, wszystko zaczeło się od jednej osoby. Aktualnie jest nas ponad 170, z czego nieco ponad 100 pracuje w Polsce (tylko w tym roku przeprowadziliśmy 3 rekrutacje). Rozwój na tych dwóch płaszczyznach pozwala nam na ciągłe nabieranie tempa i rozwój, niemniej jednak trzeba przyznać, że utrzymanie wysokiej jakości danych przy ogromnych ich ilościach jest nie lada wyzwaniem. Na szczęście bardzo dobrze sobie z nim radzimy.

Początkowo Prisjakt miał być porównywarką cenową sprzętu elektronicznego, jak to wygląda aktualnie?

Aktualnie na Prisjakcie można znaleźć prawie wszystko co można kupić przez internet. Wychodzimy naprzeciw potrzebom konsumentów na wiele sposobów, ludzie coraz częściej decydują się na zakupy przez internet i nie ma się co dziwić - taki wybór daje ogromne możliwości. W krótkim czasie możemy przejrzeć oferty sklepów, których nie bylibyśmy w stanie odwiedzić w ciągu całego dnia, by dane produkty zobaczyć osobiście, a dzięki recenzjom innych kupujących przekonać się można czy dany produkt jest wart naszych pieniędzy. Prisjakt oferuje też poradniki, dzięki którym łatwiej podjąć decyzję dotyczącą wyboru produktu. Jako kompleksowy i zaawansowany serwis chcemy też oferować jak najwięcej jeśli chodzi o ilość produktów i kategorii - Computers & Components to wciąż kategorie bardzo popularne, wiele osób poszukuje również sprzętu z kategorii Phones & GPS, Audio & Video, Photo, Home & Garden, Games & Consoles, Sports & Autdoor, Lifestyle & Beauty… pod każdą z tych nazw kategorii głównych kryje się mnóstwo podkategorii - zachęcam do odwiedzenia naszego serwisu i sprawdzenia jak rozbudowana może być internetowa porównywarka cen.

Czy krakowski odział Prisjakt działa w oparciu o szwedzki model zarządzania?

Zdecydowanie tak. Jeśli chodzi o szwedzki model zarządzania, to te rzeczy, które mogą być uznane za wyjątkowe i przyjazne dla pracownika, najzwyczajniej w świecie sprzyjają rozwojowi i odkrywaniu potencjału każdego członka firmy. Płaska struktura organizacji, demokratyczny styl podejmowania decyzji, zespołowość - to kilka cech które mogą określać szwedzki model zarządzania. W Prisjakcie wszyscy jesteśmy na “ty”, dbamy o to, by każdy miał świadomość, że jego głos jest ważny (nie tylko w sprawach związanych ściśle z jego obowiązkami zawodowymi), troszczymy się o siebie wzajemnie i pracujemy w naprawdę dobrej i przyjaznej atmosferze...w skarpetkach! By zachować odpowiedni przepływ informacji i dostarczyć informacji zwrotnej, co dwa tygodnie odbywają się indywidualne spotkania z team managerami. Dział managementu po każdym swoim spotkaniu zamieszcza o nim notatkę, by działać zgodnie z zasadą transparentności (do wglądu dla wszystkich). Dla nas to codzienność, do której jak wiadomo łatwo przywyknąć, na szczęście regularnie organizujemy Dni Otwarte podczas których goście nie dają nam zapomnieć o tym, że środowisko, w którym spędzamy sporo czasu jest naprawdę wyjątkowe i po prostu chce się do niego wracać.

 

Jak rozumieć motto Waszej firmy „Pracujemy żeby żyć, nie żyjemy by pracować?" Jaki cel miało wyrażenie go za pomocą kodu binarnego?

W Prisjakcie mamy bardzo duże zróżnicowanie ludzi zarówno pod względem dziedziny, w której dane osoby się specjalizują, wykształcenia, osobowości czy pasji. Zakładamy, że każdy jest w stanie wnieść do organizacji coś swojego, bardzo wartościowego, innowacyjnego i niepowtarzalnego - jakiś fragment siebie i swojego życia. Każdy, kto odwiedzi nasze biuro z pewnością powie, że tętni ono życiem. Nasza przestrzeń sprzyja temu, by być sobą i nie zostawiać jakiejś swojej cząstki na wycieraczce przed drzwiami firmy. Myślę, że praca i życie mogą być w niektórych okolicznościach postrzegane jako dwie bardzo mocno oddzielone od siebie dziedziny, w których należy ostrożnie pilnować, by nie zapomnieć gdzie aktualnie się ktoś znajduje i kim w danym momencie powinien on być. U nas bez obaw można (a nawet trzeba!) po prostu żyć w pracy. Rozdzielamy więc pracę i życie po pracy w zdrowym znaczeniu - nie chcemy w pracy żadnych zombie ;) Nikt w Prisjakcie nie powie również, że żyje po to, by pracować. Może wszystko jest kwestią definicji pracy? W każdym razie mamy słabość do kodu binarnego, która uwidoczniła się również w tym przypadku. Jest on dla nas swoistą symboliką “bzika” na punkcie technologii i nie tylko, lubimy tzw. “nerdów” (w jak najlepszym rozumieniu - są to osoby pełne pasji) i mamy ich w biurach całkiem sporo. Ciekawostka: nasz firmowa maskotka nazywa się IO.

Przejdźmy do aspektów związanych z rekrutacją. Jak przebiega ten proces?

Jeśli mowa o stanowisku Category Agent, na które zatrudniamy najwięcej osób, to proces wygląda następująco:

1.Po otrzymaniu aplikacji kontaktujemy się z wybranymi osobami, by zaprosić je na próbkę pracy (trwa ona 3 godziny i odbywa się w naszym biurze), dostarczamy niezbędne informacje i instrukcję pozwalającą na przygotowanie do tego etapu.

2.Osoby z najlepszymi wynikami zapraszamy na rozmowę w języku angielskim oraz polskim.

Czy aktualnie poszukujecie Państwo nowych pracowników?

Aktualnie kończymy ostatnią rekrutację na stanowisko Category Agent w tym roku, kandydaci zaczną pracę 02.01.2017. Mogę zdradzić, że to nie koniec rekrutacji na to stanowisko - zachęcam do śledzenia naszej strony internetowej oraz konta na Facebook-u, gdzie na bieżąco informujemy o rekrutacjach. Category Agent to osoba, która pracuje w systemie stworzonym na potrzeby Prisjaktu, a jego zadaniem jest dbanie o to, by ilość oraz jakość danych w naszym serwisie była na charakterystycznym dla nas, wysokim poziomie. Można powiedzieć, że jest to praca w bazie danych, Category Agent otrzymuje kilka kategorii produktów, na których pracuje. Jako że nasze oprogramowanie nie występuje nigdzie indziej, oferujemy pakiet szkoleń, który pozwala na jego opanowanie. Na wstępie wymagamy znajomości języka angielskiego na poziomie komunikatywnym oraz chęci do pracy i rozwoju w firmie będącej najlepszą porównywarką cenową. Drugie, mniej liczne stanowisko, o które można ubiegać się w naszej firmie to Agent Developer. Oferta skierowana jest do ludzi, którzy posiadają wiedzę z zakresu PHP (a więc w przypadku tego stanowiska wymagamy konkretnych kompetencji już na starcie). Krótko mówiąc, ich podstawowym zadaniem jest importowanie ze sklepów internetowych danych do naszego systemu.

Jak wygląda dzień pracy w Prisjakt?

Codzienne zajęcia wynikające z zajmowanego stanowiska w naszej firmie mogą być różne, dlatego powiem o tym, co dla nas wszystkich jest takie samo. Niektórzy przychodzą do biura o godzinie 7, inni, którzy wolą dłużej pospać, pojawiają się o 9, ściągają buty (pracujemy w skarpetkach, na które niektórzy zakładają klapki lub pantofle) i siadają przy swoich stanowiskach rozpoczynając pracę. W tych godzinach często słychać wydobywający się z ekspresów dźwięk świeżo mielonej kawy, którą pracownicy przygotowują sobie podczas krótkich rozmów w naszych kuchniach. Inni zaparzają herbatę zalewając przy okazji wrzątkiem inne kubki pytając “tyle wystarczy”?. Dwa razy w tygodniu dostarczane są świeże owoce, które cieszą się zazwyczaj dużym zainteresowaniem, zdarzają się śmieszne sytuacje z tym związane.

Opuszczanie swojego stanowiska pracy może mieć związek z różnymi spotkaniami organizowanymi w pokojach do tego przeznaczonych, lub z przerwami - najdłuższa, którą dysponuje każdy pracownik trwa pół godziny i jest wykorzystywana na obiad w godzinach wczesno-popołudniowych. O tej porze w kuchni robi się nieco gwarno i bardzo swojsko. Niektórzy gotują wspólne obiady, inni odgrzewają swoje domowe zapasy, jeszcze inni wychodzą gdzieś wspólnie na posiłek. Część pracowników tę lub krótszą przerwę przeznacza na wspólne granie na konsoli, w darty czy w planszówki, których mamy naprawdę sporo. W czwartek mamy “fikę”, czyli szwedzki obyczaj będący dodatkową półgodzinną przerwą w pracy, podczas której pracownicy jedzą ciasta (dostarczane przez firmę) i piją kawę, rozmawiają, grają, wspólnie spędzają czas. Piątki w Prisjakcie są mocno związane ze sportem - w ten dzień odbywa się “Group Training”. O godzinie 14 na hali znajdującej się również przy ul. Życzkowskiego przez godzinę (w ramach godzin pracy) gramy razem w piłkę nożną, siatkówkę, unihokej, ping-ponga, niektórzy idą na spacer, inni na siłownię. Oczywiście jest to inicjatywa dla osób chętnych - w tym czasie można pracować. Zachęcam do odwiedzenia naszego kanału na YouTube, gdzie można zobaczyć jak wygląda dzień pracy w Prisjakcie.

Na czym polega pogrupowanie załogi na 3 oddziały: Alpha, Beta, Gamma?

Pracując na stanowisku Category Agent przynależy się do jednego z 7 (aktualnie) teamów, są to: Alfa, Beta, Gamma, Delta, Kappa, Epsilon, Zeta. To, co kryje się za literami greckiego alfabetu to odpowiedzialność za poszczególne kategorie produktów. Zakres obowiązków w każdym z tych teamów pozostaje taki sam, różne są natomiast kategorie produktów, np. Alfa zajmuje się m.in. komputerami, Gamma sprzętem audio a Delta akcesoriami sportowymi. Każda z tych grup charakteryzuje się również nieco innym duchem i charakterem (zawsze pozytywnym), co wprowadza w życie firmy różnorodność, którą tak lubimy.

Jaką formę zatrudnienia Państwo preferujecie?

Zatrudniamy w oparciu o umowę o pracę na czas nieokreślony na pełen etat (podczas okresu próbnego jest to umowa na 3 miesiące). Z dodatkowych benefitów, które oferujemy można wymienić prywatną opiekę medyczną, kartę multisport, dopłaty bądź całkowite finansowanie kursów języka angielskiego lub szwedzkiego, dostęp do wszystkich dobrodziejstw naszych biur, coroczne spotkania firmowe (tegoroczne w Malmo, rok wcześniej w Barcelonie) oraz nieco częstsze wyjścia integracyjne w mniejszym gronie, “godzinę sportową”, Fikę i wiele innych, miłych dodatków.

Kładą Państwo bardzo duży nacisk na odpowiednią atmosferę w miejscu pracy - w jaki sposób o nią dbacie?

Atmosferę w pracy tworzą przede wszystkim ludzie. By mieli oni szansę na wykorzystanie swego pełnego potencjału w tym procesie, to muszą czuć swobodę i pełne prawo do tego, by być po prostu sobą. Wierzymy, że każdy w Prisjakcie jest wartością samą w sobie i może wnieść do firmy coś niewyobrażalnie ważnego. Każdy z nas otrzymuje wszystko co jest potrzebne do efektywnego wykonywania swojej pracy, jeśli pojawia się coś, co może ją ułatwić, to jako pracodawca robimy wszystko, by te brakujące elementy dostarczyć lub rozwinąć te, które już są. Dobra atmosfera w pracy oczywiście jest jedną z tych rzeczy, które już mamy, ale którą nieustannie pielęgnujemy. Ciężko będzie mi wymienić wszystkie aspekty naszych działań w tej kwestii, ale może dobrym przykładem będzie moment powitania każdej nowej generacji pracowników - pierwszego dnia pracy przygotowujemy dla nowych członków zespołu wielkie śniadanie w firmowej kuchni - nie korzystamy wówczas z usług firmy cateringowej, robimy to sami. Za każdym razem organizujemy też wyjścia integracyjne w różnej formie. Z ciekawostek warto wymienić również tegoroczną, pierwszą edycję “Prisjaktaliów”, czyli imprezy nawiązującej nazwą do studenckiego święta, odbywającej się w podobnym terminie, na której zagrały zespoły muzyczne członków naszej firmy - było niesamowicie! Same biura Prisjaktu sprzyjają dobrej atmosferze w pracy. Zdarza się, że ludzie zostają po godzinach by obejrzeć na projektorze film lub pograć w gry, a jeśli chodzi o mniej oficjalne wyjścia po godzinach pracy to jest ich sporo, mamy dużo “wielkich” jak i “małych” tradycji...

Załoga Prisjakt to przede wszystkim ludzie młodzi. Czy oznacza to, że jest to odpowiedni wybór dla osób dopiero rozpoczynających swoją karierę zawodową?

Prisjakt to dobry wybór dla każdego, komu podoba się ideologia i założenia firmy. W naszych szeregach spotkać można ludzi, którzy swoją karierę zawodową zaczęli właśnie tutaj, jak i takich, którzy wcześniej pracowali w zupełnie innej branży. Wiele firm oferujących pracę wymaga konkretnego doświadczenia na danym stanowisku, my niekoniecznie, między innymi dlatego poszukujemy kandydatów na targach pracy, gdzie spotkać można wielu studentów ostatnich lat lub “świeżo upieczonych” absolwentów.

Siedziba firmy znajduje się w Szwecji, a wiele oddziałów znajduje się również w innych regionach Europy. Czy w związku z tym pracownicy mogą liczyć na wymianę wiedzy i doświadczeń z zagranicznymi kolegami?

Mamy biura w Szwecji, Norwegii, Wielkiej Brytanii oraz Polsce. Raz w roku mamy możliwość zobaczyć się z wszystkimi pracownikami Prisjaktu, często mamy również szansę na rozmowę z współpracownikami z innych krajów (najczęściej ze Szwecji), podczas wizyt związanych z trwającymi projektami. System wewnętrznej komunikacji pozwala nam na bieżący kontakt ze wszystkimi w firmie, niezależnie od miejsca gdzie aktualnie się znajdują. W Prisjakcie pracują ludzie otwarci i chętni na dzielenie się doświadczeniem. Nie praktykowaliśmy do tej pory transferów pomiędzy biurami w różnych krajach, jednym z powodów jest na pewno fakt, że biura w poszczególnych krajach mają inny zakres działalności, np. Sprzedaż lub marketing, jednak przy aktualnym tempie rozwoju ciężko przewidzieć, jak ta sytuacja będzie wyglądała w przyszłości.

Jakie zmiany nastąpiły w tej branży w ostatnich kilku latach?

Branża e-commerce przeżywa czas mocnego oraz szybkiego rozwoju i jeśli ktoś chce w tej branży osiągnąć sukces, musi nadążać za nowymi trendami, technologiami oraz oczywiście wszelką dynamiką związaną z produktami dostępnymi na rynku. Zmiany zachodzące w ostatnim czasie postrzegam przede wszystkim jako próbę zdobycia klienta poprzez wychodzenie naprzeciw jego potrzebom oraz proponowanie nowych rozwiązań, które przynoszą mu wiele udogodnień - w naszym przypadku jest to pomoc w odnalezieniu najlepszego produktu w najniższej cenie. Z doświadczenia wiemy, że klient, któremu pomożemy, zostanie z nami na dłużej. Będzie korzystał z naszego serwisu, recenzował produkty on-line oraz polecał nasz serwis - bycie na czasie w tej branży polega na wzajemnym zaufaniu!

Czego zatem życzyć Państwu w przyszłości?

Dobrej energii, która pozwoli nam na poszerzanie horyzontów poprzez zdobywanie kolejnych rynków, równie wspaniałych pracowników jak ci, którzy już są z nami i udoskonalają świat zakupów internetowych oraz mnóstwa konsumentów, którzy z tej niepowtarzalnej okazji chętnie skorzystają :)

Dziękuję za rozmowę