logo Varico w biznesie warto na nas liczyć

Varico w biznesie warto na nas liczyć

Poznań

Wywiadu udzielił:
Rafał Łożyński
Dyrektor Generalny Varico w biznesie warto na nas liczyć

Wierzy, że praca z oprogramowaniem biznesowym może sprawiać ludziom radość. Wszystkim ludziom, czyli zarówno Klientom jak i pracownikom. Od prawie 30 lat współtworzy rodzinę programów dla biznesu, w tym do księgowości, kadr i płac ze specjalizacją dla biur rachunkowych. Także oprogramowanie fakturujące i prowadzące gospodarkę magazynową ściśle zintegrowaną z e-Commerce.

Varico w biznesie warto na nas liczyć
Rok założenia: 1989
Adres:
ul.Rakoniewicka 20
60-111 Poznań
O firmie:

Varico: w biznesie warto na nas liczyć
Jesteśmy poznańską firmą z tradycjami, funkcjonującą na rynku IT od 1989 roku. Zapewniamy Klientom z mikro, małych i średnich firm kompleksową obsługę w zakresie IT. Jesteśmy producentem i dostawcą oprogramowania finansowo - księgowego i magazynowego. Naszą wizją jest efektywne przetwarzanie danych biznesowych, które pozwoli na dalszy rozwój małych i średnich biznesów. Dzięki wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, zdobyliśmy zaufanie wielu tysięcy Klientów, którzy są z nami od lat. To razem z nimi kreujemy innowacyjną przyszłość.

Był Pan głównym inicjatorem powstania firmy w 1989 roku. Skąd taki pomysł na biznes?

Ukończyłem studia na kierunku Telekomunikacja na Politechnice Poznańskiej. Z uwagi na drugi kierunek studiów na kierunku Informatyka realizacja komercyjnych projektów właśnie z tej dziedziny wydawała się najbliższa memu sercu.

Jakie były początki firmy?

Zaczynaliśmy w 1991 roku od małego biura na ulicy Przemysłowej w Poznaniu, a już w 1994 roku otworzyliśmy oddział w Bydgoszczy. Kolejne lata zaowocowały otrzymaniem certyfikatu Wielkopolska Jakość i Wielkopolskiej Nagrody Jakości. Certyfikat został nadany za użyteczność i funkcjonalność programów komputerowych dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz kompleksowość obsługi klienta. Było to dla nas znaczące wyróżnienie.

 

Jakie są kluczowe produkty, usługi w firmie? Do kogo są one skierowane?

Nasze programy i usługi adresujemy przede wszystkim do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. W szczególności specjalizujemy się w obsłudze biur rachunkowych, które są bardzo wymagającymi Klientami. Najbardziej znaną naszą marką jest Książka Przychodów i Rozchodów KPiR, natomiast dla większych firm mamy Księgę Handlową KsH, czyli pełną księgowość. Oba programy uzupełniamy Rozliczeniami Pracowników (RP), Przyjaznymi Formularzami oraz Obsługą Sprzedaży (ObSp). Wspieramy naszych Klientów dostarczając im wraz z programami Licencję 4Inclusive oraz kompleksowe usługi.

Państwa motto to „w biznesie warto na nas liczyć”. Dotyczy ono zapewne nie tylko oferowanych przez Was rozwiązań.

Nasze motto nawiązuje przede wszystkim do wartości, na których zbudowana jest firma. U nas są one spersonifikowane w postaci czterech bohaterów. Iga Damy odpowiada za bliski kontakt pomiędzy nami a Klientami, Maks Swoboda za niezależność i kreatywność, Jan Tozrobi obrazuje nasze zaangażowanie a Tomasz Jakwbanku reprezentuje zaufanie. Właśnie zaufanie jest kwestią priorytetową w naszym biznesie opartym na przetwarzaniu informacji niezwykle cennych dla naszych Klientów.

  

Branża IT wiąże się z częstymi zmianami i ciągłym rozwojem. W jaki sposób dbają Państwo o to by pracownicy byli na bieżąco z postępem technologii?

Stawiamy przede wszystkim na rozwój wewnętrzny. W 2015 roku we współpracy z Wielkopolskim Związkiem Pracodawców Lewiatan opracowaliśmy specjalny program szkoleń, którym objęliśmy całą naszą załogę. Ponadto zachęcamy naszych pracowników do zdobywania nowych kompetencji dostarczając im atrakcyjne wyzwania. W taki sposób rozwijamy nasz najnowszy projekt PrzyjaznaFaktura, który ma na celu przyspieszyć księgowanie poprzez skanowanie QR kodów z faktur.

Oferują Państwo wśród swoich usług programy umożliwiające pracę zdalną dla pracowników swoich Klientów. Czy Państwa pracownicy również mają opcję pracy zdalnej?

Od wielu lat część naszej załogi pracuje zdalnie, co nie jest niczym zaskakującym w branży IT. Programowanie, testy czy czasami nawet sprzedaż czy marketing można przynajmniej w części realizować na odległość. W zasadzie tylko pracownicy wsparcia technicznego muszą być na miejscu w naszych siedzibach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Ilu pracowników zatrudniacie i na jakich stanowiskach?

Zatrudnienie oscyluje w granicy dwudziestu kilku osób. Oprócz pracy w Centrach Klienta Biznesowego (CKB) w Poznaniu i Bydgoszczy, w siedzibie mamy także pracowników marketingu oraz Działu Rozwoju Oprogramowania. Jak każdy szanowany producent oprogramowania mamy zatem pełen komplet kompetencji: sprzedaż, wsparcie techniczne i merytoryczne, programistów oraz testy.

Na jakie stanowiska najczęściej poszukują Państwo pracowników?

Dość często poszukujemy pracowników do naszych Centrów Klienta Biznesowego. Z reguły rekrutacje odbywają się na stanowiska Doradcy Biznesowego oraz Doradcy Technicznego. Wynika to faktu, iż są to nasze największe działy. Praca w nich jest bardzo urozmaicona i nie można się w niej nudzić. Często się śmiejemy, że w CKB jest maszyna czasu: przychodzisz na ósmą do pracy i ani się spostrzeżesz a jest już piętnasta ;-)

Jak wygląda sam proces rekrutacji? Jakie umiejętności kandydatów są weryfikowane?

W pierwszym etapie rekrutacji prosimy kandydatów o złożenie dokumentów. Następnie kontaktujemy się z wybranymi osobami w celu ustalenia terminu spotkania jednocześnie informując o jego przebiegu. W zależności od rodzaju stanowiska mamy przygotowane zadania mające na celu zweryfikowanie posiadanych kompetencji czy też umiejętności.

Jakie wymagania stawiają Państwo przed swoimi pracownikami?

Oczekujemy, że nasi pracownicy będą przede wszystkim zaangażowani w wykonywaną przez nich pracę. Szanujemy również niezależność, także podważanie drętwego status quo jest dla nas bardzo ważne. Aby się rozwijać powinniśmy proponować przełomowe rozwiązania. W ten sposób wdrożyliśmy niedawno metodykę Scrum oraz podejście Design Thinking, które cały czas doskonalimy.

Czy w firmie są przeprowadzane okresowe oceny pracownicze?

Przeprowadzamy takie podsumowania i rozmowy co roku na jesieni. W tym roku zmienimy ich formułę i zarazem nazwę na Ocenę Osiągnięć.

Na co może liczyć student rozpoczynający program stażowy w Państwa firmie?

Podchodzimy do każdego indywidualnie. Dajemy ambitne i co ważne możliwe do zrealizowania zadania, oferując wsparcie naszych doświadczonych pracowników. Za podejście do praktyk otrzymaliśmy w 2011 roku tytuł Biznesowego Partnera roku Wyższej Szkoły Bankowej. Zależy nam na tym, aby osoby, które przychodzą do nas zdobyły cenne doświadczenie i aby ich pierwszy styk z biznesem był bardzo pozytywny.

Co wyróżnia Varico jako pracodawcę?

Jesteśmy małym i zgranym zespołem z dobrą atmosferą pracy, którą sami kształtujemy. Często się integrujemy na małych, kameralnych imprezach. Na przykład, na początku wiosny organizujemy Święto Magnolii. Relacje pracowników są nieodzownym elementem sukcesu naszej firmy.

 

  

 

Co uznałby Pan za największy dotychczasowy sukces firmy?

Największym naszym skarbem są ludzie. Nasi wierni Klienci i kompetentni pracownicy. Ponad połowa naszych Klientów jest z nami już ponad dziesięć lat. Średni staż pracowników wynosi 4 lata jednak są także osoby w naszej firmie, z którymi współpracujemy od ponad 10 lat.

Jak dużą wagę przykładają Państwo do ochrony środowiska?

Propagujemy wśród naszych Klientów wersje elektroniczne dokumentów. Realizujemy również projekt PrzyjaznaFaktura, który jest bardzo przyjazny dla środowiska. Zmniejsza tradycyjne przetwarzanie i propaguje eFakturowanie. Nasi pracownicy często pracują na zewnątrz na naszym zielonym patio doceniając uroki jakie oferuje nam natura.

 

 

Czego możemy Państwu życzyć na przyszłość?

Z pewnością dalszego rozwoju poprzez kreowanie innowacyjnych produktów i usług IT dla naszych Klientów. Mogę obiecać, że będziemy z zaangażowaniem do tego dążyć, aby zgodnie z naszą wizją nasi Klienci mieli więcej czasu i aby ich praca z naszymi rozwiązaniami sprawiała im radość.

 

Dziękujemy za rozmowę.