logo Fideltronik Poland Sp. z o.o.

Fideltronik Poland Sp. z o.o.

Sucha Beskidzka

Wywiadu udzieliła:
Anna Madej
Dyrektor HR Fideltronik Poland Sp. z o.o.
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, ukończyła Zarządzanie Zasobami Ludzkimi oraz Zarządzanie i Marketing. Przez 11 lat prowadziła własną firmę doradczą specjalizującą się w realizacji projektów rekrutacyjnych. Od 2014 r. pracuje na stanowiskach kierowniczych w strukturach HR.
Fideltronik Poland Sp. z o.o.
Liczba pracowników: 2500
Rok założenia: 1986
Adres:
Beniowskiego 1
34-200 Sucha Beskidzka

Firma, która powstała z fascynacji i pasji do elektroniki

 

Fideltronik został założony w 1986 roku. Jaka jest geneza firmy?

Fideltronik to firma, która powstała z fascynacji i pasji do elektroniki jej założyciela i Prezesa – p. Zbigniewa Fidelusa. Od 30 lat działalności, za naturalnym rozwojem i wielkim sukcesem Firmy stoi ta sama pasja i zaangażowanie ludzi związanych z Fideltronik, teraz oczywiście już na znacznie szerszym polu działalności. Obok elektroniki, pojawiły się bowiem równie ważne technologie informatyczne, a także najnowsze osiągnięcia naukowo – technologiczne, takie jak sztuczna inteligencja, internet of things (IoT) czy robotyka.

Fideltronik posiada obszerną historię. Które wydarzenie uznaliby Państwo za kluczowe dla dalszego rozwoju firmy?

Fideltronik od samego początku swojego istnienia jest firmą inżynierską. Pierwszym znaczącym produktem w naszej historii były zasilacze UPS, które od początku lat 90’ produkujemy i sprzedajemy do dzisiaj. W 1995 roku nastąpił kolejny przełom, kiedy to zdecydowaliśmy się na świadczenie usług produkcji kontraktowej dla naszych klientów. Kompleksowość oferty składającej się zarówno z usług inżynierskich jak i produkcyjnych pozwoliła nam wyjść na zagraniczne rynki, czego konsekwencją było pozyskanie pierwszego klienta spoza Polski w 1999 roku. W roku 2004, pod marką Fitech został otwarty dział projektujący systemy testujące dla produkcji oraz dział automatyki przemysłowej. Od 2016 rozwijamy działalność związaną z najnowszymi osiągnięciami technologii – sztuczną inteligencją, internetem rzeczy i robotyką.

Jakie usługi składają się na Państwa ofertę?

Działamy w branży nowych technologii. Trzon naszego biznesu stanowi EMS (electronics manufacturing services). Naszą mocną stroną są krótkie serie i bardzo duża różnorodność produktów w ofercie. Ze względów technologicznych niewiele firm jest w stanie skutecznie podołać takim wyzwaniom. Tajemnica naszego sukcesu tkwi w najwyższym poziomie informatyzacji. Dodatkowo biznes ten wymusił i nadal wymusza na nas konieczność rozwoju zaawansowanych usług inżynierskich. Poza Działem R&D pracującym nad nowymi produktami dla naszych Klientów oraz optymalizującym istniejące, rozwinęliśmy działalność związaną z projektowaniem i produkcją testerów oraz systemów automatyki przemysłowej. Dzięki temu nasza obsługa ma charakter kompleksowy – od projektowania, poprzez szybkie prototypowanie i testowanie, aż do produkcji seryjnej i usług logistycznych.

 

 

Nie ograniczają się Państwo jedynie do wypełnienia umowy zawartej z klientem, a przekazują im również wiedzę i dają usługi dodatkowe. Na czym to polega?

Wieloletnie relacje z naszymi Klientami mają podłoże zdecydowanie partnerskie, dzięki czemu inspirujemy się i rozwijamy wzajemnie, czerpiemy korzyści ze wspólnego działania i dzielenia się wiedzą. Z dumą możemy powiedzieć, że przyczyniamy się do sukcesu firm naszych Klientów, ale również to w dużej mierze im zawdzięczamy sukces Fideltronika. Nie jesteśmy zatem jedynie kontrahentem realizującym zlecenia, lecz partnerem w pełnym tego słowa znaczeniu. Hasło, które nam przyświeca to „customer centric enterprise” i rzeczywiście Klient jest zawsze w centrum naszej uwagi. Dbamy o jakość, nigdy nie czynimy oszczędności kosztem jakości produktów ani obsługi. To dla nas najważniejszy cel i gwarancja stabilnej współpracy, która jak widać sprawdza się od wielu lat. Aby usatysfakcjonować Klienta zawsze oferujemy więcej, niż nasi konkurenci. W osiąganiu przewagi konkurencyjnej pomaga nam szeroki zakres profesjonalnych usług inżynierskich, dzięki któremu nasza oferta jest kompleksowa.

Jakie wartości przyświecają Waszej działalności?

Zgodnie z naszą misją dążymy do sukcesu naszych Klientów, dzięki ciągłemu doskonaleniu naszych pracowników oraz samej firmy. Sukces naszych Klientów napędza nasz rozwój. Wiemy, że sukces zarówno nasz, jak i naszych Klientów jest możliwy do osiągnięcia dzięki naszym pracownikom – ich wiedzy, doświadczeniu, zaangażowaniu i stabilnej pracy w Firmie. To oni są największym kapitałem w Fideltronik. Co za tym idzie – wartości, które przyświecają nam na co dzień wspierają zdefiniowaną wcześniej misję. Staramy się tworzyć przyjazne, uczciwe środowisko pracy, które  zatrzymuje naszych pracowników w Firmie na dłużej. Jesteśmy lojalni i odpowiedzialni zarówno wobec siebie, jak i Klientów. Staramy się być niezawodni, nieustannie też inwestujemy w rozwój, zarówno organizacji jako całości, jak i poszczególnych jej elementów.

 

Jaka jest strategia firmy?

Strategia Firmy mówi, że Fideltronik inicjuje, podejmuje oraz realizuje wszelkie działania, które mają prowadzić do sukcesu klienta na rynku elektroniki. I to też konsekwentnie realizujemy, głównie dzięki inwestycjom w nowe technologie.

Podejmujecie działania na rzecz ochrony środowiska. Jakie?

Ochrona środowiska to w firmie produkcyjnej jeden z priorytetów. Na szczęście obecnie zagadnień związanych z ochroną środowiska nie pozostawia się już tylko dobrej woli i poczuciu odpowiedzialności przedsiębiorców. Centrala Fideltronik znajduje się w Suchej Beskidzkiej, w bezpośrednim sąsiedztwie gór i rzeki. Mamy więc szczególną świadomość konieczności ochrony przyrody i od lat staramy się, aby nasz wpływ na otoczenie był minimalny, dlatego ograniczamy zużycie zasobów naturalnych i ilość odpadów, a tam, gdzie to możliwe wykorzystujemy już surowce wtórne. Nowe wyroby projektujemy w taki sposób, aby ich wpływ na środowisko był minimalny. Na co dzień dbamy również o podnoszenie świadomości i wiedzy ekologicznej naszych pracowników i kontrahentów.​​​​​​ 

"Fideltronik będzie liderem wśród przedsiębiorstw realizujących przemiany 4. rewolucji przemysłowej" - to Państwa główna wizja. Jakie kroki podejmujecie w tym kierunku?

Czwarta rewolucja przemysłowa – według definicji Wikipedii to uogólniająca koncepcja odnosząca się do pojęcia „rewolucji przemysłowej” w związku ze współczesnym wzajemnym wykorzystywaniem automatyzacji, przetwarzania i wymiany danych oraz technik wytwórczych. Jest to proces, który już się rozpoczął, nikt tak naprawdę jednak nie wie jeszcze, jakimi osiągnięciami się zakończy. Powyższa definicja wydaje się jednak doskonale korespondować z profilem działalności naszej firmy i planami ciągłego rozwoju techniczno – technologicznego. W naszym przypadku jest to rozwój oparty na nowym obliczu informatyzacji, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i internetu rzeczy (IoT), a także na stopniowej robotyzacji zakładów produkcyjnych. Naszym celem na kolejne lata jest stworzenie smart factory, czyli fabryki inteligentnej, samouczącej i zautomatyzowanej, w której część urządzeń wymienia się wiedzą bez konieczności udziału człowieka. Co bardzo ważne – nie znaczy to, że w naszej Firmie ludzie stracą na znaczeniu, wręcz przeciwnie. Technologia będzie ich wspierać w zupełnie nowy sposób, dzięki niej praca ludzi będzie bardziej zaawansowana i efektywniejsza. Realizację tego celu wspiera powstanie w naszej firmie nowych działów, które na swoim koncie mają już pierwsze sukcesy. Kolejnym krokiem będzie świadczenie usług polegających na wdrażaniu koncepcji smart factory w innych zakładach produkcyjnych na całym świecie.

 

 

Jakimi kanałami poszukujecie nowych pracowników?

Branża nowych technologii niestety nie rozpieszcza pracodawców, jeśli chodzi o ilość i doświadczenie pracowników. Nie sprzyja nam również małopolska lokalizacja firmy ze względu na ilość firm poszukujących pracowników o podobnych do naszych kompetencjach oraz bardzo niski aktualnie poziom bezrobocia w regionie. Szukając pracowników wykorzystujemy więc wszystkie możliwe kanały dotarcia do ciekawych kandydatów – od wewnętrznego programu poleceń, poprzez kampanie ogłoszeniowe, aż po poszukiwania bezpośrednie oparte o kontakt poprzez serwisy społecznościowe, udział w targach pracy i konferencjach branżowych, a także aktywną współpracę ze średnimi szkołami technicznymi i uczelniami. Na szczęście cieszymy się w branży dobrą opinią, szczególnie wśród inżynierów, mamy do zaoferowania ciekawe, zaawansowane projekty, a polskie, nie korporacyjne korzenie firmy stanowią duży atut w rozmowach z potencjalnymi pracownikami.

Na jakie stanowiska jest zazwyczaj największe zapotrzebowanie?

Aktualnie jesteśmy w fazie intensywnego wzrostu zatrudnienia. Pozyskujemy nowych klientów, a także aktywnie rozwijamy struktury usług inżynierskich. Szukamy więc zarówno osób związanych ze sprzedażą i obsługą klienta, project managerów i product managerów, jak też inżynierów elektroników, automatyków, mechaników, robotyków, programistów Java i .NET. Wchodząc w kolejne nowe technologie szukamy osób z wykształceniem w obszarze nauk ścisłych (matematyka, statystyka) lub technicznych będących pasjonatami zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją i internetem rzeczy. Stale rozwijamy też struktury produkcyjne, w ramach których poszukujemy pracowników wykonawczych oraz serwisantów i techników utrzymania maszyn.

  

Jak wygląda proces rekrutacji do Fideltronik? Z ilu etapów się składa, jak przebiega?

Staramy się, aby proces rekrutacji do Fideltronik był możliwie krótki i bezstresowy dla kandydatów. Jesteśmy członkiem Koalicji na rzecz przyjaznej rekrutacji, co oznacza, że wrażenia kandydatów z rozmów z nami nie są nam obojętne. Zazwyczaj proces rekrutacji przebiega w 3 - 4 krokach – aplikacja od kandydata, testy  na stanowiska techniczne, rozmowa z potencjalnym przełożonym, obustronna decyzja o chęci podjęcia współpracy lub też nie. Każdy z kandydatów uczestniczących w rozmowach z nami dostaje odpowiedź dotyczącą swojego statusu w procesie, staramy się też, aby cały proces rekrutacji nie przekroczył 2 tygodni od momentu złożenia aplikacji. Oczywiście zdarza się, że na stanowiska wyższe proces rekrutacji nieco się wydłuża, konieczna jest większa ilość spotkań inicjowanych zarówno przez nas, jak i wielokrotnie przez samych kandydatów. Zależy nam, by decyzja o podjęciu współpracy była podejmowana świadomie przez obie strony, dlatego dajemy sobie i naszym kandydatom szansę na wzajemne poznanie siebie i oczekiwań wobec drugiej strony. Wierzymy, że dzięki temu zwiększamy prawdopodobieństwo nawiązania stabilnej, długofalowej współpracy.

Czy Wasi pracownicy mają otwartą ścieżkę kariery?

Jeśli to tylko możliwe, staramy się stwarzać naszym pracownikom możliwości rozwoju i podejmowania w firmie nowych wyzwań. Szukamy potencjału i wykorzystujemy mocne strony oraz naturalne predyspozycje naszych pracowników przydzielając im nowe zadania. Ewentualne braki w wiedzy czy doświadczeniu są korygowane w trakcie procesu wdrożenia na nowe stanowisko, jak również poprzez szkolenia. Muszę jednak przyznać, że możliwości te nie są w firmie nieograniczone, ze względu na wymóg wyższego wykształcenia technicznego w strukturach inżynierskich i oczywisty brak takiego wymogu w strukturach produkcyjnych.

Mają Państwo przygotowane programy dla studentów/stażystów?

Co roku, przede wszystkim w okresie wakacyjnym trafiają do nas stażyści, dla których mamy przygotowaną atrakcyjną ofertę. Zapraszamy do siebie inżynierów, programistów oraz pracowników produkcji. Zależy nam, aby czas spędzony w Fideltronik nie był czasem straconym, lecz stanowił etap przygotowania do potencjalnej stałej współpracy w przyszłości, dlatego też stażyści mają przydzielonych opiekunów, którzy definiują im codzienne zadania, a także wspierają i kontrolują proces ich realizacji. Nasi inżynierowie również chętnie dzielą się wiedzą i doświadczeniem organizując cykliczne warsztaty i prelekcje dla stażystów. Jeśli chodzi o studentów, dla tych bardziej zaawansowanych mamy już oferty pracy dostosowane do trybu ich studiów i możliwego wymiaru etatu, którego są w stanie się podjąć. Zależy nam na podnoszeniu kwalifikacji naszych pracowników, dlatego gorąco wspieramy, również finansowo (partycypując w kosztach studiów zaocznych) naszych studiujących pracowników w ramach programu „studia i praca”.

   

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej w Państwa firmie?

Nasze rozmowy z kandydatami mają zwykle dosyć przewidywalny przebieg. Jak dla każdego pracodawcy ważna jest dla nas historia ścieżki kariery, zdobyte przez kandydata doświadczenie, zrealizowane projekty. Pracujemy w środowisku międzynarodowym, więc poza stanowiskami produkcyjnymi, znajomość języka angielskiego również jest weryfikowana podczas spotkania. Rozmowy na stanowiska techniczne są w naszej firmie bardzo merytoryczne, padają więc pytania o technologie i sposób ich wykorzystania. Przygotowując się do spotkania z nami warto jednak przede wszystkim zadbać o swój nastrój i pozytywne nastawienie. Naszym celem jest poznanie drugiego człowieka i ocena jego kompetencji, nie zaś zestresowanie go, czy dowodzenie, że czegoś nie wie. My na spotkania kwalifikacyjne chodzimy właśnie z pozytywnym nastawieniem i poczuciem, że szukamy płaszczyzn do nawiązania współpracy. Nie zawsze jest to możliwe, ale wielokrotnie słyszymy od kandydatów, że odbyte u nas rozmowy zaliczają do najprzyjemniejszych i o to nam chodzi.

Czego mogę życzyć na przyszłość?

Dziękuję za życzenia – chyba najbardziej przyda nam się powodzenie w rekrutacji pracowników, którzy wspólnie z nami zaangażują się w dalszy rozwój Firmy i będą częścią jej sukcesu. Bardzo liczę też na dalszą stabilność naszych obecnych pracowników – jako Dział HR staramy się odpowiadać na ich potrzeby i dbać o to, aby czuli się w Fideltronik po prostu dobrze.

Dziękuję za rozmowę.