brak logo

NOVUM SŁAWOMIR CHMIELIŃSKI

Szczytno

"Nowe kierunki rozwoju, zakładają pogłębianie sprzedaży na zachodzie Europy i zdobywanie rynków wschodnich, zatem osoby ze znajomością języków obcych, zagadnień eksportowych są zawsze mile widziane.
Wywiadu udzielił:
Kamil Tabaka Dyrektor Operacyjny NOVUM SŁAWOMIR CHMIELIŃSKI
Praca w NOVUM od 2010 roku. Nadzór nad działami marketingu, grafiki, IT oraz logistyki. Wykształcenie: Informatyka Ekonomiczna, IT Project Manager, Rachunkowość i Controlling. Doświadczenie w IT oraz zarządzaniu 10 lat. Zainteresowania: nowe technologie, ekonomia, podróże.
 
Jak wyglądały początki firmy?
Firma została założona w 1996 roku przez dwóch braci Sławomira i Andrzeja Chmielińskiego. Początki działalności firmy to produkcja pierwszych bezpiecznych, drewnianych placów zabaw w zakładzie produkcyjnym w Gromie. W chwili obecnej NOVUM posiada już cztery zakłady produkcyjne, w których produkujemy certyfikowane elementy wyposażenia placów zabaw z drewna i stali, meble do placówek edukacyjnych oraz szyjemy kształtki piankowe i granulatowe, służące do zabawy przedszkolakom. 
 
Czyli firma NOVUM jest firmą rodzinną?
Tak, jest to przedsiębiorstwo rodzinne, dwupokoleniowe. Oprócz zarządzających Prezesów do zespołu dołączył syn jednego z właścicieli – Igor Chmieliński, który zajmuje się od kilku lat rozwojem eksportu. 
 
 
 
Jak obecnie wygląda oferta produktowa?
Jeżeli chodzi o wachlarz produktów możemy poszczycić się na chwilę obecną oprócz urządzeń na place zabaw, kompleksowym wyposażeniem placówek edukacyjnych w meble i pomoce edukacyjne a także nowymi liniami urządzeń fitness do siłowni zewnętrznych oraz urządzeń na psie place zabaw. Ciągle się rozwijamy i wprowadzamy na rynek nowe produkty.
 
Jaka jest, zatem misja przedsiębiorstwa?
Misją NOVUM jest dostarczenie klientowi nowoczesnych i bezpiecznych rozwiązań dla edukacji i zabawy w najwyższej jakości oraz optymalnych cenach. 
 
 
 
Co firma oferuje swoim klientom?
Działamy w sektorze publicznym, w którym odbiorcą ostatecznym są urzędy gmin, placówki edukacyjne a użytkownikami wychowawcy i dzieci, dlatego też dokładamy wszelkich starań do tego, aby oferowane przez nas produkty były bezpieczne funkcjonalne i wykonane z wysokiej jakości, trwałych materiałów. 
 
Czy Państwa produkty otrzymały oprócz certyfikatów bezpieczeństwa również certyfikaty świadczące o jakości?
Tak, klienci zawsze z uznaniem wypowiadają się na temat jakości naszych produktów podczas wizyt na naszych stoiskach podczas targów, w których bierzemy udział. Naszym topowym produktom został przyznany również Certyfikat Produktu Warmii i Mazur, co jest dla nas szczególnym wyróżnieniem.

 
 
Wspomniał Pan o kilku zakładach produkcyjnych i różnych liniach produktów.  Jak wygląda zatem struktura całej firmy?
Biorąc pod uwagę rozpiętość struktura w naszej firmie jest dość płaska. Przedsiębiorstwo podzielone jest na dwa obszary: obszar związany z produkcją obejmujący zakłady produkcyjne oraz obszar, w którym znajdują się pozostałe działy odpowiadające za sprzedaż, promocję i funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Każdy z zakładów produkcyjnych posiada własne kierownictwo podobnie jak działy: handlowy, eksportu, konstrukcyjny, marketingu, grafiki, IT. Kierownicy podlegają dyrekcji a nad funkcjonowaniem całości czuwa zarząd. 
 
Każdy z Państwa zakładów to zupełnie inna branża, jak zatem wygląda proces rekrutacyjny na stanowiska produkcyjne?
Od tego mamy kierowników, którzy sprawdzają kompetencje i umiejętności swoich przyszłych pracowników. Rekrutacja na stanowiska przeprowadzana jest w miarę zapotrzebowania i w zależności od zakładu i charakteru jego funkcjonowania. Na przykład zakład produkujący i montujący place zabaw działa sezonowo, od wiosny do później jesieni, zatem na początku wiosny poszukujemy pracowników sezonowych. 
 
 
 
W których działach obserwuje Pan największą rotację?
Największa rotacja zachodzi na stanowiskach produkcyjnych wśród pracowników mniej wykwalifikowanych, pracowników sezonowych. Na rynku ciągle brakuje wykwalifikowanych operatorów maszyn zarówno w branży meblowej, drzewnej jak i metalowej. Najmniejsza rotacja, z kolei występuje wśród specjalistów. Cenimy sobie wiedzę i umiejętności pracowników i znajomość poszczególnych branż, w których działamy. Duża część pracowników jest z nami już od 10 lat. 
 
Firma ciągle się rozwija, zdobywa nowe rynki, nowe segmenty klientów. Jakich pracowników będą Państwo potrzebować w najbliższym czasie?
Nowe kierunki rozwoju, zakładają pogłębianie sprzedaży na zachodzie Europy i zdobywanie rynków wschodnich, zatem osoby ze znajomością języków obcych, zagadnień eksportowych są zawsze mile widziane. Poszerzanie wachlarza produkcyjnego obliguje nas do powiększania grona pracowników, od konstruktorów, przez pracowników produkcji, do pracowników działów handlowych.
 
Poszukujecie młodych i zdolnych czy stawiacie na stałą i doświadczoną kadrę. Jaką strategię w tej kwestii przyjmuje firma?
Dobre zarządzanie charakteryzuje się odpowiednią kompozycją poszczególnych składników. W firmie przeprowadzane są zarówno rekrutacje wewnętrzne jak i zewnętrzne. Rekrutacje wewnętrzne dają możliwość awansu lub po prostu zmianę stanowiska pracy, która bardziej odpowiada kompetencjom i predyspozycjom danego pracownika. Rekrutacje na zewnątrz dotyczą głównie bieżącego zapotrzebowania firmy.
 
Jakimi wartościami, na co dzień kierują się Państwa pracownicy, jakich pracowników Państwo poszukują? 
Nasz pracownik to przede wszystkim osoba zaangażowana, dynamiczna, umiejąca pracować w zespole, stawiająca na ciągły rozwój. Już na etapie rekrutacji poszukujemy osób, które spełniają te kryteria.
 
 
 
A co z osobami rozpoczynającymi karierę zawodową, mam na myśli studentów? 
Cały czas staramy się podejmować działania w zakresie employer branding. Chcemy, aby młodzi ludzie postrzegali naszą firmę, jako atrakcyjnego pracodawcę. Współpracujemy na dzień dzisiejszy z wybranymi biurami karier jesteśmy obecni również na wyższych uczelniach technicznych. Staramy się cały czas rozwijać, ten jakże ważny dla nas obszar.
 
Dziękujemy za rozmowę.