logo APR System

APR System

Kielce

Wywiadu udzielił:
Piotr Such
Prezes APR System
Absolwent Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach. Związany z branżą IT od 1996 roku. Współtwórca oraz właściciel firmy APR System. Specjalizuje się w projektowaniu i tworzeniu oprogramowania bazodanowego. Pasjonat zarządzania projektami. Współtwórca systemu informatycznego dla uczelni wyższych ProAkademia oraz systemu do zarządzania projektami TM Project.Finalista konkursu Polish Project Excellence Award, wyróżniony za realizację projektu „Wdrożenia systemu do zarządzania projektami TM Project”.
APR System
Liczba pracowników: 25
Rok założenia: 1996
Adres:
Zgórsko 3
26-052 Nowiny
Branże:
  • Programowanie - E-commerce
Www: www.apr.pl

W sektorze uczelni prywatnych jesteśmy liderem na rynku

Czym zajmuje się Państwa firma?

APR System tworzy systemy dla uczelni wyższych oraz programy do zarządzania projektami w przedsiębiorstwach. Realizujemy projekty informatyczne począwszy od analizy biznesowej przez programowanie, aż do wdrożenia i obsługi wsparcia.

Tworzą Państwo rozwiązania dla potrzeb uczelni wyższych. Jak duża jest konkurencja w tej branży?

Nie jest to rynek bardzo dynamicznie rozwijający się, ale zachodzą w nim znaczące zmiany. W sektorze uczelni prywatnych jesteśmy liderem na rynku. Jeżeli chodzi o uczelnie państwowe tu mamy jeszcze pole do popisu, ale nasza konkurencja również nie daje za wygraną.

Jak wyglądała ta branża na początku istnienia APR System? To chyba technologiczna przepaść?

Zaczynaliśmy w innym składzie i w innej technologii. W ciągu dwudziestu lat działalności przez nasze szeregi przeszła spora grupa specjalistów. Każdy z nich dzieląc się swoim doświadczeniem zostawił swój ślad na naszym oprogramowaniu. Technologia również się zmieniła, ale staramy się iść z nią ramię w ramię.

Ile uczelni korzysta z Państwa rozwiązań? Współpracę z którą z nich wspominają Państwo najlepiej?

Aktualnie z naszego oprogramowania korzysta ponad 60 uczelni. Pomimo tego, że każda kształci, to specyfika ich pracy znacznie się różni. Nie mamy ulubionej uczelni - każdego klienta staramy się traktować jak właśnie tego ulubionego. Specyfika wieloletnich, czasami i kilkunastoletnich kontaktów pozwoliła nam na stworzenie przyjacielskich relacji z uczelniami, co też powoduje, że staramy się naszą pracę wykonać jak najlepiej.

Uroki tej branży powodują, że rozwiązania dziś nowoczesne za rok są już niewydajne. Z drugiej strony uczelnie nie są chyba skore do rokrocznych zmian w swoim systemie.

Tworząc system ProAkademia najważniejszą dla nas rzeczą była jego funkcjonalność. Powstał on po to, aby usprawnić pracę i procesy zachodzące przy obsłudze studiów. System ten cały czas rozwijamy, ale pamiętamy o tym, po co powstał i dla kogo. O kierunku rozwoju naszego oprogramowania decydują także używający go klienci.

APR System tworzy oprogramowanie nie tylko dla uczelni, ale również dla firm poligraficznych oraz agencji ubezpieczeniowych, jest jeszcze TM Projekt.

Pierwsze dwa projekty realizowaliśmy na konkretne potrzeby klientów i mamy doświadczenie, które z pewnością  pomoże nam przy kolejnych realizacjach tego typu, ale to właśnie TM Project jest aktualnie produktem, w którego rozwój inwestujemy. Jest to narzędzie do zarządzania projektami (przedsięwzięciami) w firmach różnego rodzaju. Oferuje ono wiele możliwości takich, jak zarządzanie zasobami, czasem pracy, zagadnieniami czy budżetem projektów.

Eksperci twierdzą, że zapotrzebowanie na pracowników w tej branży w dalszym ciągu będzie bardzo duże. Dyplom politechniki faktycznie daje gwarancję zatrudnienia?

Rynek informatyczny jest bardzo dynamiczny, a potrzeba wykwalifikowanych pracowników bardzo duża. Dla nas jednak oprócz wspomnianego dyplomu politechniki liczą się także inne obszary, takie jak podejście, ambicja czy umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach zawodowych.

Jakimi kanałami najczęściej Państwo rekrutujecie?

Nasza rekrutacja zawsze odbywa się wielokanałowo. Zaczynamy od naszej strony internetowej i mediów społecznościowych, później pojawiają się lokalne strony związane z poszukiwaniem pracy, a następnie strony o szerszym zasięgu. W niektórym przypadkach korzystamy również z usług agencji zatrudnienia.

Jak przebiega sam proces rekrutacji?

Najczęściej jest to proces dwuetapowy. Podczas spotkań rozmawiamy z potencjalnym pracownikiem, aby poznać go bliżej jako osobę, a później sprawdzamy wiedzę techniczną.

Jak wygląda codzienna praca w Państwa biurze?

Siedziba, w której aktualnie znajduje się nasze biuro powstała 3 lata temu, więc jest to budynek stosunkowo nowy. Zwykle zaczynamy pracę o godzinie ósmej, ale jesteśmy elastyczni, więc część pracowników jest już o siódmej, aby wyjść wcześniej. Entuzjaści kawy i herbaty znajdą coś dla siebie, a i fani grilla nie mają na co narzekać. Dużo rozmawiamy, aby działania, które prowadzimy były jak najlepiej przemyślane.

Ta praca wymaga ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Czy w związku z tym, inwestują Państwo w szkolenia swoich pracowników?

Prowadzimy szkolenia “miękkie” dla naszych pracowników w siedzibie firmy, częściowo w godzinach pracy. Otrzymują oni na nich solidną dawkę wiedzy praktycznej dotyczącej m.in. kreatywności, wizerunku w sieci czy wystąpień publicznych. Pracownicy mają możliwość brać udział w szkoleniach zewnętrznych, w których koszcie firma partycypuje.

Branża informatyczna cechuje się dużą konkurencyjnością. Firmy rywalizują ze sobą nie tylko o zlecenia, ale również o pracowników.

Dobry pracownik to skarb. Staramy się, żeby skarb ten zatrzymać. Pracujemy nad tym, żeby atmosfera w biurze każdego dnia była coraz lepsza, organizujemy szkolenia wewnętrzne, a każdy pracownik ma możliwość rozwoju w obszarze, który go interesuje.

Jak w państwa firmie wygląda polityka stażowa? Bliska współpraca z uczelniami wyższymi ułatwia Państwu wyłapywanie „młodych talentów”?

Współpraca z uczelniami ułatwia nam pozyskiwanie nowych pracowników, ale tak jak wspominałem, dyplom to nie wszystko. Dochodzi do tego podejście i umiejętność używania wiedzy teoretycznej w praktyce.

Praca w tym sektorze na pewno jest wyczerpująca umysłowo. Czy w związku z tym organizują Państwo coś wspólnie – mam na myśli wyjazdy, spotkania, imprezy?

Specjalnie na takie okazje podczas budowy naszej siedziby pomyśleliśmy również o grillu na terenie naszej firmy. Regularnie go używamy, gdy tylko pogoda na to pozwala. W najbliższym czasie planujemy kolejne atrakcje, takie jak wyjazd do Czech czy wspólne wyjścia integracyjne.

Jakie cele stawiają sobie Państwo na nadchodzący rok?

Nadal będziemy rozwijać ProAkademię, ale duży nacisk chcemy położyć na TMProject, nad którym pracować będziemy zarówno technicznie, jak i marketingowo.

Dziękuję za rozmowę.