brak logo

Jula Poland Sp. z o.o.

Lublin

Pracownicy sklepu mają możliwość angażować się w dodatkowe projekty, np. zostać trenerem produktowym lub trenerem Jula, który szkoli nowych pracowników z historii, konceptu, wartości, zasad obsługi klienta i budowania ekspozycji.
Wywiadu udzieliła:
Maja Pietrzak HR Manager Jula Poland Sp. z o.o.
Jaki był kluczowy moment w firmie i kiedy nastąpił?
Dla nas tu w Polsce kluczowym momentem była decyzja o wejściu Jula na nasz rynek a potem otwarcie pierwszych dwóch multimarketów – w Jankach i na warszawskim Targówku (które odbyło się tego samego dnia). 
 
Jakie są topowe produkty, usługi Państwa firmy?
To trudne pytanie, bo takich produktów jest wiele, przede wszystkim naszych marek własnych, których nie znajdziemy w innych sieciach czy małych sklepach. Jula to multimarket – zupełnie nowa formuła sklepu w Polsce. To sklep o bardzo szerokim asortymencie, w którym znajdziemy produkty z wielu działów. W Jula produkty dla siebie znajdą żeglarze, miłośnicy jazdy na rowerze, myśliwi, wędkarze czy wielbiciele motoryzacji. Większość potrzebnych artykułów kupią tu właściciele domów jednorodzinnych oraz mieszkań, działek i garaży. Przede wszystkim jednak o Jula mówimy, że ułatwia życie kreatywnym majsterkowiczom i profesjonalistom. Wyróżnia nas wyjątkowe połączenie kategorii produktowych. U nas klient znajdzie atrakcyjną ofertę narzędzi do prac w domu i ogrodzie, największy wybór odzieży i obuwia ochronnego i rekreacyjnego, szeroki asortyment campingowy, piknikowy i wędkarski, jak również artykuły gospodarstwa domowego, sportowe, biurowe, oświetleniowe, farby, akcesoria samochodowe i sprzęt elektroniczny. 
 
Ile w tym momencie jest zatrudnionych pracowników?
W tej chwili zatrudniamy ponad 300 osób – w 12 multimarketach na terenie Polski oraz w centrali firmy w Warszawie – i z pewnością ta liczba będzie rosła, bo planujemy kolejne otwarcia.
 
Ile rekrutacji przeprowadzacie w ciągu roku? Pracowników na jakie stanowiska zatrudniacie najczęściej?
Zwykle w ciągu roku zatrudniamy kilkadziesiąt nowych osób, w przeważającej ilości są to osoby pracujące w naszych sklepach – doradcy klienta, pracownicy kas, a rzadziej – kierownicy zespołów i kas.
 
Jakimi kanałami jest prowadzony proces rekrutacji?
Zwykle zamieszczamy ogłoszenia na naszej stronie internetowej i portalu pracuj.pl. Część ogłoszeń kierujemy tylko i wyłącznie do naszych pracowników – np. szukając kierowników zespołów, wywieszamy ogłoszenia w naszych multimarketach i kierujemy je do osób, które ukończyły z sukcesem Program Team Leader, który przygotowuje doradców klienta do objęcia roli kierownika zespołu.
 
Jak można złożyć swoją aplikację?
Najprościej jest wejść na stronę www.jula.pl. Można tam złożyć aplikację na wybrane stanowisko lub aplikację spontaniczną określając miasto czy dział, w którym chce się pracować. Można też wybrać opcję bycia powiadamianym o interesujących nas ofertach pracy – gdy otrzymamy wiadomość, możemy zdecydować, czy chcemy złożyć aplikację.
 
Jak przebiega proces rekrutacji?
Gdy szukamy pracowników do nowo otwieranego multimarketu, zapraszamy ich na spotkania z pracownikami działu HR. Gdy rekrutacja dotyczy istniejącego sklepu, kandydat spotka się z kierownikiem sklepu, a jeśli ubiega się o stanowisko kierownicze – w spotkaniu bierze także udział kierownik regionalny. Po rozmowach z kandydatami, sprawdzamy także ich referencje. Wychodzimy z założenia, że proces rekrutacji służy obu stronom – kandydat chce poznać firmę, a firma – kandydata. Prowadzimy dialog, by dowiedzieć się o sobie wystarczająco dużo, by każda ze stron mogła podjąć słuszną decyzję.
 
 
Jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej?
Warto poczytać trochę o naszej firmie (na naszej stronie jest dużo informacji a i w internecie tez sporo o nas piszą) i przyjść w dobrym humorze. 
 
Na Waszej stronie internetowej jest adnotacja, że należycie do koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji – co to znaczy? 
To inicjatywa, która skupia pracodawców szanujących kandydatów, komunikujących się z nimi i dostarczających im informacji. W Jula chcemy, żeby rekrutacja była przyjemnym przeżyciem – dla wielu kandydatów rozmowa o pracę jest stresująca, więc staramy się zadbać o dobrą atmosferę. Przykładowo ostatnio szukałam osoby do swojego działu i od kilku osób, którym nie udało się dostać u nas pracy, dostaliśmy bardzo fajne informacje zwrotne - mówili o tym, że jesteśmy „fajną firmą”, zgranym zespołem i że osoba, która zostanie przez nas wybrana, będzie miała bardzo fajną pracę i kolegów. Miło słyszeć takie rzeczy, ale nieskromnie muszę przyznać, że nie jest to kwestia przypadku – tworzymy dobrą atmosferę, żartujemy na spotkaniu, szczerze mówimy o tym, jacy jesteśmy i na czym polega praca u nas. Jak widać, kandydaci bardzo cenią nasze podejście. Trzykrotnie też byliśmy wyróżniani godłem „Odpowiedzialny Pracodawca” co stanowi dla nas dowód, że nasze starania zostały docenione także poza firmą.
 
Czy firma zatrudnia praktykantów, stażystów?
W kilku miastach współpracujemy ze szkołami, przyjmujemy praktykantów na miesięczne praktyki, jak i uczniów na 3-letnie przygotowanie zawodowe. Współpracujemy też z fundacjami i z urzędzami pracy, pomagając wrócić na rynek pracy np. osobom po długiej przerwie zawodowej lub tym, którzy stawiają dopiero pierwsze kroki na rynku pracy. Z pomocą partnera zewnętrznego zatrudniamy też kilkunastu pracowników niepełnosprawnych.
 
Jak wyglądają początki pracy nowo zatrudnionego pracownika?
W przypadku, gdy otwieramy nowy sklep, ponad połowa naszych pracowników jedzie do Szwecji do centrali by m.in. spotkać się z właścicielem firmy, obejrzeć nasz magazyn centralny i porozmawiać z osobami zaangażowanymi w ekspansję i rozwój firmy. Dodatkowo grupa ta szkoli się też w jednym z działających już w Polsce sklepów Jula – w ten sposób najszybciej i najefektywniej uczy się, jak zarządzać sklepem. Ponadto na kilka dni przed otwarciem, do otwieranego sklepu przyjeżdząją nasi doświadczeni doradcy i trenerzy, którzy szkolą ekipę z produktów, systemów, historii firmy i jej koncepcji, zasad obsługi klienta i ekspozycji. Nowy pracownik dołaczający do istniejącego już sklepu rozpoczyna od programu wdrożenia tak, by zapoznać się ze wszystkimi aspektami działania sklepu. 
 
Czy pracownicy Jula podlegają ocenom rocznym?
Tak. Dla nas to przede wszystkim rozmowa, podsumowanie współpracy, wyjaśnienie sobie swoich oczekiwań, okazja do informacji zwrotnej dla pracownika i jego szefa. Ocena opiera się o kompetencje (m.in. komunikacja, współpraca, poziom obsługi i elastyczność, efektywność), do których zdefiniowaliśmy zachowania związane z danym stanowiskiem. Rozmawiamy też o realizajci celów rocznych. Jednak najbardziej unikatowa i ważna dla nas jest część dotycząca Jula Spirit.
 
 
Jula Spirit, co to takiego?
Nasze wartości, to na czym opiera się firma – podstawowe hasła to m.in.: „klient jest wszystkim”, „prosto do celu”, „ciekawość nas nakręca”oraz „przystępnie i uczciwie”. Nie raz zdarzyło się, że nasz doradca wybiegał za klientem na parking, bo udało mu się jednak znaleźć większy zapas poszukiwanego produktu czy też nasi pracownicy radzili sobie wzajemnie jak naprawić samochód. Zależy nam na tym, żeby te wartości były żywe w sercach i umysłach naszych pracowników, we wszystkich krajach, na wszystkich stanowiskach.
 
A jak wyglądają możliwości rozwoju w firmie?
Pracownicy sklepu mają możliwość angażować się w dodatkowe projekty, np. zostać trenerem produktowym lub trenerem Jula, który szkoli nowych pracowników z historii, konceptu, wartości, zasad obsługi klienta i budowania ekspozycji. Gdy otwieramy nowy sklep, kilkanaście osób ma szansę pracować w ekipie budowlanej, która szykuje sklep na otwarcie, a inne pomagają nowym pracownikom w pierwszych dniach funkcjonowania sklepu m.in. obsługując klientów. Pracownicy rozwijają też swoją wiedzę produktową, jak też tą z zakresu obsługi klienta i ekspozycji. Pracownicy zainteresowani awansem na stanowisko kierownicze mają szansę wziąć udział w rekrutacji do programu dla przyszłych kierowników – po pozytywnej ocenie kierownika sklepu, kierownika regionalnego i działu HR, osoba zaczyna półroczny program rozwojowy. Absolwenci programu to osoby gotowe do objęcia roli kierownika zespołu w Jula. Wszystkie osoby, które z sukcesem zakończyły program w 2014 roku zmieniły już stanowiska, a teraz w programie bierze udział kilkanaście kolejnych osób. Ogółem, ponad 60% naszych kierowników to osoby z awansu wewnętrznego – mamy już osobę, która zaczynała u nas pracę jako doradca klienta, a teraz jest kierownikiem sklepu, więc możliwości rozwoju w Jula są naprawdę duże. Mamy też w firmie przykłady osób, które ze sklepu przeszły do pracy w biurze głównym – jedną z takich osób jest mój pracownik, który wcześniej pracował jako doradca klienta i trener wewnętrzny, a od blisko roku pracuje ze mną w dziale HR. Pozwoliło to nam zrealizować wiele projektów dla sklepów, jeszcze bardziej zacieśnić naszą współpracę ze sprzedażą  - dzięki temu kolejny raz udowodniliśmy, że „klient jest wszystkim”.
 
A czym zajmuje się HR w Jula?
Oczywiście jak każdy dział HR bezwględnie dbamy o przestrzeganie zasad prawa pracy i o to, żeby nasi pracownicy co miesiąc, w terminie, otrzymali poprawnie naliczone wyngarodzenie. To dla nas podstawa i dzięki temu, że mamy z tym problemów, możemy się zajmować tematami o strategicznym dla nas znaczeniu – współpracy ze sprzedażą, rozwijaniem kierowników i upowszechnianiu modelu przywództwa w Jula, popularyzowaniu naszych wartości i zasad, zachęcaniu pracowników do dzielenia się wiedzą. Odpowiadamy za wszystkie procesy związane z pracownikiem – od kształtowaniu naszego wizerunku jako pracodawcy, poprzez rekrutację, wdrożenie, rozwój i szkolenia, badanie zaangażowania pracowników czy Wyjściówkę (ankietę dla odchodzących od nas pracowników). Naturalnie odpowiadam także za planowanie i wykonanie budżetu personalnego, ustalanie poziomu wynagrodzeń i zapewnienie pracownikom jak najatrakcyjniejszych benefitów. Ostatnio mocno skupiamy się na komunikacji – staramy się w formie zabawnych, przyjaznych plakatów promować znaczenie informacji zwrotnej między pracownikami czy też filozofię stojącą za benefitami oferowanymi pracownikom. 
 
 
Z pewnością naszych czytelników zainteresuje temat benefitów – jakie oferujecie swoim pracownikom? 
Skupiamy się na 5 kluczowych dla nas obszarach: dobre samopoczucie, zespół, czas wolny, dodatkowe korzyści i szwedzka filozofia. W tych ramach oferujemy bardzo bogaty pakiet opieki medycznej, kartę sportową, pozytywną atmosferę, przyjazne przywództwo oparte na naszych wartościach, bezpieczne i stabilne miejsce pracy, organizujemy imprezy pracownicze, dajemy bilety do kina i karty przedpłacone, dofinansowujemy urlop, zapewniamy zniżkę pracowniczą na zakupy w Jula oraz umożliwamy przystąpienie do grupowego ubezpieczenia na życie.
 
Często pojawia się słowo manager, wnioskuję, że ta rola ma w Jula szczególne znaczenie?
To temat szczególnie mi bliski bo mam poczucie, że nasz model przywództwa to jedna z rzeczy, która nas wyróżnia. Manager to dla nas osoba, która informuje, stawia cele, deleguje, angażuje pracowników i ich motywuje.dążymy do tego, żeby manager był coachem rozwijającym swoich pracowników, dającym im informację zwrotną. Wszyscy nasi managerowie przechodzą szkolenie z zakresu przywództwa i cały czas o przywództwie rozmawiamy, rozwijamy je. Informacja zwrotna to temat ważny w całej organizacji – popularyzujemy ją na linii manager-pracownik (w obu kierunkach), pracownik-pracownik. W tym celu organizujemy też akcje jak np. Dzień Dobrych Wiadomości, kiedy piszemy do siebie pozytywne komunikaty i wręczamy sobie potem te karteczki – to świetna zabawa dla całej firmy!
 
Co jest niezbędne by odnieść sukces w Jula?
Przepis jest prosty: inicjatywa, entuzjam, zaangażowanie i ciężka praca.
 
Dziękujemy za rozmowę.