logo Lidl Polska

Lidl Polska

Wrocław

Wywiadu udzieliła:
Anna Biskup
PR manager Lidl Polska
Absolwentka Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą oraz Programu MBA Poznań-Atlanta. Z firmą Lidl Polska związana od 2007 r. Odpowiedzialna za komunikację zewnętrzną, działania public relations oraz działania z zakresu CSR.
Lidl Polska
Adres:
ul. Poznańska 48
62-080 Jankowice
Branże:
  • Sprzedaż
O firmie:
Początki działalności Lidl sięgają lat 30-tych, kiedy to w Szwabii zostało założone przedsiębiorstwo Lebensmittel-Sortimentsgroßhandlung. Obecnie Lidl zajmuje miejsce w pierwszej dziesiątce największych sklepów spożywczych w Europie. Jako międzynarodowa grupa przedsiębiorstw posiadamy niezależne spółki za granicą prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy

Firma Lidl Polska jest obecna na polskim rynku od 2002 r. Jak wygląda wasza obecna struktura?

Aktualnie mamy ponad 550 sklepów oraz 8 centrów dystrybucji znajdujących się na terenie całej Polski. Centrala naszej firmy mieści się w Jankowicach w gminie Tarnowo Podgórne koło Poznania. Na terenie całego kraju zatrudniamy łącznie ponad 14.000 pracowników.

Na jakie stanowiska rekrutujecie najczęściej?

Nasza firma przez cały czas się rozwija – otwieramy nowe sklepy oraz centra dystrybucyjne. Dlatego w Lidl Polska istnieje duże zapotrzebowanie na pracowników sklepów, zastępców kierowników sklepów, managerów sklepów, kierowników rejonów sprzedaży czy pracowników magazynów. Obecnie zachęcamy do aplikowania na stanowisko pracownika sklepu. Z kolei do działów w centrali oraz do centrów dystrybucyjnych poszukujemy specjalistów m. in. w takich obszarach jak: Zakupy, Sprzedaż, Marketing, Finanse, Księgowość, Logistyka, ale także HR, Administracja oraz Inwestycje. Przez cały czas rekrutujemy kandydatów do pracy na różnych stanowiskach w obszarze IT.

Gdzie należy szukać waszych ofert pracy?

Są one dostępne na naszej stronie – kariera.lidl.pl w sekcji „Oferty pracy”. Dodatkowo ogłoszenia publikowane są na portalach rekrutacyjnych oraz w prasie, zarówno ogólnopolskiej, jak i lokalnej. O pracę można ubiegać się także składając podanie w sklepach naszej sieci.

W większości przypadków proces rekrutacyjny składa się w waszej firmie z dwóch lub trzech etapów. Jak one wyglądają?

Pierwszy to złożenie aplikacji. Następnie z kandydatem do pracy przeprowadzany jest wywiad telefoniczny lub rozmowa rekrutacyjna. W przypadku rekrutacji na stanowiska kierownicze ostatnim etapem jest Assessment Centre.

Czego oczekujecie od kandydatów do pracy w Lidl Polska?

Jak niejednokrotnie podkreślaliśmy, jesteśmy firmą, która ciągle dąży do tego, aby wyznaczać nowe trendy na rynku. Dlatego wśród kandydatów poszukujemy ambitnych, zaangażowanych, kreatywnych i komunikatywnych osób, które nie boją się nowych wyzwań, posiadają umiejętność szybkiego uczenia się i potrafią odnaleźć się w dynamicznie zmieniającym się środowisku. Ważne, aby potrafiły działać zespołowo oraz realizować wyznaczone cele.

A jak to wygląda w przypadku stanowisk specjalistycznych?

Tutaj rekrutujemy głównie osoby z wykształceniem kierunkowym lub po studiach na kierunkach ekonomicznych. Zwracamy także uwagę na znajomość języków obcych – niemieckiego oraz angielskiego.

Co oferujecie w zamian za spełnienie tych oczekiwań?

Zapewniamy bezpieczne i stabilne miejsca pracy. Naszym pracownikom oferujemy wysokie wynagrodzenie, dodatkowe benefity, i to na każdym szczeblu. Doceniamy naszych pracowników oraz inwestujemy w nich. Zależy nam na tym, aby każda osoba – nowa, czy z dłuższym stażem pracy – miała stworzone warunki do rozwoju zawodowego. Szkolimy wszystkich pracowników i oferujemy możliwość awansu. Większość stanowisk kluczowych obsadzamy poprzez rekrutacje wewnętrzne. Wspieramy utalentowane, ambitne osoby, które w ciągu kilku lat awansują ze stanowiska pracownika na kierownika lub nawet dyrektora.

Wspomniała pani o dodatkowych benefitach. Czy może nam pani zdradzić, co wchodzi w skład waszego pakietu socjalnego skierowanego do pracowników?

Wszyscy nasi pracownicy mają dostęp do bezpłatnej prywatnej opieki medycznej dla siebie oraz prywatnej opieki medycznej dla swojej rodziny, w ramach której mogą korzystać z badań i zabiegów ambulatoryjnych, a także porad lekarzy specjalistów na terenie całej Polski. Naszym pracownikom i ich rodzinom oferujemy ubezpieczenie na życie. Dodatkowo osoby zatrudnione w Lidl otrzymują bony, a ich dzieci paczki na święta oraz wyprawki szkolne dla pierwszoklasistów. W ubiegłym roku nasi managerowie sklepów otrzymali samochody służbowe.

Zapewniacie, że dbacie o rozwój swoich pracowników na wszystkich szczeblach. W jaki sposób to się odbywa?

W szkoleniach organizowanych przez naszą firmę mają szansę uczestniczyć wszyscy pracownicy Lidl Polska: pracownicy sklepów, centrów dystrybucyjnych, biur ekspansji, centrali. Przykładowo oferujemy szkolenia z zakresu rozwijania kompetencji miękkich. Prowadzimy także szkolenia wewnętrzne z zakresu: prawa pracy, stosowanych narzędzi, rozwiązań informatycznych, przepisów kadrowo-płacowych czy pakietu Microsoft Office. Osoby, które posługują się językiem obcym w swojej codziennej pracy mogą uczestniczyć w kursach językowych. Pracownicy mogą brać również udział w specjalnych programach przygotowujących ich do objęcia nowego stanowiska np. pracownicy sklepów, którzy chcieliby objąć stanowisko zastępcy kierownika sklepu. W ubiegłym roku wprowadziliśmy także cykl szkoleń dla kierowników sklepów, dzięki któremu rozwijane są ich kompetencje, a oni sami przygotowywani do objęcia stanowiska managera sklepu. Rodzaj, tematyka oraz zakres szkoleń są indywidualnie diagnozowane i dobierane dla każdej osoby.

Oprócz programów rozwojowych i benefitów, mocnym wskaźnikiem waszej firmy jest również, czym zresztą sami się chwalicie, wysokie na tle branży wynagrodzenie. Ile wynoszą płace w Lidl Polska?

Obecnie pracownik sklepu rozpoczynający pracę w Lidlu, w zależności od wielkości miasta, w którym zlokalizowany jest sklep zarabia 2.200 – 2.800 zł brutto miesięcznie w przeliczeniu na pełny etat, to więcej niż przeciętnie w handlu. Po dwóch latach ta kwota wzrasta do 2.700 – 3.250 zł brutto. W przypadku managerów sklepów, również w zależności od wielkości miasta w którym zlokalizowana jest placówka, wynagrodzenie na starcie wynosi 4.100 – 4.700 zł brutto, po dwóch latach wzrasta do 5.900 – 6.400 zł brutto. W 2015 roku nasza firma przeznaczyła 30 milionów złotych na podwyżki dla pracowników sklepów i pracowników magazynów, także w 2014 roku podnosiliśmy pensje.

Co ze studentami i absolwentami szkół średnich? Czy macie dla tych osób przygotowaną ofertę praktyk i staży?

Na studentów – i to już od pierwszego roku studiów – czekają u was płatne staże wakacyjne w ramach programu „Rozwiń z nami skrzydła”. Ich przebieg jest dokładnie zaplanowany i kończy się realizacją samodzielnego projektu. Staże odbywają się w takich działach jak m.in. Zakupy, IT, Sprzedaż, Marketing, czy HR. Absolwentom i studentom ostatnich lat studiów rozpoczynającym swoją karierę w firmie Lidl możemy zaoferować Międzynarodowy Program Rozwoju Kadry Menedżerskiej. Trwa on 24 miesiące, w trakcie których uczestnicy przechodzą szkolenia w strukturach sprzedaży Lidl w Polsce oraz w wybranym dziale docelowym. Ostatnim etapem programu jest kilkumiesięczne szkolenie w strukturach międzynarodowych firmy, podczas którego uczestnicy programu realizują własne projekty oraz codziennie współpracują z pracownikami z różnych krajów. Po zakończeniu programu uczestnicy obejmują stanowisko kierownicze.

Jakimi wartościami kieruje się wasza firma?

Jako firma międzynarodowa jesteśmy świadomi naszej wielkości i obecności w życiu publicznym. Respektujemy różnorodność kultur oraz akceptujemy odmienność ich wartości oraz tradycji. W naszej pracy kierujemy się filozofią firmy oraz zdefiniowanymi zasadami postępowania. Podstawowym celem naszej pracy jest zawsze zadowolenie klienta. Ponadto zawsze działamy odpowiedzialnie w zakresie ekonomii, spraw socjalnych i ekologii czyli jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie. Naszą wielką wartością jest nasz zespół – szanujemy i wspieramy się wzajemnie. Realizacja naszej filozofii przejawia się w codziennej dbałości o wysokie standardy obsługi klienta, komfort zakupów oraz oferowanie szerokiego wyboru wysokiej jakości produktów zawsze w konkurencyjnych cenach.

Powiedziała pani, że jesteście firmą odpowiedzialną społecznie. Proszę na konkretnych przykładach udowodnić nam, że nie jest to tylko pusta deklaracja.

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest bardzo ważnym aspektem strategii naszych działań. Czujemy się odpowiedzialni za otoczenie, w którym funkcjonujemy dlatego też np. dokładamy starań, aby wiele z naszych produktów wyróżnionych zostało certyfikatami świadczącymi o ochronie środowiska naturalnego – są to m. in.: EU ORGANIC BIO LOGO, Rainforest Alliance, UTZ oraz MSC. Aktywnie wspieramy wzrost świadomości ekologicznej wśród konsumentów. Przekazujemy informacje dotyczące znaczenia proekologicznych certyfikatów oraz dobrych praktyk w zakresie ekologii m.in. prowadziliśmy kampanię edukacyjną tłumaczącą znaczenie certyfikacji UTZ na Facebooku, nośnikach POS w sklepie oraz na stronie www.lidl.pl. Proekologiczne działania towarzyszą nam nie tylko przy dbałości o nasze produkty, ale również w innych aspektach naszych codziennych aktywności.

Jakich?

Na przykład gospodarowania odpadami. Wierzymy, że jedynie konsekwentne i długofalowe działania w tym zakresie mogą przynieść korzyści dla środowiska naturalnego. Jesteśmy dumni, że tylko w ciągu jednego roku, zebraliśmy 57 000 ton makulatury oraz aż 3 000 ton tworzyw sztucznych. Nasza efektywna gospodarka odpadami przyczynia się do odzyskiwania prawie 100% wszystkich tworzyw sztucznych oraz papieru z opakowań zbiorczych. Idea recyklingu praktykowana jest na wszystkich płaszczyznach działalności firmy: w sklepach, magazynach oraz biurach. Aktywna postawa Lidla wobec recyklingu przekłada się na realne efekty. 57 000 ton makulatury przekazanej do recyklingu to prawie milion uratowanych drzew, a każda tona odzyskanej makulatury to także 1200 litrów wody zaoszczędzonych w papierni oraz 2,5 m3 przestrzeni środowiska. Do dbania o środowisko naturalne zachęcamy również naszych klientów. To za sprawą ich zaangażowania w 2014 roku zebrano i przetworzono ponad 12 ton baterii. Bardzo istotnym aspektem naszych działań jest również wspieranie osób potrzebujących.

W jaki sposób to się odbywa?

Jako przykład tego typu aktywności można podać naszą cykliczną współpracę z Federacją Banków Żywności. Banki Żywności jest to ogólnopolska sieć organizacji, których misją jest zapobieganie marnowaniu żywności oraz pomoc osobom niedożywionym. Dzięki zaangażowaniu naszych klientów w czasie ostatniej przedświątecznej zbiórki zebraliśmy i przekazaliśmy około 55 ton żywności dla potrzebujących. W okresie przedświątecznym prowadzimy także akcję „Spełniamy Marzenia” dzięki której mali wychowankowie domów dziecka oraz hospicjów z całej Polski otrzymują wymarzone prezenty – rolę Świętego Mikołaja, w tym szczególnym okresie, przejmują nasi pracownicy. Od 7 lat wspieramy także działania Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy dzięki zaangażowaniu klientów, pracowników i zarządu naszej firmy w tym roku zebraliśmy rekordową kwotę 2 200 000 zł. Środki pozyskane podczas tegorocznej – 24. zbiórki, zostaną przekazane na rzecz zakupu urządzeń medycznych dla oddziałów pediatrycznych oraz zapewnienia godnej opieki medycznej seniorów. Warto podkreślić, że w czasie 7 lat wspólnych działań przekazaliśmy łącznie 11 000 000 zł dla celów WOŚP.

Jak oceniacie swoją aktualną pozycję na polskim rynku?

Jesteśmy zadowoleni z naszej pozycji na rynku, która jest efektem pracy całego naszego zespołu. Nasza firma nieustannie rozwija się. Rok 2014 zamknęliśmy przychodami netto na poziomie ponad 11,5 mld zł Ponadto w 2014 r. umożliwiliśmy eksport towarów naszym rodzimym dostawcom. Wartość wyeksportowanych przez nich towarów marek własnych Lidl w 2014 r. wynosiła aż 2,3 miliarda złotych. Dlatego też firma Lidl Polska znalazła się na 15. miejscu Listy 2000 największych polskich przedsiębiorstw – rankingu dziennika Rzeczpospolita oraz na 28. miejscu w Rankingu Największych Polskich Eksporterów dziennika Rzeczpospolita - z czego jesteśmy bardzo dumni.

Dziękuję za rozmowę.