logo ATLAS Sp. z o.o.

ATLAS Sp. z o.o.

Bydgoszcz

Wywiadu udzieliła:
Małgorzata Święcicka
Dyrektor ds. Personalnych ATLAS Sp. z o.o.
Odpowiada za politykę personalną w ATLAS Sp. z o.o. oraz konsolidację procesów HR w Grupie Atlas
ATLAS Sp. z o.o.
Liczba pracowników: 820
Rok założenia: 1991
Adres:
ul. Kilińskiego 2
91-421 Łódź
Branże:
  • Praca fizyczna - Budownictwo - Ochrona
O firmie:
ATLAS, największy polski producent chemii budowlanej, oferuje produkty i rozwiązania systemowe oraz usługi odpowiadające na realne potrzeby rynku i indywidualne wymogi inwestycji. Profesjonalne wyroby umożliwiają budowę i wykończenie domu od fundamentów po dach. W skład Grupy ATLAS wchodzą 22 podmioty, w tym kopalnie, stanowiące źródła niezbędnych surowców, oraz spółki zagraniczne, jak np. Taifun na Białorusi czy Cesal w Rumunii. Firma jest zdobywcą wielu prestiżowych nagród branżowych i biznesowych, angażuje się w wyznaczanie w najwyższych standardów w branży, zgodnie ze zrównoważonym rozwojem. Słynie z bliskiej współpracy z wykonawcami oraz aktywności w ramach społecznej odpowiadzialności biznesu (realizowanych m.in. przez Fundację Dobroczynności ATLAS czy galerię Atlas Sztuki).
Moment, który najbardziej wpłynął na funkcjonowanie firmy ?
Z pewnością takim momentem było przejście z sytemu właścicielskiego na menadżerski, które nastąpiło na przełomie 2006 i 2007 roku. Dla każdej spółki jest to ogromne wyzwanie. To poważny i długotrwały proces, gdzie wysiłek musi być skoncentrowany na możliwie jak najpłynniejszym przejściu z etapu firmy właścicielskiej na korporacyjny, bez zatracenia tego, co stanowi fundament przedsiębiorstwa, jak np. wartości, misja czy relacje. Taka transformacja wiąże się z wieloma obawami. Trzeba zaakceptować fakt, iż na nowej drodze pojawią się trudności, że istnieje ryzyko błędów. Istotna jest otwartość na komunikację, chęć współpracy, znalezienia wspólnego języka i zrozumienia oczekiwań, wytyczenia wspólnego kierunku, określenie celów oraz wyciąganie wniosków. To wymaga cierpliwości i konsekwencji. Po kilku latach obserwacji procesu transformacyjnego w ATLASIE mogę powiedzieć, że udało nam się osiągnąć biznesową harmonię w relacji właścicielsko-menadżerskiej. Firma czerpie najlepsze praktyki z doświadczeń ogólnoświatowych korporacji, szczególnie w zakresie unifikacji działań w podstawowych obszarach w Grupie ATLAS. Duży nacisk kładziemy jednocześnie na zachowanie wszystkiego, co stworzyli właściciele: dziedzictwa wartości, pracy i sukcesu, a także odpowiedzialności wobec pracowników, klientów i ogółu społeczeństwa. Równie istotnym momentem, według mnie, było wdrożenie przez jednego z właścicieli dwuletniego cyklu szkoleń dla pracowników (odbywających się w latach 2006-2008), zorganizowanego ze środków pozyskanych z Funduszy Unijnych. Ich tematyka obejmowała w dużej części trening umiejętności miękkich, jak umiejętność negocjacji czy zarządzanie czasem. Przedsięwzięcie to otworzyło przed nami nowe możliwości rozwoju, zaczęliśmy tworzyć własne programy szkoleniowe.
 
W swojej ofercie mają Państwo wiele produktów, które najbardziej kojarzą się z marką?
Marka ATLAS to komplementarne produkty i rozwiązania systemowe - wyroby chemii budowlanej pozwalające na budowę i wykończenie domu od fundamentów aż po dach. Marka słynie przede wszystkim z klejów do glazury, których sztandarowymi przedstawicielami są Zaprawa Klejowa ATLAS oraz wysokoelastyczny klej ATLAS Plus, ale wysoko oceniane przez wykonawców i inwestorów są również fugi i hydroizolacje, a także szeroka gama wyrobów gipsowych czy systemy ociepleń, w których również jesteśmy liderem. Produkty są bardzo dobrze odbierane nie tylko przez rodzimych fachowców, ale również zagranicą, jak chociażby w Wielkiej Brytanii, gdzie działa Akademia Treningowa ATLAS. Prestiżową pozycję potwierdzają zdobyte nagrody, jak otrzymywane co roku tytuły Superbrands (a od pewnego czasu także Created in Poland Superbrands) czy Złotej Budowlanej Marki Roku, dedykowane marce ogólnie. Nie brakuje również wyróżnień dla konkretnych produktów. Wśród nich znajduje się tegoroczna nagroda Srebrnej Budowlanej Marki Roku dla fug, klejów i systemów ociepleń, czy Złote Godło w konkursie Najwyższa Jakość Quality International 2014 dla hydroizolacji dwuskładnikowej ATLAS Woder Duo. Naszym wyrobom towarzyszy profesjonale doradztwo techniczne, szkolenia, narzędzia on-line usprawniające pracę projektową, co – między innymi - czyni ATLAS także zdobywcą tytułu Marki Najbardziej Przyjaznej Fachowcom.
 
Ile rekrutacji przeprowadzacie w ciągu roku?
Na początku tego wieku prowadzaliśmy około 26 rekrutacji rocznie. Już wtedy wydawało nam się, że jest to dużo, ale wraz z rozwojem łódzkiego ATLASA oraz Grupy ATLAS, zapotrzebowanie na profesjonalistów rosło. W 2014 roku przeprowadziliśmy łącznie 83 rekrutacje, natomiast w tym roku mamy ich za sobą już 63.
 
 
 
Pracowników na jakie stanowiska zatrudniacie najczęściej?
Najczęściej poszukujemy przedstawicieli handlowych, doradców handlowych i technicznych, to najbardziej rotująca grupa. Handlowcy sami z siebie poszukują nowych wyzwań, zmieniają nie tylko firmy, ale i branże. Z racji mobilności wpisanej na stałe w charakter pracy, zmiana firmy po pewnym czasie, średnio 2-4 latach, jest dla nich czymś naturalnym. Natomiast jedną z grup o najmniejszej rotacji jest grupa pracowników produkcji czy magazynu. Na próżno szukać u nas gwałtownych ruchów rekrutacyjnych czy restrukturyzacyjnych. Oczywiście, w sezonie (mniej więcej: od kwietnia do października) przyjmujemy pracowników na czas określony, ale jest to około 10-15 osób na około 300 zatrudnionych w tym obszarze firmy, więc stosunkowo niewiele.
 
Gdzie najczęściej poszukujecie pracowników?
Proces poszukiwania pracownika zaczynamy od rekrutacji wewnętrznej, zwłaszcza, jeśli objęcie danego stanowiska może wiązać się z awansem. Pod uwagę bierzemy również transfery kadry w ramach podmiotów należących do Grupy. Obecnie trwają procesy konsolidacji spółek, w tym konsolidacja i ujednolicenie polityki HR. Wymiana doświadczeń w zarządzaniu zasobami ludzkimi z pewnością jeszcze bardziej usprawni wewnętrzne procesy rekrutacyjne. Nie wykluczamy tzw. „poleceń”, ale nie są one równoznaczne z zatrudnieniem. To raczej wskazanie na dodatkową kandydaturę do rozpatrzenia. Natomiast, jeżeli rekrutacja wewnętrzna nie przyniesie efektów, umieszczamy ogłoszenia w Internecie, na dwóch portalach rekrutacyjnych o największym zasięgu. Wspierają nas także wyspecjalizowane firmy rekrutujące pracowników. Póki co, nie korzystaliśmy jeszcze z mediów społecznościowych, ale nie wykluczamy zastosowania tego narzędzia w przyszłości.
 
Czy firma zatrudnia praktykantów, stażystów?
Oferujemy płatne i bezpłatne programy stażowe, umożliwiające zdobycie i rozwój pierwszych kompetencji zawodowych absolwentom lub studentom ostatnich lat studiów, stawiającym pierwsze kroki w branży. Praktyki odbywają się zarówno w Polsce, jak i zagranicą, czego przykładem jest ostatni 6-tygodniowy staż dwójki studentów V roku Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Łódzkiej w Oradei w Rumunii, gdzie znajduje się jedna z fabryk firmy Cesal, należącej do Grupy ATLAS. Jesteśmy również otwarci na zagranicznych praktykantów – nowe kompetencje rozwijał u nas m.in. szwedzki student Stockholm School of Economics. W tym roku gościmy w ATLASIE już czwartą osobę z Białorusi, gdzie mieści się jedna ze spółek – zakład produkcyjny Taifun. Nasze laboratorium badawczo-rozwojowe na stałe współpracuje z Wydziałem Chemii Budowlanej na Politechnice Łódzkiej – w samym 2015 przyjęliśmy na staż 26 studentów, w tym większość właśnie z tego wydziału.
 
 
 
Jaka jest misja firmy?
W lutym przyszłego roku ATLAS będzie obchodził 25-lecie swojego istnienia. Od samego początku firma była zaangażowana w tworzenie nowej Polski przez budowanie profesjonalizmu branżowego - nie tylko w ramach dostarczania jak najlepszych produktów, odpowiadających na realne potrzeby, ale również przez szeroki zakres usług z nimi związanych: począwszy od szkoleń dla wykonawców i seminariów dla architektów po doradztwo techniczne (co realizujemy każdego dnia wprowadzając w życie motto "ATLAS wspiera fachowców"). Naszą misją jest wyznaczanie kierunków rozwoju w branży chemii budowlanej, bycie liderem w kształtowanie rynku budowlanego, podwyższanie standardów, także w wykonawstwie. Pragniemy, w oparciu o nasze doświadczenie i w zgodzie z najnowszymi trendami i zrównoważonym rozwojem, jak najbardziej usprawniać, tj. przyspieszyć i ułatwiać proces budowlany, czyli wspierać fachowców w pracy, a inwestorów w spełnianiu marzeń o mieszkaniu czy domu, dostarczać rozwiązania najlepiej odpowiadające klientom. 
 
W Polsce branża budowlana rozwija się niezwykle prężnie, co odróżnia Was od konkurencji?
Z pewnością nie wyróżnia nas tylko oferta produktowa czy systemowa, bo nawet najlepszy wyrób to tylko pewien procent sukcesu. To, co nas wyróżnia, to szczególne relacje z odbiorcami i użytkownikami wyrobów marki ATLAS, czyli fachowymi wykonawcami – codzienna bliska współpraca, podsumowana przez nasze motto „ATLAS wspiera fachowców”. A zaczyna się ona od uwagi, szczerego dialogu i wysłuchania potrzeb zawodowych. Dzięki temu możemy tworzyć produkty i systemy, które pomagają w codziennej pracy fachowców, dotrzymać kroku zmianom w budownictwie, a niejednokrotnie nadawać im odpowiedni kierunek, oferując rozwiązania zgodne ze zrównoważonym rozwojem. Wyróżniająca nas relacja opiera się na bliskiej, kreatywnej i efektywnej współpracy na każdym etapie: projektowym, szkoleniowym, doradczym, biznesowym. Na tej bazie możemy budować doświadczenie wykonawców z produktem, komunikację, zaangażowanie. Ważne jest całościowe podejście, wsłuchanie się w potrzeby oraz szczera odpowiedź na nie. Realizujemy ją także dzięki dodatkowym narzędziom. Należy do nich magazyn „ATLAS fachowca” o nakładzie 60 tysięcy egzemplarzy, który trafia bezpośrednio do fachowców. Prowadzimy również portal Atlasfachowca.pl, gdzie 7,5 tysiąca wykonawców prezentuje swoje realizacje w ramach 9 tysięcy galerii, zdobywa zlecenia i wymienia się doświadczeniami z kolegami po fachu. W naszym lojalnościowym Programie Fachowiec uczestniczy już kilkadziesiąt tysięcy budowlanych profesjonalistów. Wykonawców zapraszamy również do wspólnych projektów, niejednokrotnie zostają oni naszymi szkoleniowcami, reprezentując firmę jako Autoryzowani Fachowcy ATLAS. Fachowcom powierzamy walidacje produktów, które przeprowadzane są na tzw. poligonach. Obecnie, w ramach Grupy ATLAS funkcjonują już cztery takie poligony, gdzie w warunkach bliskich tych, jakie panują na realnej budowie, fachowcy mogą poznawać zasady pracy z naszymi produktami i ich właściwości. W ten sposób tworzymy wokół marki społeczność opierającą się na profesjonalizmie, partnerstwie, szacunku i zaufaniu – bezcennych relacjach. Rzecz jasna, nie ograniczamy się do terytorium Polski. Analogiczne działania prowadzimy zagranicą, w Wielkiej Brytanii, gdzie działa wspomniana Akademia Treningowa ATLAS, na Białorusi czy w Rumunii. Te działania przynoszą niezwykłe efekty – do tego stopnia, że np. na rynkach wschodnich słowo „ATLAS” jest synonimem wyrobu chemii budowlanej, tak jak „adidas” jest synonimem obuwia sportowego. 
 
Za co cenicie swoich pracowników? 
ATLAS to przede wszystkim ludzie, zespół specjalistów-pasjonatów, zaangażowanych nie tylko zawodowo (oddanych pracy, sumiennych), ale również na poziomie międzyludzkim – dzięki życzliwości, empatii, chęci pomocy i współpracy. Pracownik ATLASA to ktoś otwarty na drugiego człowieka i przyszłość oraz nieustające poszukiwanie coraz lepszych rozwiązań – dla siebie, kolegów i koleżanek w pracy oraz klientów firmy. Dobrym przykładem jest tutaj nasza firmowa drużyna biegaczy - ATLAS Running Team, która pozwoliła przenieść znajomość zawodową na grunt sportowy i charytatywny (biegacze bardzo często biorą udział w maratonach, aby zebrać fundusze na pomoc potrzebującym). Naszych pracowników cenimy za ogromną wiedzę i umiejętności, w tym umiejętność dzielenia się doświadczeniem z innymi, by usprawniać funkcjonowanie firmy i tworzyć jeszcze lepsze produkty. 
 
 
 
Jakie są największe wyzwania dla branży?
Wyzwaniem jest z pewnością dotrzymanie kroku bardzo dynamicznemu rozwojowi technologicznemu, zmianom kulturowym i społecznym, by móc odpowiadać na potrzeby klientów, efektywnie komunikować się z nimi, oferować im rozwiązania, których poszukują. Wyzwaniem jest również nieustanne dążenie do podwyższania standardów w branży budowlanej, tj. oferowanie materiałów i usług zgodnych ze zrównoważonym rozwojem. Niestety, nie wszyscy uczestnicy procesu inwestycyjnego rozumieją wagę troski o środowisko i przestrzegania unijnych norm dotyczących np. zawartości lotnych związków organicznych czy trwałości i bezpieczeństwa wyrobów, zarówno w trakcie budowy, jak i po jej zakończeniu. Dlatego w ATLASIE nie tylko oferujemy produkty najwyższej jakości, staramy się również edukować i propagować ekologię oraz odpowiedzialne budowanie z myślą o jutrze.
 
Na koniec kilka pytań od naszych użytkowników. Michał pyta, czy praca na produkcji w firmie Atlas może dawać satysfakcję?
Zdecydowanie tak. Niezależnie od stanowiska, czy jest to praca w biurze, w terenie czy na produkcji, dbamy o to, by zapewnić pracownikom możliwość rozwoju. Podnoszenie kwalifikacji jest dla nas istotnym zagadnieniem, dlatego co roku przygotowujemy rozbudowywany i przemyślany plan szkoleń i kursów. Jesteśmy także otwarci na potrzeby i sugestie dotyczące rozwoju kompetencji, zgłaszane przez samych pracowników. Wspólnie z nimi wytyczamy klarowną i perspektywiczną ścieżkę kariery. Dbamy również o bogaty i atrakcyjny program socjalny: zapewniamy opiekę medyczną, ubezpieczenie grupowe (dla chętnych osób także dla członków rodzin) czy karty Multisport. Nie zapominamy także o rozwijaniu świadomości w zakresie społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju. Bardzo istotnym zagadnieniem jest dla nas bezpieczeństwo pracy. Zgodnie z wymogami prawa, każdy pracownik przechodzi szkolenie BHP i stanowiskowe, skupiające się na przekazaniu wiedzy dotyczącej zagrożeń związanych z tym stanowiskiem oraz zasad reagowania w przypadku ich wystąpienia. Na produkcji, pracownicy przechodzą coroczne szkolenia BHP, zaś co dwa lata szkolenia z udzielania pierwszej pomocy, realizowane przez profesjonalnych ratowników. Wprowadziliśmy także jednolity system zarządzania ryzykiem zawodowym w celu poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników oraz zredukowania zagrożeń wynikających z wykonywanej pracy. Pracownicy mogą również zgłaszać anonimowo ewentualne naruszenia przepisów. Takie działania umożliwiają budowanie poczucia wpływu na własne bezpieczeństwo w pracy. Od 2008 prowadzimy tzw. zarządzanie przez cel i wartościujemy stanowiska. W 2016 roku zostaną wprowadzone oceny pracownicze, polegające na określeniu kompetencji pracownika, poziomu realizacji rocznych celów strategicznych, miesięcznych lub kwartalnych zadań. Posłużą one także do wytyczenia ścieżki kariery i kierunku dalszego rozwoju. Opracowujemy obecnie księgę kompetencji i moduł do programu kadrowo-płacowego, który pomoże nam przeprowadzić oceny w wersji elektronicznej, a więc szybkie przeprowadzenie analizy dokonań pod kątem przyszłej kariery. 
 
 
 
Kamil jest ciekawy, jaka panuje atmosfera w pracy?
Pracuję w ATLASIE od 1997 roku, w żadnym innym miejscu nie pracowałam tak długo. Ludzie z zewnątrz, obserwujący nas „z boku”, lgną do naszej firmy, dobrze się tu czują i bardzo pozytywnie nas postrzegają, kolokwialnie mówiąc, że „po prostu w ATLASIE jest fajnie”. Formalnie potwierdza to przyznany nam przez Rzeczpospolitą tytuł Solidnego Pracodawcy Roku. Stabilność zatrudnienia, czyli np. brak tzw. „śmieciowych umów” i gwarancja powrotu do pracy po urlopach macierzyńskich czy wychowawczych, przestrzeganie prawa pracy, planowanie ścieżki kariery i odpowiednia motywacja pracowników to kwestie, które są dla nas równie istotne, co wyniki finansowe. Wiemy też, jak ważne jest dane słowo, dlatego istotna jest dla nas terminowość wypłat – od momentu powstania ATLASA, tylko raz, w 1998 r., zdarzyło się, że z powodu opóźnienia w banku, wypłaty dotarły do pracowników 2 dni po terminie. Nigdy więcej jednak nie doszło do podobnej sytuacji. Nie zapominamy o pracownikach, którzy potrzebują pomocy finansowej z uwagi na trudną sytuację życiową. Stawiamy przede wszystkim na dzieci. W sierpniu wypłacamy szkolne zapomogi, w październiku – przedszkolne, przeznaczone dla rodzin o niskich dochodach, posiadających dzieci w stosownym wieku. Na wsparcie mogą liczyć także pracownicy sezonowi. Znaczną część Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przeznaczamy na bony w formie kart elektronicznych, wręczanych dwa razy w roku, w zależności do materialnej sytuacji gospodarstw domowych. Dysponujemy także środkami zarezerwowanymi na sytuacje kryzysowe, jak ciężkie choroby pracowników, trudne zdarzenia losowe. Tak, jak mówiłam, wyniki finansowe są dla nas ważne, ale jeszcze ważniejsi są ludzie. Bez nich nie byłoby ATLASA. Dbamy o integrację naszych pracowników, o stworzenie społeczności profesjonalistów, dla których ATLAS nie jest tylko pracą od 8 do 16, ale miejscem tak zawodowego, jak i osobistego rozwoju. Sieć intranetowa, portal pracowniczy, skrzynka pomysłów i dwa wewnętrzne wydawnictwa informacyjne (gazeta i newsletter) to używane na co dzień narzędzia służące do efektywnej komunikacji wewnątrz firmy, która sprzyja budowaniu bardzo pozytywnych relacji, a co za tym idzie – przyjaznej atmosfery. Warto wspomnieć również o inicjatywach i projektach zgłaszanych przez samych pracowników i wspieranych przez Zarząd, jak np. wspomniany klub biegacza ATLAS Running Team. Zatrudniając nowych pracowników, patrzymy nie tylko na doświadczenie i tzw. twarde umiejętności, ale też te miękkie, w tym umiejętność nawiązywania kontaktu, współpracę z innymi ludźmi. Dzięki temu udaje nam się tworzyć sprawnie funkcjonujące zespoły. W pracy spędzamy znaczną część dnia, musimy się w niej więc dobrze czuć, a efektywność działań i codzienne funkcjonowanie opiera się również na relacjach z kolegami i koleżankami.
 
 
 
Emil chciałby wiedzieć, czy zatrudniacie osoby bez doświadczenia?
Staramy się dostrzec potencjał w każdym człowieku, dlatego oferujemy wspomniane staże i praktyki, które pozwalają na zbudowanie pierwszych kompetencji, a osobom zatrudnionym – kompleksowe szkolenia, jak i codzienne wsparcie merytoryczne od starszych stażem pracowników. Niezmiernie ważnym elementem zatrudnienia jest chęć podjęcia pracy i zaangażowanie. Jestem zwolenniczką przygotowania do pracy poprzez praktyki, które pozwalają sprawdzić się na danym stanowisku, bez konsekwencji, jakie wiążą się z zawarciem umowy o pracę. To dobry krok przed podjęciem ostatecznej decyzji o współpracy czy wyborze drogi zawodowej dla absolwenta. Oczywiście praktyka nie może trwać np. dwa tygodnie, bo w takim czasie takich decyzji nie sposób wypracować. Jak już wspomniałam, prowadzimy szkolenia, grupowe oraz indywidualne coachingi, realizowane pojedynczo czy w cyklach, np. dla sprzedawców. Oprócz tego, wspieramy naszych pracowników w podnoszeniu kwalifikacji także na studiach – pokrywamy część kosztów związanych ze studiami podyplomowymi czy MBA. Wierzymy w naszych ludzi i pragniemy dawać im jak najlepsze warunki.
 
Dziękujemy za rozmowę.