logo Hager Polo sp. z o.o.

Hager Polo sp. z o.o.

Tychy

Wywiadu udzieliła:
Agnieszka Chmiel
HR Manager Eastern Europe
Hager Group
Hager Polo sp. z o.o.

HR Manager Eastern Europe odpowiedzialna za politykę personalną w spółkach handlowych i produkcyjnych w Grupie Hager na Europę Wschodnia. (Spółki w Polsce: Hager Polo Produkcja Sp. z o.o., Hager Polo Sp. z o.o., Berker Sp. z o.o., Efen Sp. z o.o.)
Z Hager Group związana jest od przeszło 12 lat podczas których wdrożyła systemy, które wspomagają firmę w utrzymaniu utalentowanych pracowników i ich rozwoju oraz w pielęgnacji kultury. Ciągłym wyzwaniem jest efektywna komunikacja w szybko rozwijającej się organizacji oraz pozyskiwanie talentów.

Hager Polo sp. z o.o.
Liczba pracowników: 800
Rok założenia: 1992
Adres:
ul. Fabryczna 10
43-100 Tychy

Jaki jest profil Państwa firmy?

Hager Group jest wiodącym dostawcą rozwiązań i usług związanych z instalacjami elektrycznymi w budynkach mieszkalnych, handlowych i przemysłowych.

W trosce o rozwój i produkcję tych rozwiązań, Hager Group polega na zespole sprawdzonych specjalistów. Marka Hager stanowi główny trzon działalności firmy i obejmuje produkty od tych do rozdziału energii, poprzez systemy prowadzenia przewodów, do automatyki budynku i osprzętu instalacyjnego. Inne marki Grupy Hager to Berker, Daitem i Diagral oraz Efen i Elcom. Pozwala to Grupie łączyć umiejętności potrzebne do rozwijania innowacyjnych produktów, systemów i usług wymaganych przy automatyce budynku.

Wraz z konsumentami z przemysłu i handlu elektrycznego, Hager Group pracuje nad przyszłościowymi zagadnieniami takimi jak elektromobilność, nowoczesne technologie w służbie osobom starszym, gdzie automatyka budynku ułatwia życie codzienne zarówno im, jak i osobom wymagającym opieki. Firma pracuje też nad stworzeniem sieci energooszczędnych domów, które zapewnią większy komfort przy niższym zużyciu energii. Połączenie tych technologii stanowi rozdzielnica, produkt, któremu firma zawdzięcza swój rozwój.

   

Jak wyglądały początki firmy Hager w Polsce? Co zmieniło się od tego czasu?

Początki Hager Polo w Polsce to rok 1992 i powstanie firmy p.v.p Sp. z o.o. oraz rok 1993, kiedy to powstała firma Polo Systemy Elektroinstalacyjne, w której rozpoczęto produkcję osprzętu elektroinstalacyjnego w postaci gniazd i łączników w oparciu o zakupioną w Niemczech, a udoskonaloną w Polsce technologię.

Zaczynaliśmy jako mała polska firma z dużymi ambicjami, a naszym kapitałem był zapał i marzenia. Po kilku latach staliśmy się marką rozpoznawalną nie tylko w Polsce, ale i w wielu krajach Europy Środkowej.

Nasza firma przeszła rewolucyjna zmianę po połączeniu się w Grupą Hager. Dzięki temu mogliśmy poszerzyć nasz asortyment o np. aparaturę modułową.

Jednak naszą największa miarą sukcesu jest wzrost – w 1993 roku zatrudnialiśmy kilkanaście osób w spółce handlowej i produkcyjnej. W roku 2002, czyli w roku przyłączenia się do Grupy Hager, było to już 100 pracowników i kilkanaście milionów sprzedaży w firmie handlowej i produkcyjnej.

W chwili obecnej w spółce Berker, która jest spółką produkcyjną, mieszcząca się pod Poznaniem i również należy do Grupy Hager, mamy zatrudnionych 161 osób. W Tychach jest zatrudnionych ponad 500 osób w firmie produkcyjnej oraz ponad 100 osób w firmie handlowej. Jeśli zaś chodzi o obrót to za 2015 rok odnotowaliśmy sprzedaż na kwotę 242 mln zł. W firmie produkcyjnej oraz 147 mln zł w firmie handlowej.

Prowadzą Państwo Akademię Hager – co to takiego? Do kogo kierowane są szkolenia?

Akademia Hager to projekt, który towarzyszy nam od lat. W bieżącym roku, po przeprowadzonych już szkoleniach produktowych, wprowadzamy praktyczne szkolenia z zastosowania naszych produktów. Rozwiązania, które przedstawią nasi trenerzy, ułatwią uczestnikom pracę i realizację rosnących wymagań klientów.

Aby ułatwić uczestnikom dostęp do Akademii, nawiązaliśmy współpracę ze Stowarzyszeniem Elektryków Polskich. Dzięki tej współpracy Akademia zawita do kolejnych miast w Polsce. Szkolenia odbędą się w Gdańsku, Krakowie, Lublinie, Wrocławiu i Szczecinie oraz w naszych Centrach Biurowo Szkoleniowych w Tychach, Kórniku i Warszawie.

Szkolenia w ramach Akademii Hager Edycja 2016 zostały podzielone na dwie sesje: wiosenną oraz jesienną. W każdym mieście zaplanowane są cztery szkolenia o różnej tematyce. Odbycie cyklu czterech szkoleń jest równoznaczne z otrzymaniem certyfikatu oraz karty Hager Partner.
 

A co z pracownikami? Na jakie warunki zatrudnienia może liczyć nowy pracownik?

Wiemy, że największa siła organizacji są ludzie, dlatego stawiamy na naszych pracowników. Zależy nam bardzo na rozwoju i na tym, aby nowi pracownicy związali się z firma na długie lata.

Każdy nowy pracownik w pierwszym dniu pracy otrzymuje plan adaptacji na stanowisku, który jest przygotowywany przez Dział HR we współpracy z kierownikiem danego działu. Zdajemy sobie sprawę, że wydarzenie takie jak zmiana pracy to poważny krok w naszym życiu, dlatego staramy się towarzyszyć nowej osobie w firmie, aby jak najszybciej się zaaklimatyzowała. Każda z nowych osób, obojętnie jakie stanowisko obejmie, ma okazję dodatkowo zobaczyć jak wygląda nasza produkcja i zapoznania się z najważniejszymi produktami.

Powyżej rozmawialiśmy o Akademii Hager – każdy nowy pracownik ma możliwość uczestniczenia w Akademii w ramach naszych wewnętrznych szkoleń. Dodatkowo może liczyć również na szereg szkoleń poszerzających jego wiedzę i kompetencje.

Jeśli chodzi o formalne zatrudnienie to wszyscy nasi pracownicy posiadają umowę o pracę.

 

   

Czy osoba bez doświadczenia ma szansę na uzyskanie pracy, czy też stawiają Państwo na osoby z doświadczeniem?

Oczywiście :) Zależy nam na doświadczonych pracownikach, to jasne, jednak jeszcze bardziej zależy nam na osobach wyjątkowych, które wpiszą w kulturę organizacyjną całej Grupy. Jak już wcześniej wspomniałam, stawiamy na rozwój pracowników i jeśli tylko widzimy u kandydata pasję i chęć do pracy, i rozwoju, może na nas liczyć.

Na jakie stanowiska najczęściej prowadzona jest rekrutacja?

Z racji tego, że w Tychach mieszczą się 2 nasze spółki, a w Kórniku k/Poznania zakład produkcyjny, możemy zatrudnienie podzielić na 2 profile. Jeśli chodzi o spółkę handlową to najczęściej poszukujemy nowych pracowników do Działu Wsparcia Technicznego, który od zeszłego roku prężnie się rozwija, ale również do Działu Obsługi Klienta oraz do Działów Handlowych (Doradca Techniczno-Handlowy)

Natomiast jeśli chodzi o spółki produkcyjne to są to Inżynier ds. Jakości i Inżynier Metrolog. Dodatkowo z racji ciągłego rozwoju na produkcji stale poszukujemy pracowników montażowych.

   

 

Jak wygląda rozmowa kwalifikacyjna? Z ilu etapów się składa?

Na stanowiska kierownicze i specjalistyczne rozmowy kwalifikacyjne prowadzone są z podziałem na 2 etapy. W zależności od tego z jakiego regionu kandydatów poszukujemy pierwszym etapem jest rozmowa z kandydatem telefonicznie lub osobiście. Preferujemy oczywiście rozmowę face to face, jednak zdajemy sobie sprawę, że jest to czasem niemożliwe. Podczas pierwszego etapu kandydat ma okazję spotkać się z pracownikiem Działu HR oraz z Kierownikiem Działu, do którego składał aplikację. Jeśli ten etap przejdzie pomyślnie, zapraszamy kandydata na drugą rozmowę – z Kierownikiem, Dyrektorem Pionu, do którego CV zostało złożone oraz z Dyrektorem Personalnym. Po tym etapie następuje wybór najlepszego kandydata.

W przypadku kandydatów na stanowiska produkcyjne rozmowa kończy się po pierwszym etapie, jednak jest on bardziej złożony – nowy pracownik spotyka się z pracownikiem Działu Personalnego, ale również z Brygadzistką. Przeprowadzany jest również test manualny, który obrazuje umiejętności kandydata, które są bardzo ważnym elementem w pracy w zakładach produkcyjnych.

Czy któraś z rozmów kwalifikacyjnych zapadła Pani szczególnie w pamięci?

Każda rozmowa jest szczególna, ponieważ za każdą rozmową kryje się człowiek i jego wybór, jego przeszłość. Zależy nam, aby była to świadoma i dobrze podjęta decyzja, nie tylko przez nas, ale i przez samego pracownika.

   

 

   

Gdzie można znaleźć aktualne oferty pracy? Z jakich kanałów Państwo korzystacie?

Nasze oferty są zawsze umieszczane na stronie internetowej naszej formy oraz na stronie Grupy Hager. Dodatkowo, w zależności od stanowiska, oferty można znaleźć na portalach Pracuj.pl, Praca.pl, a także OLX.pl. Ostatnio nowością dla nas było umieszczenie naszych ofert pracy w autobusach jeżdżących na terenie Tychów. Dodatkowo każda z naszych ofert rekrutacyjnych umieszczana jest na wewnętrznym intranecie, ponieważ cenimy chęć rozmowy wśród pracowników i zawsze bierzemy ich kandydaturę pod uwagę.

Co w przypadku aplikacji przesyłanych poza trwającym procesem rekrutacji?

Posiadamy Grupową bazę wszystkich kandydatów, którzy przesłali do nas CV. Jeśli akurat nie prowadzimy rekrutacji na stanowisko, którym dany kandydat jest zainteresowany, może zgłosić swoją kandydaturę jako tzw. CV Spontaniczne. W momencie rozpoczęcia każdej kolejnej rekrutacji przeszukujemy bazę pod kątem pożądanych kwalifikacji i jeśli znajdziemy takiego kandydata, zapraszamy go do aktualnie odbywającego się procesu, a kandydat zostaje o tym procesie poinformowany mailowo.

A jak wygląda rotacja wśród pracowników? Czy mogą się Państwo pochwalić wieloletnimi pracownikami?

Tak i jest to nasza duma :) W firmie posiadamy 184 pracowników ze stażem powyżej 5 lat i 209 pracowników ze stażem ponad 10 lat oraz 26 osób ze stażem przekraczającym 20 lat.

Organizujemy również jubileusze: 5, 10, 15, 20 lecie pracy w firmie :)

Nasi pracownicy są związani z firmą, daje nam do duża satysfakcję. Pojawia się jednak problem kiedy mówimy o rotacji wśród pracowników produkcyjnych. Uważam jednak, że duże znaczenie ma tutaj fakt, iż nie zawsze taki pracownik ma okazję skorzystać ze wszystkich benefitów, nie poznaje firmy do końca, a w efekcie nie ma okazji do związania się z firmą.

 

W roku 2015 byliście Państwo jednym ze sponsorów Ski Archi Cup. Czy często angażujecie się w działania prospołeczne, działania promujące sport?

W Sky Archi Cup rzeczywiście braliśmy udział w 2015 roku.

Oczywiście angażujemy się w działania prospołeczne. Od kilkunastu lat wspieramy Fundację Rozwoju Kardiochirurgii im. Prof. Zbigniewa Religi. Jesteśmy inicjatorami kampanii społecznej Wracam Bezpiecznie. Kampania skierowana jest do firm – pracodawców zatrudniających osoby pracujące w terenie, jak np. przedstawiciele handlowi. Jej celem jest propagowanie bezpiecznej jazdy, poprawa bezpieczeństwa na drogach. W ramach tej kampanii doradcy handlowi pracujący w naszej firmie systematycznie biorą udział w praktycznych szkoleniach, w trakcie których nabywają umiejętności prowadzenia samochodu w trudnych warunkach pogodowych oraz odpowiedniej reakcji za kółkiem w różnych sytuacjach.

Sport z Hagerem to przede wszystkim żeglarstwo. Od lat tą pasją zarażamy naszych klientów i współpracowników. Od czasu do czasu wspieramy też inne akcje, staramy się kierować różnorodnością, więc co roku jest to cos innego. Np. z początkiem tego roku sponsorowaliśmy nagrody w Konkursie dla młodych talentów z zakresu Elektryki na terenie woj. śląskiego.

Na jakie dodatkowe benefity mogą liczyć Państwa pracownicy.

Kilka z nich wymieniłam już wcześniej – jest to możliwość rozwoju, czyli finansowanie szkoleń i kursów, a także dofinansowanie nauki języków obcych oraz studiów.

Nasi pracownicy mogą również skorzystać z takich benefitów jak:

- Karnety Sportowe

- Lekarz zakładowy

- Masaże-rehabilitacja

- Cykliczne akcje prozdrowotne: Tydzień Zdrowia, jesienne szczepienia przeciw grypie, badania USG piersi

- Dodatkowe usługi medyczne w ramach czterech specjalizacji: neurologicznej, kardiologiczne, endokrynologicznej, ortopedycznej

- Ubezpieczenie na życie

- Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych: pomoc socjalna w trudnych sytuacjach, paczki mikołajkowe dla dzieci, świadczenia świąteczne, dofinansowanie do wypoczynku.

A co po godzinach w Grupie Hager?

Aby nasi pracownicy byli zintegrowani i mogli skorzystać z różnych form wypoczynku możemy pochwalić się dość ciekawym kalendarzem wydarzeń firmowych i spotkać wewnątrz firmy. Organizujemy m.in.:

- Integracyjny wyjazd narciarski

- Majówkę – wspólna impreza dla pracowników

- Dzień Rodzinny – czyli możliwość pogrillowania i zwiedzenia firmy dla całych rodzin

- Rajd Rowerowy

- Rajd Górski

- Mikołajki – Impreza dla dzieci pracowników

- Wigilię Firmową
 

Czego możemy Państwu życzyć na następne kilka lat?

Abyśmy się dalej rozwijali. Ale nawet przy 2-3 krotnym wzroście pracowników, abyśmy nie zapomnieli co jest dla nas najważniejsze. A są to właśnie ludzie – szacunek dla pracowników, wzajemne poważanie w zespołach i dobre relacje. Bez tego nie bylibyśmy w miejscu, w którym się znajdujemy aktualnie.

Dziękujemy za rozmowę.