logo Internet Mall Polska Sp. z o.o.

Internet Mall Polska Sp. z o.o.

Długołęka

Wywiadu udzielił:
Vít Endler
Prezes Zarządu Internet Mall Polska Sp. z o.o.

Rozpoczął swoją karierę zawodową w Copy General, gdzie spędził 13 lat na stanowiskach Dyrektora Sprzedaży i Marketingu wprowadzając firmę na polski rynek i rozwijając z sukcesem jej obroty. W 2010 r. dołączył do Internet Mall Polska jako Country Manager. W 3,5 roku rozwinął firmę z 8 pracownikami i 10 zamówieniami dziennie w jeden z czołowych i najszybciej rozwijających się sklepów e-commerce, zatrudniającym 160 pracowników i osiągającym obrót w wysokości 50 milinów euro. Od 2014 r. odpowiedzialny jest za całość zagranicznych operacji w Netretail Holding oraz całokształt działalności firmy. Manager z wieloletnim doświadczeniem we wprowadzaniu marek na rynki zagraniczne i prowadzeniu dialogu z konsumentem.
W wolnym czasie lubi sport, szczególnie siatkówkę, wypady na narty do Norwegii i chodzenie po górach latem.

Internet Mall Polska Sp. z o.o.
Liczba pracowników: 160
Rok założenia: 2000
Adres:
Długołęka, ul Wrocławska 33D
55-095 Mirków
Branże:
  • Programowanie - E-commerce
O firmie:

Internet Mall Polska powstał w 2000 roku. Obecnie firma prowadzi działalność w Republice Czeskiej, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Od 2008 roku jest częścią spółki holdingowej Netretail Holding, B.V., która kieruje wszystkimi filiami narodowymi.

Firma Internet Mall Polska po raz pierwszy zaprezentowała swoje usługi w 2000 roku w Czechach. Jakie były kluczowe momenty w jej historii?

Tak naprawdę nasz czeski sklep internetowy zaczął funkcjonować jeszcze 2000 roku, a pierwsze kroki firmy zaczęliśmy stawiać dosłownie w piwnicy. Wtedy firma była młoda, tak samo jak i ludzie, którzy w niej pracowali. Prawie wszyscy zaraz po studiach, zżyci ze sobą jak i lubiący to, co razem robią. To był taki prawdziwy start-up! Nikt za bardzo nie patrzył na wydatki jak i czas spędzany w pracy, wszyscy lubili spędzać czas ze sobą i tym samym wspólnie pracować i robić naprawdę fajną rzecz. Staraliśmy się już wtedy stawiać na marketing, ale naprawdę niskobudżetowy. Np. kupiliśmy starego pick-upa - Skoda felicia, którym to dostarczaliśmy zamówione online towary dla klientów. Takie były początki. Przyszedł rok 2010 i wejście na rynek polski i kolejne 3 lata bardzo intensywnej pracy i rozwoju firmy. Rok 2013 upłynął pod znakiem szybkiego wzrostu sprzedaży i udało nam się z powodzeniem obsłużyć ponad 100 tys. klientów, podobnie jak w 2012 roku, kiedy to dzięki naszym klientom udało nam się zwiększyć obroty o ponad 100% w porównaniu do ubiegłego roku. Rok 2015 w Mall.pl możemy podsumować zrealizowaniem 400 000 zamówień i 280 000 obsłużonych zapytań od klientów, podczas gdy cała Grupa Mall odnotowała aż 5 500 000 zamówień. W zeszłym roku otworzyliśmy też nowe centrum dystrybucyjne w Czechach, które przygotowywaliśmy 2 lata. Ma 50 000m2 (to powierzchnia kilku boisk piłkarskich) i aż 12,5m wysokości oraz jest o 20m szerszy od standardowych magazynów, to jeden z kroków milowych w historii firmy. Ten rok to utworzenie Grupy Mall i zwiększenie obecności Grupy Kapitałowej Rockaway (obecnego właściciela Grupy Mall) do rynku e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej.

Paweł Szukalski, Członek Zarządu

Jak wyglądały jej początki w Polsce?

W przypadku Mall.pl dopiero w 2010 roku możemy mówić o solidnym wejściu na polski rynek, to także czas, kiedy objąłem prowadzenie firmy w tym rejonie Europy. Na początku przychodziłem do firmy, w której było zatrudnionych 8 osób w Warszawie, równocześnie dojeżdżałem na weekendy do rodzinnych Czech. Już w 2011 roku zdecydowaliśmy się przenieść firmę z Warszawy na Dolny Śląsk i był to dla nas prawie jak drugi start działalności. Z czystą kartą w tej części Polski, całkowicie nowym składem personalnym, nowymi przestrzeniami magazynowymi – zaczęliśmy naszą przygodę wspinania się na szczyt liderów e-commerce w Polsce. W ciągu 3,5 roku udało się ze sklepu internetowego z 8 pracowników i 10 przesyłek dziennie rozwinąć biznes do 160 pracowników i obrotu na poziomie 50 milionów euro. Od tego czasu bardzo dużo się dzieje, tak naprawdę każdy rok niesie za sobą coś nowego i jest to dla nas przełomowe, zarówno otworzenie nowego punktu odbioru osobistego, czy nowego zaplecza magazynowego, by móc zrealizować prawie 400 tys. zamówień w 2015, czy uzyskanie wysokiego miejsca w pierwszej trójce rankingu e-konsumentów w kategorii megasklepów. Naszym wzorem jest czeski Mall i mam nadzieję, że uda się już wkrótce również i w Polsce rozbudować na taką skalę naszą firmę. To na pewno będzie krok milowy.

 

Tomasz Semba, Customer Care Manager

Poza Polską działają Państwo obecnie w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Czy zamierzają Państwo rozszerzać ofertę o kolejne zagraniczne rynki?

Grupa Mall działa w tym momencie na 6 europejskich rynkach i na pewno możemy być dumni z faktu, że jesteśmy w samej czołówce najlepszych sklepów internetowych w każdym z krajów. Czeski Mall jest nadal niekwestionowanym liderem i generuje ok. 50% obrotu naszego biznesu, Polska to ponad 16% obrotu. Na polskim rynku oferujemy ponad 90 000 produktów z 16 różnych branż obsługując ponad 400 000 zamówień rocznie. Już w 2014 roku spółka przyniosła ponad 300 000 euro obrotu realizując 3 500 000 zamówień. Na początku skupiliśmy się na tym, by stać się liderem e-commerce w Czechach, by następnie już po roku poszerzyć działalność na dodatkowe rynki: Polskę, Węgry i Słowację. Przeprowadziliśmy dużą akwizycję zagraniczną i wkroczyliśmy także na rynki krajów byłej Jugosławii. Nasza strategia rozwoju w dużej mierze opiera się o rynki regionu CEE i na chwilę obecną nie planujemy wejścia na inne rynki Europy Zachodniej.

Co Państwa wyróżnia jako pracodawcę?

Jako firmę na pewno wyróżnia nas zróżnicowanie dostępnego asortymentu. Obecnie oferujemy blisko 100 tys. produktów w 16 kategoriach tematycznych. To tak naprawdę internetowa galeria handlowa, gdzie jeden klient może kupić zarówno kosmetyki, karmę dla psa, odkurzacz i rower. Ta różnorodność nas wyróżnia na tle innych graczy e-commerce. Traktujemy każdą kategorię jak oddzielny sklep internetowy i dzięki temu jesteśmy w stanie konkurować ze sklepami specjalizującymi się w danym asortymencie. Dodatkowo, od samego początku koncentrujemy się na systematycznym umacnianiu relacji z klientami i dostawcami oraz ulepszaniu ich satysfakcji z zakupów online. Od początku swego istnienia wprowadzamy rozwiązania, które były rewolucyjne i zmieniały rynek, wyznaczając tym samym nowe trendy w branży e-commerce. Najważniejszym „składnikiem” naszego sukcesu są ludzie, głęboko wierzę, że każdy biznes to ludzie, którzy go wspólnie tworzą. Dobrze wiemy, że ludzie są najważniejszą wartością naszej organizacji, dlatego doceniamy ich codzienną pracę. Bez ich zaangażowania nie uzyskalibyśmy tylu wyróżnień i nagród. Konsekwentnie inwestujemy w rozwój osobisty i zawodowy swoich pracowników.

  

Czy zapotrzebowanie na nowych pracowników w Internet Mall jest duże? Ilu pracowników rocznie Państwo zatrudniają?

W 2013 roku zatrudnialiśmy mniej niż 50 osób, na początku 2014 roku było ich około 70, a od tego czasu zatrudnienie się podwoiło i ciągle rośnie. Do końca roku mamy nadzieję zwiększyć zatrudnienie o kolejnych kilka/kilkanaście osób.

A jeśli chodzi o rozwój zespołu – ile rekrutacji przeprowadzają Państwo w ciągu roku?

Rekrutujemy właściwie bez przerwy, nie mamy dużych przerw, a okres jesieni to dla nas wyjątkowych czas, gdyż przygotowujemy się nad okres przedświąteczny obfitujący w setki tysięcy zamawianych produktów. Zwiększa się nasz dział handlowy, a co za tym idzie – także działy obsługujące zamówienia składane przez klientów (Customer Care i Logistyka). Do tego dochodzą rekrutacje związane z normalną fluktuacją personelu. Rekrutacje bieżące prowadzimy przede wszystkim w modelu „direct search”. Cały czas się rozwijamy, dlatego każdego dnia prowadzimy rozmowy i spotkania z kandydatami.

 

Jakimi kanałami prowadzony jest proces rekrutacji?

Korzystamy z ogłoszeń na Pracuj.pl, Gazeta.praca.pl – w przypadku szeregowych stanowisk dajemy ogłoszenia lokalne (OLX, Gumtree). Ogłoszenia widoczne są na naszej stronie w zakładce kariera. Czasami uczestniczymy w targach pracy. Korzystamy również z pomocy agencji rekrutacyjnych. Mamy też program „Poleć nam znajomego do pracy”, gdzie korzystamy ze znajomości naszych pracowników.

Internauci pytają często o sam proces rekrutacji. Jak on wygląda w Państwa firmie?

W czasie procesu rekrutacji oceniamy nie tylko doświadczenie, umiejętności i wiedzę, bardzo ważne jest dla nas tzw. dopasowanie do firmy, czyli zestaw odpowiednich cech i kompetencji, które sprawią, że kandydat dobrze odnajdzie się w danym zespole i w naszej kulturze. Zazwyczaj jest to rozmowa rekrutacyjna prowadzona przez specjalistę HR (niekiedy z udziałem bezpośredniego kierownika działu, do którego kandydat aplikuje). Czasem w trakcie rozmowy prosimy o wykonanie krótkiego zadania (przygotowanie opisu produktu, wykonanie testu). Na stanowiska kierownicze rekrutacja ma dodatkowe etapy – z udziałem zarządu włącznie. Dbamy o to, by każda osoba, która będzie zaproszona na rozmowę kwalifikacyjną, otrzymała od nas informację zwrotną na temat wyników rekrutacji. Dla wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się o nas coś więcej – polecam obejrzeć filmik przed rozmową kwalifikacyjną:

 

Jak potencjalni kandydaci powinni przygotować się na rozmowę lub spotkanie rekrutacyjne w firmie?

Podczas ustalania terminu rozmowy rekrutacyjnej informujemy każdego kandydata, czy będziemy sprawdzać jakieś szczególne umiejętności (np. znajomość Excela) – warto się wtedy do nich dokładnie przygotować. Mile widziana jest też znajomość firmy – chociażby to, że ktoś odwiedzał naszą stronę internetową. Wszystkich zachęcamy, by przed przyjściem na rozmowę rekrutacyjną najpierw zapoznali się z naszą stroną internetową i sprawdzili jacy jesteśmy, ale też co można kupić w naszej galerii handlowej online. Podczas spotkania rekrutacyjnego koncentrujemy się na kompetencjach i dotychczasowych doświadczeniach, na pewno wypytujemy dokładnie jeśli pojawia się wskazane doświadczenie w e-commerce. Istotne dla nas jest to, by po rozmowie kandydat otrzymał informację o decyzjach, jakie zapadły w procesie rekrutacji.

Jakie cechy charakteru powinna mieć osoba ubiegająca się o pracę w Internet Mall Polska?

Nie szukamy ideałów. Najważniejsze są dla nas kwalifikacje i zapał do pracy. Są przyjmowane osoby błyskotliwe, które chcą się rozwijać i poszerzać wiedzę. Idealny kandydat to osoba, która pasjonuje się e-commerce, szybko się uczy oraz jest zdeterminowana, aby się rozwijać czy na przykład zgłębiać wiedzę o sprzedaży online jeśli nie posiada jej na początku. Ważna jest umiejętność pracy w grupie. Poza tym osoba powinna być pozytywnie nastawiona do świata, otwarta i uśmiechnięta. Cenimy także odpowiedzialność i samodzielność w wykonywaniu zadań.

Jakie wymagania stawiają Państwo przed kandydatami?

To zależy od stanowiska. Staramy się rzetelnie opisywać wymagania w publikowanych ogłoszeniach o pracę. Warto przed aplikowaniem zapoznać się wnikliwie z ich opisami, szczególnie z zadaniami, jakie są wykonywane na danym stanowisku.

Na pewno poszukujemy ludzi z pasją i charakterem, który sprawia, że są otwarci do nauki, odkrywania nowych umiejętności. Ważne, żeby były to osoby zmotywowane do działania, które nie boją się podchodzić niestandardowo i z ogromnym zaangażowaniem do swoich zadań. Nie wymagamy bardzo dużej wiedzy o e-commerce, ale ważne jest też, aby osobom, które do nas trafiają bliskie były nasze wartości.

Czy firma zatrudnia praktykantów, stażystów?

Tak. W tej chwili trwają staże w dziale handlowym i w dziale marketingu. Studenci są zawsze u nas mile widziani. Jesteśmy otwarci na młode i ambitne osoby, szczególnie, że sami czujemy się młodzi ciałem i duchem. W przypadku praktykantów zależy nam na gotowości do poszukiwania rozwiązań, analitycznego myślenia i otwartości umysłu na naukę nowych umiejętności. Wychodzimy z założenia, że każdy praktykant może nauczyć się być dobrym w e-commerce. Musi tylko naprawdę chcieć.

Jak wygląda ścieżka rozwoju nowo zatrudnionego pracownika?

To zależy w dużym stopniu od pracownika, jesteśmy w tym przypadku elastyczni i otwarci na potrzeby pracowników. Nie mamy sztywnych ścieżek kariery, ale w miarę możliwości bierzemy pod uwagę zdolności i predyspozycje naszych pracowników podczas rekrutacji na wyższe stanowiska. Obecny kierownik magazynu zaczynał u nas od stanowiska szeregowego magazyniera. Mamy też kierowników sprzedaży (Sales Managerów), którzy na początku swojej pracy w Mall.pl przygotowywali opisy produktów lub wykonywali prace asystenckie. Nasi pracownicy korzystają z tych możliwości – czasami zupełnie zmieniając charakter swojej pracy (np. zamieniając dział obsługi klienta na dział handlowy). Przyglądamy się potrzebom pracowników i zależy nam na tym, by dać im wsparcie w rozwoju wybranych kompetencji niezbędnych do wykonywania codziennych zadań. Jesteśmy również otwarci na to, by zmieniali swój zakres obowiązków, jeśli tylko sprawi to, że będą mogli efektywniej i bardziej zmotywowani pracować – jesteśmy na „tak”. Z uwagi na to, iż we współczesnym świecie zmiana jest czymś stałym – proces podnoszenia kwalifikacji jest u nas czymś stałym.

W jaki sposób inwestują Państwo w rozwój swoich pracowników i podnoszenie ich kwalifikacji?

Stare i sprawdzone powiedzenie mówi, że kto stoi w miejscu, ten się cofa. Dużo w tym prawdy, dlatego też liczy się dla nas rozwój pracowników. Staramy się reagować na potrzeby zgłaszane przez naszych pracowników i przez kierowników poszczególnych działów. Czasami kierujemy pracowników na szkolenia, organizujemy je też sami wewnętrznie, w innych przypadkach sprawdza się współpraca bardziej doświadczonej osoby z nowym pracownikiem na zasadach mentoringu. Rozwój pracowników już zatrudnionych, poszerzanie ich wiedzy o kolejne obszary oraz rozwój kluczowych kompetencji to forma inwestowania w progres firm i zdecydowanie jesteśmy na niego otwarci.  

Na jakie benefity mogą liczyć pracownicy firmy?

Przede wszystkim dajemy naszym pracownikom swobodę w kształtowaniu swojego czasu pracy – tam, gdzie można sobie na to pozwolić. Mamy grupowe ubezpieczenia, pracownicy mogą korzystać z opieki medycznej, dofinansowania kart multisport. We wrześniu spora grupa chętnych pracowników rozpoczęła naukę języka angielskiego. Nagradzanie wszystkich pracowników tak samo i „po równo” nie musi być idealnym rozwiązaniem dla wszystkich, dlatego też wolimy wsłuchać się w potrzeby pracowników i dajemy pracownikom samodzielny wybór świadczeń. Nasi pracownicy lubią mieć wybór i my im go umożliwiamy, tak samo jak otwarci jesteśmy na poznawanie ich dodatkowych, czy też nowych potrzeb, które staramy się spełnić w miarę możliwości.

Czy organizują Państwo spotkania i imprezy integracyjne dla pracowników firmy Internet Mall?

Zazwyczaj w czerwcu każdego roku świętujemy „Urodziny Mall.pl” – ostatnio z tej okazji zorganizowaliśmy piknik rodzinny dla wszystkich pracowników. Na jesień tradycyjnie wyjeżdżamy wspólnie na „Energy weekend”, gdzie nasi pracownicy mogą spędzić czas razem w swobodnej atmosferze, co przekłada się na lepszą współpracę w trakcie pracy. Mamy także drużyny sportowe wśród pracowników, między innymi w piłkę nożną. Zdarzają się też spontaniczne wyjścia na piwo/kręgle/do kina itp. organizowane samodzielnie przez pracowników, jak i wspólne śniadania. Cieszymy się na każdą tego typu inicjatywę i zachęcamy pracowników, by zgłaszali nam tego typu pomysły na wspólne integracje.

(Serdecznie dziękujemy Elżbiecie Niewiadomskiej HR Specialist za wkład merytoryczny w przygotowanie odpowiedzi)

 

 

Dziękuję za rozmowę.