Twój głos ma znaczenie,
podziel się swoją historią!
Michał Suska
Energomix Sp. z o.o.
Początki firmy Energomix to 2010 rok. Jak przez ostanie lata rozwinęła się firma?
Tworząc spółkę Energomix, chcieliśmy zapewnić naszym Klientom rozwiązania z zakresu zarządzania kosztami energii świadczone według najwyższych standardów profesjonalizmu. Zbudowaliśmy zespół ekspertów branżowych oraz szeroką i wykwalifikowaną sieć handlową, dzięki czemu stale rozwijamy się na terenie całej Polski. Posiadamy relacje z większością dostawców energii działających na rynku klientów końcowych. W 2014 roku zawarliśmy strategiczny alians z Alfa Energy Ltd. Jako jedyni w Polsce zostaliśmy wybrani na eksperta energetycznego wspierającego Bank Światowy w przygotowaniu raportu Doing Business 2014 i 2015. Otrzymaliśmy też datację ze środków Unii Europejskiej na rozwój systemu B2B i wiele nagród potwierdzających nasze osiągnięcia. Uruchomiliśmy także kilka innowacyjnych serwisów internetowych (wspolnaenergia.pl, samenergia.pl oraz ofertyenergetyczne.pl). Przez tych kilka lat udało nam się bardzo dużo osiągnąć.
Od 2007 roku klienci mają prawo wyboru dostawcy energii. Jak wygląda świadomość firm i indywidualnych klientów w tym zakresie?
Na początku świadomość możliwości zmiany sprzedawcy energii zarówno wśród przedsiębiorstw jak i odbiorców indywidualnych była niewielka. Co roku wzrasta jednak wiedza w tym zakresie i coraz więcej osób świadomie dokonuje zmiany sprzedawcy prądu i gazu ziemnego. Coraz więcej firm szuka także sposobów na zmniejszenie zapotrzebowania na energię.
Działacie według zasady "Total Energy Cost Management". Jak wygląda jej zastosowanie w praktyce?
Total Energy Cost Management oznacza, że naszym klientom pomagamy zoptymalizować koszty energii we wszystkich obszarach. Obejmuje to audyt gospodarki energetycznej, czyli inwentaryzację kosztów, umów, faktur oraz urządzeń technicznych. Następnie doradzamy przy kontraktacji energii elektrycznej i gazu ziemnego. Tu katalog działań również jest szeroki: doradzamy w selekcji ofert, opracowujemy i wdrażamy strategię zakupową, tworzymy grupy zakupowe, prowadzimy negocjacje ze spółkami obrotu, i monitorujemy rynek. W ramach TECM zajmujemy się również optymalizacją kosztów dystrybucyjnych, technologiami redukcji poboru energii, oświetleniem energooszczędnym, odnawialnymi źródłami energii, systemami monitoringu oraz kogeneracją. Wszystko to oznacza, że naszym klientom oferujemy kompleksową opiekę w zakresie zarządzania energią.
Niedawno rozpoczęło działalność Centrum Efektywności Energetycznej, które jest wyspecjalizowaną jednostką Energomix Sp. z o.o. Co skłoniło Państwa do rozszerzenia działalności w tym kierunku?
Wejście w życie Ustawy o efektywności energetycznej sprawiło, że obszarem tym muszą zainteresować się niemal wszyscy przedsiębiorcy. Wszystkie duże przedsiębiorstwa mają obowiązek przeprowadzenia audytu energetycznego do końca września 2017 roku. Co więcej małe i średnie przedsiębiorstwa, które zrealizowały przedsięwzięcia zwiększające efektywność energetyczną w firmie, mogą uzyskać wsparcie z tytułu białych certyfikatów. Wiele osób nie ma jednak wiedzy ani w jaki sposób należy wywiązać się z obowiązku ani jak wykorzystać możliwości jakie wiążą się z białymi certyfikatami.
Na jakie wyzwania należy być przygotowanym chcąc rozpocząć pracę w branży energetycznej?
Przedstawiciele handlowi to potężna grupa ludzi, którzy borykają się z szeregiem skomplikowanych zadań. Ich codzienne obowiązki to poszukiwanie nowych klientów, prowadzenie rozmów handlowych czy utrzymywanie kontaktów z odbiorcami już pozyskanymi. Przedstawiciele handlowi to ludzie, którzy codziennie stosują techniki negocjacji. Doradcy są zgodni, że najlepszymi handlowcami są osoby komunikatywne, bardzo łatwo nawiązujące kontakty i potrafiące je utrzymać. Liczy się też dynamizm i siła przebicia. Ponadto powinni bacznie obserwować rynek i podglądać konkurencję po to, aby się od niej odróżniać.
Wraz z liberalizacją cen energii elektrycznej zaistniała konieczność rozwoju sił sprzedaży, których zadaniem będzie promocja i sprzedaż oferty konkretnego dostawcy. Na rynku powstały i cały czas powstają firmy pośredniczące w tym procesie, zazwyczaj współpracują na wyłączność dla jednego dostawcy lub takie jak Energomix, niezależny ekspert energetyczny, który współpracuje z większością spółek obrotu w Polsce, oferując tym samym swoim klientom pełne doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów za energię elektryczną i gaz.
Czym powinny się charakteryzować i jakie umiejętności posiadać osoby, które myślą o pracy w Państwa firmie?
W Energomix kierujemy się uczciwością, proaktywnością oraz i satysfakcją klienta. Poszukujemy więc do współpracy osób rozumiejących te zasady i chcących je wykorzystywać w praktyce. Chcemy, aby nasi pracownicy byli doradcami a nie sprzedawcami czy handlowcami, potrafili nie tylko nawiązać relację z klientem, ale także dostrzec jego potrzeby i uszyć dla nich odpowiednią ofertę na miarę.
Jesteśmy nastawieni na długofalową współpracę z klientem, a oprócz doradztwa przy zakupie energii elektrycznej czy gazu oferujemy także optymalizację kosztów dystrybucji, monitoring rozliczeń z dostawcami energii oraz inne rozwiązania, które mają na celu redukcję poboru energii. Ważne jest zatem, aby nasi Doradcy posiadali nie tylko miękkie umiejętności, takie jak otwartość na drugiego człowieka, komunikatywność, umiejętność budowania i podtrzymywania kontaktu, czy nastawienie na cel, które zapewne pozwolą zbudować relację z klientem, ale byli także ekspertami w swojej dziedzinie. Poszukiwane są osoby, które mają nie tylko umiejętności czysto sprzedażowe, ale także interesują się rynkiem energii elektrycznej i doradztwem. Energomix zaprasza również do współpracy przedsiębiorstwa m.in. z branży finansowej, czy telekomunikacyjnej, ponieważ posiadamy w ofercie wystandaryzowane produkty energetyczne dla małych klientów, gdzie nie jest wymagana specjalistyczna wiedza. Klienci są coraz bardziej świadomi tego, co oferuje im rynek, dlatego koniecznością jest, aby osoba występująca w roli eksperta, rzeczywiście nim była i umiała odpowiedzieć na pytania i potrzeby klienta. Z tego powodu równie chętnie nawiązujemy współpracę z osobami, które posiadają doświadczenie techniczne i znajomość branży, ale nigdy wcześniej nie miały doświadczenia w sprzedaży oraz tymi, którzy postawili już pierwsze kroki w handlu..
Rozumiemy, że nawet najlepszy Doradca, posiadający wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne potrzebuje dobrej oferty, którą będzie mógł przygotować dla klienta, dlatego wciąż obserwujemy rynek i staramy się reagować na zmiany, tak aby nasza oferta była konkurencyjna i atrakcyjna dla klienta.
Na jakie stanowiska najczęściej prowadzą Państwo rekrutacje?
Stale poszukujemy Doradców energetycznych. Poza tym w związku z rozszerzeniem działalności i powstaniem Centrum Efektywności Energetycznej poszukujemy audytorów energetycznych oraz stażystów – audytorów energetycznych.
Gdzie osoby zainteresowane pracą w Energomix mogą znaleźć aktualne oferty pracy?
Nasze oferty pracy publikujemy na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych oraz w serwisach ogłoszeniowych.
Czym wyróżniają się Państwo jako pracodawca?
Naszym ogromnym atutem jest fakt, że jesteśmy największą w Polsce niezależną firmą doradztwa energetycznego, a także partnerem większości spółek obrotu energią elektryczną i gazem ziemnym – w naszym portfolio znajduje się na chwilę obecną 25 dostawców energii i gazu.
Potencjalnym partnerom jesteśmy w stanie zaproponować różne warianty współpracy (umowę pośrednictwa, umowę zlecenie, umowę o pracę) oraz różne warunki – umowy z podstawą lub bez podstawy ale z wyższymi stawkami prowizyjnymi, służbowy samochód, paliwo, dodatki na prowadzenie biura, telefon, komputer, narzędzia i materiały niezbędne do pracy z Klientem.
Dajemy szansę osobom bez doświadczenia w branży, przeprowadzamy szkolenia wstępne oraz późniejsze dla uporządkowania wiedzy, pełne wsparcie Back Office, opiekę Regionalnego Menadżera Sprzedaży, i co bardzo ważne jasną ścieżkę kariery – Doradca -> Specjalista -> Ekspert -> Kierownik -> Dyrektor lub Partner Handlowy.
Kuszą Państwo największymi wynagrodzeniami w branży. Brak limitów wysokości prowizji. Na co jeszcze mogą liczyć Państwa pracownicy?
Nasi współpracownicy mogą liczyć na wiele ułatwień:
Brak ograniczeń terytorialnych – handlowiec może działać na terenie każdego OSD w Polsce,
Brak ograniczeń co do typu klienta na rynku – naszą ofertę kierujemy do klientów biznesowych, indywidualnych oraz instytucji publicznych,
Brak ograniczeń wielkości klientów – nie ma żadnych ograniczeń co do wielkości klientów
Utrzymanie klienta – handlowiec prowadzi utrzymanie klienta (przedłużenia umów - pasywny przychód wieloletni),
Back office – sprawdzenie i przygotowanie umów dla klientów oraz obsługa wycen,
Elastyczna oferta w zakresie energii elektrycznej i gazu ziemnego (25 spółek obrotu) – ceny, opłaty handlowe, warunki umów, terminy płatności,
Wsparcie sprzedaży – szkolenia oraz coaching ze strony Menadżera Regionalnego oraz wsparcie w analizach i przygotowaniu oferty ze strony Back Office,
Monitoring rynku – handlowcy otrzymują co tydzień informacje z rynku,
Leady – zapewniamy tzw. leady sprzedażowe,
Jasna ścieżka rozwoju w dziale sprzedaży: Doradca -> Specjalista -> Ekspert -> Kierownik -> Dyrektor lub Partner Handlowy,
Szkolenia – szkolenie wstępne, szkolenia w terenie, szkolenia produktowe, szkolenia od spółek obrotu, szkolenia techniczne,
Konkursy dla handlowców – cykliczne konkursy dla handlowców od Energomix i spółek obrotu,
Szybsze wypłaty zaliczek prowizyjnych – w pierwszych 2 miesiącach współpracy wypłacamy zaliczkowo prowizję w miesiącu dostarczenia umowy z klientem (płynność dla handlowca – może przeskoczyć z innej branży),
Dodatki do prowizji – dodatek paliwowy + dodatek biurowy, możliwość udostępnienia komputera, telefonu , samochodu,
Portfolio produktowe – najszersze portfolio energetyczne na rynku (sprzedaż energii i gazu, optymalizacja dystrybucji, redukcja poboru, monitoring, audyty energetyczne, oświetlenie LED, Odnawialne Źródła Energii),
Referencje – referencje od bardzo rozpoznawalnych klientów biznesowych i instytucji publicznych.
Dla wielu osób szukających pracy jednym z najważniejszych kryteriów jest możliwość rozwoju. Czy Państwa pracownicy mają taką możliwość ?
Jak najbardziej tak. Nasi pracownicy mają jasno określoną ścieżkę kariery. Doradca -> Specjalista -> Ekspert -> Kierownik -> Dyrektor lub Partner Handlowy. Oczywiście, by awansować w siatce stanowisk należy spełniać określone warunki i wymagania. Natomiast my, jako pracodawca, staramy się wyróżniającym się pracownikom w tym pomagać – wskazywać kierunki, czy też sugerować elementy do poprawy.
Czy prowadzą Państwo program staży/ praktyk dla studentów i absolwentów?
Współpracujemy z biurami karier na uczelniach, głównie poprzez nadawanie ogłoszeń o naborze na staż lub praktyki. Staż w naszej firmie jest odpłatny i zatrudnione osoby mają możliwość wdrożyć się w pracę w branży energetycznej, np.: przygotowują analizy rynku energii, gazu oraz paliw, optymalizacji kosztów dystrybucji, tworzą profile klientów, są wsparciem przy audytach efektywności energetycznej oraz audytach energetycznych, biorą udział w tworzeniu i testowaniu internetowych portali branżowych.
W Energomix znamy wartość dobrych pracowników - każdy ma znaczenie, każdy jest wyjątkowy i wnosi do firmy swoje zaangażowanie i wkład w jej rozwój. Młode i pełne pomysłów umysły, to nasza najcenniejsza inwestycja.
Przez ostatnie kilka lat zatrudnialiśmy kilkunastu stażystów, a osoby po odbytym stażu często zostają z nami na stałe.
Jakie szkolenia zapewniają Państwo swoim pracownikom?
Swoim pracownikom zapewniamy szkolenia wdrożeniowe (omawiamy wówczas wszystko od podstaw), szkolenia w terenie (gdzie wraz z nowymi pracownikami udajemy się do potencjalnych klientów), szkolenia systematyzujące wiedzę, szkolenia z nowych produktów oraz techniczne. Organizujemy również szkolenia bezpośrednio u sprzedawców energii, gazu i innych produktów.
Dużą wagę przykładają Państwo również do społecznej odpowiedzialności biznesu. Jakie działania podejmują Państwo w tym zakresie?
Dużą wagę przywiązujemy do wzrostu świadomości energetycznej, dlatego organizujemy warsztaty dla młodzieży ze szkół średnich. Wspieramy również młode talenty - zostaliśmy sponsorem KP „Gwarek” Wałbrzych oraz UKS Orły Suwałki i wsparliśmy finansowo zakup niezbędnego wyposażenia dla zawodników. Wsparliśmy finansowo realizację marzenia 14-letniej Oli o nowym wystroju pokoju, w ramach fundacji „Mam Marzenie”. W 2015 roku aktywnie włączyliśmy się w akcję charytatywną „Szlachetna Paczka”. Dzięki zaangażowaniu i współpracy wielu naszych pracowników udało nam się uszczęśliwić wspaniałą rodzinę. W tym roku także kompletujemy paczkę dla kolejnej potrzebującej rodziny.
Czego możemy Państwu życzyć na przyszłość?
Na pewno dalszego rozwoju i jak najlepszych pracowników.
Dziękujemy za rozmowę.