logo INTER CARS S.A.

INTER CARS S.A.

Komorniki

Inter Cars wśród dystrybutorów części zamiennych do samochodów klasyfikuje się na 1 miejscu w Europie Środkowo – Wschodniej, 5 miejscu w Europie i 10 na świecie. Te niezależne dane świadczą z pewnością o naszej konkurencyjności.
Wywiadu udzielili:
Anna Figiel Z-ca Dyrektora ds. HR INTER CARS S.A.
Joanna Pieńkowska Menedżer HR INTER CARS S.A.
Anna Figiel - pełni rolę Z-cy Dyrektora ds. Zasobów Ludzkich w Grupie INTER CARS S.A.
Ma ponad 20-letnie doświadczenie w obszarze zarówno zarządzania zasobami ludzkimi jak i administracji personalnej. Na to doświadczenie, składa się głównie praca w branży motoryzacyjnej, ale także wcześniej w IT i wydawnictwie. Kompetencje zbudowane w oparciu o wiele projektów rekrutacyjnych w Polsce, a także kilka projektów rekrutacji na wyższe stanowiska menedżerskie w Europie Środkowo-Wschodniej. Ma za sobą wiele godzin szkoleniowych jako trener biznesu z elementami coachingu. To również doświadczenie w projektowaniu i wdrażaniu systemów ocen i ścieżek karier, polityki wynagrodzeń i systemów motywacyjnych dla dużej i zróżnicowanej struktury. Ostatnio realizacja wyzwań w obszarze budowania kultury organizacyjnej poprzez wartości.
Z wykształcenia psycholog, specjalista z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i przedsiębiorstwem. Absolwentka Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej kierunku ekonomia i zarządzanie zasobami ludzkimi, absolwentka Wojskowej Akademii Technicznej kierunku: zarządzanie zasobami ludzkimi oraz absolwentka Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej na kierunku: psychologia. 
 
Joanna Pieńkowska – Pełni role Menedżera HR w Międzynarodowej Grupie Inter Cars S.A.
Od prawie 15 lat związana z obszarem HR, rozpoczynając karierę zawodową od specjalisty ds. personalnych  osiągając pozycję Menedżera HR. Tak szerokie doświadczenie powoduje,  znajomość zagadnień związanych z prawem pracy jak i  wszelkich aspektów dotyczących   rozwoju ludzi i organizacji.  Uczestnik wielu projektów z obszaru HR takich jak: budowanie mapy kariery, ścieżek kariery, systemów ocen pracowniczych.  Pomysłodawca koncepcji szkoleń pracowników w organizacji. Trener biznesu  i coach wewnętrzny. 
Absolwentka  studiów magisterskich w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Białymstoku kierunek Marketing i Zarządzanie oraz  Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie kierunek psychologia.
 
Jakie były początki firmy Inter Cars?
Firmę założył w 1990 r. Krzysztof Oleksowicz. Jego kariera przypomina amerykański sen, ale droga do sukcesu nie była prosta. Aby zdobyć pieniądze na utrzymanie, zaczął pracować w warsztacie samochodowym. Po studiach wyjechał do Niemiec, by tam  naprawiać samochody. Szybko się jednak uczył i reagował na zmieniający się rynek. Wkrótce zajął się sprowadzaniem do Polski rozbitych aut, by po dokonaniu naprawy, sprzedawać je z zyskiem. Niebawem okazało się, że dużym zainteresowaniem cieszą się części samochodowe. Dlatego też w 1990 roku postarał się o kredyt u jednego z dostawców i założył własną firmę, Inter Cars. Dynamika kolejnych wydarzeń była imponująca. Inter Cars dystrybuował części zamiennie nie tylko na rodzimym rynku, ale też na sąsiednie rynki Europy Środkowej i Wschodniej, m.in. na Ukrainę, Węgry, Słowację i do Czechy. Potem na Litwę oraz Łotwę, a także do Chorwacji, Bułgarii i Słowenii. Po 14 latach działalności Inter Cars trafił na giełdę papierów wartościowych, a cztery lata później połączył się z firmą JC (Japan Cars) Auto – liderem w segmencie części do samochodów japońskich i koreańskich. Czyli, zaczęło się od niewielkiego biznesu, który bardzo szybko rósł i rośnie nadal od 25 lat.
 
 
 
Czy moment wejścia firmy na giełdę był kluczowy?
Fakt, że spółka  zadebiutowała na giełdzie i stała się spółką publiczną, wiąże się z wieloma uwarunkowaniami, regulacjami. Można też powiedzieć, inwestorzy, którzy zainwestowali w Inter Cars przyczynili się do dalszego rozwoju spółki. Także niewątpliwie, był to ważny moment w życiu firmy.
 
No i obecnie macie już Państwo ponad 170 oddziałów, tylko na terenie Polski, co stoi u podstaw sukcesu firmy Inter Cars?
Nie powiem nic odkrywczego – to ludzie. Założyciel Inter Cars, Krzysztof Oleksowicz był cały czas nastawiony na rozwój firmy. Nie robił biznesu dla pieniędzy, ale po to by pieniądze cały czas inwestować. Dzięki takiemu podejściu oraz wyszukiwaniu ludzi pozytywnie nastawionych do motoryzacji i biznesu, ludzi z pasją osobistą  i zawodową nasz rozwój szedł w odpowiednią stronę. Istotnym wydarzeniem w życiu firmy był moment, w którym zaczęły powstawać kolejne filie Inter Cars na terenie całego kraju. Niezwykle ważny był właściwy dobór partnerów, którym ufamy i z którymi pracujemy od lat. 
 
 
 
Gdyby mogła nam Pani opowiedzieć, jak wyglądają struktury firmy?
Myślę, że o Inter Cars, należy mówić jak o organizacji, nie tylko Grupie Kapitałowej. W skład tej organizacji wchodzą spółki, których właścicielem jest Inter Cars i franczyzobiorcy, właściciele poszczególnych filii. Są oni naszymi partnerami biznesowymi, ale też niezależnymi pracodawcami. 
Mamy też partnerów obsługujących wydzielone obszary, takie jak np. magazyny regionalne. Ponieważ wszyscy jesteśmy powiązani z marką Inter Cars, więc wszyscy mówią po prostu - pracujemy w Inter Cars. Cała organizacja to ponad 6000 osób w Polsce i Europie Środkowo – Wschodniej.
 
 
 
Państwa biznes niewątpliwie jest złożony, natomiast na czym się on opiera?
Core biznes Inter Cars to dystrybucja części zamiennych do samochodów osobowych i ciężarowych wszystkich marek. Prowadzimy także sprzedaż wyposażenia warsztatowego i akcesoriów oraz motocykli znanych marek: Triumph i Ducati, a od kilku miesięcy jesteśmy oficjalnym przedstawicielem w Polsce i dystrybuujemy skutery, takich marek jak Vespa, Piaggio i Gilera. 
Inter Cars zrzesza niezależne warsztaty w sieciach: Perfect Service, Q-Service, Q-Service Truck, Q-Service Premium, Q-Service Moto, Q-Service MotorSport oraz Q-Service Off Road, jest także właścicielem platformy Motointegrator.pl.
 
 
Czy fakt, że świadczycie Państwo tak wiele usług, zapewnia Wam konkurencyjność na rynku?
Inter Cars wśród dystrybutorów części zamiennych do samochodów klasyfikuje się na 1 miejscu w Europie Środkowo – Wschodniej, 5 miejscu w Europie i 10 na świecie. Te niezależne dane świadczą z pewnością o naszej konkurencyjności. 
 
Skoro słowem, które pada najczęściej jest rozwój, zapytam - jak wpłynął na Państwa firmę tzw. kryzys gospodarczy? Czy te procesy rozwojowe zwolniły?
Paradoksalnie, nawet w czasach kryzysu, wszyscy jeżdżą samochodami i mniej ludzi kupuje nowe auta. Więcej osób decyduje się na używane, co sprawia, że stają się naszymi klientami, czy też klientami warsztatów niezależnych, z którymi my ściśle współpracujemy. Myślę więc, że jako organizacja, jako branża stosunkowo dobrze znieśliśmy kryzys, choć oczywiście mogło być lepiej.
 
Jakie są wartości firmy i czego w związku z tym poszukujecie Państwo, u swoich pracowników?
Są trzy zasadnicze wartości, które od zawsze sobie cenimy i staramy się je podkreślać. Pasja i zaangażowanie - bardzo chętnie zatrudniamy ludzi, którzy są pozytywnie zakręceni nie tylko na punkcie motoryzacji. Ludzi, którzy bawią się tym co robią, są pasjonatami, którzy realizują swoje zainteresowania w gronie innych pasjonatów, pracujących dla Inter Cars. Kolejną wartością jest partnerstwo – w każdej sytuacji staramy się traktować pracowników po partnersku. Nasze korzenie, to typowa polska przedsiębiorczość w jak najlepszym rozumieniu. Staramy się tą przedsiębiorczość promować. Jest to kolejny czynnik, dzięki któremu posuwamy się mocno do przodu. Chętnie zatrudniamy osoby, które są przedsiębiorcze, chętnie współpracujemy z przedsiębiorcami, a więc daje nam to wiele możliwości. Jeśli obydwie strony chcą zrobić coś razem - szukamy wspólnych możliwości współpracy i w ten sposób biznes się rozwija.
 
Na jakie stanowiska rekrutujecie Państwo najczęściej?
Najczęściej pojawiają się ogłoszenia dotyczące sprzedawców i przedstawicieli handlowych – rekrutuje ich jednak najczęściej nie Inter Cars SA, ale nasi filianci wchodzący w skład organizacji. Nasze spółki rekrutują w obszarach IT, zakupów produktów, logistyce, wsparciu sprzedaży. Nasi podwykonawcy poszukują także pracowników magazynowych. 
Ostatnio coraz częściej rekrutujemy także specjalistów z obszaru e-commerce, przede wszystkim w związku z rozwijaną koncepcją wsparcia sprzedaży usług warsztatowych Motointegrator. Ze względu na nieustający wzrost naszych spółek zagranicznych i ich coraz większy udział w całości biznesu, coraz częściej poszukujemy osób z bardzo dobrą znajomością języków obcych, głównie angielskiego i niemieckiego. Cenimy takie kompetencje, jak znajomość rynku motoryzacyjnego w zakresie dystrybucji części zamiennych, umiejętności analityczne i obsługi Excela. 
 
Jak przebiegała ta ekspansja na rynki zagraniczne?
Pierwszy oddział poza granicami kraju – na Ukrainie rozpoczął działalność już w 2001 r. Potem pojawiły się kolejne, w 2004 r. otworzyliśmy oddział w Czechach. Kolejne oddziały pojawiały się na Litwie, Słowacji, Łotwie, w Rumunii, Bułgarii, Chorwacji, na Węgrzech, we Włoszech i w Słowenii. Mamy także swoich przedstawicieli w Belgii. Jesteśmy obecni już w 12 krajach Europy i na pewno nie powiedzieliśmy ostatniego słowa! 
 
Jak wyglądają ścieżki kariery dla wyróżniających się i lojalnych pracowników?
Mamy 4 takie ścieżki. p. Joanna Pieńkowska: Pierwsza ścieżka dedykowana jest dla osób z wysokim potencjałem. Przygotowujemy ich do roli managera lub eksperta w ścisłym obszarze działania. Drugą ścieżką jest awans pionowy, czyli szkolimy osobę do objęcia stanowiska o szczebel wyżej. Kolejną ścieżką jest rozwój na obecnym stanowisku, poprzez nowe działania, zadania, nowe obszary odpowiedzialności. Ostatnia ze ścieżek, jest wykorzystywana głównie przy rekrutacjach wewnętrznych i jest związana ze zmianą obszaru działania. Z tej ścieżki korzystamy najczęściej i rekrutacje wewnętrzne stanowią większość.
 
Jak wyglądają u Państwa oceny pracownicze i jaki jest ich wpływ na ścieżkę kariery?
W różnych częściach naszej organizacji te oceny różnią się. W spółkach IC w kraju, oceny pracowniczej dokonujemy raz w roku i zapraszamy do niej wszystkie osoby, od specjalistów do dyrektorów. Przy ocenie rocznej jest możliwość wyboru jednej ze ścieżek rozwoju przez pracownika, oczywiście za zgodą i wsparciem managera. Dla działu HR jest to informacja jakie osoby wyrażają chęć uczestnictwa w danej ścieżce, co stanowi dla nas początek przygotowywania tych osób do objęcia nowych stanowisk, zadań, poprzez szkolenia i inne działania rozwojowe. 
 
Czy pojawiają się Państwo na targach pracy?
W przeszłości, owszem braliśmy udział. W tej chwili nie, ponieważ mogę z dumą powiedzieć, że nie mamy większych problemów ze znalezieniem pracowników. Jesteśmy znani na lokalnych rynkach, jesteśmy liderem w branży dystrybucji części zamiennych i to niewątpliwie ułatwia nam poszukiwania pracowników. 
 
Czy wspominają Panie, jakąś szczególnie trudną rekrutację?
Najtrudniejsze rekrutacje są związane ze specjalistami  IT i obszaru usług spedycyjnych, taki jest rynek i my nie jesteśmy tu oryginalni. W tym wypadku, nie jest to kwestia marki, a ograniczonej liczby specjalistów. W tych obszarach zdarzają się takie sytuacje, że gdy potrzebujemy dobrych specjalistów w wąskiej dziedzinie - jest pewien problem.
 
Czy w związku z tym dopuszczacie Państwo rozwiązania outsourcingowe? 
Jedną z naszych wartości, którą sobie cenimy i którą niewątpliwie wykorzystujemy jest przedsiębiorczość, i tę staramy się zastosować poszukując rozwiązań także w obszarach w których trudno jest znaleźć odpowiednich specjalistów. To oznacza, że faktycznie niektóre zadania, funkcje zlecamy podmiotom zewnętrznym.
 
Tak prężnie rozwijająca się firma, na pewno może się pochwalić jakimiś nagrodami.
Otrzymaliśmy wiele nagród, którymi możemy się pochwalić ostatnie to: Laur Klienta 2014, Giełdowa Spółka Roku 2013, Certyfikat Wiarygodności Biznesowej 2013, Solidny Płatnik 2013. Oprócz tych otrzymujemy wiele nagród i tytułów przyznawanych przez organizacje działające bardziej lokalnie, czy też tytuły wynikające z naszych działań  związanych z podejściem CR -odpowiedzialnego biznesu. Są to programy w ramach Koalicji na Rzecz Odpowiedzialnego Biznesu, Programu edukacyjnego Młode Kadry, Programu Bio Service, czy wszelkie formy wspierania i promowania sportów motoryzacyjnych, polskiej siatkówki, członków kadry olimpijskiej, Szpitala Dziecięcego w Dziekanowie i fundacji. 
 
Jak wyglądają Państwa imprezy integracyjne? Ze względu na tak rozbudowane struktury, organizacja takich spotkań to wyzwanie!
W ciągu roku organizujemy kilka dużych imprez. Jedną z nich jest piknik rodzinny, który cieszy się ogromną popularnością wśród rodzin z dziećmi. Organizujemy także Mikołajki dla dzieci, a działy w ramach swoich budżetów organizują wyjazdy integracyjne. Co roku jesteśmy organizatorem największych w tej części Europy targów części zamiennych i wyposażenia warsztatów. Tym targowym zawsze towarzyszy bogaty program artystyczny i jest to doskonała okazja, aby zaprosić wszystkich pracowników z bliskimi. Zapraszamy współpracowników, pracowników, filiantów zarówno z Polski jaki i zagranicy, także na tej imprezie spotyka się wielka społeczność Inter Cars.
 
 
 
Bardzo modne w ostatnich latach, jest hasło "Work, life, balance". Jak Państwo motywujecie swoich pracowników?
Tak jak mówiłam, mamy swoje tradycje, którymi lubimy się chwalić, od zawsze zachęcaliśmy do tego, żeby wspólnie robić coś dla zdrowia poprzez organizację olimpiad sportowych, ligi rozgrywek tenisowych czy piłki nożnej. Poza tym bardzo często przykład idzie „ z góry”. Każdy Członek Zarządu Inter Cars z Prezesem i Założycielem na czele to sportowcy, którzy aktywnie biorą udział w wyścigach rajdowych czy maratonach. Angażujemy się we wspólne akcje biegowe, w ubiegłym roku powstał klub biegowy, który liczy ponad 100 osób, możemy się pochwalić ligą piłki nożnej o Puchar Prezesa - uczestniczy w niej już kilkanaście drużyn z całej Europy. Sponsorujemy teamy w 4x4 Offroad i innych sportach motoryzacyjnych. Zawsze zachęcamy pracowników, aby znajdowali czas na odpoczynek, jesteśmy firmą, która ma naprawdę ciekawą ofertę świadczeń socjalnych. Jednym z nich jest tzw. "świadczenie urlopowe" - czyli jeśli ktoś odpoczywa co najmniej 2 tygodnie, to otrzymuje szczególną zachętę na odpoczynek. Poza tym naszym pracownikom zapewniamy dostęp do kart sportowych, medycznych - na preferencyjnych warunkach.
 
 
 
Czego można życzyć firmie Inter Cars na najbliższe lata?
Aby rozwijała się tak ciekawie jak obecnie i nieustająco rosła. No i oczywiście kolejnego ćwierćwiecza w roli lidera rynku! Życzmy sobie również, aby rozwijali się nasi klienci, bo wraz z ich rozwojem, my rośniemy w siłę. To nam pozwoli z uśmiechem i optymizmem patrzeć w przyszłość także jako pracodawcy :)
 
Dziękujemy za rozmowę!
 
Ostatnio dodane oferty pracy przez INTER CARS S.A.
Magazynier / Brygadzista / Operator wózków widłowych zobacz ofertę