brak logo

4F Performance

Wieliczka

Wywiadu udzielił:
Katarzyna Kern
Dyrektor Personalny 4F Performance
Od ponad 15 lat związana z dziedziną zarządzania zasobami ludzkimi. Z wykształcenia psycholog, trener z zamiłowania, HR Lider z pasją w rozwijaniu talentów i liderów. W styczniu 2016 r. dołączyła do spółki OTCF S.A. (właściciela marek 4F, Outhorn i 4Faces), aby objąć stanowisko Dyrektora Personalnego w dynamicznie rozwijającej się polskiej firmie, która oprócz stawiania na sport wierzy, że to ludzie są jej największą wartością. Wcześniej przez ponad 8 lat kierowała działem personalnym w jednym z najważniejszych centrów rozwoju oprogramowania w Krakowie, budując politykę zaufania i partnerstwa z biznesem. Wcześniejsze doświadczenia zawodowe zdobywała w branżach: rekrutacyjnej, turystycznej i konsultingowej. Na co dzień mama 2 chłopców, miłośniczka dobrej kuchni oraz biegania.
4F Performance
Liczba pracowników: 3000
Rok założenia: 1995
Adres:
4f.com.pl
Rottge 32-020
Branże:
  • Produkcja

 

Sukces naszej firmy okupiony był długimi przygotowaniami i niejedną porażką.

Na czym opierają Państwo swoją strategię personalną?

Kluczowymi obszarami strategicznymi dla mojego działu są efektywna rekrutacja, nastawiona na pozyskiwanie najlepszych talentów z rynku, ale także wyławianie i rozwijanie talentów z naszej firmy. Ważne jest także skuteczne zarządzanie talentami oraz rozwój liderów i pracowników, połączony z budowaniem z nimi partnerskich relacji.

Czego oczekujecie od kandydatów do pracy w 4F Sport Performance?

Przede wszystkich, szukamy pasjonatów sportu, bo wierzymy, że to oni właśnie będą najlepszymi kreatorami i testerami naszych produktów. Oprócz pasji sportowej, która jest dla nas bardzo ważna i którą ciągle rozwijamy wśród naszych pracowników, szukamy osób proaktywnych, umiejących pracować w dynamicznej i zmiennej rzeczywistości, a także ciągle gotowych na nowe wyzwania, bo jesteśmy bardzo prężnie i stale rozwijającą się organizacją.

W jaki sposób poszukujecie kandydatów do pracy?

Kandydatów do pracy w naszej firmie pozyskujemy na wiele sposobów. Oprócz prężnie działającego działu rekrutacji, którego zadaniem jest pozyskiwanie talentów z rynku, mamy także program awansów wewnętrznych w firmie, program poleceń pracowniczych, a także program praktyk studenckich. Naszym celem jest długofalowe budowanie relacji z kandydatami, gdyż nasze potrzeby kadrowe stale rosną, również w skali globalnej.

Jak przebiega proces rekrutacyjny dla kandydatów do pracy?

Proces rekrutacyjny jest uzależniony od stanowiska, na które rekrutujemy – do działów projektowych i graficznych, nieodłącznym elementem rekrutacji jest wykonanie zadania, które ma na celu zobrazowanie nam estetyki i umiejętności kreacyjnych kandydatów. Na pozycje IT lub do działów wsparcia, występują dodatkowe elementy testów technicznych.

A jak to wygląda w przypadku pozycji menedżerskich?

Na pozycje menadżerskie, gdzie kluczowym jest ocenienie predyspozycji i umiejętności do zarządzania ludźmi, w procesie rekrutacji pojawiają się elementy wywiadu kompetencyjnego oraz assessment center. Wszystkie procesy rekrutacji zawierają standardowo rozmowę telefoniczną oraz spotkanie osobiste.

Czy Państwa firma oferuje jakieś programy stażowe, praktyki?

Mamy wakacyjny, płatny program stażowy, który trwa 3 miesiące. Jego celem jest pozyskanie najlepszych studentów z rynku, a po stażu, jeśli się sprawdzą, zaproponowanie stałej współpracy. W tym roku studenci mogą składać swoje aplikacje do końca kwietnia.

Jak przebiega proces rekrutacyjny do programu?

W związku z tym, że spodziewamy się dużej ilości zgłoszeń, proces rekrutacyjny będzie bardzo rozbudowany i będzie zawierał elementy zadań, rozmów telefonicznych, spotkań osobistych oraz assessment center. Naszym celem jest znalezienie najlepszych kandydatów, dla których praca u nas będzie połączeniem kompetencji i wiedzy merytorycznej oraz pasji do sportu.

Na jakie stanowiska aktualnie poszukują Państwo pracowników?

Obecnie rekrutujemy m.in. na takie stanowiska jak, konsultant klienta, technolog obuwia, sprzedawca, grafik czy projektant odzieży sportowej.

Czy oferujecie swoim pracownikom jakieś świadczenia pozapłacowe?

Po okresie próbnym naszym pracownikom finansujemy kartę multisport oraz prywatne świadczenia medyczne. Każdy z pracowników otrzymuje także kartę zniżkową na nasze produkty, a często zdarza się także, że testuje poszczególne akcesoria jako pierwszy. Co więcej, regularnie organizujemy zajęcia sportowe, np. treningi biegowe z profesjonalnymi trenerami 2 razy w tygodniu, a także zajęcia z piłki nożnej oraz siatkówki. Obecnie rozważamy uruchomienie zajęć jogi. Dzięki współpracy z komitetami olimpijskimi, związkami i organizacjami sportowymi, nasi pracownicy mają także okazję brać udział w wielu imprezach sportowych i kibicować, np. naszej kadrze skoczków podczas zawodów w Zakopanem, czy naszym lekkoatletom podczas mityngów.

W jaki sposób dbają Państwo o rozwój swoich pracowników?

Nasi pracownicy są dla nas najważniejsi, ale nie narzucamy im odgórnie ścieżki kariery. Zachęcamy ich do wzięcia odpowiedzialności za swój rozwój i pokazujemy im, jakie widzimy dla nich możliwości. Dzięki temu, nasi pracownicy w ścisłej współpracy ze swoimi przełożonymi, mogą planować indywidualną ścieżkę kariery, dostosowaną do swoich potrzeb, a także do aktualnych potrzeb organizacji.

Czy oferujecie swoim pracownikom jakieś szkolenia?

Nasi pracownicy mają możliwość uczestniczenia w szkoleniach zarówno zewnętrznych (często są to obszary bardziej techniczne), jak i wewnętrznych (tutaj duży nacisk kładziemy na rozwój umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, współpraca, asertywność, negocjacje). Oprócz tradycyjnych szkoleń, często organizujemy też mini sesje, nastawione na wymianę wiedzy. Jesteśmy organizacją, która wierzy, że możemy wiele nauczyć się od siebie nawzajem, bo zatrudniamy ekspertów i specjalistów w swoich dziedzinach.

Jesteście jedną z największych firm sportowych na polskim rynku. Co było kluczem do waszego sukcesu?

Biznes i sport działają na podstawie podobnych mechanizmów. W początkowej fazie prowadzenia firmy naszemu założycielowi, Igorowi Klai, bardzo pomogło zrozumienie tych zależności. Determinacja i wytrwałość są decydujące, zwłaszcza w trudnych momentach, bo tak jak w sporcie, sukces naszej firmy okupiony był długimi przygotowaniami i niejedną porażką.

 

O czym należy pamiętać, aby osiągać dobre wyniki sprzedaży w branży odzieży sportowej?

Najważniejsze to podążać za rynkiem. W tej branży jest bardzo dużo czynników wpływających na wyniki: sezonowość, moda, jakość, zarządzanie zapasami. Żeby utrzymać się na rynku, trzeba zaspokoić cztery sezony. Mamy ofertę dla sportowców wyczynowych, pasjonatów sportu, uprawiających sport nieregularnie i dla tych, którzy po prostu chcą mieć sportowe ubrania w szafie. Trzeba mieć dobry jakościowo i atrakcyjny wizualnie produkt, ale do jego stworzenia potrzebny jest sztab wykwalifikowanych osób – projektantów, technologów, sprzedawców. W firmie oddzieliliśmy działy odzieży męskiej i damskiej, mamy także osoby wyspecjalizowane w tworzeniu konkretnych elementów garderoby, np. butów. Na co dzień poszczególne zespoły przygotowują kolekcję detaliczną, przeznaczoną do sklepowego obiegu, jak i stroje dla kadry olimpijskiej. Z myślą o nich w 2015 roku powstał projekt 4F Creative Team, umożliwiający realizację autorskich pomysłów projektantów.

Na czym polegał ten projekt?

Zadaniem konkursowym było stworzenie kolekcji „Odzież sportowa przyszłości”. Z kilkunastu otrzymanych projektów, jury wybrało 2 prace. Nagrodą dla młodych projektantów było uszycie autorskich kolekcji wraz z realizacją profesjonalnych sesji zdjęciowych na koszt firmy. Projekty zostały także zaprezentowane szerszej publiczności w Warszawie, podczas organizowanego w grudniu Press Day marki 4F. Poprzez takie działania staramy się stymulować kreatywność naszych pracowników i uwzględniać ich indywidualny charakter artystyczny. Największym sukcesem jest dobieranie właściwych ludzi. Tylko osoby o szczególnych predyspozycjach są w stanie realizować cele firmy. Poskładanie zespołu z indywidualistów jest wyzwaniem. Nam się udało i to dlatego marka 4F jest dziś tam gdzie jest. Spółka OTCF rozwija się niesamowicie pod kątem zatrudnienia. W ubiegłym roku zwiększyliśmy liczbę pracowników o około 20%, obecnie mamy otwartych około 40 rekrutacji. Wierzymy w zasadę, że dojrzali menadżerowie otaczają się profesjonalistami w swoich obszarach i działają na zasadzie zaufania do nich.

Jakie cele jako firma wyznaczyliście sobie na najbliższą przyszłość?

Do końca 2016 roku otworzymy około 15 własnych sklepów w Europie, między innymi na Łotwie, w Czechach, Słowacji, Rumunii oraz w Serbii. Pod koniec stycznia wzięliśmy udział w targach odzieży zimowej w Denver, gdzie prezentowaliśmy rynkowi amerykańskiemu naszą ofertę. Bardzo nas cieszy, że pierwsze produkty marki 4F pojawiły się już w sklepach w USA.

Dziękuję za rozmowę