brak logo

Gemius S.A.

Warszawa

Wywiadu udzieliła:
Magdalena Barańska
HR Specialist Gemius S.A.
Specjalista HR w Gemius, rekruter, trener, absolwentka Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W Gemiusie odpowiedzialna za rekrutacje, szkolenia, ocenę oraz Employer Branding. Doświadczenie zawodowe zdobywała jako specjalista HR w warszawskim software house oraz prowadząc warsztaty i szkolenia.
Gemius S.A.
Liczba pracowników: 250
Rok założenia: 1999
Adres:
Postępu 18B
02-676 Warszawa
Branże:
  • Programowanie - E-commerce
O firmie:
Gemius to polska firma, która doradza przedsiębiorcom, jak wykorzystywać internet w biznesie. Od ponad 15 lat bada internautów pod kątem korzystania z mediów cyfrowych, tworząc w ten sposób unikalny społeczno-demograficzny profil e-konsumentów. Mierzy oglądalność stron WWW i aplikacji, a także materiałów audio i wideo z poszczególnych źródeł ruchu, tj. komputerów, tabletów ismartfonów. Gemius działa w kilkudziesięciu krajach w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie (region EMEA), a w 16 z nich posiada oddziały. Jego klientami są reklamodawcy, wydawcy, domy mediowe, agencje reklamowe i firmy z sektora e-commerce. Prowadzone przez firmę badania są realizowane zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR.

Na Państwa stronie są ciekawe treści branżowe. Czym się Państwo inspirują przygotowując materiał na nią?

Tworzeniu nowej strony Gemiusa przyświecała idea przekazywania wartościowych biznesowo informacji dla świata online, których zbieranie i analizowanie stanowi codzienność naszej firmy. Wszystkie prezentowane na niej treści pochodzą z naszych badań i analiz ekspertów Gemiusa. Jesteśmy nie tylko twórcami narzędzi do pomiaru Internetu i dostarczycielami danych, ale przede wszystkim doradcami biznesowym naszych klientów. Działamy zgodnie z hasłem firmy: „Wspieramy wiedzę poprzez decyzje biznesowe” – i nasza strona to odzwierciedla.

Zaczynali Państwo 16 lat temu od narzędzia pomiaru ruchu w internecie. Jak przez ten okres rozwijały się usługi firmy?

Historia Gemiusa sięga 1999 roku. Wtedy, pod nazwą Global eMarketing, stworzyliśmy system GeMius (obecnie znany jako gemiusTraffic), służący do mierzenia różnych wskaźników na stronach internetowych. Wkrótce potem opracowaliśmy metodę badania Internetu, która pozwala oszacować rzeczywistą liczbę użytkowników (ang. real users), odwiedzających dane strony WWW. Ta metoda była przełomem na rynku. Nasz algorytm ma ogromne znaczenie dla rozwoju Internetu jako medium reklamowego, ponieważ bierze pod uwagę czynniki mogące potencjalnie zaburzać otrzymany wynik. W 2004 roku nawiązaliśmy współpracę z firmą PBI przy badaniu Megapanel PBI/Gemius, a niewiele później rozpoczęliśmy ekspansję na rynki zagraniczne. Obecnie wciąż wdrażamy nowe narzędzia, działamy na ponad 30 rynkach i mamy 16 biur zagranicznych. Nie ustajemy też w poszukiwaniach nowych, przełomowych rozwiązań. W maju 2015 roku wygraliśmy konkurs organizowany przez IAB Europe w kategorii badanie internetu (ang. audience research). Statuetkę przyznano nam za projekt nowej metodologii, dzięki której wydawcy mogą poznać swój całkowity zasięg ze wszystkich urządzeń – Behavioral Panel Synthesis (BPS).

Nad czym obecnie pracuje firma i w jaki sposób wpłynie to na branżę e-marketingu?

Naszym nowym projektem są tzw. pliki dzienne, czyli dostarczane z dnia na dzień dane o oglądalności stron WWW. Pierwsze pliki zostały zaprezentowane w lipcu. Pracujemy nad połączeniem badań z różnych urządzeń i środków przekazu. Te projekty umożliwią lepsze poznanie zachowań konsumentów w Internecie, ale i poza nim.

Działają Państwo również na rynkach zagranicznych, w tym Białorusi. Jak Gemius radzi sobie w tak specyficznym kraju?

Rzeczywiście, działamy na wielu, często bardzo różniących się między sobą rynkach. Zawsze skupiamy się na potrzebach biznesowych naszych klientów biorąc pod uwagę specyfikę danego kraju. Mamy 16 biur zagranicznych (w tym biuro w Mińsku), w których zatrudniamy lokalnych pracowników dobrze znających swój rynek. Różnice kulturowe nie są nam straszne.

Jakimi zasadami kierują się Państwo w codziennej pracy?

Mamy cztery główne wartości – jedność, szacunek, odpowiedzialność i ciągły rozwój. Wychodzimy z założenia, że działania każdego pracownika firmy przekładają się na jej sukces i innowacyjność, dlatego dbamy o wzajemny szacunek i dobrą komunikację. Te wartości są odzwierciedlone w wynikach corocznego badania satysfakcji pracowników – atmosfera i poziom współpracy są niezmiennie oceniane bardzo wysoko. Zachęcamy też naszych pracowników do rozwoju – poza pracą nad innowacyjnymi projektami nabywają nowe kompetencje na organizowanych przez firmę warsztatach, korzystają z budżetów szkoleniowych i firmowej biblioteczki.

W tej branży jest spora konkurencja, ale to Państwo jesteście liderem. Co wpływa na sukces w e-marketingu i badaniach rynku?

Może zabrzmi to jak truizm, ale naszą siłą są ludzie. Dobieramy zdolną kadrę pracowników, których nie interesuje jedynie „przerzucanie papierków”, ale przede wszystkim praca nad czymś nowym, ciekawym, co będzie miało wpływ na rynek on-line w Polsce i na świecie.

Na jakie stanowiska rekrutujecie Państwo najczęściej?

W Gemiusie szukamy bardzo zróżnicowanych kandydatów: programistów do działów IT, sprzedawców i kierowników projektów z doświadczeniem w branży online, pracowników działów wsparcia technicznego, a także analityków danych i badaczy. Szukamy osób zarówno doświadczonych, jak i dopiero stawiających pierwsze kroki na rynku pracy; absolwentów nauk ścisłych, ale także socjologii lub psychologii, zainteresowanych statystyką i badaniami ilościowymi.

Z jakich kanałów rekrutacyjnych najczęściej Państwo korzystacie?

Poza standardowymi ogłoszeniami na portalach, korzystamy też ze wsparcia firm rekrutacyjnych oraz wydarzeń takich jak targi pracy i spotkania na uczelniach.

W jaki sposób znajdują Państwo pracowników z kwalifikacjami w naukach ścisłych i humanistycznych?

Pozyskujemy pracowników w bardzo różnorodny sposób. Spotykamy się z kandydatami na targach pracy i uczelniach. Realizujemy program gemiusAcademy, w ramach którego w kilku warszawskich szkołach wyższych prowadzimy zajęcia umożliwiające studentom poznanie biznesu „od kuchni”, organizujemy w firmie praktyki i staże. W Gemiusie sprawnie funkcjonuje też program poleceń, w ramach którego nasi pracownicy polecają do pracy swoich znajomych.

Jakie cechy powinien reprezentować pracownik, aby idealnie odnaleźć się w specyfice Państwa firmy?

Nie ograniczamy się jedynie do absolwentów konkretnych kierunków. Najważniejsza dla nas jest umiejętność, jaką można określić jednym słowem – spryt. Zależy nam na pracownikach umiejących samodzielnie myśleć, analizować i wyciągać wnioski, ale jednocześnie potrafiących współpracować z innymi i dzielić się swoją wiedzą. Jak wspomniałam wcześniej, dobra i otwarta atmosfera jest podstawą współpracy w Gemiusie, więc osoba preferująca pracę w klimacie silnej konkurencji wewnątrz zespołu nie odnajdzie się u nas.

Czy stażyści i praktykanci są również mile widziani?

Oczywiście, w każde wakacje organizujemy Program Praktyk Letnich, niekiedy przyjmujemy też stażystów w ciągu roku akademickiego, jeżeli są w stanie pogodzić naukę z pracą na część etatu. W minione wakacje przyjęliśmy 11 praktykantów, większość do działów IT, ale także do finansów i działu Client Service. Praktykanci w Gemiusie stają się członkami zespołu i od samego początku realizują zadania mające wpływ na projekty realizowane w firmie – nie parzą stereotypowej kawy. Praktykant powinien więc przede wszystkim mieć chęci do nauki i podstawową wiedzę na temat narzędzi używanych w danym dziale – Python lub C++ w działach IT, Excela i SQL w dziale analiz, metodologii badań ilościowych w zespołach Audience, itd. W każdego praktykanta inwestujemy dużo czasu i wysiłku, dzięki czemu praktyki umożliwiają zdobycie cennej wiedzy i doświadczenia, a nie jedynie wpisu do CV. Dlatego też wielu praktykantów zostaje u nas na stałe lub wraca do Gemiusa po zakończeniu studiów.

W jaki sposób przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej w Państwa firmie?

Przede wszystkim warto dowiedzieć się czegoś więcej o rynku online oraz naszych badaniach i narzędziach. Dzięki temu możemy zweryfikować, czy kandydat rzeczywiście jest zainteresowany tym, co robimy i chciałby uczestniczyć w rozwoju naszej firmy.

Państwa branża rozwija się bardzo dynamicznie. Z jakich szkoleń lub innych form zdobywania wiedzy korzystają pracownicy, aby podnosić swoje kwalifikacje?

Organizujemy wiele szkoleń wewnętrznych, o bardzo różnorodnej tematyce – od umiejętności miękkich po stricte techniczne. Ostatnio prowadziliśmy szkolenia z Javascript, podstaw Pythona, czy wyrażeń regularnych. Oferujemy także budżety szkoleniowe, które są przez każdy dział pożytkowane zgodnie z uwagami pracowników – na szkolenia zewnętrzne, konferencje, studia podyplomowe. Dodatkowo, organizujemy w firmie kursy języka angielskiego i niemieckiego, prenumerujemy czasopisma branżowe oraz prowadzimy wewnętrzną biblioteczkę, z której wszyscy pracownicy mogą korzystać bez ograniczeń.

Czy oprócz stałego wynagrodzenia pracownicy mogą liczyć również na benefity pozapłacowe?

Oczywiście, oferujemy naszym pracownikom wiele inicjatyw umilających czas spędzony w firmie i poza nią. Każdy pracownik po przejściu okresu próbnego otrzymuje od firmy prywatne ubezpieczenie medyczne lub kartę Multisport. W naszych kuchniach są dostępne świeże owoce i warzywa, jogurty, muesli i tłoczone soki owocowe. Pracownicy mają do dyspozycji stół bilardowy, ping-ponga, piłkarzyki i PS4 z najnowszymi grami. W każdą środę na naszym korytarzu prowadzony jest WF, w czasie którego możemy się porozciągać i zrelaksować, a od czasu do czasu organizujemy też firmowe masaże. Każdy dział otrzymuje także specjalny budżet na aranżację pokoju zgodnie z własnym pomysłem – jeden z zespołów zakupił za te środki rzutki, równoważnię i longboard, inny postawił na głośniki. Raz w miesiącu organizujemy też tzw. „szkolenie na koniec miesiąca”, w czasie którego wybrany pracownik dzieli się z innymi swoją pasją – ostatnio lepiliśmy i szkliwiliśmy nasze własne ceramiczne dzieła. Jedno jest pewne, w Gemiusie nie da się nudzić!

Dziękuję za rozmowę.