brak logo

NaturAvena Sp. z o.o.

Piaseczno

Wywiadu udzielił:
Ewelina Kluss
Dyrektor ds. Projektów HR NaturAvena Sp. z o.o.
Ewelina Kluss jest absolwentką Collegium Civitas w Warszawie, a także kilku kierunków studiów podyplomowych z zakresu Zarządzania Zasobami Ludzkimi, między innymi w Szkole Głównej Handlowej. Konsekwentnie od 15 lat pracuje w zawodzie. Dzisiaj zajmuje stanowisko Dyrektor ds. Projektów HR w NaturAvena Sp. z o.o.
NaturAvena Sp. z o.o.
Adres:
Raszyńska 13
05-500 Piaseczno

W czym specjalizuje się firma NaturAvena?

NaturAvena to jedna z wiodących, polskich spółek produkujących i dystrybuujących żywność ekologiczną oraz naturalną.

 

Dlaczego tak wiele firm decyduje się na współpracę z Państwem?

Ponieważ z nami się udaje! Spółka powstała w 2009 roku, budując krok po kroku sieć kontaktów i historię współpracy z wieloma odbiorcami. To konsekwencja działania, ciężka praca, ambitne cele oraz dotrzymywanie słowa powodują, że inni chcą z nami współpracować.

 

A według jakich kryteriów Państwo wybieracie dostawców?

Nasz Dział Rozwoju Produktów bada rynek, dotyczący potrzeb klientów, a także śledzi trendy na bardziej rozwiniętych rynkach. Powstaje niekończąca się lista produktów, które potencjalnie chcemy wprowadzać. Poszukujemy wielu dostawców konkretnego surowca. Wybieramy najlepszego.

Spółka powstała w 2009 roku, a dzisiaj jest jednym z czołowych dystrybutorów żywności ekologicznej. W jaki sposób udało się Państwu osiągnąć tak wielki sukces w tak krótkim czasie?

Początki nie były usłane różami. Zaczęliśmy z dużym rozmachem, gdyż wszystko wskazywało na to, że mamy świetną sytuację współuczestniczenia we wschodzącej branży w Polsce. Badając rynki zachodnie byliśmy pewni, że nie ma lepszego momentu na start biznesu ekologicznego. Jednak pierwsze lata działalności firmy mocno zweryfikowały nasz optymizm. Mieliśmy przecież do czynienia z globalnym kryzysem, który spowodował, że ludzie zaczęli mocniej oszczędzać, a produkty ekologiczne zdawały się być dobrem luksusowym, o którym i tak nic nie było wówczas wiadomo. Na szczęście, przez ostatnie lata trendy proekologiczne wróciły ze zdwojoną siłą. Zdajemy sobie sprawę, że obecnie powstaje wiele nowych firm z żywnością bio, jednak my mamy dużą przewagę nad nową konkurencją. Mimo trudnych początków, mieliśmy sporo czasu na spokojną ekspansję. Zdążyliśmy już się rozwinąć i jest nam łatwiej.

Angażują się Państwo w działania prospołeczne związane z ekologią?

Tak, chociaż w tej dziedzinie można jeszcze dużo bardziej się rozwinąć. NaturAvena aktywnie uczestniczy w szerzeniu idei ekologii. Współtworzy różne stowarzyszenia, między innymi Podkarpacką Izbę Rolnictwa Ekologicznego i Polską Ekologię.
Działamy na rzecz promocji nie tylko ekologii ale też regionu podkarpackiego. Między innymi poprzez uczestnictwo i prezentację swoich produktów na imprezach wystawienniczych w Polsce i za granicą. Produkty firmy są nagradzane w Ogólnopolskim Konkursie Promocyjnym Eco Agro Poland.

Ile razy w roku przeprowadzają Państwo rekrutacje? Na jakie stanowiska najczęściej?

Rośniemy w siłę, a to oznacza nieustające rekrutacje. Zawsze było ich kilka rocznie, a obecnie jest ich kilkanaście. Najczęściej są to stanowiska handlowe. Jednak w każdym dziale liczba osób wzrasta, proporcjonalnie do rozwoju firmy.

 

Z jakich kanałów rekrutacyjnych korzystacie i który z nich okazał się najefektywniejszy?

Od wielu lat współpracujemy z wiodącymi z portalami internetowymi. Od czasu do czasu sprawdzam nowe rozwiązania, aby zweryfikować zmiany na rynku rekrutacyjnym.

 

Czego wymagacie od kandydatów?

Błysku w oku. Dla mnie podstawą udanej rozmowy rekrutacyjnej jest zapał kandydata, jego poważne przygotowanie do rozmowy z nami, chęć zaprezentowania się z jak najlepszej strony z intencją podjęcia pracy. Wystrzegam się osób, które mają postawy roszczeniowe, lub są zwyczajnie znudzone życiem, zawodem, bez pomysłu na siebie. Z takimi niestety trudno się pracuje, a my lubimy wiązać się z ludźmi na długie lata.

Czy znajomość języka obcego jest istotną umiejętnością w pracy w NaturAvena?

Wszystko zależy od działu i specyfiki pracy. Tylko w przypadku stanowisk związanych z logistyką, tudzież z wyszukiwaniem nowych dostawców język jest nieodzowny. Pozostali pracownicy nie używają na co dzień języka angielskiego.

Jakie cechy powinien posiadać idealny pracownik?

Tak jak już wspominałam- chęci do pracy i rozwoju, aktywności. Idealny pracownik to ten, który szuka rozwiązań i nie traci swojej energii na malkontenctwo. Idealny pracownik to ten, który potrafi przyznać się do błędu i poprosić o wsparcie.
Przeprowadziłam w swoim życiu tysiące rozmów rekrutacyjnych. Pewnie przez całą moją karierę zawodową zostało zatrudnionych przy moim udziale kilkaset osób, więc na podstawie obserwacji wielu karier, jednego jestem całkowicie pewna: najlepsi pracownicy to ci, którzy mają motor do działania i chcą coś osiągnąć. Sprawa wykształcenia, doświadczenia i zacnego CV jest ważna, ale drugorzędna.

 

W jaki sposób inwestują Państwo w rozwój pracowników?

Korzystamy ze szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych.

Myślę, że potencjalnych pracowników najbardziej interesuje jakich form zatrudnienia mogą się spodziewać, jakie są dodatki, świadczenia, motywatory?

Praca u nas zawsze odbywa się na podstawie umowy o pracę. Wielu pracowników ma do swojej dyspozycji samochód służbowy. Istnieje system nagród pieniężnych. Ponadto, dynamicznie rozwijająca się firma stwarza szanse na awans.

Czy stosują Państwo oceny pracownicze?

Oczywiście, chociaż nie zawsze są one przeprowadzane w formie ankiet i testów.

 

Co uważa Pani za największy dotychczasowy sukces firmy?

Chyba to, że spółka przetrwała kryzys. Pokonując trudności wzmacniamy się. Schemat ten działa chyba w każdej dziedzinie życia.
Po drugie, na nasz duży sukces składają się te małe, codzienne, takie jak: wprowadzenie udanej, i cieszącej się powodzeniem serii produktów:, a także certyfikaty i wyróżnienia, chociażby za wprowadzenie Soku z Młodego Jęczmienia BIO.

Proszę powiedzieć o najbliższych planach rozwoju NaturAvena.

Planujemy dalszy rozwój oferty produktowej, wprowadzenie w najbliższym czasie kilkaset nowych pozycji. Trwa również nieustanny proces pozyskiwania nowych klientów, co powoduje wzrost zapotrzebowania na jakość obsługi, a to z kolei przekłada się na zwiększenie zatrudnienia.