GASPOL S.A.

Warszawa

Wywiadu udzielił:
Arkadiusz Urbańczak
dyrektor ds. Personalnych i Rozwoju GASPOL S.A.
Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego, kierunku zarządzanie, od początku swojej kariery związany z rynkiem energii. Doświadczenie zawodowe zdobywał głównie w firmie GASPOL, w której pracuje od 1997 r. Na przestrzeni lat odpowiadał m.in. za sprzedaż, obsługę klienta, wdrożenia innowacyjnych projektów, programy szkoleń na różnych szczeblach organizacji i optymalizację procesów biznesowych. W 2008 r. dołączył do ścisłego kierownictwa firmy i przejął odpowiedzialność za dział personalny. Obecnie odpowiada za rozwój pracowników, działania związane z programem rozwoju talentów, inicjatywy wspierające kulturę organizacyjną i system wartości GASPOL SA, a także public relations.
GASPOL S.A.
Adres:
Al. Jana Pawła II 80
00-175 Warszawa

Czym zajmuje się GASPOL?

Dostarczamy rozwiązania energetyczne dla gospodarstw domowych i biznesu oparte o LPG - gaz płynny, LNG - skroplony gaz ziemny, gaz ziemny z sieci, systemy hybrydowe, procesy kogeneracji, energię elektryczną i energię odnawialną.

Co to znaczy, że jesteście Państwo firmą multienergetyczną?

Tym określeniem komunikujemy nasz rozwój i wprowadzanie do oferty nowych produktów. Dla przykładu, w 2013 r. wprowadziliśmy do sprzedaży gaz ziemny i energię elektryczną. Obecnie w naszej ofercie posiadamy wiele rozwiązań energetycznych dostosowanych do różnych możliwości, potrzeb i oczekiwań klientów.

Jakie wartości przyświecają Państwa działalności?

W relacjach stawiamy na przyjazność, wewnątrz organizacji i poza nią. Jesteśmy życzliwi i uczciwi, komunikujemy się w sposób otwarty, z szacunkiem dla różnorodności potrzeb i opinii. Nie spoczywamy na laurach, wierzymy, że droga do sukcesów i zawodowej satysfakcji prowadzi przez ciągły rozwój, doskonalenie i zdobywanie nowych doświadczeń. Działamyw zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, który dla nas oznacza troskę o jakość i bezpieczeństwo naszych produktów, satysfakcję klientów i pracowników, przyjazność dla środowiska naturalnego oraz rozwój społeczności lokalnych, w miejscowościach, w których posiadamy swoje oddziały.

Z perspektywy klienta, dlaczego warto wybrać GASPOL jako dostawcę energii?

Jesteśmy partnerem godnym zaufania. Posiadamy własną, nowoczesną infrastrukturę: dwa terminale przeładunkowe, siedem rozlewni gazu płynnego, flotę specjalistycznych cystern do przewozu LPG i LNG. Dysponujemy rozbudowaną siecią dilerów, baz dystrybucyjnych i ponad 20 tys. punktów sprzedaży w całej Polsce. Najwyższą jakość naszych produktów, bezpieczeństwa i systemów zarządzania potwierdzają międzynarodowe certyfikaty ISO. Możemy pochwalić się unikalnym w polskiej branży energetycznej certyfikatem Systemu Zarządzania Ciągłością Działania ISO 22301:2012. Dysponujemy również własnym laboratorium w Małaszewiczach, w którym badamy gaz przed rozpoczęciem dystrybucji. Produkty GASPOLU spełniają najwyższe wymagania, zgodne z wymogami Polskiej Normy PN-EN 589:2009 oraz PN-C-96008:98. Nasi klienci korzystają z wygodnych narzędzi: portalu obsługi klienta, portalu obsługi partnera, aplikacji mobilnych i sklepu internetowego. Zapewniamy paliwa najwyższej jakości i niskiej emisyjności dzięki czemu dbamy o jakość powietrza i przyczyniamy się do ochrony środowiska naturalnego. Nasi klienci we współpracy z GASPOLEM szczególnie cenią wysoką jakość produktów, względy ekonomiczne, minimum formalności, sprawną obsługę ze strony handlowców
i terminowość dostaw naszych produktów.

Na Państwa stronie internetowej znajdziemy informację, że GASPOL wprowadza na polski rynek liczne innowacje. Na czym one polegają?

GASPOL już w 2000 r. wdrożył pierwsze rozwiązania telemetryczne, czyli system rozliczeń za zużyty gaz, podczas gdy inne firmy nadal rozliczały się z klientami na zasadzie płatności za dostarczony gaz. Dzięki swojemu zapleczu w 1992 r., jako pierwsi w Polsce stawialiśmy instalacje zbiornikowe na gaz płynny, wcześniej dostępne tylko w zachodniej części Europy. W 1994 r. uruchomiliśmy pierwszy w Polsce profesjonalny terminal lądowy do przeładunku gazu z kierunku wschodniego. Jako pierwsi w Polsce wdrożyliśmy system klimatyzacji i ogrzewania zasilany gazem płynnym, pozwalający na obniżenie kosztów bieżącej eksploatacji nawet o 50 proc. Za elektroniczny system obsługi klienta otrzymaliśmy nagrodę Innowacja 2011 . Nagrodę „Nowego Przemysłu” Nowy Impuls przyznano nam za inicjowanie przekształceń, wdrożeń nowych technologii i innowacji. Wprowadziliśmy na polski rynek energetyczny innowacyjne rozwiązania, dzięki którym nasi klienci lepiej zarządzają zużyciem energii i w efekcie mniej za nią płacą.

Czy GASPOL wspiera rozwój społeczności wiejskich?

Tak, nasze wsparcie ukierunkowane jest przede wszystkim na umożliwienie społecznościom wiejskim dostępu do czystych i efektywnych źródeł energii. Naszym flagowym przedsięwzięciem w tym obszarze jest paneuropejskie Forum Rozwoju Efektywnej Energii (FREE).

Na czym polega to przedsięwzięcie?

FREE pomaga przedstawicielom wsi zabierać głos w publicznej debacie na temat ich energetycznych potrzeb i możliwości. Współpracuje z ekspertami, organizacjami pozarządowymi i przedsiębiorcami, którzy dostrzegają problemy, ale i ogromny potencjał drzemiący w obszarach wiejskich w Polsce. Przekonuje, że rozwój energetyki prosumenckiej, bazującej na rozproszonych źródłach energii jest wielką szansą dla mieszkańców obszarów wiejskich. Szansą na mniejsze rachunki za energię elektryczną, nowe miejsca pracy i ochronę środowiska naturalnego. Zróżnicowanie źródeł energii na wsi jest możliwe. W Polsce dostępne są technologie i urządzenia efektywne energetycznie, wykorzystujące źródła odnawialne i paliwa przyjazne dla środowiska naturalnego, takie jak gaz ziemny, płynny lub biogaz. Konieczne jest jednak dotarcie z tą wiedzą do wszystkich, którym jakość życia i prowadzenia biznesu na wsi nie są obojętne.

GASPOL ma na swoim koncie wiele nagród. Czy któraś z tych nagród jest szczególnie ważna?

Nasze podejście do biznesu, klienta i pracowników było nagradzane wielokrotnie. Szczególnie dumni jesteśmy z nagród: Innowacja 2011, Nowy Impuls, Laur Klienta, Firma Przyjazna Klientowi, Solidny Pracodawca Roku oraz nagród za działania na rzecz energetycznej modernizacji wsi i za działania pracowników na rzecz społeczności lokalnych.

Co GASPOL ma wspólnego z holenderskim SHV Energy?

GASPOL SA jest częścią holenderskiej spółki SHV Energy, która powstała w 1896 roku. To rodzinna firma bazująca na takich wartościach jak uczciwość, zaangażowanie i wzrost przez rozwój. SHV jest ekspertem w dostarczaniu bezpiecznych i efektywnych rozwiązań energetycznych. Obecnie zaspokaja potrzeby ponad 30 mln klientów w Europie, Azji, Ameryce Południowej.

Czy GASPOL wspiera jakieś imprezy i eventy?

Od 25 lat wspieramy sport balonowy w Polsce - Leszczyński Klub Balonowy i Aeroklub Włocławski, dostarczając m.in. gaz płynny, który jest paliwem do balonów. W 2017 r. będziemy w ten sposób wspierać XVII Włocławskie Zawody Balonowe, na które dostarczymy ok. 7 ton gazu. Weźmie w nich udział wiele załóg balonowych z Polski i Europy. W 2009 r. włączyliśmy się do rywalizacji sportowej, stając się właścicielem balonu angielskiej firmy Lindstrand, uznawanego za najlepszy balon sportowy na świecie. Kilka lat później staliśmy się posiadaczami drugiego balonu. Z obu korzysta Arek Iwański, utalentowany pilot kadry narodowej przy Aeroklubie Polskim. Obecnie sponsorujemy, tytularnie, drużynę balonową GASPOL Team, która zdobyła Puchar Polski 2010, Mistrza Polski 2011, II Wicemistrza Polski 2013, III miejsce Pucharu Europy 2013, Puchar Polski 2014 i Puchar Polski 2016.

Branża energetyczna w Polsce rośnie bardzo dynamicznie. Czym wyróżniacie się Państwo na rynku jako pracodawca?

Tym, co nas wyróżnia jest kultura organizacyjna, którą cechuje szacunek, odpowiedzialność, lojalność i uczciwość. Utrzymujemy znakomite, pozytywne relacje i dobrą atmosferę pracy. Uważamy, że gwarancją rozwoju naszej firmy jest rozwój jej pracowników, dlatego dajemy do tego możliwości i odpowiednie narzędzia. Nasza firma daje pole do osiągnięć nie tylko w skali lokalnej, ale również międzynarodowej.

Na czym polegała kampania Save-a-tonne?

Duża część społeczeństwa wie o tym, że w Polsce oddychamy najbardziej zanieczyszczonym powietrzem w Europie. Kampania Save-a-tonne jest jednym z działań, które realizujemy w trosce o stan naszej planety i, co jest bezpośrednio z tym związane, o stan naszego zdrowia i jakość życia następnych pokoleń. Przekonujemy naszych pracowników, że nawet mały gest i drobna zmiana codziennych nawyków ma duże znaczenie w walce o czystsze powietrze i mniejszą emisję CO do atmosfery.

Czy to prawda, że prowadzicie Państwo wolontariat pracowniczy?

Nasi pracownicy od 5 lat są mocno zaangażowani w projekt wolontariatu pracowniczego Ludzie o Wielkich Sercach. W ramach tego projektu pomagamy słabszym i potrzebującym, głównie dzieciom i seniorom, w miejscowościach, w których posiadamy swoje oddziały. Radość jest obustronna.

Jak widzi Pan firmę Gaspol za 10 lat?

Myślę, że w świecie, w którym jedyną stałą rzeczą jest zmiana, w Gaspolu za 10 lat pewne wartości i podejście pozostaną niezmienne. Będziemy, tak jak dzisiaj, firmą multienergetyczną z innowacyjnym podejściem do oferowanych produktów i usług, dla której klient jest w centrum uwagi i starań. Nasz rozwój będzie bazował na rozwiązaniach hybrydowych, z poszanowaniem i troską o środowisko naturalne. Będziemy pracodawcą skupiającym ludzi o podobnym systemie wartości, miejscem, w którym ludzie chcą pracować i zostać na długo.