ATERIMA MED

Kraków

Wywiadu udzieliła:
Anna Rozborska-Wood
Dyrektor ds. Personalnych ATERIMA MED
Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego (Zarządzanie Firmą) oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (Zarządzanie i Doradztwo Personalne). Od lutego 2015 r. pełni funkcję Dyrektora ds. Personalnych w Grupie ATERIMA, będąc odpowiedzialną za wszelkie sprawy personalne w firmie. Wcześniejsze bogate doświadczenie w obszarze HR zdobywała na stanowiskach menadżerskich w międzynarodowych korporacjach, m.in. Heineken Global Shared Services, Aon Hewitt czy Alexander Mann Solutions. Prywatnie szczęśliwa żona i dumna mama 3,5-letniej córeczki.
ATERIMA MED
Liczba pracowników: 120
Rok założenia: 2011
Adres:
ul. Puszkarska 7f
30-644 Kraków
O firmie:
Grupę ATERIMA tworzą marki ATERIMA, ATERIMA MED i ATERIMA HR. Łączy je specjalizacja, fachowość i europejski zasięg. Wartości grupy, wśród których kluczową jest odpowiedzialność, pomagają tworzyć usługi, dzięki którym klienci rozwiązują swoje problemy i oszczędzają cenny czas. Główna siedziba Grupy ATERIMA mieści się w Krakowie przy ulicy Puszkarskiej (okolice centrum handlowego Bonarka). Największe sukcesy: - rozwijanie filozofii firmy opartej na społecznej odpowiedzialności - pozyskiwanie godnych zaufania partnerów w Polsce, Niemczech i we Francji - zbudowanie sieci oddziałów w całej Polsce

ATERIMA – co kryje się pod tą nazwą?

Inspiracją dla nazwy firmy było francuskie słowo „intérim”, które oznacza pracę tymczasową. Dbając o to, by rodacy nie połamali sobie na nim języka stworzyliśmy podobnie brzmiącą nazwę – ATERIMA. Od tego roku funkcjonujemy pod szyldem Grupa ATERIMA, ale więcej o tym w kolejnych pytaniach

Jaka jest misja Państwa firmy?

Naszą misją jest umiejętne wykorzystywanie wiedzy, najlepszych praktyk rynkowych i doświadczenia w oferowaniu uczciwego pośrednictwa zatrudnienia, jak również doradztwa personalnego. W codziennej pracy kierujemy się zasadami spisanymi w naszym kodeksie etycznym, który jest tożsamy dla wszystkich działów firmy. Jesteśmy fair nie tylko względem naszych kontrahentów, klientów i partnerów biznesowych, ale w pierwszej kolejności wobec naszych pracowników. Wierzymy, że uczciwość jest warunkiem koniecznym dla stabilności i sukcesu przedsiębiorstwa. Reputacja firmy i zaufanie do niej są jednymi z naszych najważniejszych wartości.

Jednym ze współzałożycieli firmy jest Stefan Schwarz, który już po raz drugi został wyróżniony przez ONZ. Proszę opowiedzieć o tym pokrótce.

Stefan Schwarz – Ekspert ds. rynku pracy Grupy ATERIMA już po raz drugi został zaproszony do grona autorów „UN Global Compact Yearbook 2015” wydawanego przez ONZ w Polsce. UN Global Compact to obecny na całym świecie program Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju. Od 2009 roku wydaje Yearbook – prestiżową publikację dedykowaną inicjatywom społecznie odpowiedzialnym. Autorami tekstów są tu najwybitniejsze osobistości, w tym laureaci Nagrody Nobla i prezydenci.

Od 2014 roku publikacja ta ukazuje się także w wersji polskiej i jesteśmy dumni z tego, że do obu edycji zostaliśmy zaproszeni. W ostatnim Yearbooku nasz przedstawiciel pisze o kluczowym projekcie CSR naszej firmy – „Bezpiecznej pracy za granicą”, a w szczególności o prowadzonych w jego ramach szkoleniach dla pracowników. Celem szkoleń jest podnoszenie świadomości naszego zespołu na temat zagrożenia handlem ludźmi.

Czym charakteryzuje się krakowski rynek pracy?

Krakowski rynek pracy od wielu lat cechuje się bardzo dużą dynamiką i otwarciem na świat. Aspiruje do roli metropolii o europejskim zasięgu. Stopa bezrobocia w Krakowie jest jedną z najniższych w kraju (4.5% w 2015 roku). Kraków jest nie tylko doceniony przez turystów, ale również inwestorów zagranicznych. Mając ponad 20 wyższych uczelni i rocznie blisko 50 tysięcy absolwentów studiów wyższych jesteśmy dla inwestorów łakomym kąskiem. Może trudno w to uwierzyć, ale w samym tylko Krakowie funkcjonuje ponad 130 tysięcy podmiotów gospodarki narodowej. Świetnie wykształceni, energiczni i młodzi ludzie, płace o ponad 30-40% niższe niż w stolicy, dogodna lokalizacja (lotnisko Balice – drugi co do wielkości polski port lotniczy o znaczeniu międzynarodowym) i wysokie standardy powodują, że krakowski rynek pracy rozwija się niezwykle dynamicznie (zwłaszcza sektor BPO oraz technologii).

Jak na tym rynku odnajduje się Państwa firma?

Na krakowskim rynku pracy jesteśmy obecni od blisko 5 lat. Grupa ATERIMA na tę chwilę zatrudnia wewnętrznie już ponad 120 osób – w samym 2015 roku zrekrutowaliśmy ich blisko 50 (w tym kilkunastu praktykantów do różnych działów). Dajemy młodym ludziom szansę na zdobycie doświadczenia, promując płatne praktyki letnie, czy zachęcając naszych pracowników do ciągłego pogłębiania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności. Tylko w ostatnich 10 miesiącach awansowaliśmy 20 pracowników (w tym również na stanowiska kierownicze), co tylko pokazuje, jak ważny jest dla nas ich rozwój. W naszych szeregach są osoby młode, zaczynające swoją karierę zawodową, ale też takie z dużym doświadczeniem zawodowym. Nasze biuro jest przyjaznei przyciąga swoją atrakcyjną lokalizacją (okolice centrum handlowego Bonarka).

Jako agencja zatrudnienia zajmujecie się Państwo rekrutacją na co dzień. Co według Państwa jest kluczem do skutecznej rekrutacji?

O skutecznej rekrutacji napisano już setki książek. Co jakiś czas pojawia się nowa technika rekrutacyjna, ale jak dla nas pewne rzeczy nigdy nie wyjdą z mody. W pierwszej kolejności pamiętajmy, jak ważna jest znajomość własnej firmy, czy specyfiki poszczególnych działów. Kandydaci chcą wiedzieć o konkretnym wakacie jak najwięcej, zadają wiele pytań – im lepiej będziemy do tych rozmów przygotowani, tym większa szansa na udaną rekrutację. Bądźmy autentyczni, ludzie nie lubią fałszu/lukrowanych informacji. Mówmy szczerze i otwarcie. Jeśli deklarujemy się wrócić z feedbackiem do kandydata – zróbmy to! Kandydat poświęca swój cenny czas przychodząc do nas na rozmowę. Okażmy mu zatem szacunek wracając do niego z informacją zwrotną – nawet tę negatywną. Zadbajmy o przyjazną atmosferę podczas rozmowy, bądźmy tu i teraz, a sukces gwarantowany!

Do jakiego działu przyjęli Państwo najwięcej osób w tym roku?

Rok 2015 był rokiem rekrutacji do Działu Niemieckiego. Jest to największy dział w naszej firmie, rozpoznawalny na rynku pod marką ATERIMA MED. Dla usprawnienia i usystematyzowania pracy podzielony został na Zespół Rekrutacji i Zespół Obsługi Klienta, działające jako dwa integralne zespoły. Do Zespołu Obsługi Klienta dołączyły osoby mówiące po niemiecku – przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Codzienna praca cechuje się dynamiką i ciągłymi wyzwaniami, a co najważniejsze – nie jest monotonna. Idealny kandydat powinien cechować się wysoką komunikatywnością, zorientowaniem na klienta oraz świetną organizacją pracy. Nie zapominajmy przy tym o umiejętności pracy w grupie, która dla nas ma bardzo duże znaczenie.

Czy wprowadziliście Państwo jakieś nowe rozwiązania, niestosowane dotychczas?

Idealnym rozwiązaniem okazała się możliwość poznania specyfiki pracy w Zespole Obsługi Klienta od przysłowiowej „kuchni”. Zainteresowany stanowiskiem kandydat był zapraszany do firmy, by przez kilka godzin przypatrywać się pracy. Miał również okazję sprawdzenia się w zadaniach praktycznych, by pod koniec dnia stwierdzić, czy ta praca jest faktycznie dla niego.

Mówi Pani o Dziale Niemieckim. Jakie inne działy biznesowe tworzą Grupę ATERIMA?

Grupę ATERIMA tworzą trzy marki: ATERIMA, ATERIMA HR oraz wspomniana wcześniej ATERIMA MED. Łączy je specjalizacja, fachowość i europejski zasięg. W ramach pierwszej z nich zajmujemy się tworzeniem profesjonalnych rozwiązań HR dla małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorstw. ATERIMA HR poświęcona jest rekrutacjom wysokiego szczebla, na stanowiska specjalistyczne i poszukiwaniu na rynku prawdziwych ekspertów. ATERIMA MED świadczy natomiast usługi opieki domowej dla osób starszych w Polsce i w Niemczech.

Wielokrotnie mówi się o Państwa firmie w kontekście firmy odpowiedzialnej społecznie. Co to oznacza?

Nasza firma od początku swojego istnienia postawiła na odpowiedzialność społeczną. Chcieliśmy, by firma opierała się na wartościach jasnych dla wszystkich naszych pracowników, klientów i partnerów. Założyciele ATERIMA chcieli zbudować przedsiębiorstwo, które nie tylko będzie dobrze funkcjonowało pod względem ekonomicznym, ale także będzie przydatne społecznie.Te założenia są nadal aktualne i staramy się, by były dewizą całego naszego zespołu. To w imię naszej misji codziennie dowodzimy, że warto nam zaufać – nigdy nie zostawiamy pracowników samych z problemem, co jest szczególnie ważne podczas pracy za granicą. Nasze wartości mają też odzwierciedlenie w wielokrotnie nagradzanych projektach z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). W ramach „Bezpiecznej pracy za granicą” edukujemy Polaków na temat zagrożenia handlem ludźmi i poprzez bezpłatne materiały pomagamy im zadbać o swoje bezpieczeństwo. Z kolei tworząc bezpłatne internetowe lekcje języka niemieckiego dla opiekunów osób starszych, rozwijamy kompetencje językowe i dajemy szansę na znalezienie pracy. Nie ma znaczenia, czy ktoś jest naszym pracownikiem czy nie – wszyscy mogą korzystać z naszej wiedzy. Naszym zdaniem po prostu warto być odpowiedzialnym.

Delegujecie Państwo setki pracowników za granicę. W jaki sposób osoba wyjeżdżająca do pracy za granicę powinna zadbać o swoje bezpieczeństwo?

W codziennej pracy spotykamy ludzi, którzy nie zawsze mieli dobre doświadczenia związane z wyjazdami za granicę. Wielokrotnie zostali oszukani przez nieuczciwych pracodawców bądź pośredników. Zaniepokojeni tymi faktami rozpoczęliśmy wraz ze Stowarzyszeniem PoMOC projekt „Bezpieczna praca za granicą”, który swoje początki miał w 2011 roku. Owocem projektu jest obszerny poradnik „Bezpieczna praca za granicą”, który porusza tematy bezpiecznego wyjazdu zarobkowego za granicę oraz mówi jak się do niego dobrze przygotować. Projekt spotkał się z bardzo pozytywnym odzewem ze strony kandydatów. Za główny cel postawiliśmy sobie uświadomienie Polaków o zagrożeniach płynących z nielegalnego wyjazdu, a także przestrogę przed współczesnym niewolnictwem i handlem ludźmi. Mamy poczucie dobrze wypełnionej misji, ponieważ mimo upływu czasu, tematy są ciągle aktualne.

Czasami mówi się, że firma to nasz drugi dom. Na co stawiacie Państwo w kontekście integracji pracowników?

W pracy spędzamy często więcej czasu niż ze swoimi bliskimi na co dzień. Zależy nam więc bardzo na tym, aby nasi pracownicy dobrze się czuli w firmie. Wzajemny szacunek, przyjazna atmosfera czy współpraca między działami są doskonałym elementem scalającym firmę. Nie zapominamy również o integracji poza biurem, stąd nasze coroczne wyjazdy integracyjne, cieszące się w firmie bardzo dużą popularnością. Nie tylko pozwalają one oderwać się od codziennych obowiązków, ale też wpływają pozytywnie na ich morale i motywację. Pracownicy lepiej się poznają, mają możliwość zbudowania zgranego i silnego zespołu, który chce osiągać bardzo dobre rezultaty. Pod koniec roku w firmie organizowana jest Wigilia, podczas której podsumowujemy wyniki pracy poszczególnych działów, chwalimy się naszymi sukcesami, mówimy o planach na kolejny rok. Nie zapominamy oczywiście o świetnej zabawie, która często trwa do białego rana .