logo Ceneo.pl

Ceneo.pl

Wrocław

Pracownicy Ceneo są odważni, nie boją się ryzyka, działają i reagują błyskawicznie. Trzy kluczowe słowa to prostota, otwartość i zdrowy rozsądek.
Wywiadu udzielił:
Krzysztof Rynkiewicz odpowiedzialny za Employer Branding Ceneo.pl
Krzysztof Rynkiewicz – w Ceneo.pl odpowiada za działania Employer Brandingowe skierowane do pracowników firmy, jak i potencjalnych pracowników, w tym również studentów i absolwentów uczelni.
Certyfikowany tutor. Od 6 lat prowadzi kursy, warsztaty i szkolenia dla uczniów, studentów oraz osób dorosłych związane z ich rozwojem osobistym, planowaniem kariery oraz budowaniem marki.
 
Jakie były początki firmy Ceneo i jaki był jej kluczowy moment?
Ceneo powstało 10 lat temu we Wrocławiu, do dziś ma tu swoją siedzibę, choć teraz jest już częścią globalnego koncernu Naspers. Na początku było projektem realizowanym „po godzinach” przez kilka osób. Bardzo szybko – w ciągu zaledwie kilku lat, serwis stał się nie tylko największą polską porównywarką cen, ale także drugą co do wielkości firmą działającą na polskim rynku e-commerce. Dzisiaj nad rozwojem Ceneo.pl – odwiedzanym miesięcznie przez ok. 7 milionów użytkowników - pracuje 140 osób. Jesteśmy częścią jednego z największych światowych graczy w obszarze e-commerce i mediów. Uczymy się od najlepszych, ale też wiele naszych doświadczeń, rozwiązań i pomysłów jest wykorzystywanych w zagranicznych serwisach. Gramy w światowej ekstraklasie, a nasi eksperci mają przed sobą możliwości rozwijania kariery na całym świecie.
 
 
Co można uznać za dotychczasowy sukces Państwa firmy?
Na polskim rynku Ceneo.pl jest zdecydowanym liderem wśród porównywarek cenowych we wszystkich statystykach: notuje około trzy razy więcej użytkowników niż każda z kolejnych trzech porównywarek, a także ponad cztery razy więcej odsłon krajowych niż drugi co do wielkości serwis tego typu. Sięgamy jednak znacznie wyżej i mierzymy się z największymi. Ceneo to jeden z największych e-commercowych projektów w Europie Środkowo-Wschodniej. W ciągu 10 lat przeszliśmy długą drogę, w czasie której nie przespaliśmy żadnej z internetowych rewolucji. Rozbudowaliśmy aspekt społecznościowy, dodając możliwość pozostawiania ocen i rekomendacji - dziś dysponujemy największą w Polsce bazą opinii o sklepach i produktach. Potem utworzyliśmy rozbudowany system rekomendacji, a w końcu rozwinęliśmy sekcję specjalnych serwisów tematycznych z poradami na temat urządzania wnętrz, mody, zdrowia czy ekologii. Zauważyliśmy, że internauta już nie tylko odwiedza nas, by wyszukać najniższe ceny produktów, ale szuka także porad, inspiracji, dodatkowych informacji, które pomogą mu podjąć optymalną decyzję zakupową. Jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy możliwość wspólnych zakupów z różnych sklepów w ramach jednej transakcji. Jesteśmy na takim etapie rozwoju, że nie ścigamy się już z innymi porównywarkami. Myślimy o przyszłości w zupełnie innych, nowych obszarach tego sektora. Wyzwań dostarcza nam otoczenie biznesowe i to co dzieje się w całym sektorze e-handlu, w Polsce i globalnie. Obecnie z naszej technologii i naszych rozwiązań korzystają także inne europejskie i światowe portale z Grupy Naspersa – jak brazylijska Buscape czy czeska Heureka. Ceneo jest też jednym z kluczowych partnerów dla Google’a, Microsoftu, wiodących producentów sprzętu. Odpowiadamy za 20% wszystkich transakcji w polskich sklepach internetowych, a dzięki ścisłej współpracy ze specjalistami z całego świata, wynik ten będzie jeszcze lepszy.
 
Jaka jest misja firmy i jakie wartości jej przyświecają?
Bardzo prosta i oczywista: zmieniamy zakupy w niezapomniane doświadczenie. Nie ustajemy w rozwijaniu naszych produktów i usług, aby zawsze być serwisem pierwszego wyboru dla klienta. Sprawiamy, że zakupy są proste i przyjemne, zawsze i wszędzie. Dzięki temu jesteśmy także kluczowym biznesowym partnerem dla sklepów. Naszą nadrzędną wartością są wyjątkowe produkty i usługi, dlatego nieustannie je udoskonalamy. Pracownicy Ceneo są odważni, nie boją się ryzyka, działają i reagują błyskawicznie. Trzy kluczowe słowa to prostota, otwartość i zdrowy rozsądek.
 
 
 
Jakie są silne strony firmy, dzięki którym jest ona konkurencyjna na rynku? 
Ceneo jest  największą i najstarszą porównywarką na polskim rynku, drugim co do wielkości graczem branży e-commerce.. Doceniają nie tylko szeroki wybór ofert (18 milionów z niemal 6 tysięcy e-sklepów), szczegółowe opisy i precyzyjne narzędzia umożliwiające dotarcie do najlepszych propozycji – ale też funkcje umożliwiające szybkie, proste, intuicyjne i bezpieczne zakupy w sieci. Program „Zaufane Opinie Ceneo” to największa w Polsce baza opinii o sklepach i produktach – wiarygodnych i rzetelnych, bo pochodzących wyłącznie od klientów, którzy dokonali faktycznych zakupów. Z kolei aplikacja mobilna Ceneo jest jednym z najlepszych rozwiązań m-commerce, pozwalającym użytkownikom kupować w duchu „smartshopping”, zawsze i wszędzie weryfikując sklepowe oferty. We wszystkich naszych działaniach komunikacyjnych – marketingowych i PR – podkreślamy, że zawsze „lepiej kupisz na Ceneo”. Tłumaczymy, że „lepiej” nie zawsze znaczy „najtaniej”. Mądry wybór opiera się na wielu kryteriach – a klienci, również dzięki naszym działaniom edukacyjnym, coraz częściej zwracają na to uwagę. Wiedzą, że równie istotnym kryterium co atrakcyjna cena są warunki dostawy i bezpieczeństwo transakcji. Klientów pozyskujemy każdym naszym działaniem, nową funkcjonalnością, opcją, narzędziem pokazujemy, że „lepiej kupią na Ceneo”. A dzięki aplikacji mobilnej, że zrobią to zawsze i wszędzie. To sprawia, że jesteśmy też ważnym kanałem sprzedaży dla sklepów. Udział w programie Zaufanych Opinii przekłada się nawet na 40-procentowy wzrost sprzedaży, bo klienci chętniej wybierają oferty ze sklepów oznaczonych zielonym godłem programu.  
 
Jakie są topowe produkty / usługi Ceneo? 
Duży nacisk obecnie kładziemy na promocję mobilnej aplikacji oraz rozwój naszego koszyka. „Kup na Ceneo” jako pierwsze w Polsce umożliwia kupienie produktów pochodzących z różnych sklepów w ramach jednej i tej samej transakcji. To rewolucyjne rozwiązanie oszczędzające czas naszych użytkowników.  
 
 
 
Czy angażują się Państwo w działania prospołeczne?
Corocznie – szczególnie w okresie przedświątecznym – organizujemy kilka takich akcji, zwykle we współpracy z fundacjami o sprawdzonej reputacji. Jedna z ostatnich to remont pokojów dwóch dziewczynek z Wodzisławia Śląskiego, w ramach projektu „Słoneczne pokoje” Stowarzyszenia Piękne Anioły. Co istotne, wiele projektów z zakresu CSR pojawia się oddolnie, gdyż pracownicy Ceneo chętnie angażują się w pomoc potrzebującym. Zbiórki na rzecz schronisk dla psiaków, czy organizacja paczek dla dzieci z potrzebujących rodzin to częste akcje, które każdorazowo inicjują sami pracownicy!
 
Jak wyglądają struktury firmy Ceneo?
W Ceneo struktura jest płaska – trzystopniowa. Serwisem zarządza, związany z nim od 2009 roku, Marcin Łachajczyk. Wielu menadżerów to osoby, które awansowały w strukturach firmy - znają potrzeby firmy oraz rozumieją specyfikę pracy danego stanowiska, całego zespołu i działu. Zawsze na początku rekrutacji szukamy kandydatów wewnątrz Ceneo. Wśród nas mamy osoby, które zaczynały w dziale rozwoju treści, a potem stały się znakomitymi programistami, mamy handlowców, którzy są dziś menadżerami produktów itd.  Staramy się tworzyć środowisko, gdzie ludzie jeśli tylko chcą, mogą zacząć robić zupełnie nowe rzeczy. Oczywiście szukamy też na zewnątrz, zarówno wśród specjalistów, jak i absolwentów. Jesteśmy bardzo aktywni na uczelniach, targach pracy i w kuźniach kadr. W naszej strukturze można wyróżnić siedem najważniejszych obszarów. Rozwój Treści tworzy opisy i specyfikację produktów oraz buduje i porządkuje ich strukturę. Rozwój Produktów wymyśla nowe usługi i udogodnienia dla współpracujących z nami sklepów internetowych oraz dla użytkowników Ceneo.pl. Dział IT programuje i testuje serwis, sprawia, że jest on łatwy w obsłudze. Wsparcie Biznesu zajmuje się szeroko pojętą obsługą klienta, bezpieczeństwem transakcji oraz współpracą ze sklepami. Marketing promuje Ceneo.pl, tworzy i koordynuje kampanie reklamowe, pozycjonuje stronę w wynikach wyszukiwania. Dział Handlowy zaprasza nowe sklepy do współpracy, a już pozyskanym udostępnia narzędzia zwiększające ich sprzedaż. Dział Bezpieczeństwa wyjaśnia wszelkie sporne kwestie związane z zakupami internetowymi, walczy z nieuczciwymi sklepami i zajmuje się również ochroną danych osobowych. 
 
Czego poszukujecie Państwo u potencjalnych pracowników?
Przede wszystkim - oczywiście – specjalistycznych kompetencji i wiedzy w zależności od wymogów dla danego stanowiska. Równie ważne jest dla nas nastawienie oraz motywacja do pracy, jak i odpowiednie cechy charakteru. Zwracamy uwagę na dopasowanie do kultury firmy, jak i konkretnego zespołu. Większość osób pracuje projektowo, co oznacza, że oczekujemy wysokich umiejętności samoorganizacji pracy oraz zarządzania własnym czasem. Cenimy inicjatywę – tego też poszukujmy u kandydatów.
 
 
 
Pracowników, na jakie stanowiska poszukujcie Państwo najczęściej?
Rekrutujemy praktycznie przez cały rok, przede wszystkim na stanowiska w działach IT – szukamy programistów (iOS, Android, .Net), testerów oprogramowania, administratorów baz danych. Często zdarzają się oferty pracy w działach biznesowych – dla analityków, handlowców. Zachęcamy osoby zainteresowane pracą u nas do odwiedzania strony http://kariera.ceneo.pl/oferty/
 
Jakie zadania czekają na nowych pracowników?
Na każdym stanowisku inne. Zawsze zależy nam jednak, by nowe osoby szybko poznały firmę – zarówno od strony wizji, misji, wartości, kultury organizacyjnej, jak i rynku, strategii, kierunków i celów działania. Nowi pracownicy i stażyści już pierwszego dnia pracy poznają model biznesowy firmy, programy i główne inicjatywy. W pracy Ceneo ważna jest inicjatywa i kreatywność, dlatego ponad połowa zatrudnionych osób odpowiada za prace koncepcyjne, rozwój, innowacje, wdrażanie nowoczesnych projektów. Ceneo to firma nastawiona na naukę i ciągły rozwój.
 
Jak przedstawiają się widełki wynagrodzeń dla poszczególnych stanowisk?
Wynagrodzenia są na rynkowym poziomie, konkurencyjnym w stosunku do firm z naszej i pokrewnych branż. Dodatkowo nasi pracownicy mogą liczyć na wiele benefitów i bonusów. I nie mam tu na myśli wyłącznie rocznej premii. W ramach kafeteryjnego systemu sami decydują, czy wolą prywatną opiekę medyczną, sportową kartę czy bilety na wydarzenia kulturalne. Poza tym pamiętamy o nich zarówno przy różnych „kalendarzowych” okazjach (np. karty do sklepu z dziecięcym asortymentem przed Dniem Dziecka, czy prezenty przed Świętami), jak i na co dzień – wspomnę choćby częste akcje „kulinarne”.
 
Czy Państwa firma zatrudnia studentów, umożliwiając im start w karierze? 
Tak – w ramach programów stażowych. Tylko w ostatnim roku zorganizowaliśmy aż trzy edycje staży we współpracy z Uniwersytetem Wrocławskim i Uniwersytetem Ekonomicznym. Z osób, które skorzystały z tej szansy, blisko połowa znalazła zatrudnienie. Uśredniając wiek wszystkich zatrudnionych, Ceneo to niespełna trzydziestolatek. Młody zespół daje energię, zapał oraz tak ważne w naszym dynamicznie zmieniającym się, biznesie świeże spojrzenie. Najważniejsze to nie bać się pracy u nas – odpowiedzialnie podchodzimy do procesu wprowadzania pracownika w kulturę firmy. Każdemu zapewniamy pełne wsparcie i szkolenia z nowych technologii z którymi pracujemy. Jesteśmy obecni co roku na co najmniej kilku targach pracy, szczególnie tych organizowanych na największych wrocławskich uczelniach (Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Wrocławki, Uniwersytet Ekonomiczny). To dla nas szansa na nawiązanie kontaktu z  młodymi ludźmi oraz możliwość zachęcenia ich do udziału w programach stażowych lub do składania aplikacji. Staże trwają minimum 3 miesiące, a student w tym czasie spędza w Ceneo od 240 do 300 godzin,  rozwijając swoją wiedzę i umiejętności w danym obszarze pod okiem opiekuna –kierownika lub lidera danego działu.
 
Jakimi kanałami jest prowadzony proces rekrutacji?
Głównie poprzez ogłoszenia w serwisach z ofertami pracy. Czasami – jeśli wymaga tego specyfika stanowiska – w sieciach dla profesjonalistów typu LinkedIn lub GoldenLine oraz w mediach społecznościowych. Źródłem informacji o prowadzonej aktualnie rekrutacji jest także strona http://kariera.ceneo.pl/oferty/.
 
Czy w firmie są przeprowadzane okresowe oceny pracownicze?
Tak, co kwartał w dziale IT i zespołach projektowych, a co pół roku w działach biznesowych. Dokonywane są na podstawie określonych wspólnie przez pracownika oraz kierownika danego działu celów – wyrażonych zwykle w formie projektów z przydzielonymi miernikami oceny stopnia realizacji.
 
Jak często są przeprowadzane szkolenia w firmie i jakich obszarów one dotyczą?
Szkolenia prowadzone są z inicjatywy pracowników lub kierownika działu. Ich częstotliwość zawsze wynika ze zgłaszanych potrzeb. Są one również powiązane z wynikami ocen okresowych. Dostrzeżone przez managerów lub pracowników potrzeby są wtedy właśnie za pomocą szkoleń uzupełniane i spełniane. Ważną informacją jest fakt, że dzięki współpracy z serwisami Grupy Naspers, mamy możliwość uczestniczenia w spotkaniach, konferencjach i warsztatach na całym świecie, co zapewnia nam nieustającą inspirację.
 
 
 
Jak najlepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
Zachęcamy do dokładnego zapoznania się z informacją o tym, czym jest i jak działa Ceneo. Kolejną rzeczą jest wnikliwe przejrzenie głównych zadań dla stanowiska, które podajemy przy każdym ogłoszeniu. Ważne, aby kandydat potrafił uzasadnić, dlaczego to właśnie on jest osobą, której szukamy – rzeczowo przedstawił swoje doświadczenie i wiedzę. Rozmowy prowadzone są w przyjaznej atmosferze. Wszyscy kandydaci, którzy zostaną zaproszeni na rozmowę, bez względu na jej rezultat, otrzymują krótką informacje zwrotną o wyniku.
 
W jaki sposób motywujecie Państwo swoich pracowników?
Wyróżnikiem Ceneo jako pracodawcy jest bogaty pakiet benefitów połączony z możliwością realnego wpływu na to, co ciekawego dzieje się w firmie. Motto, które przyświeca osobom dbającym o dobre samopoczucie pracowników, brzmi „Zadbamy o Ciebie”. Wierzymy – i nie jest to tylko wiara, ale codzienna praktyka – że inicjatywę, która wychodzi od samych pracowników, trzeba pielęgnować. Dlatego wiele działań i akcji, które wpływają na motywację zespołu, zostało wymyślonych oddolnie. Sztandarowym tego przykładem jest Mood Manager – w wolnym tłumaczeniu specjalista od dobrego klimatu. To funkcja przechodnia – zgłosić może się każdy, by następnie samodzielnie zorganizować na rzecz kolegów i koleżanek coś atrakcyjnego. Mood Manager ma pełną dowolność w zakresie wyboru tematu akcji oraz sposobu jej przeprowadzenia: zdarzają się więc pizze czy burgery, włoskie śniadania, owocowe smoothie, biurowe masaże, warsztaty czekoladowych pralinek a nawet… losy na loterii. Pracownicy objęci są też systemem premiowym i mogą korzystać z różnych benefitów w ramach systemu kafeteryjnego, wybierając to, co im najbardziej odpowiada: bony do sklepów, bilety do teatrów i kin, karty sportowe lub prywatną opiekę medyczną.
 
 
 
Często udaję się Państwu zebrać pracowników na imprezach integracyjnych?
Imprezy integracyjne odbywają się 2-3 razy w roku. Świętujemy wspólnie różne okazje, np. urodziny Ceneo, spotykamy się przed świętami Bożego Narodzenia. Dodatkowo działy organizują własne integracje w mniejszym gronie, np. wspólne wyjścia na kręgle - inicjatywa leży po stronie pracowników. Obowiązkowo celebrujemy także wszystkie sukcesy, wprowadzane projekty, nowe udane inicjatywy – dlatego okazji do świętowania nigdy nie brakuje!
 
Dziękujemy za rozmowę.