brak logo

Kanlux SA

Radzionków

Staramy się tworzyć wspólnie takie miejsce pracy, do którego codziennie chce się przychodzić. Jesteśmy firmą rodzinną i mimo ciągłego i szybkiego rozwoju dokładamy wszelkich starań, aby w firmie panowały takie wartości jak otwartość, uczciwość, współpraca
Wywiadu udzieliła:
Patrycja Łężak Dyrektor Działu Zarządzania Zasobami Ludzkimi Kanlux SA
Posiada wieloletnie doświadczenie w obszarze zasobów ludzkich zarówno w organizacjach  z polskim jak i zagranicznym kapitałem. Jest absolwentką Akademii Ekonomicznej w Katowicach o specjalizacji Zarządzanie Zasobami Ludzkimi oraz studiów podyplomowych - Nowoczesne metody rekrutacji i oceny pracowników oraz Kadry i płace w praktyce. Jest także trenerem i coachem ACC ICF. Do pracy podchodzi z pasją, bo żyje zgodnie z dewizą „największe bogactwo to robienie tego, co kochasz”. Jej pasją są także podróże oraz uprawianie sportów. 
 
Kanlux SA, międzynarodowe środowisko. Proszę powiedzieć jakie były początki firmy w Polsce?
Kanlux SA jest dziś jednym z wiodących przedsiębiorstw sektora oświetleniowego, działającym zarówno na rynku polskim, jak i zagranicą. Nasze produkty są dostępne w ponad 40 krajach całego świata. Zaczynaliśmy jednak jako niewielka, rodzinna firma założona przez ojca i syna. Był rok 1989 i kapitalizm dopiero raczkował. Kilkuosobowa grupa zapaleńców spontanicznie zajmowała się wszystkim po trochu, od międzynarodowych negocjacji, po własnoręczne rozładowywanie towaru. Dzięki tym, często ekstremalnym, doświadczeniom mogliśmy dokładnie poznać nasz gwałtownie rozwijający się rynek, jego możliwości, słabe i mocne strony. Od początku jednak firma była tworzona także z myślą o ludziach. Ważne jest bowiem dla nas, by nasi pracownicy lubili swoją pracę, dlatego, że mogą się w niej spełniać zawodowo i jednocześnie mieć poczucie, że nie są tylko malutkimi trybikami w wielkiej machinie, ale stanowią bardzo ważną część większej społeczności. 
Młodość i doświadczenie okazały się doskonałą receptą na biznes. To, że osiągnęliśmy tak wiele zawdzięczmy nie tylko trafnym decyzjom i ciężkiej pracy ale również, a może przede wszystkim naszym pracownikom. Jesteśmy jedną wielką rodziną, na co wskazuje również nasz wiek – pracownicy firmy mają między 20 a 65 lat, niektórzy z nas pracują od samego powstania firmy.
 
Analiza potrzeb Klienta i ich zaspokajanie to Państwa główna misja?
Nasza misja brzmi: „Zrozumieć potrzeby Klienta i odpowiednio je zaspokajać, będąc pewnym, a zarazem jednym z kluczowych dostawców Klienta w branży oświetleniowej”. Oferując szeroki wybór produktów nauczyliśmy się traktować potrzeby każdego odbiorcy indywidualnie i tworzyć portfolio dopasowane do różnorodnych oczekiwań. Nieustannie stawiamy również na jakość, dotyczy to zarówno proponowanych towarów, jak i usług, dlatego też ważna jest dla nas jak najlepsza obsługa naszych klientów. Politykę jakości realizujemy poprzez budowę trwałych i partnerskich relacji z klientami, umacnianie zaufania do znaków towarowych, dobrą atmosferę pracy i motywację pracowników, stały wzrost nowoczesności infrastruktury i kwalifikacji personelu, a także udział w targach krajowych i zagranicznych w celu umacniania pozycji przedsiębiorstwa i diagnozowania potencjalnych nowych produktów. Również nasz nowy kierunek rozwoju idealnie wpisuje się w oczekiwania dzisiejszych klientów. Chcemy zaoferować naszym klientom, wśród których znajdą się głównie architekci i projektanci wnętrz, unikalne i ekskluzywne produkty zaprojektowane przez uznanych światowych projektantów. Ponadto, z udziałem polskich projektantów, pracujemy nad własnym wzornictwem dla opraw zewnętrznych i wewnętrznych. Zwiększamy także inwestycje w  produkcję na terenie kraju, kluczowe jest bowiem dla nas wspieranie krajowej gospodarki."
        
 
Wnętrze biurowca
 
Jak w takim razie dobieracie Państwo pracowników, którzy spełniają oczekiwania Klientów?
Planując zatrudnienie nowego pracownika, bądź możliwość awansu w firmie zwracamy uwagę na dwa aspekty: dopasowanie do stanowiska pod kątem posiadanych kompetencji, które posłużą do realizacji zadań i oczekiwań na danym stanowisku, a także kompetencje interpersonalne, osobowość kandydata która współgra z osobowością / kulturą naszej organizacji oraz danego działu, gdyż oprócz posiadanych kompetencji, ważne dla nas jest to jakim człowiekiem jest kandydat. Osobowość kandydata jest dla nas ważna, ponieważ bardzo cenimy sobie pozytywną atmosferę i współpracę w organizacji. Zależy nam na długofalowej współpracy dlatego staramy się także na etapie rekrutacji badać oczekiwania kandydatów względem pracodawcy oraz potencjalnego miejsca pracy. Pytamy co w pracy sprawia im przyjemność, a co zabiera energię, dzięki temu wybieramy kandydatów, którzy będą dobrze czuć się w naszej organizacji, szybciej i efektywniej się zaadaptują.
 
Doświadczenie i profesjonalizm to najbardziej pożądane cechy u kandydatów?
Wszystko uzależnione jest od stanowiska na które poszukujemy w danym momencie pracownika. Zatrudniamy osoby, od których nie oczekujemy żadnego doświadczenia, czy przygotowania, ważna jest wówczas motywacja – chęć współpracy i rozwoju. Oczywiście również poszukujemy pracowników z kilkunastoletnim doświadczeniem, z wysoko rozwiniętymi kompetencjami zawodowymi oraz interpersonalnymi. Staramy się indywidualnie podchodzić do każdego procesu rekrutacyjnego i wychodzić naprzeciw potrzebom organizacji.
 
 
Wnętrze biurowca
 
A jak najlepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
Być naturalnym, być sobą. W firmie bardzo cenimy sobie osoby otwarte, elastyczne, chcące współpracować i umiejące się komunikować.
Przed spotkaniem oczywiście warto się przygotować. Na pewno warto dowiedzieć się więcej na temat firmy, w której ubiegamy się o stanowisko. Czym dany pracodawca się zajmuje, jakie stawiane są wymagania na stanowisku, czyli wiedzieć jak najwięcej o swoim potencjalnym pracodawcy. Warto również przygotować się do zadawania pytań. Spotkanie rekrutacyjne powinno być okazją do uzyskania informacji dla obydwu stron. Dla kandydata powinien być to również moment, kiedy może dopytać o różne rzeczy związane z organizacją, działem czy samym stanowiskiem, aby móc także podjąć decyzję, czy jest to miejsce pracy odpowiednie dla niego. Praca w takiej branży wymaga nieustających szkoleń i doskonalenia umiejętności. 
 
Inwestujecie Państwo w swoich pracowników?
Mamy zbudowaną politykę rozwoju pracowników, którą na bieżąco staramy się dopasowywać do potrzeb pracowników i organizacji. W głównej mierze nasza polityka rozwoju oparta jest o System Okresowej Oceny pracowników – program rozwoju pracowników. Oprócz codziennej informacji zwrotnej, do której zachęcamy wszystkich, dwa razy w roku odbywają się spotkania rozwojowe pracowników z przełożonymi, które mają na celu ustalenia wspólnego planu rozwoju pracownika. Dla pracowników jest to również okazja do przekazania swojej opinii o tym, w jakim kierunku chciałby podążać zawodowo, czego brakuje mu na obecnym stanowisku, jakich szkoleń potrzebuje.
Na rozwój pracowników co roku przeznaczamy spory budżet. W tym celu do dyspozycji naszych pracowników mamy w ofercie: różnego rodzaju szkolenia (wewnętrzne/ zewnętrzne/ zamknięte) związane z rozwojem zawodowym oraz osobistym:
  • coaching i mentoring,
  • udział w ciekawych projektach w zespołach mieszanych,
  • możliwość korzystania z firmowej biblioteki,
  • platformy e-learningowe służące do organizacji szkoleń,
  • nauka języków obcych bez względu na zajmowane stanowisko,
  • wyjazdy szkoleniowe – teambulidingowe,
  • dofinansowanie do edukacji,
Szkolimy także naszą kadrę zarządzającą w oparciu o program rozwojowy, który nazwaliśmy Akademią Menadżera. 
 
 
Laboratorium Badawcze Kanlux SA
 
A macie Państwo jakiś złoty środek na zatrzymanie pracownika w swojej firmie?
Staramy się tworzyć wspólnie takie miejsce pracy, do którego codziennie chce się przychodzić. Jesteśmy firmą rodzinną i mimo ciągłego i szybkiego rozwoju dokładamy wszelkich starań, aby w firmie panowały takie wartości jak otwartość, uczciwość, współpraca. Dbamy też o work-life balance, dofinansujemy naszym pracownikom multikarnety sportowe, zapewniamy dostęp do biletów na wyjście do kina po preferencyjnych stawkach.
Wspieramy się nawzajem w różnych akcjach pracowniczych, ale wychodzimy też poza organizację, uczestnicząc w różnego rodzaju inicjatywach, takich jak na przykład Szlachetna Paczka. Wspólnie świętujemy różne uroczystości i ważne dla firmy momenty. Organizujemy firmową wigilię, spotkania jubileuszowe. Ostatni jubileusz obchodziliśmy w zeszłym roku, był to dla nas wyjątkowy moment, w którym wspólnie mogliśmy się cieszyć sukcesami jakie udało nam się osiągnąć podczas 25-lecia działalności firmy, ale było również doskonałą okazją do podziękowania pracownikom, którzy przyczynili się do tych sukcesów.
Prowadzimy systematycznie badania opinii i satysfakcji pracowników, aby oprócz codziennych rozmów z nimi wiedzieć na bieżąco co sobie cenią w naszej organizacji a nad czy musimy popracować. Takie podejście w dużej mierze przekłada się na bardzo niewielką rotację w firmie.
 
Internauta Tomek chciałby wiedzieć, czy w Radzionkowie zatrudniacie Państwo operatorów CNC, bądź programistów?
Niestety w naszej strukturze nie mamy takich stanowisk. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy na naszą stronę www.kanlux.pl/pl/kariera/oferty gdzie kandydaci mogą zapoznać się z naszymi aktualnymi ofertami pracy.
  
 
Laboratorium Badawcze Kanlux SA
 
Radek103 zadał pytanie odnośnie atmosfery w pracy. Jaka ona jest?
Najlepsza (śmiech). Wyjątkowa. 
 
Nasza użytkowniczka Marika, zastanawia się, czy zatrudniacie Państwo kobiety i na jakie stanowiska?
Zatrudniamy bez względu na płeć, wiek. Dla nas ważny jest człowiek oraz dopasowanie pod kątem kompetencji do poszukiwanego stanowiska. Kobiety w naszej firmie stanowią 50% pracowników i zajmują różne stanowiska, od specjalistycznych po menadżerskie i dyrektorskie.
 
Macie Państwo na swoim koncie szereg nagród i wyróżnień. Która z nich jest dla Państwa najważniejsza?
Każda z nagród jest ważna, bo każda z nich jest dla  nas cenną informacją zwrotną. Szczególnie dumni jesteśmy z faktu, że już drugi rok z rzędu została nam przyznana nagroda w postaci certyfikatu oraz Godła Inwestor w Kapitał Ludzki. Inwestor w Kapitał Ludzki to najbardziej rozpoznawalne godło w obszarze polityki personalnej. Stanowi potwierdzenie wiarygodności biznesowej naszej organizacji zarówno wewnątrz firmy, jak i wśród partnerów biznesowych i wskazuje nas jako firmę stabilną i wiarygodną płacowo, inwestującą w rozwój potencjału zawodowego pracowników, dbającą o motywację i zaangażowanie zatrudnionych osób oraz dobre relacje w miejscu pracy.
 
 
Wnętrze biurowca
 
Dziękujemy za rozmowę.