Ziko Apteka Sp. z o.o.

Kraków

Grupa ZIKO jest otwarta na zatrudnianie osób będących na „starcie swojej kariery zawodowej”. Ponad połowa naszych aptek oferuje Magistrom Farmacji możliwość odbycia obowiązkowego sześciomiesięcznego stażu zawodowego. Specjalnie dla nich został przygotowany program stażowy w ramach którego mają możliwość zdobycia praktycznych umiejętności i doświadczenia zawodowego.
Wywiadu udzieliła:
Monika Bugajewska–Tykarska Dyrektor Operacyjny Ziko Apteka Sp. z o.o.
Jakie są główne wyzwania dla Państwa branży?
Pacjenci są coraz bardziej świadomi, że o swoje zdrowie trzeba dbać, w dobie Internetu łatwo zdobyć wszelkie potrzebne informacje, dlatego cały czas szkolimy naszych farmaceutów by potrafili prowadzi profesjonalna opiekę farmaceutyczną, tak by pacjent otrzymywał profesjonalną poradę. Wyzwaniem będzie wprowadzenie elektronicznych recept, ale to jeszcze przed nami. Teraz skupiamy się na rozwoju naszych aptek i tym by pracownicy mieli zarówno możliwości rozwoju jak i stabilne środowisko pracy.

Jak Państwo budujecie wizerunek pracodawcy w Internecie?
Działania ukierunkowane na budowanie wizerunku naszej firmy jako atrakcyjnego pracodawcy adresujemy zarówno do obecnych, jak i potencjalnych pracowników. Naszym celem jest zbudowanie przede wszystkim spójnego i pozytywnego wizerunku oddającego kulturę organizacyjną naszej firmy, dlatego szczególną uwagę zwracamy na tworzenie przyjaznego miejsca pracy. Jeśli chodzi o employer branding prowadzony w Internecie, to pierwszym jego elementem jest zakładka Kariera na naszej stronie internetowej. Potencjalni kandydaci znajdą tam na bieżąco aktualizowane informacje o prowadzonych procesach rekrutacyjnych oraz szczegóły związane z Programem Stażowym realizowanym w naszych aptekach. Tym kanałem komunikacji przekazujemy także potencjalnym pracownikom informacje, między innymi o pracy w naszej firmie oraz jak wygląda proces rekrutacji. Kolejnym elementem budowania wizerunku jest forma naszych ogłoszeń rekrutacyjnych. W tym obszarze naszym priorytetem nie jest podążanie za modą i budowanie ogłoszeń wyróżniających się na tle innych, ale w tym pierwszym spotkaniu z kandydatem stawiamy na odzwierciedlenie specyfiki naszej firmy. Ważna jest dla nas jasna, czytelna i prosta komunikacja dopasowanie do grupy docelowej. Ostatnim elementem budowania wizerunku jest nasza obecność w social mediach i prowadzony fanpage. Profil Ziko Uroda i Zdrowie na Facebooku ma już ponad 26 000 fanów. Na bieżąco informujemy o promocjach i nowościach dostępnych na stronie www.e-zikodermo.pl jak również w punktach sprzedaży stacjonarnej. Udzielamy porad w zakresie profilaktyki i leczenia dolegliwości, ale także dbania o urodę w sposób bezpieczny i efektywny. Artykuły tworzone przez dermokonsultantki pracujące na co dzień w Ziko Dermo można śledzić na naszym blogu ziko-blog.pl. W konkursach organizowanych na fanpagu można wygrać atrakcyjne nagrody, które pomogą zadbać o urodę naszych najbardziej aktywnych fanów. Natomiast dobry humor zawdzięczamy naszej Brand Hero, która w każdym tygodniu dzieli się swoimi trafnymi spostrzeżeniami dotyczącymi różnych aspektów życia codziennego.

Ziko Apteka to marka, która mocno zakorzeniła się w świadomości konsumentów. Jak wyglądało jej kształtowanie?
Nasza działalność opiera się na trosce o dobro pacjenta, czego odzwierciedlaniem jest motto „Najważniejszy jest Pacjent” towarzyszące nam w codziennej pracy. Dzięki temu w ciągu ostatnich lat Ziko Apteka stała się rozpoznawalną marką – gwarantem wysokiej jakości usług i dobrych cen. Na pewno w historii spółki możemy wyróżnić kilka kluczowych momentów. Pierwszy z nich to poszerzenie naszej działalności o sprzedaż internetową. W 2009 roku otworzyliśmy aptekę (e-zikoapteka.pl), a w 2012 drogerię internetową (e-zikodermo.pl). Od samego początku zależało nam bowiem o dotarciu do jak największej ilości pacjentów oraz przede wszystkim na ich komforcie. Kolejny przełom nastąpił w maju 2012 roku, kiedy to w odpowiedzi na duże zainteresowanie ofertą dermokosmetyczną w naszych aptekach, wkroczyliśmy na rynek drogeryjny, otwierając pierwszy punkt Ziko Dermo -  miejsce zlokalizowane przy wybranych aptekach, dedykowane miłośnikom dermokosmetyków właśnie. Spośród innych punktów tego typu wyróżnił nas asortyment, liczne promocje na topowe marki oraz jakość obsługi. Z pewnością podjęte działania przyczyniły się do bardzo szybkiego rozwoju firmy, którego kulminacja nastąpiła w 2014 roku. W ubiegłym roku otworzyliśmy 31 aptek i 10 punktów Ziko Dermo. Według danych zebranych przez analityków z firmy IMS Health sieć Ziko Apteka zajmuje dziś w Polsce 3 miejsce pod względem sprzedaży. Do końca 2015 roku sieć aptek i drogerii będzie liczyć ponad 120 punktów sprzedaży.

Co Państwa wyróżnia?
Najlepsze marki kosmetyków aptecznych w najniższych cenach, liczne promocje oraz przede wszystkim wykwalifikowany personel, czyli dermokonsultantki Ziko, które dobiorą produkt do indywidualnych potrzeb każdej, nawet najbardziej wrażliwej cery, dermokonsultacje, to wyróżniki punktów Ziko Dermo. Nasze Apteki wykonują preparaty recepturowe nawet w 15 minut, wszystkie lokale przystosowane są do obsługi osób niepełnosprawnych. W naszych punktach dostępne są leki, suplementy diety, wyroby medyczne, sprzęt medyczny, dermokosmetyki – preparaty dla przedstawicieli każdej grupy wiekowej, nawet te trudno dostępne. Najmłodszych zapraszamy do wesołych kącików malucha, zapoznania się z pracą farmaceuty. Młode mamy i kobiety w ciąży zachęcamy do udziału w warsztatach, których jesteśmy partnerami, a starszych do skorzystania z porad farmaceutycznych, wykładów w domach seniora czy na uniwersytetach trzeciego wieku. Jesteśmy również współorganizatorem bezpłatnych badań słuchu, w kierunku osteoporozy, pomiarów BMI, tkanki tłuszczowej. W Ziko Aptekach można wypożyczyć inhalatory, zutylizować przeterminowane leki. Zakres naszych działań jest więc bardzo szeroki. Naszym hasłem jest: najważniejszy jest pacjent, dlatego stawiamy na profesjonalnych farmaceutów.
 
 
 

Ilu pracowników obecnie Państwo zatrudniają?
W całej Grupie ZIKO zatrudnionych jest ponad 1000 Pracowników. Najliczniejszą grupę tworzy kilkuset osobowy zespół Pracowników naszych Aptek i punktów Dermokosmetycznych zlokalizowanych w ponad 30 miastach Polski. Ponadto zatrudniamy Pracowników w działach/obszarach takich jak: Dział Administracji, Dział Finansowy, Dział IT, Dział Handlowy, Dział Kadr i Płac, Dział Marketingu i Komunikacji, Dział Operacyjny oraz Dział Personalny. 
 
A jeżeli chodzi o rozwój zespołu? Ile rekrutacji przeprowadzacie Państwo w ciągu roku?
Nasza firma rozwija się bardzo dynamicznie. W ciągu 2014 roku otworzyliśmy 31 aptek ZIKO. Przekłada się to na ilość prowadzonych procesów rekrutacji, mających na celu zbudowanie kilkudziesięciu zespołów w naszych placówkach. Wraz ze wzrostem ilości nowych aptek zwiększa się zapotrzebowanie na zatrudnienie nowych pracowników w innych działach (jak na przykład Dział Finansowy czy Dział Handlowy), których codzienna praca jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania całej firmy. Warto podkreślić, że ilość prowadzonych rocznie rekrutacji jest silnie powiązana z ilością tworzonych nowych miejsc pracy w naszej firmie. W ubiegłym roku było ich kilkaset, a na półmetku roku 2015 możemy powiedzieć, że trend jest bardzo podobny i liczba ta kształtuje się na podobnym poziomie.
 
Pracowników na jakie stanowiska zatrudniacie najczęściej?
W związku z otwieraniem nowych aptek ZIKO i wychodzeniem z ich ofertą do pacjentów w kolejnych lokalizacjach, najczęściej poszukujemy i zatrudniamy personel apteczny. W naszych aptekach zatrudniamy Kierowników Aptek, którzy odpowiadają za organizację pracy w palcówkach oraz zarządzanie ich pracownikami. Nie ma apteki bez Magistra Farmacji czy Technika Farmacji rzetelnie i profesjonalnie obsługujących naszych pacjentów. Co ważne, w naszych aptekach zatrudniamy także pracowników na stanowisku Pomoc Apteczna, odpowiedzialnych za prawidłowe przyjęcia dostawy i rozmieszczanie asortymentu w aptece. Do naszych punktów Dermo poszukujemy Dermokonsultantów, którzy obsługując pacjentów, udzielają im porad, konsultacji i przekazują informacje o dermokosmetykach. Prowadzimy także rekrutacje do pozostałych działów naszej firmy i trudno tu wskazać na najczęściej występujące stanowiska. W zależności od zapotrzebowania, zwiększania składu osobowego działu czy poszerzania zakresu jego działalności, są to bardzo różne stanowiska - nierzadko zupełnie nowe w strukturze organizacyjnej firmy. Jeśli chodzi o poziom, to są to zarówno stanowiska asystenckie, specjalistyczne, jak i kierownicze.
 
Jakimi kanałami jest prowadzony proces rekrutacji?
W naszej firmie prowadzimy procesy rekrutacyjne zarówno kanałem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Jeśli chodzi o pierwszy z nich, czyli pozyskiwanie kandydatów z zewnątrz naszej organizacji, to informacje o aktualnych ofertach pracy publikujemy na naszej stronie internetowej w zakładce Kariera oraz na ogólnopolskich lub lokalnych portalach internetowych z ogłoszeniami. W zależności od potrzeb konkretnych procesów rekrutacyjnych, współpracujemy z Biurami Karier działającymi przy uczelniach wyższych, Okręgowymi Izbami Aptekarskimi czy portalami dla osób niepełnosprawnych. Ponadto każdy kandydat zainteresowany pracą w naszej firmie może przesłać swoją aplikację na skrzynkę rekrutacja@ziko.pl. Dla nas, bardzo ważny jest drugi, czyli wewnętrzny kanał procesów rekrutacji. Stawiamy na rozwój naszych pracowników, poszerzanie ich wiedzy oraz zdobywanie przez nich nowych umiejętności, dlatego w większości kierownicy nowych aptek pochodzą właśnie z rekrutacji wewnętrznych. Tworząc nowe stanowiska pracy w pierwszej kolejności zadajemy sobie pytanie o odpowiednich kandydatów z grona naszych pracowników. Ponadto w naszej firmie funkcjonuje program „Podziękowanie za Rekomendację” w ramach, którego pracownicy mogą zgłaszać swoich znajomych do aktualnych procesów rekrutacyjnych. Liczba osób zrekrutowanych w ten sposób cały czas rośnie, co nas cieszy, ponieważ pokazuje jak wielu naszych pracowników jest zadowolonych z pracy w ZIKO. Bardzo doceniamy to źródło pozyskiwania kandydatów, które potwierdza, że rekomendacje są bardzo skutecznym sposobem rekrutacji.
 
Czy firma zatrudnia praktykantów, stażystów?
Grupa ZIKO jest otwarta na zatrudnianie osób będących na „starcie swojej kariery zawodowej”. Ponad połowa naszych aptek oferuje Magistrom Farmacji możliwość odbycia obowiązkowego sześciomiesięcznego stażu zawodowego. Specjalnie dla nich został przygotowany program stażowy w ramach którego mają możliwość zdobycia praktycznych umiejętności i doświadczenia zawodowego. Każdy stażysta ma wyznaczonego opiekuna stażu, na którego wsparcie i opiekę może liczyć,  realizując indywidualnie przygotowany program stażowy. Warto też podkreślić, że po zakończeniu stażu dajemy studentom możliwość podjęcia pracy w naszych aptekach. W miarę możliwości zatrudniamy stażystów także w innych działach naszej firmy. Chcemy im umożliwić zdobycie pierwszych doświadczeń zawodowych, czerpanie z najlepszych wzorców/standardów, a przy tym uważnie słuchać głosu osób ze świeżym spojrzeniem nieobarczonych nawykami czy poprzednimi schematami działania.
 
Jak wygląda ścieżka rozwoju nowo zatrudnionego pracownika?
Każdy nowo zatrudniony pracownik jest wdrażany do pracy zgodnie z przygotowanym programem adaptacyjnym. Jego celem jest zapoznanie nowej osoby z naszą firmą, jej standardami i wartościami. Poznaje ona procedury i standardy pracy, będące podstawą wykonywania codziennych obowiązków. Przełożony nowego pracownika zapoznaje go z jego zakresem obowiązków, który stopniowo – wraz z nabywaniem kolejnych umiejętności, zostaje rozszerzany. Pracownicy naszych aptek objęci są szerokim wachlarzem obowiązkowych szkoleń, które mają na celu przekazanie im niezbędnej wiedzy oraz umiejętności praktycznych, kluczowych do efektywnego wykonywania powierzonych zadań.
 
 

Ela, nasza użytkowniczka chciałaby wiedzieć, jakie cechy charakteru powinna mieć osoba ubiegająca się o pracę w Państwa firmie?
Cechy charakteru czy osobowości są bardzo, ważne gdyż przejawiają się one w naszym zachowaniu i wykonywanych zadaniach. W zależności od specyfiki i rodzaju pracy jedne cechy są bardziej pożądane, a inne mniej. Trudno wskazać na obowiązujący w naszej firmie jeden profil osobowości, gdyż to jakie cechy powinna mieć osoba ubiegająca się o pracę jest uzależnione od tego, jakiego stanowiska dotyczy proces rekrutacyjny. Możemy jednak wskazać, że poszukując nowych Pracowników zwracamy uwagę na kompetencje interpersonalne kandydatów. Bardzo ważna jest dla nas jakość komunikacji, otwartość na innych oraz umiejętność współpracy. Ponadto cenimy u kandydatów inicjatywę, uczciwość, a także odpowiedzialność za pracę swoją, za pracę zespół oraz za naszych pacjentów. Te wszystkie cechy pozwalają naszym pracownikom realizować w ich codziennej pracy motto naszej firmy, które brzmi „Najważniejszy jest Pacjent”.
 
Z kolei Regina jest ciekawa jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
Spotkanie z kandydatami w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej ma na celu wzajemne poznanie obu stron. Aby dobrze zaprezentować swoją kandydaturę warto zebrać informacje o sobie i przygotować się do udzielenia odpowiedzi na pytania o dotychczasowe doświadczenie zawodowe, motywację do podjęcia pracy czy oczekiwań wobec przyszłego pracodawcy. Warto też poświęcić czas i zebrać informacje o firmie dostępne na stronie internetowej. Kandydatów aplikujących do pracy w naszych aptekach zachęcamy do odwiedzin apteki ZIKO i bezpośredniej obserwacji jak wygląda praca w niej. Dobrym pomysłem jest przygotowanie listy pytań, które zadamy pracownikowi reprezentującemu firmę w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. To doskonała okazja, aby rozwiać wątpliwości i uzyskać rzetelne informacje. Na koniec warto zadbać o pozytywne nastawienie i spróbować zminimalizować poziom stresu, który pojawia się zawsze w sytuacji takiej rozmowy. Pozwoli to kandydatowi lepiej zaprezentować posiadane kompetencje, a pracodawcy na ich poznanie.
 
 
 
Tola chce się dowiedzieć jak przebiega u Państwa proces rekrutacyjny?
Proces rekrutacyjny rozpoczynamy od publikacji ogłoszenia o pracę w wybranych kanałach. Kolejnym krokiem jest gromadzenie aplikacji nadsyłanych przez kandydatów. Przesłane dokumenty zostają selekcjonowane pod względem spełniania przez osoby zainteresowane pracą wymagań określonych w ogłoszeniu. Następnym etapem jest kontakt telefoniczny z wybranymi kandydatami w celu zaproszenia ich na spotkanie rekrutacyjne. Osoby biorące udział w procesach rekrutacyjnych do zespołu aptek są zapraszane na spotkania właśnie do aptek ZIKO, natomiast osoby biorące udział w pozostałych rekrutacjach zapraszane są na spotkania do biura, które będzie docelowym miejscem pracy wybranego kandydata. Większość procesów rekrutacyjnych składa się z jednego etapu, a w spotkaniach z kandydatami uczestniczy zazwyczaj Specjalista z Działu Personalnego oraz przyszły przełożony poszukiwanego pracownika. Jeśli rozmowa rekrutacyjna jest połączona z weryfikacją umiejętności kandydatów poprzez zadanie rekrutacyjne, to informacja o tym jest przekazywana w trakcie zapraszania na spotkanie. Ostatnim etapem naszych procesów rekrutacyjnych jest przekazanie informacji zwrotnej oraz złożenie oferty pracy wybranej osobie. Termin takiej informacji jest określany w trackie spotkania.
 
Dziękujemy za rozmowę.